Ziek door zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Baby09, 24 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baby09

    Baby09 Fanatiek lid

    9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Hallo,
    Ik zit al vanaf week 6 thuis vanwege mijn zwangerschap. Mijn werkgever heeft ook de ziektewet uitkering via het uwv.
    Nu is het zo dat de arbo vind dat ik aangepast werk kan doen (zittend zonder fysieke inspanning, omdat ik thuis ook op de bank kan zitten?!) Maar oké, ik blijf ziek gemeld omdat ik niet in mijn eigen functie terug kom. Krijgt mijn werkgever dan alsnog betaald via het uwv? En mag ik op de dagen dat ik naar het ziekenhuis moet niet naar werk gaan zonder gevolgen?
    Ik ben zwanger van een tweeling met 1 placenta dus ik heb een hoog risico zwangerschap en ben daarvoor bijna wekelijks in het ziekenhuis. Dus het zou fijn zijn als ik daar geen vrij voor hoef te nemen en het al intensief genoeg is.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Baby09,

    Wat rot voor je dat je vanaf week 6 thuis zit vanwege je zwangerschap en hiervoor bijna wekelijks naar het ziekenhuis moet. Klopt het dat ik in je bericht lees dat je het niet helemaal eens bent met de beslissing van het aangepaste werk en dat je graag het volgende wilt weten?
    - Blijft de werkgever betalingen ontvangen van UWV voor mijn Ziektewet-uitkering?
    - Mag je zonder gevolgen niet naar je werk gaan op de dagen waarop je een afspraak hebt in het ziekenhuis?

    Wanneer je bij ons ziek gemeld blijft, blijven wij de Ziektewet-uitkering doorbetalen.
    Voor de re-integratie is jouw werkgever verantwoordelijk. Samen met de werkgever richt je je op de re-integratie en kun je bespreken of je zonder gevolgen op de dagen die je werkt naar het ziekenhuis kan gaan. UWV is hier geen partij in, je zou wel het Juridisch Loket om advies kunnen vragen.

    Wat je kunt doen wanneer de re-integratie vastloopt met de werkgever ga ik voor je uitzoeken. Zodra ik daar een antwoord op heb, laat ik je dat hier weten.

    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap toe!

    Met vriendelijke groet,

    Marjolein
    UWV Webcareteam
     
  3. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Baby09,

    Ik heb het voor je uitgezocht!

    Wanneer je het samen met de werkgever niet over het passende werk eens kan worden, kun je de vakbond of een andere belangenorganisatie vragen om advies. Kom je na dat advies er met de werkgever niet uit? Dan kun je bij UWV het deskundigenoordeel aanvragen. Het deskundigenoordeel is een onafhankelijk en deskundig oordeel over jouw re-integratie.

    Met vriendelijke groet,

    Marjolein
    UWV Webcareteam
     
  4. Baby09

    Baby09 Fanatiek lid

    9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Dank je voor de antwoorden. Dan moet ik dus in gesprek blijven met mijn werkgever.
    Het is niet dat ik het niet eens ben met het aangepast werk. Maar er zijn voor mij zoveel obstakels. En binnen een week id er al zoveel weer veranderd waardoor ik denk dat het niet gaat lukken. Maar ik ga mijn best doen.
    Daarbij is mijn werkgever niet echt redelijk en doet een heleboel dingen die volgens de regels niet mogen. Waar ik dus ook al mijn energie in moet steken. Terwijl ik eigenlijk mijn energie moet steken in mijn eigen lichaam, mijn zwangerschap en mijn dochter.
     
  5. Baby09

    Baby09 Fanatiek lid

    9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Dit had ik inderdaad ook uitgezocht. Maar het deskundigen oordeel kan ik volgens mij niet aanvragen zolang mijn werk de ziektewet uitkering ontvangt. Omdat het uwv dan al heeft besloten dat ik ziek ben.
     
  6. Baby09

    Baby09 Fanatiek lid

    9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Oh en dan nog een vraag.
    Want ze willen dat ik mijn volledige uren ga werken. Mag mijn werkgever mij dan ziekgemeld laten?
    En zodra ik meer weet moet ik het uwv dan laten weten dat ik aangepast werk ga doen?
     
  7. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Baby09,

    Graag gedaan! Lastig dat er zoveel obstakels voor je zijn in het aangepaste werk. Top dat je ondanks alles wel je best blijft doen!

    Het deskundigenoordeel kun jij in jouw situatie, ondanks dat jouw werk een Ziektewet-uitkering van ons ontvangt, ook aanvragen omdat de re-integratie via de werkgever loopt. Op het deskundigenoordeel kun je bijvoorbeeld aangeven dat je graag een second opinion wil over het aangepaste werk en/of de uren die je aangepast dient te werken.

    Wanneer je je volledige uren aangepast werk gaat doen, mag jouw werkgever je inderdaad ziek gemeld houden. Het aangepaste werk hoef je niet aan ons door te geven.

    Met vriendelijke groet,

    Marjolein
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina