Zegt de hoeveelheid sperma iets over de kwaliteit?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door truusjee, 20 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. truusjee

    truusjee Niet meer actief

    Zegt de hoeveelheid sperma iets over de kwaliteit?

    Mijn vriend heeft erg weinig. Althans zo ervaar ik dat.

    mijn ex had daarentegen altijd heel veel! Waardoor ik de dag erna er nog wat van merkte in mijn ondergoed. Bij mijn nieuwe vriend, heb ik daar nooit last van en verlies op de avond zelf of op het toilet na de seks niet eens iets.
     
  2. Muisjepluisje

    Muisjepluisje Fanatiek lid

    17 feb 2021
    1.395
    1.089
    113
    Vrouw
    Voor zover ik weet, nee! En als je er onzeker over ben qua kwaliteit gewoon even potje laten inleveren kan een hoop verspilde tijd voorkomen soms!
     
    truusjee vindt dit leuk.
  3. zegenwens

    zegenwens Fanatiek lid

    28 sep 2021
    4.730
    4.722
    113
    Vrouw
    Ik herken je situatie precies, hier zelfde vergelijking tussen mijn man en ex. Ik was er van tevoren erg onzeker over of we wel (snel) zwanger konden worden. Heb me daar jaren druk om gemaakt. :rolleyes: En toen was ik in de eerste ronde zwanger. Volgens mij 'moet' een man minimaal een halve theelepel aan sperma hebben voor een gezonde hoeveelheid. Het kan veel variëren van man tot man, en neemt sowieso wat af als mannen ouder worden. Bij mij waren de zorgen voor niks! Ik moet trouwens na afloop wel even uitlekken op een handdoekje, maar het is niet veel (zoals ik gewend was bij mijn ex).
     
  4. Padmee

    Padmee Fanatiek lid

    19 apr 2013
    2.051
    1.533
    113
    Nee. Hoeveelheid zegt niks over de kwaliteit. :)
     
    truusjee vindt dit leuk.
  5. truusjee

    truusjee Niet meer actief

    Wauw wat een goed nieuws! Ik maak me sowieso ontzettend druk of het allemaal wel klopt. Heel vervelend.

    Ik verlies nooit wat erna echt nooit! Bij me ex had ik altijd het idee of ik erna in me broek pieste
     
  6. zegenwens

    zegenwens Fanatiek lid

    28 sep 2021
    4.730
    4.722
    113
    Vrouw
    Komt hij ook wel eens klaar buiten jou? Dat je dan kan zien hoeveel het is? Beetje tmi vragen, sorry :)
     
  7. truusjee

    truusjee Niet meer actief


    Ja, en ik denk dat het wel oké is. Het is niet veel.. maar wel meer dan theelepel.
    Het is denk ook een beetje mijn angst dat er iets “‘mis” is. Ik zoek vanuit nature al naar dingen, om bevestiging te krijgen dat alles goed zit. Ook bij mezelf! Dat stukje angst dat ik nooit zwanger mag raken, is gewoon zo vervelend!
     
  8. zegenwens

    zegenwens Fanatiek lid

    28 sep 2021
    4.730
    4.722
    113
    Vrouw
    Ook heel herkenbaar. :) Ik ben bijv vlak voordat we gingen beginnen nog langs de huisarts geweest ivm hele lichte menstruaties. Ik was bang dat mijn baarmoederslijmvlies dan te dun zou zijn voor een innesteling. Moest ik me ook al niet druk om maken volgens haar, en dat blijkt tot nu toe ook te kloppen.

    Moeilijk hè, als een wens zo groot is, en je er zo weinig grip op hebt? Ik was telkens op zoek naar redenen waarom het niet zou lukken, misschien haast ook een beetje uit zelfbescherming. En het bleken allemaal zorgen om niets. Ik hoop dat je het wat meer los kan laten, en vooral dat je snel zwanger mag zijn. Zijn jullie al bezig, en zo ja, hoe lang?
     
  9. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.918
    3.968
    113
    Vrouw
    Ja en nee.

    In het ziekenhuis bij ons is de norm >1.5 ml
    Maar het kan dat er in 1ml voldoende gezonde zaadcellen zitten om natuurlijk zwanger te worden. Dus het is nooit een op zich zelf staande reden voor een vruchtbaarheidsbehandeling. Als het consistent minder is dan 1.5ml kan het zijn dat er iets verstopt zit, waardoor de zaadkwaliteit ook beïnvloedt kan worden. Vaak wordt dan gevraagd om 2 of 3 keer een staal in te leveren en als het dan elke keer te weinig is wordt aanvullend onderzoek geadviseerd.
     

Deel Deze Pagina