Zelf billen afvegen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamamadelon, 3 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamamadelon

    mamamadelon Fanatiek lid

    13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    zoontje gaat over 3 maanden naar basisschool. Hij is net een maand of 3 zindelijk. Maar als hij op de wc poept (met brilverkleiner) kan hij niet zn billen afvegen,simpelweg omdat er geen ruimte is om zijn hand tussen te doen. dus nou vraag ik me af in hoeverre het verplicht is/verwacht wordt dat een kleuter al helemaal naar de wc kan en poepen. plassen gaat overigens wel helemaal goed.
     
  2. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik ben ook nieuwsgierig.
    Mijn jochie is nu sinds februari zindelijk. Maar zelf vegen lukt ook nog niet echt. Nu wil hij ook niet, omdat er een gevoelig/pijnlijke moedervlek tussen zijn billen zit. Die wordt nog in de vakantie verwijderd, dus dan wil ik wel gaan oefenen..
     
  3. mariska1976

    mariska1976 Bekend lid

    12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Hier op school moeten de kinderen zindelijk zijn en hun billen af kunnen vegen.

    Op de speelzaal wordt hier spelenderwijs mee geoefend als ze gaan plassen.
     
  4. mamamadelon

    mamamadelon Fanatiek lid

    13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    nou hier op de speelzaal vinden ze alles wat met zindelijkheid te maken heeft maar lastig.

    Hoe krijg ik dat dan voor elkaar las hij er met zn hand niet bij kan?
     
  5. Bri

    Bri Niet meer actief

    Goh, en wat doet zo'n school dan met 4jarigen die hun billen nog niet zelf kunnen afvegen? Met vieze broek naar huis sturen? Lijkt me eerlijk gezegd toch ook nog even tot het takenpakket van een kleuterjuf behoren, of ben ik nou gek?

    Mijn zoontje begint nu net met het poepen op de wc. Ik vind het al lastig om zijn billen goed schoon te poetsen (om de een of andere reden plakt zijn poep enorm...), laat staan dat hij het zelf zou kunnen. Nou kan er nog een hoop (haha) veranderen in de tijd tot april, maar goed....

    weet je; hij kan het nu ook een dag ophouden, tot hij 's avonds een luier omkrijgt. ik kan me zomaar voorstellen dat hij niet op school gaat poepen, maar wacht tot hij weer thuis is.
     
  6. mariska1976

    mariska1976 Bekend lid

    12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    maar in wat voor opzichte vinden ze alles wat met zindelijkheid te maken heeft lastig?
     
  7. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Mijn zoon kan zijn billetjes zo nu en dan afvegen, gaat nog niet geheel vlekkeloos (ahum)
    Ik controleer altijd wel even, want als het niet goed schoon is krijgt hij kriebelende billetjes.
    Het lijkt mij toch ook niet dat een juf mijn zoon er zo bij laat lopen, daar word ik écht niet vrolijk van.
     
  8. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva gaat altijd eerst van de wc af en veegt dan haar plasser en billen af. Ben niet zo blij met deze manier ivm druppels, maar goed, probeer het maar eens af te leren ;), ben er meestal niet bij als ze naar de wc gaat. Hier trouwens geen wc verkleiner, dus ze zou wel zittend kunnen afvegen. Op school hebben ze trouwens denk ik alleen maar grote wc's en geen verkleiners? Het afveegbeleid hier heb ik geen idee van, maar Eva kan het wel zelf, al doe ik het na poepen liever zelf, maar ze roept me niet altijd.
     
  9. Leyni

    Leyni Niet meer actief

    Mijn nichtje gaat sinds maart naar school en veegt al máánden zelf d'r billen, misschien dat zij daar dan snel mee is? Ik dacht dat het normaal was dat ze het dan al konden.
    Ik weet dat ze bij haar op school de ouders wel dringend verzoeken om hun kindjes dat zelf te leren, maar als het echt niet lukt doet de juf het nog wel.
     
  10. Mispoes

    Mispoes Fanatiek lid

    2 feb 2006
    1.821
    1
    0
    Nabij Eindhoven
    Mijn schoonzusje is kleuterjuf toevallig, en ons zoontje mag over 3 weken naar de basisschool: "De juf helpt in principe niet met afvegen, anders zouden ze de hele dag bezig zijn......" :( Tsja, tis niet mijn mening, zou het toch ook waarderen als ze hem ff hielp
     
  11. brit76

    brit76 Actief lid

    29 apr 2009
    379
    7
    18
    Ik ben leerkracht van groep 1 en 2. Bij ons moeten kinderen zindelijk zijn als ze naar school komen. We vegen geen billen af, dat moeten kinderen zelf kunnen. Plasongelukjes kunnen gebeuren en daar hebben we reserve kleding voor, de kinderen verwisselen in zo'n geval zelf hun kleren. Als een kind in zijn/haar broek poept moeten de ouders het kind komen halen/verschonen.
    We hebben als leerkracht de verantwoordelijkheid voor minstens 20 (!) kleuters, die kunnen niet lang zonder toezicht. Ik vind billen vegen ook geen taak van de leerkracht, maar iets dat ouders kinderen moeten leren.....

    Wij bespreken wel aan het begin van het schooljaar hoe je naar de wc gaat, wat je allemaal moet/mag doen op de wc en wat je moet doen als het mis gaat.
     
  12. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Persoonlijk vind ik zindelijkheid niet perse het ook zelf kunnen afvegen van je billen eerlijk gezegd ;) Zindelijkheid gaat er in mijn ogen om dat je de beheersing hebt over het poepen en plassen en dit dus tijdig op de daarvoor bestemde plekken doet ;)
    Hier is onze dochter al een tijdje zindelijk, maar haar billen afvegen dat wil gewoon niet zo.. Zou niet blij zijn als de juf haar over een maand dan laat ophalen of iets van school, omdat haar onderbroek bijv. vies is. (Je zal maar werken in de uurtjes dat je kind op school zit :()
    En hoe zit het dan met kinderen die later zindelijk worden..? Want die zijn er natuurlijk ook..
    Snap dat een juf niet vanalles kan doen met zoveel kids, maar er zullen natuurlijk ook weer geen 20 kinderen zijn die allemaal niet zelf hun billen af kunnen vegen en allemaal op school poepen lijkt me zo ;)
     
  13. mamamadelon

    mamamadelon Fanatiek lid

    13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    ja en wat zeggen ze dan tegen een kind dat perongeluk in zijn broek heeft gepoept? "blijf jij maar even hier staan dan gaan we mama bellen en die is er over een kwartier om je billen te verschonen" ???
     
  14. mama van chayenna

    mama van chayenna Bekend lid

    25 jun 2009
    835
    20
    18
    Vrouw
    Hier op school moeten ze het zelf doen, ik heb mijn dochtertje wel optijd geleerd dat ze het zelf kon, soms is ze lui en dan doe ik het wel daar niet van, maar op school doet ze het helemaal zelf.
     
  15. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.176
    6.711
    113
    Hier hoeven de kinderen het niet zelf te doen.

    Moeten ze poepen dan gaat er nog een kindje mee en die haalt daarna juf op om af te vegen.

    Maar goed, bij Isabella hoeft het niet want die kan het zelf.
     
  16. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Ja dus, tenminste aan de reactie helemaal boven aan te lezen.

    En wat nou als papa en mama er niet binnen een kwartier zijn? Maar dat het een half uurtje duurt, laten ze ze dan in een poepbroek zitten?
    Ik vind dat echt heel erg triest om eerlijk te zijn.
     
  17. Foxter

    Foxter Niet meer actief

    In ons geval zou onze dochter dan een uur en 10 minuten met een poepbroek moeten zitten.......
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Tja, ik vind het eerlijk gezegd niet meer dan normaal dat kindjes zelf hun billetjes afvegen. Mijn zoontje doet het ook nog lang niet altijd vlekkeloos en met veel wc-papier, maar wat verwacht je dan van zo'n juf.

    Stel dat er 10 kinderen moeten poepen op een dag is de juf dus misschien totaal wel 50 minuten buiten de klas, lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

    Bovendien zou ik het niet prettig vinden hoor, konten afvegen van andere kinderen, vind ook zeker niet dat dit tot de taak van een juf behoort.
     
  19. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Ze hoeven ook niet elke keer mee, maar als een kindje aangeeft dat de billen niet schoon zijn, of dat het kriebelt, dan gaan de juffen hier netjes de billen afvegen hoor ( ik heb het vanochtend in de supermarkt aan de juf gevraagd, hahaha te erg. Ik zag de oudste al heel zielig met vieze billen rondlopen ).
    Ik vind dus wel dat het er bij hoort. En een kind die een ongelukje heeft gehad, wat gewoon kan gebeuren, in een vieze poepbroek laten zitten vind ik echt heel erg triest.

    Hier heeft de klas trouwens maar 10 kindjes, dat zal ook wel schelen.
     
  20. mamanu

    mamanu Bekend lid

    2 nov 2008
    577
    0
    0
    Hier op school dus hetzelfde. Mijn zoon was dus nog niet zindelijk net voordat hij vier jaar werd dus had het even nagevraagd en idd hier worden de ouders gebeld als de kinderen in de broek hebben gepoept. Ik kan dan dus van mijn werk naar school komen om mijn kind te verschonen.

    Nu was hij toch nog gelukkig zindelijk toen hij naar school ging. Alleen hij veegt dus ook zijn billen niet af met als gevolg dat hij regelmatig een flinke remspoor in zijn onderbroekje heeft zitten!

    Ach het zal wel goedkomen...
     

Deel Deze Pagina