Zelf naar campingzwembad, welke leeftijd?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Mammaaa, 25 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mammaaa

    Mammaaa Fanatiek lid

    5 mei 2015
    1.084
    694
    113
    Wanneer laat jij je kind zelfstandig naar het camping zwembad gaan? Bijv welke leeftijd, diploma, regels enz?

    Vorig jaar vroeg ze er al vaak om en mochten andere kinderen om ons heen het wel, maar van ons mocht dochter nog niet..

    Ik weet nu natuurlijk dat die vraag weer gaat komen.. ze heeft 4 zwemdiploma's dus zwemmen kan ze wel. Maar ze is (pas/al) 7 en er is geen toezicht in dat zwembad..

    Ik denk dat we het daar gewoon moeten gaan ervaren hoe het loopt, maar wat hebben jullie gedaan?
     
  2. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.645
    7.430
    113
    Vrouw
    Zonder toezicht? Heel simpel: Niet. Dan kan ze nog 4 diploma's hebben maar 7 vind ik dan alsnog te jong.
     
    meintje, Anna009, Jessi79 en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Nee zonder toezicht niet. Ook niet met 4 diploma’s en 7 jaar. Ik en mijn man dachten zelf aan 8/9 ongeveer.. afhankelijk van soort zwembad, kind etc
     
    Mammaaa vindt dit leuk.
  4. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.477
    5.135
    113
    Vrouw
    10+ denk ik. Omdat ik toen zelf ook mocht.
    Maar met mijn kinderen zal ik nog wel langer mee gaan. Ze zijn niet zo handig, motorisch
     
    Mindy26 en Mammaaa vinden dit leuk.
  5. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.334
    113
    Vrouw
    Op 7 jaar zou het voor mij nog niet bespreekbaar zijn.
    Dus voor nu gewoon nog niet.
     
    Mammaaa vindt dit leuk.
  6. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.834
    113
    Vanaf een jaar of 10
     
    Mammaaa vindt dit leuk.
  7. Mammaaa

    Mammaaa Fanatiek lid

    5 mei 2015
    1.084
    694
    113
    Thnx dames! :D

    Ik ben dus niet een overbezorgde moeder in deze situatie...
     
    merah en Neuzeke vinden dit leuk.
  8. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn oudste is bijna 10. Die zou het van mij denk ik wel mogen. Simpel zwembad, geen subtropisch met versnelling of zo
    De middelste van 8 heeft iets van 6 of 7 diploma’s. Zal best, maar heeft ook een groot deel met inschattingsvermogen en verantwoordelijkheidsgevoel te maken. Dus die mag niet.
    De jongste van 6 vanzelfsprekend ook nog niet.
     
    Saartje33 en Mammaaa vinden dit leuk.
  9. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Herkenbaar, wij zijn ook op de camping en lijken de enige te zijn die de oudste volgen, tot zijn grote frustratie. Maar hij is 6, wel heel verstandig, maar ook beïnvloedbaar. Lastig soms, maar ik blijf bij mijn gevoel.
     
    einad en Mammaaa vinden dit leuk.
  10. Mammaaa

    Mammaaa Fanatiek lid

    5 mei 2015
    1.084
    694
    113
    Precies dit! :|
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  11. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.577
    3.804
    113
    Dat hadden wij toen ook, maar 6 jr was echt een no go om alleen te gaan.
    Bij ons waren ze 8 en 9 toen ze voor het eerst samen gingen zwemmen op de camping.
    Zwembad buiten was kniehoogte en vooral heel veel sproeiertjes, glijbaantjes etc en het binnenbad was rechttoe rechtaan 1.30 m diep en zonder glijbaan, springplank oid.
    Zou het een veel groter zwembad geweest zijn met faciliteiten, dan nog niet. En niet omdat ik mijn kinderen niet vertrouw, want die kunnen goed zwemmen, maar omdat anderen (bijv pubers) niet altijd te vertrouwen zijn en nogal lomp kunnen doen.
     
    Mammaaa en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  12. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nou dit dus inderdaad. Onze kinderen hebben ook hun diploma's. Maar dat is maar één deel van wat nodig is om veilig te zijn. Mijn ervaring is dat bij zwembaden zonder toezicht, geregeld vrij ruw gespeeld wordt. Langs het zwembad rennen zonder oog te hebben voor wie daar nog meer rondloopt. Bommetjes zonder goed te kijken of er iemand langs zwemt. Hard overgooien met een bal. Ik wil niet zeggen dat jouw kind dat zal doen, TS. Maar ik vraag me af: is jouw 7-jarige weerbaar genoeg om met dat soort gedrag om te gaan? Gaat ze op tijd weg als het er te wild aan toe gaat. Raakt ze niet in paniek als er een keer iemand vlak naast haar of zelfs bovenop haar springt?

    Wanneer ouders hun kinderen alleen naar het zwembad sturen, maken ze ongevraagd andere volwassenen verantwoordelijk voor het gedrag en de veiligheid van hun kind(eren). Zowel wat betreft aanspreken als ze wild / gevaarlijk doen, als te hulp komen als ze door het wilde gedrag van anderen in een vervelende situatie komen. En met name dat laatste doe je natuurlijk gewoon voor elkaar en voor zo'n kind. Maar dan moet het -vind ik- wel gaan om een situatie die je niet zomaar kan voorzien. Dus als je weet dat je kind wel om kan gaan met de meest voorkomende dingen die in een zwembad kunnen voorkomen, dan is het prima. En gebeurt er iets wat je echt niet kon voorzien, dan is er vast een volwassene of ouder kind die even bijspringt.
    Maar als je kind nog niet zelfstandig of weerbaar genoeg is om met het alledaags 'zwembad-gedoe' om te gaan, dan zou ik haar zeker niet alleen laten gaan.

    Onze oudste is vorig jaar een paar keer alleen naar het zwembad op de camping geweest, omdat ik het daar binnen eigenlijk te druk en te vol vond (qua corona dus, niet wat betreft zwemmen). Hij was toen bijna 10 jaar, heeft A B C en zwemt het hele jaar door 2x per week. Waterpolo, dus ook wel wat gewend als het gaat om ruw gedoe. We hebben wel de afspraak gemaakt dat als hij het te druk / wild vond, dat hij gewoon terug kwam. Onze zoon is nogal van de regeltjes, beetje overdreven sterk ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel. Dus we hebben echt afgesproken dat als hij dat gevoel had, dat iemand zich niet 'juist' gedroeg, dat hij dan niet die personen gaat aanspreken maar gewoon weg gaat. Dan nog liep ik geregeld even naar het zwembad om door het raam naar binnen te kijken. Zowel om te zien hoe mijn zoon het deed als even kijken hoe de sfeer in het bad was.
     
    Mammaaa en Saartje33 vinden dit leuk.
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Een kind die niet in duizend sloten tegelijk springt, vanaf 10. Mijn neefje was pas oke vanaf 12, pas toen had hij beter inzicht
     
    Mammaaa vindt dit leuk.
  14. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Niet overbezorgd, maar realistische moeder die inziet dat je een kind van 7 wel beperkingen kent mbt risicoanalyse
     
    Mammaaa vindt dit leuk.
  15. Madeliefke

    Madeliefke VIP lid

    19 jan 2008
    6.280
    190
    63
    Hier mochten ze met ABC alleen naar het zwembad op de camping. Ik denk dat ze toen ook 7 waren. Heel overzichtelijk zwembad. Geen opblaasitems in het water.
    Naar het openluchtbad hier in het dorp vanaf 9 jaar.
     
    Mammaaa vindt dit leuk.
  16. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Jeetje, in mijn omgeving ben ik de overbezorgde omdat ze nog niet naar het dorps-zwembad mag op de fiets. Ze mocht wel met 7 jaar en 3 diploma’s naar het zwembad(je) met toezicht op de camping met haar vriendinnetjes. Was wel een hele strenge Italiaanse badmeester…
    Vorig jaar (8 jr) mocht ze met vriendinnetjes naar het binnenzwembad op De Leistert en dit jaar (9jr) ligt ze hele dagen in het zwembad, met en zonder ons.
     
    Mammaaa vindt dit leuk.
  17. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.981
    1.799
    113
    Provincie Groningen
    Dit jaar voor het eerst gedaan bij t buitenzwembad van het vakantiepark in Duitsland.
    Oudste dochter is 12 en jongste is 9 (over 2 weken 10).
    Mochten alleen als ze samen zouden blijven.
    Ben tussendoor even gaan kijken...ging prima.
     
    Mammaaa vindt dit leuk.
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Mijn jongste is 9 en mocht deze vakantie zonder ons naar het zwembad, maar zwembad lag voor de deur dus kon zo even kijken én alleen met broer en zus van 11 en 13.
     
    Mammaaa vindt dit leuk.
  19. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    veel hangt wat mij betreft ook af van de afstand van je eigen plek naar het zwembad (ga je tussendoor even kijken?) en van de andere bezoekers in het zwembad. Zijn het er veel? Wat is hun gedrag en leeftijd? Maar alleen maakt het wél lastiger. Zijn ze met z'n 2en - is het ook al gemakkelijker - zodat een ander hulp kan halen bij een ongeluk(je).
     
    Mammaaa en Saartje33 vinden dit leuk.
  20. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.137
    7.725
    113
    Gelderland
    Vanaf dit jaar zouden ze van mij alleen naar het zwembad mogen op de eerste camping, deze is heel overzichtelijk. Bij de tweede camping zouden ze van mij alvast vooruit mogen gaan dat wij bijv een half uurtje later komen. Deze camping is veel drukker en groter. Mijn kinderen zijn 9 en 11.
    Ik zou trouwens wel regelmatig even gaan kijken, niet perse voor het zwemmen maar ze kunnen onderling nog wel eens ruzie maken :p
     
    Mammaaa vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina