Ziek of vakantie bij corona besmetting?

Discussie in 'Corona forum' gestart door bulakgirl, 26 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Ben wel benieuwd hoe bedrijven hiermee omgaan... Wellicht een pz of hr medewerker hier die daar meer van weet?

    Dit is mijn laatste week vakantie, vanaf maandag zou ik weer aan de slag gaan bij mijn werkgever na 10 weken bevallingsverlof en 4 weken vakantie.

    Nu zit ik alleen in zelfisolatie ivm een corona besmetting. Toen ik mijn manager vroeg of ik nu dus als ziek gemeld sta ipv vakantie uren ging ze een beetje vaag lopen doen. Ze stelde vragen als "zou je normaal gesproken met deze klachten zijn gaan werken, buiten corona tijdperk om?" en vroeg toen wanneer ik dan in isolatie ben gegaan en wanneer mijn klachten dus "minder" zijn geworden...

    Nu vroeg ik me dus af of ze dit überhaupt mag vragen en hoe dat in andere bedrijven zit.

    Ze stelde wel voor dat ik, om m'n verlof leuk af te sluiten, ik volgende week nog een week vakantie op mag nemen... Dus tis ook geen kwade wil volgens mij, maar als ik daar dan weer extra uren voor op moet nemen doe ik dat liever op een ander moment...
     
  2. XdropjeX

    XdropjeX Bekend lid

    16 nov 2011
    896
    849
    93
    Als je ziek bent in je vakantie dan krijg je die vakantieuren terug.
    Tenminste bij mij (zorg) wel
     
    SAARC, Vero0504 en bulakgirl vinden dit leuk.
  3. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.322
    1.053
    113
    Hier ligt het eraan. Bij milde klachten en fit genoeg voelen zou ik thuis werken. Doe ik bij een verkoudheid ook ipv. Ziek melden. Als ik te ziek zou zijn om te werken dan zijn het ziekteuren. Bij ziek zijn op vakantie dagen moet je geloof ik op de 1e ziektedag bellen en dan wordt je ziekgemeld.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  4. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Ik werk in een winkel... Thuis werken is dus niet mogelijk... Misschien wel een belangrijk detail ja... Maar goed het gaat om vakantie of ziek uren... In je vakantie werk je ook niet thuis ;)
     
  5. Novi

    Novi Niet meer actief

    Maslov, Dubbelgeluk en bulakgirl vinden dit leuk.
  6. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    In deze link geven ze idd aan dat voor quarantaine vakantie uren gebruikt mogen worden in overleg... Vraag me af of isolatie ivm ziekte daar dan ook onder valt..
     
  7. Novi

    Novi Niet meer actief

    Waar lees je dat? Ik lees dat je de uren doorbetaald hoort te krijgen. Tenzij je naar een risico gebied reist.
     
  8. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Ja onder dat stukje staat dat idd... Ik ging er eigenlijk vanuit dat dat ook voor normale quarantaine geldt
     
  9. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.322
    1.053
    113
    In mijn vakantie zou ik mezelf ook niet ziek melden.. maar dat is een persoonlijke keuze. (Met uitzondering als ik moet worden opgenomen in een ziekenhuis en alles in het water zou vallen maar anders is het gewoon balen). Hopelijk kun je er samen met je werkgever uitkomen, het is denk ik een beetje geven en nemen.
     
  10. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.026
    17.040
    113
    Vrouw
    Je zou bij ziekte de vakantie uren terug moeten krijgen. Maar ik heb ook zo'n werkgever die over zulke dingen moeilijk doet. Gewoon blijven aandringen en aantonen dat jij gelijk hebt.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  11. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik zou me ziek melden mocht je as maandag nog niet kunnen werken. Je bent toch ook ziek? Je hebt verdorie Corona… is ze nou helemaal betoeterd met dat je vakantie op mag nemen volgende week. Ik vind dat heel raar :confused: Voor deze week zou ik mijn ‘vakantie’ dan maar laten staan om haar tegemoet te komen. Maar vakantie uren zijn om vakantie te vieren, niet om thuis in Isolatie te zitten vanwege een bewezen coronabesmetting.
     
    tuc, nizzie86, Athina en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Voor mij is het simpel (bij iedere ziekte):

    Zou ik die dag anders gaan werken?
    Zo niet, dan heb ik geen reden om me ziek te melden van werk.
    Zou niet eens in me opkomen. Gezondheid geldt immers niet als randvoorwaarde voor vakantie houden.

    Vanaf volgende week (als je dus anders wel zou gaan werken en je kunt dat niet ivm isolatie) geldt volgens mij wel als ziekteverlof cfm de richtlijnen, zie boven.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  13. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Mijn manager ging het even overleggen, of ik wel of geen ziekte uren kon krijgen... Ik vroeg me gewoon af hoe dat op andere plekken zit.
     
  14. nanni1996

    nanni1996 Fanatiek lid

    23 jul 2008
    3.631
    320
    83
    Ik heb dit gehad met mijn werk. Zij willen dit weten omdat als jij echt ziek bent zij je dan ziek kunnen melden bij het uwv waardoor zij ook gewoon geld krijgen. Ik had bij het uwv aangegeven dat ik anders zou gaan werken waardoor mijn werkgever dus niks kreeg. (Ik werk in de kinderopvang dus thuis werken kan ook niet )
    Misschien dit even bespreken met je werkgever ? En als het uwv jou belt aangeven dat je nog wel echt ziek bent
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  15. Wien046

    Wien046 Bekend lid

    1 jul 2013
    894
    404
    63
    Inderdaad ziek melden! En je hoeft niet eens te zeggen wat er is.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  16. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.639
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Je hoeft geen vakantie op te nemen vanaf volgende week en krijgt gewoon doorbetaald.

    Enige uitzondering is als je zelf het risico neemt naar een risicogebied te reizen en daardoor geconfronteerd wordt met een quarantaineplicht bij thuiskomst. In alle andere gevallen sta je gewoon in je recht en is het aan je werkgever.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  17. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Als ik me niet vergis moet je je ziekmelden op je eerste ziektedag, ook in de vakantie.
    Je werkgever moet jouw ziekte namelijk melden.

    Heb je je na de positieve test al direct ziekgemeld?
     
  18. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Bij mijn werkgever (zorgsector) sta je ziekgemeld als je corona hebt.
     
  19. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.695
    7.749
    113
    Vrouw
    Je hebt deze week vakantie en je zit in isolatie. Als je volgende week nog ziek bent en nog steeds in isolatie zit, dan ziek melden. Maar als het is wanneer je bijvoorbeeld voor je kids moet zorgen welke nog in quarantaine zitten, dan moet je indd vrij nemen.

    Is ze daar misschien mee in de war?
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  20. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    919
    903
    93
    Misschien is er ook verwarring door berichten uit andere landen. In Duitsland zijn er nieuwe regels (volgens mij vanaf 1 november). Als je dan niet bent ingeënt en in quarantaine moet, word je niet meer doorbetaald. Dat vinden ze dan een risico dat je zelf hebt genomen... Want als je wel ingeënt bent, hoef je in zo'n situatie niet in quarantaine.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina