Zelfdoding

Discussie in 'De lounge' gestart door Manolito, 28 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    Gisteren mijn collega gesproken.
    Haar zoon heeft, na jaren van zware depressie, een einde aan zijn leven gemaakt.
    Dit is voor de nabestaanden vaak zeer traumatisch.
    Vooral de manier waarop.
    Zij vertelde ook dat, als je hulp zoekt wanneer je aan zelfdoding denkt, je alleen maar dingen aangereikt krijgt om het te voorkomen.
    Begrijpelijk natuur, je mag niet iemand helpen bij zelfdoding.
    Maar dat zorgt er wel voor dat veel gevallen erg "luguber" zijn.
    Mensen rare sprongen maken in het nauw.
    Rare dingen uitvinden om er een eind aan te maken.
    Ik ken dat nummer voor zelfmoord preventie.
    Verder zou ik het niet weten.
    Mijn collega gaf aan dat haar zoon, zo blijkt uit zijn laptop, veelvuldig heeft gezocht naar meer humane manieren om te sterven.
    Het traject om euthanasie aan te vragen is voor veel mensen, ivm familie, een drempel en erg langdurig.
    Voor iemand zonder doodswens begrijpelijk, maar als je echt aan het eind van je latijn bent is dit wel een hoge drempel.
    Haar zoon heeft dan ook een andere manier gekozen, die voor z'n ouders en zussen erg traumatisch is geworden.
    Hoe denken jullie hierover?
     
  2. aappie20

    aappie20 Fanatiek lid

    19 feb 2012
    3.214
    492
    83
    Veel sterkte, ik weet dat toen wij het in de familie hadden er contact is geweest met slachtofferhulp. Misschien die even contacten, anders zullen zij wel weten waar je terecht kunt.

    over de rest van je verhaal moet ik even nadenken, ben het er wel overeens dat er een andere manier moet zijn dan dit.
     
  3. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.204
    744
    113
    home sweet home
    Ik snap dat de weg naar euthanasie lang is. Als iemand diep depressief is, is het natuurlijk niet direct slim om euthanasie te plegen. De ziekte overheerst dan. Dus dat er is een traject aan zit, snap ik heel goed. Maar voor degene waar het omgaat zeker zwaar. Maar lastig onderwerp vooral voor de mensen die hiermee te maken hebben, patiënt en familie maar zeker ook de hulpverleners
     
    Zeebra vindt dit leuk.
  4. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Wat heftig voor jou collega en haar familie.

    Ben het helemaal met jou eens dat zoiets ook veel beter geregeld kan worden.
    Op mijn werk(ov)zelf helaas al een keer meegemaakt dat iemand ,de trein koos,om zelfmoord te plegen,en een paar pogingen tot,en dat gebeurt helaas echt dagelijks.

    Met die folders van zelfmoord preventies kunnen de gedachte alleen maar erger worden denk ik. Die kunnen jou het gevoel geven dat er helemaal iets mis met jou is.

    Maar het lijkt met als HA ook erg lastig om te zien dat een ,in dit geval,een jong iemand, zo met zn leven struggled en je kan/mag niet helpen
     
  5. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    Ik had vroeger een vriendinnetje.
    Haar vader was treinmachinist.
    Ik herinner me nog heel goed dat hij maanden thuis heeft gezeten omdat de zoveelste persoon zich had laten doodrijden.
    Vreselijk.
    Je ziet het gebeuren en je kan niks.
    Een trein remt niet als een auto...
     
    Huismuisie en Lies1611 vinden dit leuk.
  6. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.180
    2.374
    113
    Ik heb de laatste jaren een ernstige depressie gehad.
    Ik had al een jaar een vrij uitgewerkt plan gemaakt waarbij het voor mijn familie het minst traumatiserend zou zijn.


    Ik heb al veel soorten antidepressiva geprobeerd.
    Sommige hielpen wel maarhad daarvan bijwerkingen waardoor ik in april er echt moest stoppen.

    Gelukkig heb ik een fantastische psychiater die me vlak daarna meteen weer op liet nemen. Gelukkig in een ziekenhuis waar electroshock therapie in het aanbod zat
    Ben hiermee gestart en het ging na 3 weken opeens veel beter!!
    Alle suïcidale gedachten waren weg.

    Ik heb door Nah een kwetsbaarheid voor depressies. Het is ook niet zo dat ik juichend elke dag wakker wordt maar ik ben er wel en kan nog steeds voor mijn kinderen zorgen.
     
    Loesje1988, vrouwvan, floppie888 en 10 anderen vinden dit leuk.
  7. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.831
    12.956
    113
    Vrouw
    Ik begrijp dat de drempel voor euthanasie zwaar kan zijn, maar aan de andere kant vraag ik mij af of het echt zwaarder is dan bijvoorbeeld voor de trein springen?
    Met euthanasie weet je dat je in elk geval op een menswaardige manier sterft en dat je familie daar vaak een stuk meer vrede mee heeft. Daarnaast bezorg je andere mensen geen trauma.
    Dus nee, ik vind het eigenlijk geen hoge drempel, maar meer een egoïstische keuze. Die uiteraard weer het gevolg kan zijn van het ziektebeeld.

    Volgens mij kennen een hoop mensen de levenseinde kliniek niet. De huisarts maakt daar 'gewoon' een verwijzing voor indien nodig. Echter weet ik niet hoe dat momenteel zit met de wachttijden. Maar als je door hen bent 'goedgekeurd' voor euthanasie, dan kan je tenminste op een humane manier sterven, ook gewoon met dierbare naast je, dit is het zelfde als euthanasie bij iemand die terminaal is. Patiënten van mij waren erg blij met de levenseinde kliniek, en hun familie ook.
    Ik denk eigenlijk dat de levenseinde kliniek wat dat betreft wel meer bekendheid mag krijgen.
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  8. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.175
    6.709
    113
    Ik vind dat er meer hulp moet zijn als er echt niks meer kan helpen. Ik vind dat een persoon hulp zou moeten krijgen bij zelfdoding op een manier net zoals dat het bij een fysieke ziekte kan door middel van euthanasie.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  9. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.666
    6.834
    113
    Vrouw
    Is daar niet een uitzending ooit over geweest? Iets met ‘Huppakee weg’ ofzo? Ik vond dat best een trieste uitzending. Mensen die helemaal niet meer weten wat ze doen, zo dement zijn als ik weet niet wat. Heb altijd het gevoel gehad dat ze helemaal niet wist wat er werkelijk ging gebeuren. En toch werd alles doorgedrukt.
     
  10. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Een neef van mijn man heeft na een aantal zelfmoordpogingen uiteindelijk euthanasie gekregen. Dit was toen in een aantal maanden geregeld, maar hij had al een aantal pogingen ondernomen en zat al jarenlang in behandeling.

    Ik denk dat de drempel voor euthanasie niet noodzakelijk hoog ligt, maar dat zelfdoding vaak een impuls beslissing is. Maw dat mensen die hierover nadenken niet nog maanden in behandeling willen maar dus sneller een uitweg zoeken.

    En ergens vind ik het ook goed dat we het niet te ‘makkelijk’ maken. In een depressie kan je dingen soms niet helder zien en keuzes maken waar je achteraf gezien spijt van zou hebben. Ik denk juist dat de drempel naar psychologische hulp lager zou mogen zijn. En dat de wachttijden ook veel korter moeten zodat mensen sneller geholpen worden.
     
    Fennec, Novi, Zonnestralen en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.831
    12.956
    113
    Vrouw
    Geen idee. Maar euthanasie bij dementerenden lijkt mij sterk, aangezien ze niet wilsbekwaam zijn. Tenzij ze vroeger al een verklaring hebben ingevuld, maar dan nog wordt het juridisch heel lastig.
     
  12. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.180
    2.374
    113
    #12 chrystel73, 28 okt 2021
    Laatst bewerkt: 28 okt 2021

    Dat wilde ik ook typen als aanvulling op mijn eerste post .
     
  13. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.666
    6.834
    113
    Vrouw


    Heb m even opgezocht.
     
    Cin85 vindt dit leuk.
  14. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.010
    7.332
    113
    Vrouw
    Pak m beet 60 van de 800 aanvragen door psychiatrische patiënten per jaar worden goedgekeurd, de rest mag een andere oplossing zoeken. Om over wachttijden nog maar niet te spreken.
     
    LizMe vindt dit leuk.
  15. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.010
    7.332
    113
    Vrouw
    Ik ben wel voor een pil van drion. Niemand heeft gevraagd om dit leven, je zou aan niemand moeten vragen of je dood mag. Of in ieder geval; of je humaan dood mag. Ik heb helaas meer dan één zelfdoding meegemaakt, wat had ik ze een andere dood toegewenst.. niet later, niet ouder, maar wel zacht en omringd door liefde.

    En ja, ik snap dat het niet te makkelijk moet zijn. Maar ik vind ook niet dat het zo ontzettend moeilijk moet zijn.
     
  16. Gizzie1983

    Gizzie1983 Fanatiek lid

    11 apr 2011
    3.339
    206
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Even een dikke knuffel voor jou..... jeetje, ik kan me niet eens indenken hoe ongelukkig je moet zijn geweest :(. Wat een wonder dat je nu iets hebt gevonden dat werkt! Veel sterkte met je verdere herstel..
     
    11131618, Cobon en chrystel73 vinden dit leuk.
  17. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.010
    7.332
    113
    Vrouw
    ♥️
    Wat ontzettend fijn dat het voor je heeft gewerkt, ook voor je dierbaren. Liefs!
     
  18. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.477
    5.135
    113
    Vrouw
    Ik ken een vrouw die doormiddel van euthanasie heeft kunnen sterven. Ze was midden 30. Ze was al als kind diep ongelukkig, heeft nooit willen leven. Ontzettend veel psychische hulp gehad maar niets hielp. Het uiteindelijke traject voor euthanasie heeft bijna 10 jaar geduurd. Ik vind dat toch wel erg lang. Maar gelukkig kon ze op deze manier wel rustig inslapen omringt door haar familie.

    ik begrijp dat je niet iedereen zomaar euthanasie kunt geven als ze in een depressie zitten. Maar zo’n lang traject vind ik het andere uiterste.
    Mijn opa werd altijd opgeroepen bij een zelfdoding bij de trein om de machinist op te vangen. Hij heeft veel naars gezien en veel trauma’s bij machinisten zien opkomen.
    Ik vraag me af of de groep die euthanasie zou plegen als het “makkelijker” kon, ontzettend veel groter is dan de mensen die nu zelfmoord plegen. Geen idee hoor, en je zit met een enorm ethisch vraagstuk natuurlijk. Maar aan de andere kant zie ik niet in waarom iemand die niet wil leven dat perse wel moet
     
    Madelie, NiVa0230 en Cobon vinden dit leuk.
  19. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief

    Ik vind het dubbel.

    Mijn vader heeft vorige maand zelfmoord gepleegd en ik had met alle liefde van de wereld gehad dat hij op een humane manier zelf uit het leven had gestapt. Dat we waardig afscheid hadden kunnen nemen etc.

    Maar aan de andere kant denk ik. Waar trek je de grens als "voorschrijver" van zo'n medicijn.

    Edit:

    Mijn vader had zich drie keer aangemeld bij de levenseinde kliniek echter is hij hier drie keer voor afgewezen omdat hij volgens hun met hulp wel weer "beter" werd.
     
  20. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.180
    2.374
    113

    Dank je!!


    Ik wil vooral meegeven dat het soms zo uitzichtloos lijkt maar dat het zo belangrijk is dat de mensen om je heen het nog niet opgeven en er veel behandelmogelijkheden zijn.

    Als je ernstig depressief bent ben je de grip op de realiteit kwijt en ben je van overtuigd dat doodgaan de enige manier is om van de pijn en angst af te komen terwijl dat niet zo is.
     
    Spectre en Athina vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina