Zelf vertellen dat Sint niet bestaat of afwachten?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door giebel, 14 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. giebel

    giebel Fanatiek lid

    26 aug 2011
    2.499
    499
    83
    Wat hebben jullie gedaan?

    Ik had me voorgenomen het deze zomer dmv een leuk boek 'sinterklaas voor grote kinderen' te gaan vertellen.

    Maar ga toch weer twijfelen.
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.910
    3.328
    113
    Hoe oud is je kind, welke groep gaat hij? En hoe vieren ze het in de klas?
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik doe het niet uit mijzelf, de oudste kwam er in groep 6 achter door een vergissing van de meester:rolleyes: (beleid op school is ook niet specifiek te benoemen dat hij niet bestaat, in geen enkele groep)
    De jongste gaat naar groep 4 na de vakantie en gelooft nog.
     
  4. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.206
    1.051
    113
    Ik heb het mijn zoon recent verteld. Hij is 7 jaar en gaat komend jaar naar groep 5. Hij had het echt niet verwacht maar heeft nu net zoveel plezier om met ons het geheim te delen en ik heb hem beloofd dat hij komend jaar mee mag kadootjes kopen of inpakken voor zn broertje en zusje.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Bij de oudste hebben we er volgens mij toen ze 6 was op aangestuurd dat hij niet bestond. Ze had zoveel spanning van alles (niet zo zeer mbt Sinterklaas, maar meer mbt cadeautjes ed) dat het niet leuk meer was. Toen ze wist hoe het zat kon ze er weer van genieten. We vertellen ieder jaar ook wat ze met pakjesavond krijgt, zo hebben we allemaal een leuke Sinterklaastijd.

    De jongste was een jaar of 7 toen ze vroeg wie de cadeautjes kocht. Ze had al veel langer door dat Sinterklaas en Pieten verkleedde mensen waren, maar hoe die cadeautjes er kwamen, daar was ze kennelijk minder mee bezig. Ook voor haar is het feest tot nog toe niet minder leuk geworden gelukkig.
     
    Lafayette en Fristi2012 vinden dit leuk.
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Net voor Pasen hebben we het aan de oudste verteld. Ze was toen 7,5 jaar. Tijdens de laatste sinterklaasperiode stelde ze al erg veel vragen. En aangezien Pasen dit jaar ook niet traditioneel zou verlopen owv corona, beslisten we haar maar meteen in te wijden in het geheim van zowel paashaas als sinterklaas. Dat ging eigenlijk erg banaal, zonder boeken of grote verhalen of aanleidingen. Gewoon «Wil je eens een grotemensengeheim horen?».
     
  7. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Ik heb het mijn oudste dochter verteld toen ze naar groep 4 ging, 7 jaar. Mijn redenen: ze had al aantal intelligente vragen gesteld (ze kreeg door dat dingen niet klopten of niet mogelijk waren) en ze had heel veel spanningen gehad in de sinterklaas tijd (sliep heel slecht, dacht bij ieder geluidje dat er een piet op het dak was etc), waarvan ik vond dat het absoluut het doel voorbij schoot. Sinterklaas moet leuk zijn, geen bron van angst en stress...

    Ze heeft nog nooit zo genoten van sinterklaas als dat eerste jaar dat ze wist dat het nep was... :thumup:

    Ik ben nu in dubio met de jongste en oudste... ze geloven beide nog, maar er is ook altijd erg veel onrust en stress in die periode :confused:... Misschien is vertellen dan rustiger voor iedereen?
     
  8. giebel

    giebel Fanatiek lid

    26 aug 2011
    2.499
    499
    83
    8 jaar, zou in theorie naar groep gaan na de zomer maar heeft achterstand (maar zit wel gewoon in de klas met die kinderen).

    Het is het eerste jaar dat ze lootjes gaat trekken ipv cadeautje van de Sint zelf. En daar heeft ze ook zin in, surprise maken lijkt haar leuk.
    Ik heb ze al verteld dat we met opa en oma en oom en tante ook altijd sint vieren. Dat sinterklaas alleen voor de kleine kinderen wat meeneemt en daarom grote mensen die het ook willen vieren lootjes trekken en voor elkaar wat kopen en doen alsof ze sinterklaas zijn. Ze is daar ook bij geweest een deel, dat we daar al mee begonnen waren.

    En dit jaar mag ze voor het eerst niet meer mee naar binnen bij de intocht in het dorp. Dus wel mee de Sint opwachten en meelopen/fietsen door het dorp. Maar waar ze naar binnen gaan voor het feestje, dat is voor kinderen tm groep 4. Ik heb haar vorig jaar ook al duidelijk gemaakt dat ze volgend jaar niet mee naar binnen zou mogen.

    Het zou het logische moment zijn om het nu te vertellen daardoor. En ik denk oprecht dat ze het ook leuk zal vinden het geheim te weten (in dat boek zit een officieel contract geheimhoudingsplicht dat ze moeten ondertekenen). En te helpen met schoen vullen voor haar broertje of rommelpiet spelen (was ik vorig jaar op hun school en heb zelfs het schilderij wat ''Piet'' geschilderd had gekregen van de juf ;) ) En ergens denk ik dat ze het toch onderhand ook wel moet weten...

    Maar Sint speelt hier altijd zo, ze hebben het er nu ook steeds over. En ze heeft al vaak bij de Hema bv iets gezien wat zij van 'Sint gekregen had waarop ik zei, dat ik dacht dat hij het dan vast daar gekocht had ;)
     
  9. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.494
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    het voordeel van zelf vertellen is dat je dan een beetje de controle houd en niet dat ze de verkeerde treft die het haar verteld en haar met een rot gevoel achter laat - omdat ze het nog niet wist. Of omdat ze jullie als ouders heel hard heeft staan verdedigen.
    Ook vond ik het lastig dat áls ze er zelf achter zou komen - dat ze misschien bevestiging zou zoeken bij anderen die het nog niet wisten/weten en daardoor het voor hen lastig maken.

    Wij hebben het verteld in de zomer voor ze 9 werd (toen ging ze naar groep 6 - en kwam toen in een groep 6/7/8 klas - Jenaplan onderwijs) . Mijn neefje met wie we op vakantie gaan was toen nét 8 geworden -die ging naar groep 5 - hij had het voor we op vakantie gingen ook gehoord. Dus eventueel hadden ze elkaar om er nog eens over na te praten (ze spelen in de vakantie altijd continue samen) . Maar zover wij gemerkt hebben is er niet meer over gesproken en was het gewoon goed.
     
  10. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Hier hebben we het juist in de zomer verteld.
     
  11. giebel

    giebel Fanatiek lid

    26 aug 2011
    2.499
    499
    83
    Ik ben ook van mening dat in de zomer beter is dan net tevoren.

    En denk idd dat middels het leuke boek plus contract met ons leuker is dan idd via een flauwerik op school.
     
  12. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Zeker!
    Ik ben ook het gesprek aangegaan met de vraag; Denk jij dat Sint echt is?
     
  13. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Hier onze dochter van toen 10 (eind groep 5) in de zomer verteld. Ze vroeg er zelf naar. Onze jongste (8) heb ik het ook afgelopen jaar verteld, net na sinterklaas, ook omdat ze er zelf naar vroeg.
    Bij beide heb ik het gebracht als een geheim van grote kinderen en mensen. Dat het superleuk is, dat heel Nederland meespeelt (op tv, school, gemeente, familie) om er een kinderfeest van te maken. En dat hij echt bestaan heeft. Maar ook dat ze dit nooit mag verklappen aan andere kinderen omdat je niet weet of ze nog geloven.
     
  14. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.487
    24.359
    113
    Wij hebben het ze altijd in de zomer verteld. Ook om te voorkomen dat ze het juist rond de sintperiode van een ander zouden horen. Ze vonden het eigenlijk wel heel stoer om ook te weten hoe het zat, en tijdens de sintperiode kwam er altijd wel een beetje van de magie terug.
     
  15. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.968
    8.771
    113
    Wij nog niet. Hij is 6 en gaat naar groep 4. Sommige kinderen zeiden al hij bestaat niet maar hij gaat er vol tegen in.

    We geven hem antwoord op de vragen die hij geeft. Zodra hij een directe vraag stelt geven we antwoord. Ik denk dat dit het laatste jaar is.
     
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wij willen het binnenkort vertellen aan de oudste. We hebben sterk het idee dat ze het wel weet, maar zich een beetje laat meeslepen met bv het Sinterklaasjournaal. Ze weet bv al vanaf het begin dat de Sint op tv een hele andere man is dan hier bij de plaatselijke intocht, en ze heeft al herhaaldelijk gezegd dat de baarden nep zijn enzo ;) Maar volgens mij snapt ze nog niet helemaal dat wíj de cadeautjes kopen... of ze weet het wel, maar wil het liever niet weten ;) We hadden wel al eens iets gezegd als;’Als je een geheim over Sinterklaas ontdekt, moet je dat nog niet aan je zusje zeggen he...’ en dat vond ze goed...

    Ik vind haar zelf nu oud genoeg, en ik wil het niet te laat vertellen (als de intocht al bijna is bv). Dus nu is een mooie tijd, kan het nog even inzinken ;)
     
  17. Dettol

    Dettol Bekend lid

    12 apr 2020
    896
    418
    63
    Wij hebben ze nooit laten geloven hihi
     
    MaMa vindt dit leuk.
  18. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.053
    2.435
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    De Paashaas hihihi! Zijn er kinderen die hier in geloven??
     
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    In België ongeveer elk kind, net als sinterklaas. In Nederland niet?
     
  20. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    Ja hier geloofd zoon ook in de paashaas, kerstman, monsters, dinosaurussen. Die geloofd overal in denk ik :roflmao:
     

Deel Deze Pagina