Zelftesten/thuistesten?

Discussie in 'Corona forum' gestart door Willemijntje19, 9 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Vanaf deze week kun je geloof ik Corona testen kopen voor thuis gebruik. Ik las er een nieuws artikel over. In eerste instantie dacht ik: jeej dat is handig, mochten onze kinderen dan verkouden zijn, kan ik ze zelf testen. Maar zo werkt het dus niet. Je mag het niet zien als vervanging van de pcr test. Ook schijnen ze een stuk onbetrouwbaarder te zijn.

    Hieronder wat info:
    Zelftest (antigeen)
    Een antigeen zelftest is een coronatest die je in een winkel of apotheek kunt kopen en zelf kunt afnemen.

    Zelftesten zijn bedoeld voor mensen zonderklachten, als aanvulling waarmee anders onopgemerkte besmettingen opgespoord kunnen worden. Zelftesten zijn niet bedoeld voor:

    • mensen met klachten
    • mensen die contact hadden met iemand met corona
    • mensen die terugkeren uit een hoog risicogebied
    Zelftesten zijn minder betrouwbaar dan een PCR of antigeen test die door een professional wordt afgenomen. Onderzoek naar zelftesten laat zien dat, mits de zelftest juist wordt afgenomen, de betrouwbaarheid tussen de 58% en 78% ligt. Er is dus een gerede kans dat iemand een negatieve testuitslag krijgt terwijl die persoon wél besmet is met SARS-CoV 2 en het virus mogelijk op anderen kan overdragen.

    Een positieve zelftestuitslag moet altijd bevestigd worden met een professioneel afgenomen PCR of Antigeen test bij de GGD.


    Ben gewoon even benieuwd: Wat is hier dan nu precies handig aan? Is het niet gewoon schijnveiligheid?
    Waarom zou jij wel of geen thuistest(en) aanschaffen?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.483
    113
    Ik heb al van iemand gehoord dat iemand zonder klachten een test had gedaan voorafgaand aan bezoek, zonder klachten en positief testen. Het kan dus werken.
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  3. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Zoals ik het nu lees is het schijnveiligheid.
    Ahh kijk, dat is dan wel weer heel goed. Zo verkom je toch eventuele besmettingen.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  4. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.272
    11.971
    113
    Vrouw
    Ik zie het nut er ook nog niet van.
    Ik zie mezelf namelijk niet even zo'n test doen voor ik naar mijn (schoon)ouders op visite wil gaan.

    En als hij niet geschikt is voor mensen met klachten, tja dan weet ik het ook niet.

    Ik zat l te denken: zou het wat zijn om in huis te hebben voor tijdens de examens?
    Ik heb 2 zoons die examen gaan doen. Je zal n t zien dat er een verkouden wordt op een dag dat hij examen moet doen.
    Evrn snel een test doen bij de GGD is dan niet zomaar mogelijk.
    Maar is zo'n thuistest dan wel betrouwbaar?
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  5. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Volgens de bijsluiter zijn ze 84 procent betrouwbaar (als ik het goed onthouden heb). Ik kan de instructies even uit de papierbak halen en een foto maken?
     
    Willemijntje19 en Zxcvb vinden dit leuk.
  6. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.272
    11.971
    113
    Vrouw
    Vind dat altijd zo lastig interpreteren zoveel procent. Klinkt hoog, 84. Maar wij zijn met 9 man thuis. Met schoonzoon erbij 10. Allemaal zo'n test kan dus betekenen dat er twee daarvan een verkeerde uitslag hebben....

    Maar een foto van de beschrijving is wel fijn!:thumup:
     
    Ella1988 vindt dit leuk.
  7. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Ja Ik vraag me ook af of je bij een negatief resultaat “veilig” ergens heen kan zoals een examen oid.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  8. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Ik ben ook bang dat de uitslag me onzeker zou maken aangezien ik bij zwangerschapstesten ook altijd overal een streepje in zie :roflmao:
     
    Vero0504, bulakgirl en Zxcvb vinden dit leuk.
  9. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    #9 Ella1988, 9 apr 2021
    Laatst bewerkt: 9 apr 2021
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Helaas allemaal gedraaid :(
    Test was negatief
    [​IMG]
    Huh hij doet het niet xD Ik moet het ff fixen xD
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  10. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.272
    11.971
    113
    Vrouw
    Dank je!

    Volgens de info (nog niet alles gelezen hoor) is deze test niet voor als je klachten hebt. Dus echt preventief: 'Ik heb geen klachten, maar kan ik toch veilig naar....' en vul maar in waarheen.
    Tja, dat zie ik mezelf dus niet doen.
    Uit eten gaan we sowieso al bijna nooit. En dagjes uit zijn ook zeldzaam. Met 7 kinderen is dat al een flinke hap uit je portemonnee, dus om daar dan ook nog eens een lading van die testen bovenop te doen... Nee dank je.

    Nog even dan zijn (schoon)ouders gevaccineerd, dus is het voor hen al een stuk veiliger.
     
    Willemijntje19 en Ella1988 vinden dit leuk.
  11. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Ik ga ze wel in huis halen. Voornamelijk omdat ik dus zwanger ben en voorlopig niet ga vaccineren. In juni wil ik met een vriendin een weekend weg en dan lijkt het handig om zo’n test te doen zonder klachten. Of als we met ons gezin naar diezelfde vrienden gaan zonder klachten. Dus meer voor zulke dingen.
     
    Vero0504, Willemijntje19 en Zxcvb vinden dit leuk.
  12. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Kan ook met klachten hoor. Daar is deze zelfs op getest zeg maar. Ik vind het wel handig :p
     
    Willemijntje19 en Mapje vinden dit leuk.
  13. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.776
    25.851
    113
    Vrouw
    T is ook niet zo dat de test dan niet werkt. Maar als je klachten hebt niet je via GGD laten testen.
    Ze zijn dus alleen preventief bedoeld.

    Ergens wel jammer. Ik had gehoopt ze te kunnen gebruiken bij kleine verkoudheidjes van de kinderen. Gewoon gelijk smorgens even checken of ze naar school kunnen.

    Voor de rest kom ik toch nergens. Schoonouders hebben hun vaccin. Zelf hebben we het al gehad.
    Misschien een testje eraan wagen als ik naar mijn moeder ga.
    Eigenlijk gewoon uit nieuwsgierigheid :roflmao:
     
    Ella1988 en Willemijntje19 vinden dit leuk.
  14. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Ja precies dit hoopte ik ook, leek me handig bij verkoudheden.. maar helaas is het daar dus niet betrouwbaar genoeg voor.
     
  15. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Kan je alsnog doen. Dingen zijn toch 96,8% betrouwbaar alleen als ie positief is wel naar de teststraat. En als je negatief test MET klachten niet zomaar vanuit gaan dat je kunt gaan knuffelen met iedereen. Maar kan me voorstellen als je peuter altijd snottert je het een steekproefgewijs wilt doen ofzo. En misschien ook nog wat voor klachten je hebt.
     
    Poppy4, Mamafiets, Ella1988 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Daar heb je wel een goed punt!
     
  17. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Ik zou in elk geval bij duidelijke klachten of positieve personen in je omgeving naar de teststraat gaan hoor. Maar mezelf als voorbeeld ik ben al 9 keer getest omdat ik maandelijks terugkerende hoest en verkoudheidsklachten heb. Helemaal onderzocht; speciale neusspray alles en altijd negatief testen. Voor mij zou het best kunnen dat ik als ik weer dezelfde soort klachten als altijd heb in dezelfde opbouw zo’n test doe. Omdat ik vrijwel zeker weet dat ie negatief is want dat is het met die klachten steeds maar het zeker wil weten. En als ik andere klachten heb of erger of meer mensen in m’n gezin of in aanraking geweest of in quarantaine ik sowieso naar een teststraat ga (het is niet dat ik dat niet laagdrempelig doe ofzo)
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  18. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.579
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Die testen lijken me wel handig idd, tenzij school een ander beleid er op toe houdt.
    Een vriendin van mij kreeg al een mail van school dat als je kind verkouden is, maar een zelftest negatief uitwijst, je kind nog steeds niet naar school mag komen, omdat een negatieve zelftest voor hun geen geldige negatief verklaring is.
     
    Mapje vindt dit leuk.
  19. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.800
    6.968
    113
    Vrouw
    Ik ga hem wellicht aanschaffen voor als dochter bv in quarantaine zou moeten, maar ze af moet zwemmen. Dan vind ik het wel even ideaal. Verder geen redenen om er eentje aan te schaffen.
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  20. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Waar ik vooral bang voor ben is dat mensen zo'n test gebruiken en dan bij een negatieve uitslag alle maatregelen overboord gooien. Dus te veel mensen te dicht bij elkaar want 'we zijn toch getest'. Dat is wel een risico.
    Als je een positieve uitslag hebt, is die uitslag zeer betrouwbaar. Maar bij een negatief resultaat, is toch een slordige 20% niet betrouwbaar. Dat vind ik nog best veel!

    Neemt niet weg dat ik er wel meerwaarde in zie. Ik denk niet dat ik ze zelf groot zou inslaan. Maar ik kan dadelijk (als het goed is) via mijn werk 2 keer per week testen. Ik blijf me dan wel gewoon aan alle maatregelen houden. Maar ik zou me dan toch wel meer op mijn gemak voelen als we bij mijn ouders of schoonouders zijn. Dat zijn nu al maanden de enigen die we nog echt fysiek zien. Maar wel binnen. En dan houden we wel afstand, zeker zo lang we zitten. Maar je loopt toch eens lang elkaar als iemand wat te drinken inschenkt of naar de wc moet. Bovendien zitten we dan ook wel vaak langdurig in één ruimte. Nu hebben we allemaal grote woonkamers, maar toch.
    Dus voor die situatie vind ik het dan wel fijn om getest te zijn.
     

Deel Deze Pagina