Zalf van huisarts: weinig bekend over schadelijke effecten!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Djaminah, 19 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Djaminah

    Djaminah Actief lid

    23 mei 2007
    276
    1
    0
    Utrecht
    Ik heb ringworm (huidschimmel) op mijn been, en de huisarts heeft Ketoconazol voorgeschreven. Ze weet dat ik zwanger ben.

    Nu lees ik in de bijsluiter dat "er nog weinig bekend is of gebruik van ketoconazol tijdens de zwangerschap schadelijk is"! Uit proeven met dieren is niet gebleken dat het schadelijk is, maar toch mag je het alleen na overleg met de arts gebruiken. Je mag het wel tijdens borstvoeding gebruiken.

    Ik vind het toch een beetje raar en durf de zalf niet goed te gebruiken... wat vinden jullie?
     
  2. Mirelle

    Mirelle Actief lid

    11 dec 2006
    469
    0
    0
    Oss
    Gewoon doen zou ik zeggen.
    Dat staat heel vaak in bijsluiters om Amerikaanse taferelen te voorkomen.
    Ze dekken zichzelf altijd in die medicijn producenten.
    Als er een onderzoek naar hun zou komen, ook al blijkt er niets aan de hand, is dat toch negatieve aandacht. Dat willen ze niet, vandaar die waterdichte bijsluiters.

    Ja, het zijn slimme mannetjes in de farmaceutische industrie.

    Je zou bijna zieker worden van alle bij werkingen dan van dat waarvoor je de medicatie nodig hebt. En hoe vaak komen ze voor die bijwerkingen?
    Zo goed als nooit dus. En dan ook nog vaak door het middel verkeerd te gebruiken.

    Groetjes, Mirelle.
     
  3. cimbomlu

    cimbomlu Fanatiek lid

    13 mei 2006
    1.554
    0
    0
    gewoon gebruiken, zoals mirelle al zegt. het middel is al zolang op de markt en er is nooit iets aangetoond dat het kwaad kan tijdens de zwangerschap. alleen dekken de fabrikanten zichzelf in.
     
  4. Lintje

    Lintje VIP lid

    9 okt 2006
    6.218
    1.423
    113
    Nederland
    Precies hetzelfde hier met zalf.. ik zou het gewoon gebruiken!
     
  5. Nynke

    Nynke VIP lid

    30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    5. Kan ik ketoconazol crème gebruiken als ik zwanger ben, wil worden of borstvoeding geef?

    Zwangerschap
    Of u ketoconazol crème tijdens de zwangerschap kunt gebruiken, kunt u het beste met uw arts overleggen. Het hangt vooral af van de behandelde huidplek en de duur van de kuur. Gaat het om een groot oppervlak, of om dunne of beschadigde huid, dan bestaat de kans dat een gedeelte van de werkzame stof via de huid in uw bloed terechtkomt. Mogelijk kan dan ook een kleine hoeveelheid medicijn via de placenta uw kind bereiken. Of dit schadelijke gevolgen kan hebben voor het kind, is nog niet bekend. Meld het in elk geval aan uw arts of apotheker zodra u zwanger bent, of binnenkort wilt worden.

    Dit kon ik vinden in mijn dikke bijsluiterboek. Ik zou het gebruiken zolang nodig en gelijk stoppen als de ringworm weg is.
     
  6. Me2

    Me2 VIP lid

    30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Ik gebruik ook Ketoconazol voor enorm exceem op mijn hoofd en schouders. VAn mijn huisarts mag ik gewoon gebruiken (het is overigens heel erg geworden in het begin van mijn zwangerschap....)
     
  7. Djaminah

    Djaminah Actief lid

    23 mei 2007
    276
    1
    0
    Utrecht
    Ok, super bedankt allemaal!
     
  8. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Tip: juist WEL even doorsmeren als de ringworm weg is. Anders heb je kans dat het gelijk de kop weer opsteekt.
     
  9. toerist18

    toerist18 VIP lid

    23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Als er staat dat er weinig bekend over is, zou ik het zeker niet gebruiken, ze hebben vast wel andere zwanger vriendelijke zalfjes.
     

Deel Deze Pagina