zelfstandig ondernemer, subsidie voor verlof???

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door melody, 11 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melody

    melody Bekend lid

    29 mrt 2006
    672
    0
    0
    ik heb een eigen (kleding) zaak en ik maak me best wel een beetje zorgen ik het straks moet gaan doen als ik niet meer fulltime kan werken en met verlof moet gaan.
    ik wil wel proberen zo lang mogelijk door te gaan met werken.
    dit alles ga ik natuurlijk allemaal nog wel uitzoeken omdat ik ook wel bepaalde verzekeringen heb maar ik dacht misschien is hier iemand die al ervaring heeft als zelfstandig ondernemer?
    ik heb verder ook geen personeel, en heb op het moment ook geen geld om dat te kunnen betalen ds ik hoop dat ik straks een bepaalde subsidie daarvoor kan krijgen....
     
  2. Jansen

    Jansen Bekend lid

    6 nov 2005
    588
    0
    0
    Hoi Melody,

    Als zelfstandig ondernemer wordt je geacht zelf je zwangerschapsverlof te financieren. Je kunt er wel een verzekering voor afsluiten maar er zijn wel bepaalde voorwaarden aan verbonden, als je bijv binnen een bepaalde termijn na het afsluiten van de verzekering zwanger wordt dekt de verzekering dit niet.

    Of er bepaalde subsidies zijn voor het tijdelijk huren van personeel kan ik je helaas niet vertellen. Misschien eens bellen met de Kamer van Koophandel.

    Succes!
     
  3. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Je zwangerschapsverlof wordt gedekt door de AOV-verzekering (als je die hebt). De overheid keert niets meer uit. Vroeger had je de WAZ-uitkering van de overheid, maar die is een paar jaar geleden afgeschaft. Als je dus geen AOV(arbeidsongeschiktheid voor ondernemers)-verzekering hebt, heb je geen inkomen tijdens je verlof. Heb je die wel, dan moet je daar aangeven dat je zwanger bent, want ook als je tussendoor ziek bent door die zwangerschap, keren ze uit.
     
  4. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    je zult idd zelf voor je inkomen moeten zorgen straks.

    tenzij je een arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt afgesloten, en het ligt er maar net aan hoe je die hebt afgesloten, de meeste hanteren een wachttijd van 2 jr (des te minder premie betaal je) maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat jij (als je die verzekering hebt) gekozen hebt voor een wat hogere premie zodat de uitkering sneller is. in beide gevallen zul je ongetwijfeld de 1e tijd zelf in je onderhoud moeten voorzien als jijzelf niet meer kan werken.

    ik weet natuurlijk ook niet of je bent aangesloten bij het FNV (zelfstandige bondgenoten) daar zou je dan ook contact mee op kunnen nemen en op die manier aan de weet proberen te komen hoe het straks precies gaat.
    heel veel succes
     
  5. melody

    melody Bekend lid

    29 mrt 2006
    672
    0
    0
    Nou ik ben inmiddels overal al wel zo'n beetje achteraan geweest maar het ziet er idd na uit dat ik straks alles zelf moet vergoeden...
    Dat wordt waarschijnlijk dus een probleem omdat ik een eenmanszaak heb en weinig inkomen, vandaar dat ik geen personeel kan betalen.
    De verzekering zegt gewoon heel makkelijk; dan doe je de winkel toch een paar week dicht!
    Ja en wie betaald al mn huur en rekeningen dan???
    ik maak me echt zorgen... het gaat al niet zo goed met de winkel dus als ik straks geen inkomen heb dan vrees ik het ergste...
    ik wordt er echt verdrietig van, ik werk al 3 jaar bijna dag en nacht in mn winkel en nu ben ik zwanger, wat de mooiste tijd van mn leven zou moeten zijn en nu krijg ik dit...
    als zelfstandig ondernemer mag je blijkbaar niet zwanger worden...

    Wie o wie heeft hier ook een (negatieve) ervaring mee of heeft alsnog tips voor mij???

    alvast bedankt...
     
  6. Senna

    Senna Fanatiek lid

    8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    een stagaire in je winkel? of een vrijwilliger?
    Misschien helemaal geen optie hoor, weet ook niet wat voor een winkel je hebt. Ik doe maar een gooi ;)
     
  7. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn
    God wat zonde zeg :(
    Heb je anders geen familie of vrienden die even bij kunnen springen?
    Al is het maar n aantal dagen in de week dat je toch open blijft en de klandisie die je hebt niet helemaal verliest (en nog wat inkomen hebt).
     
  8. melody

    melody Bekend lid

    29 mrt 2006
    672
    0
    0
    tja ik heb een kledingzaak in een winkelstraat en ben dus gewoon elke dag open en dat moet ook wel om de huur te kunnen betalen( en de rest)
    dus dicht gaan is geen optie, een stagaire mag niet alleen staan en een vrijwilliger?? nou denk niet dat ik iemand vindt die voor niks aan t werk wil.
    Mn moeder heeft nu geregeld dat ze rond mijn bevalling 3 week extra vakantie op kan nemen van haar werk dus dat ik hartstikke lief!
    En we moeten gewoon alvast gaan proberen te sparen zodat ik de rest van de tijd iemand aan kan gaan nemen!
    maar ik wil me niet te druk maken! ik wil genieten van mn zwangerschap en straks van mn baby en ga er vanuit dat alles gewoon goed komt!!

    bedankt voor jullie tips en reacties.
     
  9. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik zou als ik jou was in ieder geval zorgen dat je na je zwangerschap wel een AOV verzekering afsluit, want dit wil je natuurlijk geen twee keer meemaken... Je zou natuurlijk nog een ex-waoer in kunnen huren, daar krijg je een berg subsidie op. Maar ja dan moet je hem/haar wel een poosje houden.
     
  10. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    tuurlijk mag je als zelfstandig ondernemer wel zwanger zijn (worden) maar men gaat ervanuit dat als je als zelfstandige zelf zorg draagt voor de financiële gevolgen die dit met zich meebrengt. En ja dat is ergens ook niet meer dan logisch, voorheen had je de waz die is vervallen en i.p daarvan moest je jezelf gaan verzekeren voor het geval je om wat voor reden dan ook niet meer kon werken....

    dit zijn dan ook de dingen die je eigenlijk vooraf beter had kunnen uitzoeken....

    begrijp me niet verkeerd hoor ik vindt het erg zat natuurlijk maar ergens ook wel een beetje naïef...je bent zelfstandig ondernemer, en dan weet je natuurlijk dat er bepaalde dingen zijn waar je zelf aan moet denken....

    hoop voor jou dat alles straks toch nog op zijn pootjes terecht komt...mischien iemand inhuren via een uitzendburo of via een advertentie iemand zoeken die jou tijdelijk zou kunnen vervangen...

    en ja wat ik vooral zou doen is nu al kijken waar je je het beste kunt verzekeren...

    succes
     
  11. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    maar ja ook met een aov is het weer vechten geblazen omdat de verzekeraars vinden dat zwangerschap geen ziekte is... :(

    de een keert em wel uit , en de ander niet waarna je eerst de gang naar de rechter moet maken om uiteindelijk toch uitbetaald te krijgen... :(
     
  12. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Nou ja dat is een kwestie van de voorwaarden lezen denk ik. En je hebt inderdaad gelijk, eigenlijk moet je als zelfstandig ondernemer weten dat je zo'n verzekering nodig hebt. En anders zou je accountant/administrateur je daarop moeten wijzen bij het bespreken van de jaarrekening.

    De keerzijde van de medaille is dat AOV-verzekeringen vaak erg duur zijn, waardoor ondernemers die maar net aan rondkomen ze niet kunnen afsluiten. In dat geval is het toch verstandig een spaarpotje aan te leggen voor dit soort situaties.

    Je zou het ook eens bij het UWV na kunnen vragen. Voor zelfstandigen zonder personeel is er ook een vrijwillige verzekering daar, en dan ben je dus wel verzekerd. T kost minder dan een particuliere AOV
     
  13. melody

    melody Bekend lid

    29 mrt 2006
    672
    0
    0
    Ik heb al heel dure verzekeringen waaronder de AOV maar deze keert niks uit bij zwangerschap want dit is geen "ziekte"
    Ik ben nu bijna 3 jaar zelfstandig en loop heel vaak tegen nagatieve zaken aan, ik ben starter en ze gunnen je bijna geen kans om een beetje op te kunnen bouwen. (dit zeg ik echt niet zomaar ik weet waar ik over praat)
    Dit is dan ook de reden dat ik na mijn contract (nu nog 3 jaar) met de winkel ga stoppen.
    Het enige wat ze konden zeggen bij de verzekering is dat ik na de 3 startersjaren wel een bepaalde aanvullende verzekering heb maar daar val ik nu dus net buiten.
    Ik ben ongepland zwanger geworden, want ik wou nog 3 jaar wachten.
    Ben nu wel heel blij met mn baby hoor! maar het geeft nu gewoon wat nadelen met zich mee.
    Maar mn baby zal hier zeker niet onder gaan lijden.
     
  14. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    kijk anders even op de link hieronder mischien wat hoopgevend voor je....



    in ieder geval succes

    http://www.zibb.nl/eigenzaak/nieuwsbericht/asp/artnr/1065935/index.html

    bij welke verzekeringsmaatschapij heb jij je aov lopen??? en wat is je eigen risico termijn???

    de vriend van mijn moeder werkt bij de europeese en hij zegt dat je ondanks wat sommige verzekeringsmaatschappijen zeggen (geen uitkering bij zwangerschap) je toch wel recht hebt op een uitkering.
     
  15. melody

    melody Bekend lid

    29 mrt 2006
    672
    0
    0
    he smoekie, bedankt voor je tip!
    zal zeker kijken of ik er wat mee kan....

    ik ben verzekerd bij aegon via de abn amro.

    Mijn boekhouder gaat ook uitzoeken of ik mss nog ergens recht op heb.
     
  16. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    nou ik weet het niet maar ik kijk net toevallig even op de site van aegon.nl en daar staat toch echt onderaan

    Veel gratis extra's

    ongevallendekking
    zwangerschapsuitkering
    tussentijdse verhoging verzekerde bedragen zonder medische waarborgen



    zoals ik het lees heb je dus wel recht op een zwangerschapsuiterking???

    http://www.aegon.nl/zakelijk/zorginkomen/uzelf/24989
     
  17. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ja, als je ongepland zwanger wordt, is het natuurlijk vervelend, dan heb je geen rekening kunnen houden met dit alles. Natuurlijk ben je blij met je toekomstige kindje, maar dit zorgt wel voor een berg extra stress.

    Wat betreft je winkel, tenzij je er geen goede boterham mee kan verdienen, zou ik niet zo gauw bij de pakken neer gaan zitten, uiteindelijk zijn de startersjaren vaak het moeilijkst en worden de jaren daarna pas makkelijker, omdat je dan wat hebt opgebouwd.
     
  18. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0

Deel Deze Pagina