Zakgeld Nibud 2025 - pubereditie

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Miss T, 2 aug 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.452
    340
    83
    Ik zat net een topic te lezen op ZP over kostgeld en iemand verwees in de reactie naar het Nibud. Het was al een tijdje geleden dat ik op die website had gekeken en ik las dat er afgelopen jaar onderzoek is gedaan naar zakgeld onder jongeren. De zakgeldbedragen zijn fors omhoog. Om die reden ben ik benieuwd of die bedragen een beetje kloppen met de werkelijkheid.

Deel vooral: leeftijd, in welke klas (vo of mbo) je puber zit, wat ze ervan moeten betalen, hoeveel zakgeld, hoeveel kleedgeld, telefoonabonnement of niet, bijbaan of niet, extraatje vakantie en/of kermis, enz. Ik zal zelf beginnen.

Dochter
    16 jaar
    Klas 5 (vo)
    Zakgeld per maand: 25 euro
    Kleedgeld: niet (wil ze niet en ze winkelt niet graag, dus voor nu nog prima)
    Telefoonabonnement: 9,50 (betalen wij)
    Bijbaan: ja; 1 avond per week (ongeveer 6 uur)
    Dit betalen wij nog voor haar: verzorgingsproducten (binnen de marge; geen make-up), soms een bijdrage voor cadeautje vriendin, zwembad, kapper, sport, schoolspullen
    Dit betaalt ze zelf: make-up, terrasje, lunchen met vrienden, epileren, vakantie met vrienden, bezoek pretpark met vrienden, sieraden, enz.
    Vakantiegeld: 50 euro (in zomervakantie)
    Kermisgeld: 0 euro
    Carnavalsbijdrage: 30 euro

Hoe zit het bij jullie?

2. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.452
    340
    83
    Dit staat in het uitgebreide rapport:

upload_2025-8-2_18-40-50.png

3. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.452
    340
    83
    Dit staat op de website:
    upload_2025-8-2_18-42-35.png

4. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    9.032
    2.736
    113
    Dochter
    13 jaar
    Klas 3 (vo)
    Zakgeld per maand: 20 euro
    Kleedgeld: 50 euro
    Telefoonabonnement: 11,50 (betalen wij)
    Bijbaan: nee (af en toe oppassen 7,50 euro)

Dit betalen wij nog voor haar: verzorgingsproducten, ondergoed/sokken, winterjas, 1 paar winterschoenen, soms uitje met vriendinnen zoals zwembad, bioscoop, trampolinepark, kapper, sport(kleding), schoolspullen
    Vakantiegeld: als we op vakantie zijn 1 euro per dag (14 euro totaal)
    Kermisgeld: 50 euro
    Carnavalsbijdrage: als ze gaat 20 euro

Dit betaalt ze zelf: kleding, zomerschoenen, make-up, extra snoep, broodjes op school, sieraden, cadeautjes voor vriendinnen en familieleden, 5 december surprise, uitstapjes (de ene keer betaalt ze zelf, soms wij).

Dochter
    16 jaar
    Klas 4 (vo)
    Zakgeld per maand: 20 euro
    Kleedgeld: 50 euro
    Telefoonabonnement: 11,50 (betalen wij)
    Bijbaan: op het moment even niet, anders 18 uur per week (horeca). (Soms oppassen 15 euro)

Dit betalen wij nog voor haar: verzorgingsproducten, ondergoed/sokken, winterjas, 1 paar winterschoenen, soms uitje met vriendinnen zoals bioscoop, kapper, sport(kleding), schoolspullen
    Vakantiegeld: als we op vakantie zijn 1 euro per dag (14 euro totaal)
    Kermisgeld: 50 euro
    Carnavalsbijdrage: als ze gaat 20 euro

Dit betaalt ze zelf: kleding, zomerschoenen, make-up, sieraden, cadeautjes voor vriendinnen en familieleden, 5 december surprise, uitstapjes (de ene keer betaalt ze zelf, soms wij).

Miss T vindt dit leuk.
  5. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.452
    340
    83
    Mag ik vragen waarom jouw dochters zelf hun zomerschoenen moeten betalen, Lynx?

6. LatteOne

LatteOne VIP lid

11 jan 2009
    16.591
    10.534
    113
    Zoons 13 en 15 jaar.

zakgeld: 5,- pw gaat naar 6,- vanaf het nieuwe schooljaar.
    Kleedgeld: 0
    Telefoonabonnementen: 7,50 (betalen wij)
    Sportschool oudste: betalen wij deels
    Bijbaan: de oudste werkt 4-6 uur per week

Wij betalen: Kleding, uitjes, cadeaus voor vrienden, kapper, verzorgingsproducten, sport
    Ze betalen zelf: ze leggen bij als we een bepaald kledingstuk te duur of onnodig vinden. Dingen die met gamen te maken hebben. Soms een uitje als ze die week al veel gekregen hebben.

Miss T vindt dit leuk.
  7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    23.178
    20.052
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zoon 14 jaar: 5 euro per week.

Wij betalen zijn telefoonabonnement en alles wat hij nodig heeft qua kleding, verzorgingsproducten e.d. Als er een vriend jarig is, betalen wij een cadeau. Dus zijn zakgeld is echt voor hemzelf.

Zelf gebruikt hij zijn zakgeld voornamelijk om lego te kopen. En hij houdt geld achter de hand voor als zijn telefoon vervangen moet worden. Wij hebben toegezegd daar maximaal 100 euro aan bij te dragen, waarbij we verdubbelen wat hij zelf inlegt. Hij mag natuurlijk ook meer dan 150 inleggen, maar wij leggen maximaal 100 bij.

Daarnaast heeft hij een bijbaan, waarmee hij in een 'gewone' maand (zonder vakantie) ongeveer 115 euro verdient. Daarmee heeft hij een gaming PC bij elkaar gespaard en nu gebruikt hij dat geld voor games.

Zoon 11 jaar: € 2,50 per week.

Verder hetzelfde als zijn broer: wij betalen alles wat nodig is voor hem. Zakgeld is dus echt voor speelgoed.
    Deze zoon heeft uiteraard nog geen bijbaantje. Soms mag hij klusjes voor mij doen, voor € 2,80 per uur. Dat zijn echt 'extra' dingen die ze niet alleen moeten doen gewoon omdat ze onderdeel zijn van ons huishouden. Dingen zoals vaatwasser inruimen, een keer stofzuigen e.d. hoort er gewoon bij. Maar bijvoorbeeld helpen in de tuin, klusjes voor mij doen op m'n werk e.d. zijn voor hem manieren om een extra centje te verdienen.

Hij heeft nog geen geld gespaard voor een telefoon als zijn huidige kapot is. Dat zal hij dus wel een keer gaan voelen, want wij gaan die dus echt niet voor hem kopen of voorschieten. Ik ben benieuwd of hij over een paar maanden een deel van zijn verjaardagsgeld hiervoor apart gaat leggen. Anders wordt dat nog een keer een zware les voor hem.

NiVa0230 en Miss T vinden dit leuk.
  8. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.999
    7.655
    113
    Mijn dochter had de website ook ontdekt ja :roflmao: dus kwam vragen om verhoging.

Zoon, 16, net klaar met middelbare school, 30 euro per maand sinds kort (eerder 25 euro). Hij hoeft er in principe alleen cadeautjes voor ons gezin van te betalen voor verjaardagen, minimaal 5 euro per cadeautje. Maar hij koopt ook altijd zelf cadeautjes voor vrienden en stuurt daar geen tikkie voor naar mij, wat wel mag.
    Hij werkt, zo'n 10 tot 12 uur per week, waar hij 6,50 per uur verdient plus maandelijks zo'n 35 euro aan fooi.
    Kleedgeld wil hij niet, en vind ik prima.

Dochter, 14, middelbare school, krijgt nu 27 euro per maand. Betaalt daar cadeautjes van voor ons gezin en voor vriendinnen.
    Daarnaast 50 euro per maand kleedgeld, waar ze alles van moet kopen. Dit bedrag is afgesproken omdat haar vriendin dit ook ging krijgen en dochter denkt hier prima mee uit te kunnen. Ik wil het haar eerst laten proberen, ze doet het tot nu toe echt erg goed. Maar als winterschoenen of een winterjas straks echt lastig is dan spring ik bij.

Uitjes betaalt de oudste zelf (wederom omdat hij nooit een tikkie naar me stuurt), voor dochter ligt het er aan. Een ijsje met vriendinnen doe ik niet meer, dat doet ze zo vaak :roflmao: maar een keer naar een zwembad ofzo betaal ik.

Sinds kort hebben ze beiden een telefoonabonnement van 5 euro per maand. Die betalen wij.

Miss T vindt dit leuk.
  9. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    11.074
    6.461
    113
    Home
    Oudste 12 gaat dit jaar naar de 1e op het vo
    En dacht zelf aan 5 euro per week

Tel abbo betalen wij dat is 10 euro pm
    (Sport ) Kleding krijgt ie allemaal van de voetbal club
    Rest van de kleding/schoenen betalen wij
    Cadeautjes en eventueel eten/ drinken in de pauze is voor hemzelf

Miss T vindt dit leuk.
  10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    9.032
    2.736
    113
    Omdat ze kleedgeld krijgen en ik best 1 paar wil kopen, maar dat ze voor dat bedrag ook moeten incalculeren dat ze een keer schoenen nodig hebben. Winterschoenen zijn doorgaans iets duurder, al maakt dat met de sneakers van tegenwoordig niet zoveel meer uit.

Miss T vindt dit leuk.
  11. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.987
    1.907
    113
    Carnavalsbijdrage? Dat klinkt voor mij heel streekgebonden :p

owly, Sado en Miss T vinden dit leuk.
  12. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    4.452
    7.266
    113
    Vrouw
    Zoon van 17:
    €15 zakgeld
    €9 telefoon
    €6 streamingdienst
    Geen kleedgeld, want dat wil hij niet. Hij is ook al uitgegroeid en ik koop hem denk ik 2 kledingstukken per jaar. Hij is super zuinig op zijn kleding, en wil niks extra’s.
    Wij betalen sport. €35 per kwartaal
    Hij koopt zeer zelden iets. Afgelopen jaar heeft hij zelf 4 boeken gekocht en dat was echt een record. Hij koopt nooit iets te eten of te snoepen.
    Cadeautjes kopen is bij zijn vrienden geen ding en voor ons onder elkaar ook niet.

dochter bijna 15;
    €20 zakgeld
    €8 telefoon
    Geen kleedgeld want dat wil ze niet. Met haar ga ik tweedehands winkels af, dat vindt ze leuk.
    Sport betalen wij €35 per kwartaal
    Zij koopt van haar zakgeld veel spullen om te tekenen en te schilderen. We leggen ook vaak iets bij. Ze gaat graag naar comic con en andere cosplay dagen. Gelukkig valt dat meestal rondom haar verjaardag en dan vraagt ze daar geld voor. Ze koopt ook graag iets leuks voor haar vrienden. Meestal lukt dat maar soms leg ik wel eens iets bij. Ze heeft maar een klein clubje echt goede vrienden, en als ze dan iets vindt dat echt bij een van hen past, dan geven we dat graag. Andersom is dat ook zo.

verzorginsproducten kopen we gewoon met de boodschappen, dat zijn gewoon basis dingen als shampoo en deo enzo en ze hebben geen behoefte aan andere dingen, zoals make up of haar producten.

onze dochter geeft dus meer uit dan onze zoon en krijgt ook meer. Dat heb ik met hem besproken en hij ligt er niet wakker van; “want ik hoef niks.”

Dubbelgeluk, NiVa0230, owly en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.262
    7.033
    113
    zuid-holland zuid
    Zoon 15 jaar,
    Gaat naar 4 vwo
    Zakgeld: 5€ p week
    Kleedgeld: 60€ p maand
    Vakantiegeld: 25€ bij een grote vakantie
    Baantje: geen, alleen afentoe alleen klusjes.
    Telefoon: betalen wij maar is een gezinsabbonnement dus ik weet niet wat ik dan hier in zal vullen.

Van het kleedgeld hoeft hij geen schoenen te kopen en geen sportkleding. Want die kunnen we vaak nog doorschuiven naar zn broertje.
    Van het zakgeld spaart hij voor computeronderdelen. En soms koopt hij een broodje op school of in de stad, maar dat is echt alleen als het niet anders kan want hij is super zuinig.
    Uitjes betalen wij, hij gaat eigenlijk nooit zelf ergens heen zonder ons.
    Contributie voor de sportvereniging betalen wij en schoolgeld enzo ook.

Miss T vindt dit leuk.
  14. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.452
    340
    83
    Duidelijk! Ik had niet opgeslagen dat ze ook kleedgeld krijgen.

Lynx vindt dit leuk.
  15. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.452
    340
    83
    Haha! Valt het op?

16. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.452
    340
    83
    Slimme dochter! En is het haar gelukt? Heeft ze extra zakgeld gekregen?

17. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.452
    340
    83
    Hier gaan de basisproducten (cosmetica) ook mee in de dagelijkse boodschappen, maar als ze iets van een krullenshampoo wilt uitproberen of iets dergelijks, mag ze dat zelf betalen.

Mijn dochter geeft pas sinds kort meer geld uit dan eerst. Zelf ben ik geen big spender, omdat ik geen zin heb om spullen te vervangen die goed zijn. Onzindingen koopt ze dus gelukkig niet, maar inmiddels wel makkelijker nu ze wat ouder wordt. Zij geeft het liefst geld uit aan 'ervaringen': een dagje uit met vriendinnen ofzo.

De sport van jouw kinderen is lekker goedkoop. Dat is bij ons wel een flinke kostenpost: 65 euro per maand voor rijlessen & 20 euro per maand voor (onbeperkt) fitness.

Saartje33 vindt dit leuk.
  18. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.452
    340
    83
    Geef jij met een reden wekelijks zakgeld? Of is dat zo blijven hangen vanaf de basisschool?

De uitjes als gezin betalen wij inderdaad ook, maar met vrienden mag ze zelf betalen. Soms doen we dan een kleine donatie, maar nu ze een baantje heeft, doen we dan eigenlijk niet meer.

19. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.262
    7.033
    113
    zuid-holland zuid
    Zn broertje krijgt ook wekelijks zakgeld, staat gewoon zo gescheduled in de bank app. Het idee was dat hij op vrijdag een lekker broodje zou halen in de kantine op school, maar dat gebeurt bijna nooit .

20. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    4.452
    7.266
    113
    Vrouw
    Klopt! Onze jongste dochter rijdt paard en daar betaal ik 120€ per 10 lessen voor. De jongste moet nog op zwemles (mega wachtlijst hier) en dat is ook €65 per maand. Maar dat zijn nog geen pubers dus had ik weg gelaten in het topic

Deel Deze Pagina