Ziek tijdens bevallingsverlof en uit dienst

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Zuzu38, 14 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zuzu38

    Zuzu38 Nieuw lid

    14 nov 2018
    1
    0
    1
    Vrouw
    Hallo,

    Ik heb een vraag, ik ben zwanger en mijn contract loopt af in mijn bevallingsverlof, stel voor dat het niet wordt verlengd en ik werkloos wordt tijdens mijn bevallingsverlof. Hoe gaat het dan verder als ik ziek wordt tijdens mijn bevallingsverlof, heb ik dan recht op ziektewetuitkering?
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

     
  3. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Zuzu38,

    Begrijpelijk dat je bezig bent wat er gebeurt als je contract tijdens je bevallingsverlof (WAZO) wordt beƫindigd en je ziek wordt.

    Als je met zwangerschap- en bevallingsverlof gaat, dan is je verlof minimaal 16 weken. Gedurende deze periode krijg je de WAZO doorbetaald. Ga je uit dienst, dan kan jij of de werkgever aangeven dat de betaling van de uitkering naar jou moet worden overgemaakt. Als je gedurende deze periode ziek bent, verandert er niets aan de duur van de WAZO. Je hoeft dit niet te melden aan UWV.
    Mocht je aan het einde van je verlof, onverhoopt nog niet in staat zijn om te werken, dan kan je je ziek melden bij UWV. Ben je ziek ten gevolge van de bevalling? Dan krijg je 100% van je dagloon doorbetaald.

    Ben je voldoende hersteld om aan het werk te gaan maar nog geen nieuwe baan? Dan kan je mogelijk een WW uitkering krijgen. Hiervoor kun je dan de aanvraag doen. UWV beoordeelt dan of je voldoet aan de voorwaarden voor de WW.

    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap verder.

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     

Deel Deze Pagina