zantac

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mamzie, 13 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Hoi mama's,

Owen heeft gisteren Zantac gekregen van de dokter ivm verborgen reflux.
    Maar ow wat vind ie het smerig zeg!
    Kan hem geen ongelijk geven want heb ervan geproefd en GETSIE! Wat smerig idd. Zo scherp!

Kan je dat niet lekkerder maken voor de kleine? Ik moet het NA het eten geven maar mag je naderhand een beetje water ofzo geven om die vieze smaak weg te laten gaan?
    Of mag je het vermengen met iets ofzo?

Gelukkig is het maar 2 maal daags

2. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Heb je dat van de KA gekregen of van de HA?
    Zantac is eigenlijk geen 1e keus bij verborgen reflux m.i. ivm de toegevoegde stoffen.
    Misschien is Losec mups een betere oplossing voor jullie?

3. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    van de huisarts gekregen.
    Maar hoezo is het niet de eerste keuze? En wat voor toegevoegde stoffen zitten er dan in?

4. germini

germini Fanatiek lid

29 mei 2008
    1.373
    0
    0
    wist niet dat het na de voeding gegeven moest?? ik geef het altijd voor de voeding en meteen de fles erin.........kai gaat er namelijk ook zowat van over zijn nek!

5. Imoan

Imoan Actief lid

11 feb 2009
    124
    0
    0
    Gelderland
    Pien heeft ook een paar dagen zantac gehad, en vond het ook verschrikkelijk smerig. Wij mochten het wel gewoon vóór/tijdens de voeding geven. We deden het in 30cc flesvoeding en maakten daarna de rest van de fles klaar. Nog was het vies, maar de scherpe smaak was er dan wel af.

Dat zantac geen eerste keus is wat verborgen reflux betreft heb ik ook nog nooit van gehoord. Volgens mij wordt het juist wel heel veel voorgeschreven als eerste medicijn. Wij zijn begonnen met nexium, wat eerst niet hielp, toen zantac. Daarna werden we doorgestuurd naar de kinderarts die ons weer nexium voorschreef. Had ze de beste resultaten mee. Pien bleek ook een kma te hebben, vandaar dat de medicijnen in eerste instantie niet werkten. Daarna gelukkig wel, en nu heeft ze er bijna geen last meer van. En ben ik sinds een week gestopt met de nexium!

Succes met je kleintje!

6. mummy2b

mummy2b Lid

27 nov 2008
    67
    0
    0
    Mijn zoontje vond het in eerste instantie ook niet lekker, dus rustig gegeven (met het spuitje steeds een paar druppels tegelijk) onder het motto "alles wat erin gaat is beter dan niets". Na een week of twee dronk hij het op alsof het de normaalste zaak ter wereld is. Toen was hij gewend aan de smaak en vond hij het best lekker.

Het is ons trouwens voorgeschreven door de kinderarts. En dat was gewoon de eerste keuze. Het heeft hier trouwens altijd goed gewerkt tegen de pijn bij het spugen. Niet tegen het spugen zelf, maar daar is het het ook niet voor. Het maakte hier een wereld van verschil, in plaats van een jongetje dat bijna altijd huilde en slecht sliep, had (en heb) ik een vrolijk jongetje dat uitstekend slaapt. Ik kan het dus aanraden :)

O, en we gaven het in een 1ml spuitje. Dat vond ik zelf erg handig. Als je dat niet hebt, dan kan je het bij de apotheek vragen, die hebben er genoeg.

7. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ja heb al zo'n spuitje :)
    Gaf jij het ook na het eten dan?

En de belangrijkste vraag : hoe snel merkte jullie dat het werkte?
    Want heb het nu 2 keer gegeven en het huilen word maar niet minder :( :(

8. mummy2b

mummy2b Lid

27 nov 2008
    67
    0
    0
    Ik gaf het op de commode, na de laatste verschoning voor de nacht. Daarna kreeg hij nog een keer de borst en dan gelijk slapen. 's Ochtends kreeg hij het voor de eerste ochtendvoeding.

Het zal een dag of 2 geduurd hebben voordat hij opknapte denk ik. Ik weet het niet meer precies, maar het was vrij snel. Ik zou het ook voor de voeding geven trouwens. Als je het na de voeding geeft komt het er voor het grootste gedeelte weer uit met het spugen. Het heeft wel even de tijd nodig om z'n werk te doen. Hoe snel het helpt zal trouwens ook afhangen van hoe erg de slokdarm van je zoontje geïrriteerd is. Dat zal eerst weer een beetje moeten genezen.

Ik zou het zelf drie dagen aanzien denk ik en dan de huisarts bellen als er nog geen verbetering is. Maar dat ben ik, en ik ken jouw kind niet :) Je kan sowieso een keer bellen om te vragen hoe snel je huisarts zou verwachten dat het verbetert. Dan heb je een richtlijn. Het is wel fijn om te weten waar je op moet rekenen als je met een huilend kind zit.

9. suze30

suze30 Fanatiek lid

7 jul 2009
    2.188
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik geef de zantac voor de voeding,ik doe een theelepeltje voeding in de flessenspeen, de zantac erbij en laat haar eerst dat opdrinken, voor ze in de gaten heeft dat het niet alleen melk is, heeft ze het al weg. Daarna de dop gewoon op de fles en dan krijgt ze de fles.

Hier heeft het ruim 1 week geduurd voor ik verbetering merkte, maar ze had de slokdarm al flink ontstoken.

10. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ow dus het kan ff duren?

Maar zit nu in twijfel of het wel te geven. Sinds vandaag is zijn huiduitslag vreselijk erger geworden!
    Zou dat door de Zantac kunnen komen?
    Ook word het huilen met het uur erger.
    Zelfs in mijn armen krijg ik hem niet meer stil
    Wat moet ik doen?????

11. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Hier ook Zantac tegen verborgen reflux gekregen van de HA en het duurde wel een week of 2 voor we ECHT verschil merkten!
    Ik geef het gewoon door de fles, zoals Imoan zegt.....

12. Imoan

Imoan Actief lid

11 feb 2009
    124
    0
    0
    Gelderland
    Heeft hij niet nog wat anders naast de verborgen reflux? Waar komt die huiduitslag vandaan? Pien had ook uitslag in haar gezicht en nek. En dat kwam van de koemelkallergie! Ik zou hem goed in de gaten houden en anders gewoon weer aan de bel trekken bij je huisarts en je door laten sturen naar een kinderarts.

En wat ik weet van zantac is dat het pas na een tijdje echt gaat werken, ik geloof dat het bij de meest kindjes zelfs 14 dagen kan duren...

13. suze30

suze30 Fanatiek lid

7 jul 2009
    2.188
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ook Danique heeft KMA, je hoort het wel veel, dat kindjes ook KMA bij de (verborgen) reflux hebben, mss toch eens verder kijken dan alleen de reflux?!

14. Vlindertje83

19 jul 2009
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi Mamzie,

ons zoontje kreeg ook Zantac ivm verborgen reflux. Het duurde wel een paar dagen (er staat 5 dagen voor geloof ik) voordat het echt goed werkte. Mijn zoontje had ook echt pijn, zijn slokdarmpje was al verbrand door het maagzuur, zo zielig!! Wij moesten de Zantac (2x per dag 1,3 ml) met een spuitje aan hem geven (in de 'wangzak' spuiten). In het begin kokhalsde hij ervan maar later lustte hij het gewoon.
    Er zit wel alcohol in zantac (geloof 0,8%) misschien dat het daarom misschien niet de eerste keus is voor sommige artsen? Wel vreemd om een baby alcohol te geven natuurlijk, als je zwanger bent raden ze alcohol af...
    In ieder geval merkten we na een paar dagen Zantac al flink verschil! Hij spuugde nog wel maar had geen last meer van het maagzuur. Helaas ging hij na ongeveer een week weer meer huilen. Hij had toen ook uitslag bovenaan zijn borst en daarna ook in zijn nek en op zijn schouders. Dit bleek te komen door koemelkallergie die hij had ontwikkeld doordat ik tegelijk met de Zantac ook was gestopt met de borstvoeding (door oververmoeidheid en stress door het huilen). Gelukkig gaat dit nu met speciale voeding prima en hebben we een heerlijk kind!
    Maar uitslag is voor mij wel een teken van koemelkallergie, dit gaat inderdaad vaak samen met reflux!
    Hopelijk werkt de Zantac bij jullie ook snel, het is ff doorzetten maar dan wordt het echt beter! Sterkte hoor!

15. witje

witje Lid

16 jul 2008
    74
    0
    0
    Ons zoontje heeft ook Zantac gehad, maar wij zijn er heel snel mee gestopt. Het spugen werd absoluut niet minder, maar alleen maar erger. Daarnaast leek het echt alsof hij last had van de alcohol die erin zat. Onze zoon heeft tracheomalaesie, zacht kraakbeen rondom de luchtpijp. Daardoor komt ook zijn reflux, bleek achteraf toch een beperkte mate te zijn want door flesvoeding op te mengen met johannesbroodpitmeel, en later Nutrilon AR met extra johannesbroodpitmeel gaat het heel goed, spuugt nauwelijks nog. Wat een verschil. Nee Zantac was voor ons geen succes.

16. Marijee

Marijee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.295
    0
    0
    mijn zoontje heeft ook vanaf hij 3 maanden was zantac gekregen voor verborgen reflux.
    omdat ik er gelukkig optijd bij was hielp het na 48 uur al en huilde hij echt stukken minder.. een weekje later kreeg hij tekens van KMA en heb ik me door laten sturen naar de kinderarts die heeft hem onderzocht en vond indd wel aardig wat symptomen van kma dus aan de koemelk vrije voeding en de klachtjes verdwenen gelijk na 1 dag hij sliep weer veel meer en beter en na een maandje hebben ze een provocatietest gedaan en daaruit kwam dat hij geen last had van kma.. dus moest weer langzaam de gewone voeding gaan opbouwen en indd het ging allemaal super.. volgens de kinderarts heeft hij een begin van koemelk allergie gehad maar is dat gelijk afgeremt door de speciale voeding en heeft het zich niet verder ontwikkelt..

Kian is nu sinds hij 1 is helemaal van de zantac af.. daarvoor al vaak proberen af te bouwen maar het ging steeds weer mis.

ik zou sowieso langs de HA gaan en je door laten sturen naar de kinderarts om te laten kijken of het kma kan zijn..
    en de zantac zou ik niet mee stoppen tenzij het op het advies is van de ha of ka.. vaak word het eerst erger voordat het beter word.

heel veel succes.. ik weet hoe machteloos je je voelt maar probeer op je moedergevoel af te gaan vaak heeft die wel gelijk.. daar ben ik wel achtergekomen.

17. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    mijn zoontje heeft 4 maanden zantac gehad, het begon te werken na een dag of 5.
    wij gaven het 's ochtends en 's avonds in een spuitje.
    in het begin vond hij het ook vreselijk vies, maar na een week of 2 was hij eraan gewend en vond hij het geen enkel probleem meer.

iemand zei dat het niet hielp tegen het spugen, maar dat is toch ook helemaal niet de bedoeling van zantac?
    daarvoor gebruikte wij jbpm.

ik hoor nu inderdaad vaker dat zantac eigenlijk helemaal niet de beste optie is bij reflux... toen ik dat voorgeschreven kreeg, heb ik helaas niet veel navraag gedaan naar het spul. de ha en het cb vonden dat ik dat moest gaan gebruiken en tja.. ik ging er vanuit dat zij wel wisten wat het beste was.
    Als ik jou nu was, zou ik toch eens beter uitzoeken wat de andere opties zijn.

18. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    bedankt voor jullie reacties allemaal!
    Ondertussen is Owen 2 dagen opgenomen geweest in het ziekenhuis omdat ie zo erg aan het huilen was en zoveel pijn had.

Ze hebben bloed afgenomen en daarin was wel wat afwijkends te zien en het kunnen 3 dingen zijn
    - een koemelkallergie. Nu is het huilen over maar als ie weer begint moeten we Nutrilon pepti gaan gebruiken. De machtiging hebben we al van de KA gekregen
    - een infectie in de darmen ( bijv. een virus. ) ze hebben zijn ontlasting op kweek gezet en over een week weten we het
    - een worminfectie maar dat lekker haar onwaarschijnlijk.

Dus het is even afwachten hoe het gaat.

19. Imoan

Imoan Actief lid

11 feb 2009
    124
    0
    0
    Gelderland
    Hoi Mamzie,

Hoe is het nou? En weten jullie de uitslag van de kweek al?

Groetjes

Deel Deze Pagina