zelf vrij en kind toch naar kdv

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door esmee1808, 17 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. esmee1808

    esmee1808 Actief lid

    13 aug 2010
    458
    0
    16
    Onze dochter staat bij het kdv ingeschreven voor 4 dagdelen ( 2 hele dagen). Maar omdat in verschillende dagen en uren werk hoeft ze niet altijd 2 hele dagen naar het kdv. Met als gevolg dus dat er op een maand soms best wat dagdelen zullen overblijven die ze in principe niet gaat maar wel betaald moeten worden. Nou hebben we wel flexibele opvang dus mogen we de dagdelen 3 maanden meenemen maar dan nog geraken ze niet allemaal op.

    Nou dacht ik er dus aan om haar af en toe een middag te brengen terwijl ik zelf thuis ben. Nou word hier door de omgeving verschillend op gereageerd.
    Sommige zien het echt als dumpen van je kind om zelf rust ofzo te hebben. Ik heb haar ook liever thuis maar soms zit er ook een week tussen voor ze weer moet gaan en heb dan het idee dat ze dan weer opnieuw moet wennen en als ik haar dan eens een middag tussen door breng zit er toch weer wat minder dagen tussen.

    Zijn er meer mama's die hun kind wel eens een dag/middag/ochtend naar het kinderdag verblijf brengen terwijl ze zelf thuis zijn ?

    Of is het echt raar om je kind daarheen te brengen als je zelf thuis bent ?
     
  2. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    Ik denk dat het sowieso wel handig is om een bepaalde structuur te hebben, als ze in elk geval elke week gaat is het voor je dochter denk ik makkelijker te begrijpen. Daarnaast vind ik het ook geen dumpen! Je kunt het dan meer zien als de psz, ze kan lekker met andere kindjes spelen enzo.
     
  3. Hellen1971

    Hellen1971 VIP lid

    16 dec 2008
    6.069
    1
    36
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik ben doordeweeks altijd alleen en heb een baan van 4 x 9 uur. Soms neem ik een dagje vrij om achterstallige dingen te doen en wat bij te slapen. Dan gaat ze dus naar opa en oma óf naar het KDV. En ik ben gestopt om me daarover schuldig te voelen, want na zo'n dag is alles lekker aan kant, mama weer bijgetrokken en ben ik er weer helemáál voor mijn meisje.

    Om goed voor een ander te kunnen zorgen, moet je ook af en toe eens voor jezelf zorgen. En dat heeft niets met egoïsme te maken, maar meer met gezond verstand ;)
     
  4. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier een gastouder en ze gaat hier ook wel eens een dagje of middag extra.
    Ik werk altijd 8 dagen achter elkaar en ben dan 6 dagen vrij. Ik merk dat ze altijd eerst even weer moet wennen als ze naar de oppas gaat. Als ik wat vakantie heb en wat langer thuis ben, gaat ze meestal 1x per week even naar de oppas. Kan ik wat extra dingen doen die blijven liggen of even een dagje weg en voor haar werkt het dan ook beter.
     
  5. Bammetjebam

    Bammetjebam Niet meer actief

    Ik ben op dit moment werkzoekende, maar breng mijn dochter nog steeds naar de KDV. Dit doe ik juist zodat er voor haar zo weinig mogelijk verandert. Wel gaat ze nu van 9-16 ipv 8-18, zodat ik maar 1 flesje BV hoef mee te geven, en dus maar 1 flesje hoef af te kolven (die hoeveelheid krijg ik makkelijker bij elkaar gekolfd).

    In die tijd dat ze weg is, ben ik het huishouden aan het doen, boodschappen, administratieve zaakjes regelen, en mijn kennis van websites bouwen aan het bijspijkeren voor een nieuwe job.
     
  6. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Heerlijk! Nu doen wij dit niet structureel (de kindjes gaan naar het kdv als wij moeten werken) maar ik neem mijn daagjes voor mezelf JUIST op die dagen.. lekker even helemaal niets. Kan ik eens doen waar ik zin in heb of juist die dingen die altijd al hadden moeten gebeuren.

    Mijn kinderen hebben het prima naar hun zin op het kdv. Ik krijg altijd een beetje de indruk dat kinderen maar gestald worden maar ze vinden het vaak juist harstikke leuk. Als ze naar school gaan is het opeens een heel ander plaatje...

    Niets raars aan dus... even tijd voor jezelf maakt veel vrouwen tot een leukere mama!
     
  7. Rosado

    Rosado Niet meer actief

    Nee hoor, ik vind het helemaal niet raar. Het is toch zonde als je dagdelen overhoudt, waar je wel voor betaald. Als ik straks met verlof ga zal Ayla ook op maandag en dinsdag gewoon naar de g.o. blijven gaan. Wel minder lang, van 09.00 tot 16.00 uur ofzo ipv 07.45 tot 18.15, maar ik blijf haar wel brengen.
     
  8. bamjolan

    bamjolan VIP lid

    7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik zit in de ZW en die van mij gaan gewoon 4 middagen naar de BSO en mn zoon 4 dagen naar KDV.
    Woensdag en t weekend is geheel voor mijn kinderen.
    Natuurlijk na de BSO/KDV ben ik er ook voor ze, spelletje doen oid, boekje lezen etc.
    Ik heb ook dingen te doen, veel afspraken, waar ik mn kinderen niet mee wil opzadelen.
     
  9. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Ik doe het ook. En expres ook nog ;). Ik werk 18 uur, ene week 20 andere week 16, en ik heb 2 dagen kdv en mijn moeder past een middag op.
    En zo heb ik 1 keer in de 2 weken 4 uur helemaal voor mezelf! Heerlijk!
     
  10. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Waarom niet? Ik denk wat hierboven al is genoemd dat de continuiteit ook erg belangrijk is voor het kind. Ik heb mijn zoontje bewust altijd naar het KDV gebracht toen ik verlof had bijv. Zo bleef hij gewend aan die 3 dagen opvang. Bovendien studeer ik nog en komt het zo af en toe voor dat ik bijv. een middagje even de stad in ga met een vriendin terwijl de kinderen op de opvang zijn. En nee, daar voel ik me absoluut niet schuldig over.
     
  11. Syl72

    Syl72 Bekend lid

    14 mrt 2008
    816
    176
    43
    Ik ben (i.v.m. geen werk meer) al 3 maanden thuis en breng mijn zoontje nu 1 x ipv 2 x per week naar het KDV (betaal wel voor 2 dagen). Ik voel me dus wel schuldig als ik thuis zit en hem 2 dagen wegbreng. Vandaar dat ik hem nu maar 1 dag breng, zodat hij toch wat ritme blijft houden. Maar het is toch wel lekker hoor, even een dagje voor jezelf (ook al blijf ik me onterecht schuldig voelen, ik kan er niks aan doen).
     
  12. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.981
    1.799
    113
    Provincie Groningen
    Ik breng haar nu alleen naat het kdv als ik moet werken.
    Maar straks als ons 2de kindje geboren gaat worden, dan zal ik haar na de bevalling ook wel eens brengen terwijl ik zelf verlof heb.
    Zodat ik het even wat rustiger heb en ook even rustig boodschappen kan doen.
    Mijn man is namelijk 5 dagen per week van huis, dus niemand die mij in die dagen even kan ontlasten.
     
  13. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    En ook echt even alleen van je 2e kindje genieten. Tenminste, zo heb ik het wel ervaren. De andere dagen is het gewoon aanpoten met 2 kindjes.
     
  14. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Mijn dochtertje gaat 3 dagen per week naar de gastouder, op vaste dagen. En als ik een vrije dag neem doe ik dat op 1 van die 3 dagen. Ik vind het heerlijk om af en toe helemaal zelf bij te tanken, en op die dagen ga ik ook niet als een dolle allerlei klusjes doen, meestal zijn dat echte mamma-dagen, met een boek in bad en zo ;) Zonde om je dan schuldig te voelen, geniet je er veel minder van. :D
     
  15. fam

    fam Actief lid

    1 jul 2008
    219
    0
    0
    Gelderland
    Tijdens mijn verlof bracht ik mijn zoon ook 2 dagen per week naar het kdv. heerlijk een dagje voor mezelf en later een dagje alleen met mijn dochter. Voel je niet schuldig want a je betaalt ervoor en b. mama's hebben ook recht op een dagje vrij ;)
     
  16. Pasja83

    Pasja83 Fanatiek lid

    12 mrt 2009
    1.061
    1
    0
    Ik ben blij dat er meer mama's zo over denken.
    Als moeder voel je je al zo snel schuldig. Maar een dagje of middagje voor jezelf is inderdaad heerlijk. En zolang je merkt dat je kindje(s) het naar hun zin hebben op het KDV of bij de GA dan lijkt het mij prima.
     
  17. adi

    adi Niet meer actief

    De termen als kinderen 'dumpen' of 'stallen' wordt doorgaans alleen gebruikt door mensen die geen ervaring hebben met kdv, dus tja, wat weten die nou?

    Toen ik vorig jaar 6 weken vrij was gingen mijn kindjes ook gewoon naar kdv. Als ik ze toen 6 weken thuis had gehouden hadden ze opnieuw moeten wennen. En DAT vind ik zielig voor het kindje.

    En als ik tegenwoordig vrijdags soms een middag vrij ben, blijven de kindjes tot een uur of 4 op KDV. Ik kan dan rustig de boodschappen doen en koken, en zij spelen lekker in t zandbak of zijn aan t knutselen.
    Als ik ze wel zou ophalen zouden ze in de wagen zitten in een supermarkt en zichzelf vermaken in de woonkamer terwijl mama kookt. Tja, wat is interessanter?
     
  18. tulip

    tulip Niet meer actief

    laat ik zeggen dat ik het heel erg aan de situatie vind liggen, maar in jouw geval snap ik het goed. Het is belangrijk dat je dochter er een vast ritme in krijgt.
     
  19. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Ik ben ook zo'n "slechte" moeder die haar kind naar het dagverblijf brengt als ze zelf vrij is:D en dat bevalt ons prima;)
    Ik werk in het onderwijs en in de schoolvakanties (behalve de zomervakantie ivm zomervrijcontract) breng ik mijn dochter mooi 2,5 dag naar het KDV, meestal gebruik ik die halve dag om in huis het een en ander te doen en de andere 2 dagen ga ik lekker met mijn beste vriendin naar de sauna of iets leuks doen met mijn moeder of zus. ik heb een heerlijke makkelijke dochter die het super naar haar zin heeft op het KDV en haar 2 beste vriendjes echt mist als ze een week niet is geweest.
    verder voel ik me er helemaal niet schuldig over, ik verdien best eens in de zoveel tijd een dagje(s) helemaal voor mezelf:) en dan daarbij betalen we de opvang wel, ookal zou ik haar niet brengen, het is al duur genoeg....
    we doen wel altijd lekker rustig aan in de ochtend als ik niet hoef te werken hoeft ze er natuurlijk niet om half 8 te zijn, dan drink ik daar nog lekker een bakkie thee en dan is de ochtend al bijna om:D
     
  20. Snowtje

    Snowtje Fanatiek lid

    6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij vinden continuiteit ook heel belangrijk. Mijn vriend zit in het onderwijs en is dus in principe alle schoolvakanties vrij. Maar als we haar zo vaak thuis houden, moet ze elke keer weer een soort van wennen. We proberen haar dus iig 1 dag per week naar de opvang te brengen (ipv normaal 2). Hier hebben wij dus ook echt geen moeite mee en ze vindt het daar heerlijk gelukkig!
     

Deel Deze Pagina