Ziek na kinderdagverblijf

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Appeltje85, 27 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Appeltje85

    Appeltje85 Bekend lid

    22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Mijn dochter is tijdens het eerste jaar kinderdagverblijf 2x flink ziek geweest en had daarnaast iedere maand wel een keer koorts. Ik vond dit een verschrikkelijke periode en twijfel daarom of ik mijn 2e kindje wel naar het kinderdagverblijf wil brengen in het 1e jaar. We zouden 1 dag kinderdagverblijf nodig hebben, maar we zouden dit ook binnen de familie kunnen opvangen en na het 1e jaar starten met 1 dag kinderdagverblijf.

    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen qua ziekte bij het kinderdagverblijf. Heeft iedere baby hier zo'n last van of hebben we gewoon extreem veel pech gehad? En voor de mamas die hun kind pas later naar het kinderdagverblijf lieten gaan, pikten deze kindjes ook alle virussen op?
     
  2. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dochter was ook regelmatig ziek. Maar ook de jaren na het eerste jaar, dus later gaan had dan geen zin gehad. Pas sinds driekwart jaar is ze zelden meer ziek. Terwijl we tot dan toe regelmatig aan de puffers zaten, of bezoekjes ha(p) wegens oorontstekingen of dagenlang hoge koorts en dat soort dingen.
    Als je jezelf er prettiger bij voelt, kun je later starten. Maar je begint dan wel in verlatingsangstperiodes, dat lijkt me moeilijker dan het al gewend zijn. En het geeft dus geen garanties dat ze na een jaar minder vaak ziek zijn.
     
  3. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Wij hebben onze kinderen nooit naar een kinderdagverblijf gebracht, maar ik heb het ontzettend veel in mijn omgeving gehoord wat jij vertelt. Onze twee oudsten zijn altijd naar een gastouder gegaan en zij had maar vijf kinderen in totaal. Ook daar pikten de kinderen wel eens wat virussen op, maar volgens mij veel minder dan op een kinderdagverblijf. Ik zou dus een gastouder overwegen
     
  4. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    Alle 2 onze kinderen pas met een jaar naar een kinderdagverblijf gebracht, maar daar pikten ze echt vanalles op. Buikgriep, verkouden, mond hand voet ziekte, vanalles. Nu de oudste naar school gaat en de jongste bijna 3 is wordt het wel wat minder, maar zal ook wel aan het seizoen liggen, want het is echt iets van de laatste paar maanden. Het hoort er gewoon bij denk ik. Voordat ik kinderen had was ik nooit ziek, maar nu ik kinderen heb ben ik ook veel vaker verkouden en ook al een paar keer (buik)griep gehad.

    Bij een gastouder, waar minder kindjes zijn, zullen ook wel minder virussen zijn.
     
    Salentein vindt dit leuk.
  5. tatie

    tatie Fanatiek lid

    21 feb 2014
    1.001
    93
    48
    Hier zijn alle drie de kinderen het eerste jaar thuis geweest, maar meer vanuit het idee dat een baby meer aandacht kan gebruiken dan leidsters op een groep kunnen bieden. Zij startten rondom hun eerste verjaardagen (meer rondom 11 maanden bedenk ik me nu). Ik kan me niet herinneren dat ze veel ziek waren. Ze hebben alle drie wel een keer krentenbaard gehad geloof ik, en waterpokken, maar verder niks bijzonders. Tuurlijk wel snotneuzen, maar ik ben (bijna?) nooit gebeld op mijn werk dat ik er een moest ophalen. Ik geloof niet dat ze onvoldoende weerstand hadden dat eerste jaar op de crèche.
     
  6. Ansj84

    Ansj84 Actief lid

    10 mei 2019
    470
    635
    93
    Vrouw
    Mijn zoontje is met 3 maanden naar de crèche gegaan maar slechts 1x echt ziek geweest. Daarnaast wel 2x waterpokken gehad maar daar had hij geen last van en af en toe een dagje minder fit. Denk dat het echt wel aan het kind ligt.

    Als je de oudste wel gewoon laat gaan dan neemt die alsnog van alles mee naar huis dus jonge kinderen met broers /zussen die wel naar de crèche /school gaan zijn over het algemeen ook sneller ziek...
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Een kind wat gevoelig is voor virussen ed pikt ze op. En is dat niet in de eerste jaren op het kinderdagverblijf, dan in de eerste jaren op de peuterspeelzaal of de eerste jaren op school. Ik zag het tenminste vaak bij kinderen die niet naar een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal geweest waren, die waren bij de kleuters veel ziek in tegenstelling tot kinderen die wel op een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal gegaan waren. Die laatste groep had inmiddels door het kinderdagverblijf/de peuterspeelzaal aardig wat weerstand opgebouwd.
     
    Elsss vindt dit leuk.
  8. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Hier kinderdagverblijf vanaf 4 maanden. 1x goed ziek geweest met koorts, 1x vlekjes (vijfde of zesde ziekte waarschijnlijk), 1x hvm ziekte (waarschijnlijk) en nu gewoon goed verkouden. Ik vind het wel meevallen. Lees overal dat ze in het eerste levensjaar wel 8-10x verkouden zijn. Hij heeft het er zo naar zijn zin dat ik dat dan voor lief neem denk ik haha
     
  9. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Mijn oudste is met 2,5 jaar naar het kinderdagverblijf gegaan, jongste met 2 jaar en 3 maanden.
    Beide zijn ze vrijwel nooit ziek, ook niet van het kinderdagverblijf.

    Ik denk dat het aan het kind ligt of het veel virusjes oppikt of niet.
     
  10. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    Onze oudste was in het eerste 1,5 jaar vaak ziek: 12 oorontstekingen en vaak koorts en verkouden en een longontsteking. Toen dat voorbij was eigenlijk nooit meer ziek geweest (is nu 5)

    De jongste was bij 5 weken al verkouden want ja, oudere broer, dat houd je niet tegen. Maar ja nu 2 en 1x ziek geweest van waterpokken. Uiteraard wel regelmatig verkouden maar niet ziek.Dat is het. Kan dus echt totaal anders zijn! Ik zou dus gewoon laten gaan. Ze bouwen toch ergens hun weerstand op. Straks heeft hij het dan op school ofzo. Lijkt me ook vervelend. Ik denk dat het gewoon per kind ligt. Ik heb ook vriendinnen met kinderen bij gastouders die vaker ziek zijn dan mijn jongste en zelfs thuisblijfkinderen die alsnog alles oppikken van hun grote broer.


    Overigens gingen ze beide vanaf 5 maanden naar de opvang.
     
  11. sillies

    sillies Fanatiek lid

    15 aug 2013
    3.131
    1.370
    113
    Hier vanaf 3 maanden naar het kdv en heeeeeel vaak ziek geweest. Ook de vervelendste dingen, zoals rota virus, 2x waterpokken en vaak vlekjes en vooral vaak koorts en overgeven. Nu had ze wel al een lagere weerstand dan gemiddeld, ze kreeg alles wat een ander had en duurde nog lang ook.
    Ik weet niet wat ik bij een tweede had gedaan, waarschijnlijk toch wel weer naar kdv. Ik hou niet van afhankelijk zijn van familie wat oppassen betreft.
     
  12. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.519
    113
    Als je de mogelijkheid hebt om de opvang in het eerste jaar bij familie te regelen..... ik zou het doen. Niet alleen vanwege de ziektes en virussen maar ook gewoon voor de rust. Niet dat een kdv perse verkeerd is hoor, maar mijn voorkeur zou daar gewoon naar uitgaan.
    Na een jaar zijn ze gewoon net wat minder kwetsbaar, kunnen ze wat meer hebben en ook dan pas beginnen ze ook te krijgen voor andere kindjes.
     
  13. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    je weet het niet. Met een ouder kind komen de virusjes toch wel in huis. En dan merk je het niet zo omdat grote broer/zus er geen lastvan heeft - maar de jongste krijgt het dan alsnog.

    Overigens heeft de oudste pas op haar 7e waterpokken gehad, terwijl ze 3 periodes van waterpokken op het kdv en school had gehad...waarbij echt de halve groep ziek was. Dus je weet het ook gewoon niet.
     
  14. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.271
    2.443
    113
    Vrouw
    mijn jongste is gestart met 11 maanden en was veel ziek. bij haar zijn de amandelen eruit gegaan en dat heeft enorm geholpen. ze is nu amper nog ziek. oudste zit op school en ik bedenk me nu net dat ze het hele jaar niet ziek is geweest op school. hooguit verkouden of hoesten. ik heb bewust even gewacht met kdv omdat ik het voor een kleine baby niet van toegevoegde waarde vindt. Vanaf 2 jaar zeker wel.
     
  15. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Beide kinderen gaan vanaf 4 maanden naar het kdv en het verschilt enorm per kind. De oudste is amper ziek geweest, en de jongste is de eerste winter van 'n leven maandenlang aan het snotteren en hoesten geweest incl ziekenhuisopname. Nu zijn ze 2 en 3 en toevallig deze week voor het eerst sinds maanden weer eens aan het snotteren. Verder allebei waterpokken gehad en de jongste een keer hand/voet/mond. Maar buikgriep oid hebben ze nog nooit gehad.

    Eerlijk gezegd vind ik in 1 jaar tijd 2x ziek en elke maand koorts niet klinken als 'extreme pech'? Volgens mij hoort dat gewoon bij jonge kinderen.
     
  16. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.366
    873
    113
    Hier ging ze echt 3 volle dagen na het standaard zwangerschapsverlof. En ze is in die eerste jaren wel veel verkouden geweest, maar écht ziek heel weinig. Gewoon mazzel, want ook geen bv op de eerste 3 dagen na.. dus we zijn nogal ontaard :p. Is nu 7,5 en nog nooit antibiotica nodig gehad bijvoorbeeld.

    Ze is zo door de waterpokken, 5de en 6de ziekte gerolt. Had dat allemaal echt mild. Denk dat ze de hoogste koorts nog heeft gehad na haar inentingen...
    Ook buikgriep leerde ze pas kennen in groep 3.

    Weet niet waar ik het aan verdiend heb maar ben er iig heel dankbaar voor ;)
     
  17. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.359
    775
    113
    Vrouw
    Hier de oudste vanaf 2 jaar kdv amper "ziek" geweest. Onze jongste vanaf 11 weken ook amper "ziek" geweest.
    Ook op school amper "ziek"
     
  18. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Hier amper ziek op het normale gesnotter na.. 100.000 x een waterpokken uitbraak is er geweest en wat denk je? Hij werd maar niet aangestoken :eek:
    3 maanden geleden na 1x zwemles was het eindelijk raak... ( 5,5 jaar)
     
  19. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Mijn zoon is nu 10mnd en gaat vanaf 3mnd naar Kdv, 3x per week.
    Nog nooit ziek geweest, nog nooit koorts, 1x een verkoudheid.
    Dus heel anders.
     
  20. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    Hier was zoon thuis tot derde jaar, maar vriendje van hem die wel naar de opvang ging was vaak ziek en ze zagen elkaar zeker eens per maand: en dus mijn kind ook ziek. Op de peuterspeelzaal pikt hij ook van alles... En geeft het door. Maakt niet uit wat ik met kind 2 doe, kind 1 neemt wel genoeg mee aan bacillen haha

    Nou ja goed voor de weerstand.
     

Deel Deze Pagina