Zakgeld en klusjes

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Damay77, 28 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Geven jullie je kinderen gewoon zakgeld? Of moeten ze hun zakgeld bij elkaar verdienen door klusjes te doen?
    Of beide? Zakgeld en in vakanties extra verdienen met klusjes?

    Ik merk dat ik het lastig vind. Sowieso moeten ze bepaalde klusjes gewoon doen omdat het erbij hoort. Kat eten geven, tafel dekken enz.
    Mn kinderen zijn 8 en 10.
    Ze willen nu sparen voor iets en willen klusjes doen. Nu dus de hele dag gebedel om klusjes/geld.
    Goed zou je zeggen maar het stuit me een klein beetje tegen de borst dat ze bepaalde dingen onbetaald niet wilde doen en nu voor 10 cent wel:roflmao:

    En tot hoe ver ga je met bijverdienen met klusjes? Tot het bedrag wat je in je hoofd hebt aan wekelijks zakgeld?
    En moet je de klusjes ook eerlijk onder de kinderen verdelen of ze een max geven aan de klusjes? Niet dat de ene alle klusjes gaat doen/inpikt en de andere niks of weinig verdiend....
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.199
    113
    Oudste heeft nu voor zijn verjaardag een bankrekening gekregen en krijgt vanaf nu zakgeld.
    Ook kunnen ze met klusjes extra verdienen. Maar niet de standaard dingen als tafel afruimen. Dan gaat het om extra dingen als was opvouwen of koken, stuurhut schoonmaken, buiten helpen...

    In de zomervakantie kunnen ze wel voor meer dingen geld verdienen. Dan heb ik een lijst en afhankelijk van hoeveel werk krijgen ze punten. Dan zit tafel dekken en afruimen er ook bij. Maar ook bijv elke week hun kamer opruimen en schoon maken zonder gezeur.
    Maar dat is echt voor de zomervakantie, de rest vanhet jaar moet dat gewoon ;)
     
  3. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Zakgeld krijgt zoon zo. Hij heeft ook klusjes maar dit staat los van zijn zakgeld. Hij krijgt voor die klusjes ook geen geld. Hij moet die klusjes doen omdat we samen in een huis wonen en dus samen zorgen dat het netjes blijft. Zoon zijn klusjes zijn tafel afruimen en vaatwasser inruimen na het avondeten en het vuil naar de containers brengen (restafval, plastic en papier) glas breng ik zelf naar de glasbak.
     
  4. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Nu ik erover nadenk heeft hij weleens klusjes voor geld gedaan zoals onkruid vrij maken van de tuin en de auto wassen. Maar hij vraagt nu zulke bizarre bedragen dat ik het liever zelf doe en voor mijn bedragen die ik ervoor over heb komt hij zijn bed niet uit.
     
  5. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mijn zoon van 11 (groep 8) krijgt elke week 2 euro zakgeld. Hier hoeft hij niks voor te doen.
    Mijn zoon van 13 (voortgezet onderwijs) krijgt elke maand 25 euro op zijn rekening, hoeft hij ook niks voor te doen.
    De dagelijkse klusjes doen we hier gewoon met en voor elkaar, daar ga ik niet extra voor betalen. Dat doe je gewoon om het met elkaar leefbaar te houden in huis.
    Grotere (rot)klussen zoals auto wassen en uitstofzuigen en onkruid wieden bijv. daar krijgen ze wel wat extra's voor.
     
    suus1983 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.239
    113
    Hier krijgen ze gewoon zakgeld. Af en toe wat extra's als ze b.v door de sneeuw naar de winkel lopen om voor mij boodschappen te doen.

    Voor klusjes die bij het huishouden horen geef ik niets extra, dat hoort er gewoon bij.
     
  7. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Dochter krijgt zakgeld, en kan extra minuten op haar telefoon verdienen met klusjes zoals helpen met de was, stofzuigen e.d.
    Ze ruimt sowiezo elke dag de vaatwasser uit óf savonds in.
    En moet haar eigen kamer opgeruimd houden.

    Geld interesseert haar niet zoveel, ze krijgt elke maand 20 zakgeld.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Oh ja mijn zoon zit op het VO in de 1e en krijgt sinds dit schooljaar €15 per week op zijn rekening. Hiervan moet hij uitjes in het weekend zoals zwembad, bioscoop, bowlingbaan of met een groepje ergens lunchen / dineren zelf betalen. Verjaardagskadotjes doen we 50/50. Nu met corona kan hij zijn geld niet opmaken aan al die dingen dus is hij aardig aan het sparen. Man had toen de scholen nog open waren er een handje van klein geld uit zijn broekzak in de ochtend aan zoon te geven (tussen de 2 en 5 euro) voor wat lekkers of een broodje uit de kantine op school. Maar vaak nam zoon dan toch van huis mee en spaarde hij het geld van man ook op.
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.807
    32.714
    113
    Hier precies zo. En het is dus ook niet zo dat wanneer ze hun klusjes niet doen, ze geen zakgeld krijgen oid. Dat staat hier los van elkaar.

    Ze moeten hier (samen) de tafel dekken en afruimen. Vaatwasser inruimen en pannen afwassen. Naar de glasbak (100 meter verderop). Zoon haalt de lege container van de straat.

    Oh ja onkruid wieden is hier ook wel eens tegen betaling gedaan. Ik vind dat ook niet een klusje wat "moet".

    Zoon krijgt 30 euro zakgeld. Dochter 15 euro. Volgend jaar ook 30 euro. De jongste krijgt 10 euro per maand.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is 8 en krijgt per week €2,50 op haar rekening gestort. Dat is haar zakgeld. Ze doet er niet veel mee nu, dus ook hier loopt het aardig op.

    Mijn zus had een klusjesbord voor haar (puber)zoon, naast zijn zakgeld. Per week hing ze daar zakjes geld op met bijbehorende klusjes. Supergrappig vond ik. Hij zeemde de ramen, stond te stofzuigen etc :) (mijn zus is wel wat guller dan op dit bord, maar dat verschilt per persoon natuurlijk)

    F2CBDA10-95E5-4F03-B363-0B8B2AD9E32A.jpeg
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Mijn zoon zal daar zijn best niet meer voor doen maar vind dit wel een leuke voor als dochter wat ouder is voor in de vakanties bijvoorbeeld. Ze vind helpen nu al heel leuk en geeft nog geld toe als ze mag helpen van me :p als ze de kans krijgt helpt ze met was vouwen of neemt ze de stofzuiger uit handen. Met de tafel afruimen hoeft ze nog niet te helpen, vind ik haar nog te jong voor maar ze helpt mij altijd uit haarzelf met dekken en zoon weet haar altijd te strikken voor hulp bij het afruimen.
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.807
    32.714
    113
    Ja ik denk dat mijn kinderen te verwend zijn en genoeg geld hebben, want ze worden niet warm van klusjes voor geld hier.
    Al heeft mijn zoon wel op de boerderij gewerkt voor mijn zusje afgelopen zomer voor 4 euro per uur. Trots dat hij was! Helaas werd ie er heel ziek van, dus kon het niet langer.
     
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Hier krijgen ze zakgeld zonder dat ze er wat voor hoeven te doen. Bepaalde klusjes horen er gewoon bij. Heel af en toe vragen ze of ze extra geld kunnen verdienen voor een extra klusje. Af en toe hebben ze een bevlieging en zijn ze superfanatiek, meestal duurt dat 2 dagen oid en dan is het weer klaar. ;)
     
  14. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Hier zijn ze 'pas' 3 en 6. De oudste krijgt sinds zijn 6e verjaardag elke week 0,50. Hij doet wel eens bepaalde klusjes, maar daar hangt zijn zakgeld niet vanaf, hij krijgt die 50cent gewoon elke zaterdag en naar mate hij ouder wordt zal dat opgehoogd worden. Ik verwacht meer dat hij wat doet en helpt als ik het vraag, net als dat ik hem help als hij het vraagt zeg maar.
    Hij helpt mee met tafel dekken en afruimen, soms de vaatwasser leeghalen en wanneer de container geleegd is deze ophalen bij de straat. Elke ochtend het gordijn open doen en bed recht trekken is wel redelijk standaard.
    Zit verder geen verplichting aan, als hij bijv aan het eind van de maaltijd wat verveelt raakt zeg ik, joh ruim maar vast wat af, zelfde met tafel dekken voor het eten. Tegenwoordig begint hij dus vaak al uit zichzelf, pas kwam ik s morgens beneden, had hij al een heel eind de tafel gedekt.
    De jongste van 3 krijgt vaak 10 of 20 cent wanneer ze ziet dat de oudste zakgeld krijgt, gaat in dr spaarpotje en ze is helemaal blij.

    Hier is het doel van zakgeld dat ze leren sparen voor iets wat ze graag willen en wanneer je graag iets wilt moet je er iets voor doen. Dus inderdaad in de vakantie bijvoorbeeld wat extra klusjes als je wat meer wil verdienen dan dat je normaal krijgt. Maar in de praktijk doet hij nog weinig met zn zakgeld. Hij wil graag een switch, dat is op deze manier nog wel even sparen. :roflmao:
     
  15. RLSD

    RLSD Fanatiek lid

    4 jul 2020
    1.575
    1.128
    113
    Vrouw
    Zakgeld en klusjes staan hier los van elkaar.

    Oudste van 10 jaar krijgt €10,- per maand zakgeld, middelste van 6 jaar krijgt nog geen zakgeld.

    De dagelijkse huishoudelijke klusjes als tafel dekken/afruimen, kat eten geven en kattenbak verschonen, hun eigen bed etc opmaken dat hoort er gewoon bij en daar krijgen ze niks extra's voor.

    Mochten ze een keer helpen met de auto's wassen, de tuin onkruid vrij maken en dat soort dingen dan wil ik ze weleens als blijk van waardering voor hun hulp een extraatje geven. Dat kan in de vorm van geld zijn of een kleinigheidje.
     
  16. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Hier krijgen de oudste 2 al jaren zakgeld, hoeven ze geen klusjesvoor te doen. Maar we verwachten wel dat ze met bepaalde dingen gewoon helpen in huis.

    Kregen eerst jarenlang gewoon een euro contant wat in de spaarpot ging. Paar jaar geleden met ze overlegd of het contant of op de rekening moest, en dan wekelijks of per maand. Ze wilden beide (ik denk toen 6 en 8 jaar) liefst maandelijks op de rekening.

    Jongste krijgt wel eens wat contact kleingeld wat ik de portemonnee heb voor in de spaarpot.
     
  17. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.542
    3.775
    113
    Overijssel
    Vanaf wanneer geven jullie zakgeld en hoeveel? Mijn zoon is net 7 jaar geworden en vraagt er nog niet om.
     
  18. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Hier krijgen ze vanaf een jaar of 7 a 8 zakgeld. Daarnaast zijn er kleine klusjes. Die horen er gewoon bij en doen ze zonder bijdrage. We zijn een gezin en ik ben geen werkgever die in onderhandeling gaat over geld of de kwaliteit van het geleverde werk.

    Je helpt elkaar en daar staat geen geld tegenover wat mij betreft.

    Daarnaast doen wij grote klussen gewoon zelf en helpen ze soms mee.

    Gebedel in de buurt of familie om klusjes voor geld wil ik ook niet hebben. Tenzij het echt een structureel baantje is (bijvoorbeeld wekelijks een hond uitlaten of het gras maaien). Maar alleen als het iemand is die daar zelf om vraagt en behoefte aan heeft.
     
  19. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Op de website van het Nibud staan bedragen en richtlijnen. Als tip.
     
    Theezeefje vindt dit leuk.
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Hier kregen ze het vanaf een jaar of 4, geloof ik. De oudste vroeg steeds om van alles en nog wat (niet extreem veel, maar gewoon in speelgoedwinkels ed), dus zakgeld gaan geven en dan zeiden we 'als je het heel graag wil, dan koop je het maar van je zakgeld'. 99/100 wilde ze dan toch opeens een stuk minder graag. ;) We zijn met 50 cent begonnen en kijken af en toe op de Nibud site mbt de gepaste (gemiddelde) hoogte ed.
     
    Theezeefje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina