Zachtjes doen, wanneer en hoe leer je dat?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Juli2009, 5 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Net voor de zoveelste keer in mijn wang gebeten :x

Net zoals veel kindjes met deze leeftij is onze dochter nogal hardhandig. Ik zeg wel eens voor de grap dat ze mij gewoon mishandeld..... zodra ik haar vastpak trekt ze bijna standaard aan mijn haren (verbaas me erover dat ik nog haar over heb! ;)) en knuffelen betekent tegenwoordig in mama's wang bijten (en hard ook!)

Wanneer krijgen ze nou echt door dat sommige dingen wat minder hardhandig mogen? Of is het daar nu nog een beetje te vroeg voor? "Zachtjes, aai, aai", maar hier nog niet veel indruk.....

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Consequent blijven herhalen en echt verontwaardigd reageren als ze je pijn doet. Boos worden heeft een negatief effect maar 'geschokt' zijn wil wel helpen. Ze kan de gevolgen van haar acties nog niet overzien maar dat gaat ze in de komende maanden wel leren hoor. Het is een fase.
    Straks krijg je nog schoppen en slaan... tja, hoort er allemaal bij

3. sweetmarije

sweetmarije Fanatiek lid

25 nov 2008
    1.199
    0
    36
    mummy
    letchworth garden city
    inderdaad blijven herhalen. hier roep ik het ook aldoor! 'zachtjes' 'doe eens lief' en 'nee, denk dr om' zijn de meest gebruikte woorden die hij hoort en begint ze nu ook langzamerhand te begrijpen..

4. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Nou ik hoop dat ze het hier ook snel gaat doorkrijgen dan! Ze begint al aardig wat woordjes te begrijpen, maar geloof dat ze een beetje selectief :D

5. Nou hier bijna 2 en snapt het nog steeds niet hoor! En ze heeft het heel goed door dat het niet lief is als ze hardhandig doet. En geeft dan ook meteen een kus en zegt sorry of aaaaaiiiiii
    Maar hoe ik het eruit krijg dat ze het niet meer doet????

6. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

pas na 3 jaar kunnen ze snappen dat ze jou pijn doen.

als ze je bijt, heel hard AUW roepen.

al heb ik laatst terug gebeten, niet zo hard als zij deed.
    ze beet me heel hard in de arm, dus ik pakte haar hand beet erin(meer vast pakken) dat vond ze zo raar, ze wist niet hoe ze moest reageren, heeft het ook niet meer gedaan.

7. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Je kunt naast bijsturen ook je kind bewust leren wat zachtjes doen is. Toen ons zoontje ongeveer een jaar was zijn we begonnen met aai, aai en dan zachtjes, liefkozend aaien. Aanvankelijk gaat dit ook redelijk hardhandig, maar na een tijdje gaat het prima. Ook in de winkel hoor je op eens aai, aai met bijbehorend geaai :D.

8. serena15

serena15 Bekend lid

1 okt 2009
    592
    0
    16
    NULL
    NULL
    mijn dochter van 18 maand knijpt en gilt en ze weeet drommels goed dat het niet mag
    hoe we het ook corrigeren ze blijft het doen
    heeft iemand nog tips voor mij?

9. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Toch echt als bovenstaande hard AUW roepen! voor een redelijk schrikeffect...en boos kijken :x, ;).

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.025
    3.801
    113
    Ja, haha, dat doe ik vaak al automatisch ;)!
    Eigenlijk begin ik hier gewoon gelijk mee zodra ze met zulk gedrag beginnen, dus niet dat ik wacht tot ze een bepaalde leeftijd hebben. Ik zeg 'auw, dat doet pijn en kijk boos', met 'aai' ben ik ook al begonnen, ze moeten toch leren hoe het dan wél moet.
    Als mijn dochtertje na 1 keer 'auw' zeggen ofzo mij dan nog een keer pijn deed, zette ik haar gelijk op de grond en was het gewoon afgelopen met de gezelligheid, dat maakte ook wel indruk.

11. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Zo doe ik het ook.

Hij wil nog wel eens hardhandig een hand in mijn gezicht deponeren en het is een wonder dat ik nog haren heb.
    Als hij de hond gaat "aaien" dan trekt hij hele plukken haar uit :).
    Dus wij zijn inderdaad ook meteen begonnen met 'corrigeren'.

12. ynnel1

ynnel1 Actief lid

27 mei 2008
    251
    0
    0
    Kapster
    Heel herkenbaar!!!!
    Zowel mama en papa als de kat moesten het altijd ontgelden.....
    Haren trekken een soort krabbelen :s
    Maar zoals al heel veel beschreven is: Herhalen!!!!
    Zodra ik nu Zachtjes zeg, zegt ze uit haar zelf: Aai!!!!
    En dat doen te dan ook nog ;)
    Denk dat het hier met een maand of 10 over ging in lief doen!!!
    Nu krijg ik heel regelmatig ook een echte knuffel van d'r!!!!!

13. ynnel1

ynnel1 Actief lid

27 mei 2008
    251
    0
    0
    Kapster
    p.s Als ik heel hard Auw zei en deed of ik moest huilen ging ze zelf heel hard huilen... Maakte blijkbaar heel veel indruk op haar!!!!

14. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

hier ook eentje die aan haren trekt en aan de neus zit of in je mond zit te porren haha!
    Maar ik herhaal ook steeds niet doen, dat doet mama pijn enz. Hopleijk heeft ze het op een dag gewoon door.

15. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Gewoon blijven zeggen volgens mij. Julia slaat heel vaak, is gewoon druk met haar handjes en voetjes. Ik pak soms haar handje en aai dan over mijn wang of haren, zodat ze ook ziet dat het zachtjes kan. Bijten doet ze gelukkig nog niet, maar ik ben best wel streng. Ik pak haar rustig bij haar hand en zeg, "Nee, dat mag niet!" Haar niet te lang aan kijken, want dan gaat ze lachen (is natuurlijk heel grappig), maar dan gaan we gewoon even wat anders doen. Ze leert het vanzelf!

16. prrrsam

prrrsam Bekend lid

1 jan 2009
    987
    1
    18
    Ik ben er nu ook al wel mee begonnen. Inderdaad dat; 'Lief doen, doe maar; aai, aai' En dan met d'r handje iets laten aaien. En herhalen!

Verder zeg ik, als ze iets doet wat in mijn ogen niet mag; 'Nee, Fenna.' En dan niet met een hoog piepstemmetje, maar echt een beetje streng. En dan kijk ik haar recht aan. Vaak moet ik nog m'n best doen om niet te gaan lachen :). Dat snappen ze het beste, een kind van een jaar snapt geen volledige zinnen. Een duidelijk ja of nee voldoet.

17. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Als Aaron iets doet wat niet mag en ik kijk hem streng aan en zeg streng 'Nee'...dan trekt hij een pruillip, gaat zijn lipje trillen en gaat hij brullen. En dan voel ik me nog schuldig ook.
    Hoezo manipulatief? *kuch*

Deel Deze Pagina