Ziek tijdens de zwangerschap maar baas meldt mij niet ziek

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Lammetje91, 24 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lammetje91

    Lammetje91 Bekend lid

    12 dec 2016
    839
    520
    93
    Ik ben nu 12 weken zwanger en vanaf 7 weken zo erg misselijk. Er zijn dagen bij dat het wel gaat en dagen dat ik alleen maar aan het spugen ben. Ik hoopte dat het inmiddels wel over zou zijn, maar dat is het niet.
    In de tussentijds ben ik een keer uitgedroogd geweest en ik heb nu medicijnen tegen het overgeven (heb ik een week of 4/5).
    Nu mijn vraag;
    Ik heb de afgelopen tijd gewoon doorgewerkt. Alleen met die uitdroging een week thuis geweest en afgelopen week 2 keer een halve dag gewerkt, omdat ik had gespuugd op het werk. Mijn baas meld me niet ziek bij het uwv, volgens hem kost aanmelden wel geld en moet hij dit nog regelen. Daarnaast is hij volgens mij bang dat ik naar de bedrijfsarts moet en die zegt dat ik minder moet werken.
    Ik vind dit punt zo moeilijk, omdat ik me volledig wil inzetten voor het bedrijf, maar inmiddels voel ik me op en leeg. Ik kan thuis ook niets, zitten in een verbouwing en heb een dochtertje van bijna 2.

    En morgen moet ik weer werken. Vrijdag had ik me ziekgemeld en moest ik alsnog een halve dag komen, want ik was nodig.

    Wat zouden jullie doen?
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ziekmelden en thuisblijven!

    Mijn baas zou echt de pot op kunnen.
     
    Sado, Dielle, nosilla en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Dit dus! Kom nou!
    Echt zo vaak lees ik dit soort verhalen. En dan beweren we met zn allen zo'n geemancipeerd land te zijn, amehoela.
    Luister naar je lijf ipv je baas.

    Zelf heb ik me ook vrij vroeg al ziekgemeld, vanwege misselijkheid en vermoeidheid. Bijna 3 weken thuis gezeten en toen ging t beter en weer gaan werken.
     
    Zoe123 en Jessi79 vinden dit leuk.
  4. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.106
    15.619
    113
    Vrouw
    Dit.
     
  5. Katelynn

    Katelynn Bekend lid

    11 apr 2019
    575
    376
    63
    Vrouw
    Achterhoek
    Ik snap best dat het vervelend is voor je werkgever dat je ziek bent qua planning enzo. Maar dit vind ik echt niet kunnen. En dan ook echt niet!! Als jij ziek bent ben je ziek en blijf je niet voor niks thuis.

    Ben het met de andere reacties eens. Als jij op bent , dan is het jou keuze je ziek te melden! Echter zou ik dan , als het allemaal zo moeilijk moet , zelf een gesprek aanvragen bij de bedrijfsarts. Dan heb je in iedergeval een back up.

    Dat ze jou nog niet aangemeld hebben bij UWV vind ik maar een vreemd verhaal , het zal best wat werk zijn maar dan word het voor werkgever wel vergoed als jij ziek bent door de zwangerschap. Werkgever maakt het alleen zichzelf een beetje moeilijk zo.

    Heel veel succes , hopelijk is het snel ‘opgelost’ voor je!
     
  6. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Je mag natuurlijk altijd zelf een afspraak maken bij de bedrijfsarts en dan laat je het via hem lopen. Ziek is ziek. Vervelend voor je baas dat het met de planning in de soep loopt, maar dat is niet jouw probleem. Ik werk in de zorg en hier loopt t door ziekte vaak in de soep, jammer dan, ziek is ziek. Voor je collega's minder leuk, maar als jij elk half uur aan t overgeven bent is t ook niet fijn. Dus meld je ziek, en maak zelf een afspraak bij de bedrijfsarts.
     
    Panter vindt dit leuk.
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dit inderdaad!
     
  8. Lammetje91

    Lammetje91 Bekend lid

    12 dec 2016
    839
    520
    93
    Bedankt voor de tips. Ik heb me vanochtend ziekgemeld. Mijn baas belt me vanmiddag nog en dan ga ik aangeven deze week sowieso thuis te willen blijven en dat ik een afspraak wil maken met de bedrijfsarts.
     
  9. Deniseje3

    Deniseje3 Bekend lid

    2 feb 2019
    654
    504
    93
    Vrouw
    Ik ken het verhaal jammer genoeg, hier ook rond 7 weken verschrikkelijk ziek geweest, werd tegen mij gezegd van “neem maar een paracetamol”. Ik werk overigens in de gehandicaptenzorg.
    Ik heb toen over me heen laten lopen en ben gewoon op komen dagen.

    maar nu ik dus 23 weken ben en last kreeg van bloedverlies werd ik weer gepusht om gewoon te komen. Uiteindelijk echt me poot stijf moeten houden!
    maar het gaat uiteindelijk wel om je gezondheid en de gezondheid van je kindje!

    Dus laat niet over je heen lopen en wees duidelijk dat je het echt niet red! En als hij daar bezwaar tegen heeft, geef aan dat je eerst gezien wil worden door de bedrijfsarts ;)
     
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hoezo "ik moest komen"? Je moet niks. Jij meldt je ziek en gaat dus niet werken. Als je baas denkt dat je wel kan werken, meldt hij jou aan bij de bedrijfsarts en zal die daar uiteindelijk een oordeel over vellen.

    Als jij je eerst ziek meldt en vervolgens toch gaat werken, 'bewijs' jij voor je baas dat het inderdaad allemaal niet zo erg is en jij dus prima kunt werken. Je zet jezelf dus eigenlijk als leugenaar weg. Een volgende keer dat jij je ziek meldt, gelooft hij je ook niet meer. Want ja; de vorig keer dat je 'zogenaamd' ziek was, kon je toch ook gewoon werken?

    Niet meer doen dus. Ziekmelden is thuisblijven. Hoe jouw baas dat verder regelt met arboarts / UWV etc is zijn pakkie an, daar heb jij pas weer mee te maken als de betreffende instantie jouw oproept. Als je baas je niet aanmeldt, is dat zijn probleem en niet het jouwe. Jij bent namelijk ziek thuis!
     
    Zoe123, Pechvogol en Jessi79 vinden dit leuk.
  11. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Ik was te moe om dit op te schrijven, maar helemaal eens!
    Ik begrijp dat écht niet: je meld je ziek want je bent ziek. Baas zegt 'kom toch maar wel', en dan kom je?!? Ben je dan ineens niet meer ziek ofzo :rolleyes:
     
  12. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Waarom kunnen we toch altijd tegen iedereen zeggen ‘joh, wat niet gaat, gaat niet’ en ‘neem je tijd’ en ‘ziek is ziek, je hebt groot gelijk, ga naar huis’?
    Maar als het dan over onszelf gaat, wordt het opeens lastiger. Als een ander dit overkomt dan zou je tegen die ander zeggen wat je eigenlijk tegen jezelf zou moeten zeggen.
    Gek is dat toch hè? Dan voelen we ons opeens schuldig, denken we onmisbaar te zijn, of krijgen we dat in onze schoenen geschoven door een baas.
    Moraal; meld je ziek en neem je rust. Ze kunnen je rug op moet je maar denken.
    Maar ja: nu nog even de knop omzetten.
    Sterkte TS!
     
  13. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Daarom stel ik ook altijd de vraag: 'stel dit zou een ander precies zo overkomen, wat zou dán je advies zijn?'
    Dat advies is altijd een stuk milder dan wat je voor jezelf vindt.:rolleyes:
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  14. Lammetje91

    Lammetje91 Bekend lid

    12 dec 2016
    839
    520
    93
    Inmiddels heb ik mij ziekgemeld en vorige week maar 2x 3 uurtjes gewerkt. Nu ik niet zo moe ben gaat het een stuk beter. Ik ben minder misselijk. Deze week maar gewoon kijken wat lukt. Met mijn baas afgesproken dat ik zelf mijn uren bepaal. Heel fijn en voel me serieus genomen. Bedankt voor alle reacties!
     
    Deniseje3 vindt dit leuk.
  15. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    Fijn dat hij je nu wel serieus neemt!
     

Deel Deze Pagina