Ziek door zwangerschap en contract wordt niet verlengd, WW aanvragen voor of na WAZO?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Frun, 1 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Frun

    Frun Bekend lid

    13 mei 2011
    847
    1.064
    93
    Goeiemorgen,

    Ik zit momenteel in de ziektewet ivm zwangerschap en heb te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd wordt in mei, omdat ze niet van mij op aan kunnen hierdoor. In juli gaat mijn zwangerschapsverlof in, moet ik nou wel of geen WW aanvragen voor dat deze in gaat als ik nog ziek ben en moet ik zelf de WaZo aanvragen? Het uitzendbureau maakt overigens gebruik van een verzuimbedrijf, maar begrijp even niet hoe en wat nu.

    En, begrijp ik goed dat als ik WW aanvraag deze stopt wanneer de WAZO start en daarna weer aangevraagd moet worden?

    Alvast bedankt voor de reactie.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi Frun,

    Begrijpelijk dat je graag wilt weten waar je aan toe bent wanneer je contract bij de werkgever niet wordt verlengd.

    Je geeft aan in je bericht dat je ziek bent door zwangerschap en dat je daarom nu de Ziektewet-uitkering ontvangt. Deze uitkering loopt door totdat je beter bent of totdat je zwangerschapsverlof begint. In jouw situatie vraag je zelf tijdens de Ziektewet-uitkering de WAZO-uitkering aan.

    Wanneer je contract niet wordt verlengd vanwege je zwangerschap raad ik je aan om juridisch advies in te winnen. Dit kan bijvoorbeeld bij je vakbond of het Juridisch Loket.

    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap toe.

    Met vriendelijke groet,

    Lisanne
    UWV Webcareteam
     
  3. Frun

    Frun Bekend lid

    13 mei 2011
    847
    1.064
    93
    Lisanne, bedankt voor je antwoord.

    Maar ik hoef dus geen WW aan te vragen zolang ik ziek ben? Ben ik beter voor mijn verlof, maar na einde contract, dan dus wel WW aanvragen?
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Namens Lisanne, graag gedaan Frun.

    Dat klopt helemaal. Je vraagt de WW-uitkering pas aan als je weer beter bent voordat jouw verlof ingaat.
    Ga je ziek uit dienst, dan meldt jouw werkgever dit bij UWV.

    Ik wens je een fijne en zonnige dag toe!

    Met vriendelijke groet,
    Caren
    UWV Webcareteam
     
    Frun vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina