Ziektewet-Zwangerschapsuitkering-Ziektewet-Wia of Ww?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Ytest, Feb 12, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ytest

Ytest VIP lid

May 11, 2012
    13,444
    9
    38
    Hallo, ik ben eind 2011 met psychische klachten in de ziektewet gegaan. Tussendoor heeft een zwangerschapsuitkering gezeten van 16 weken en eind januari zat ik totaal met zw voor en na de zwangerschapsuitkering op twee jaar ziektewet.

Nu heb ik eind december netjes mijn ww al aangevraagd voor eind januari, om met goede moed samen met een jobcoach van een re-integratiebureau te gaan starten met empowermemt-, assertiviteits- en sollicitatietrainingen, om uiteindelijk een gepaste baan voor me te vinden.

Echter ben ik inmiddels 17 weken zwanger, en kamp ik met enorme (bekken)klachten, iets wat mij niet in staat stelt om te gaan werken/solliciteren. Opnieuw de ziektewet in is geen optie, omdat ik de 2 jaar al heb volgemaakt, ondanks dat de klachten nu van heel andere orde zijn en ondanks dat ik hier zelf ook niet om vraag.

Nu heb ik op advies van mijn re-intergratiecoach van het uwv een WIA aanvraag gedaan met terugwerkende kracht tot eind januari.

Mijn vraag is eigenlijk, wat als ik volgens de WIA arts niet in aanmerking kom voor een wia uitkering? Ik kan nu niet werken, het gaat gewoon niet, aldus mijn eigen gevoel als ook het advies van jobcoach, huisarts en Bekkenfysiotherapeut. Kom ik dan alsnog in de WW? Hoe zit dat dan met sollciteren, terwijl ik net van start ben gegaan met een re-integratietraject? Het brengt flink wat zorgen en stress met zich mee, het idee 4 sollicitaties in de maand te moeten doen terwijl ik geestelijk zover nog niet ben en lichamelijk weinig tot geen kant op kan.

Zijn er nog tips of advies wat ik nog zou kunnen doen?

Bedankt alvast

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Ytest,

Je hebt met terugwerkende kracht een WIA aangevraagd en je wilt weten wat er gebeurt wanneer deze wordt afgewezen.

Mocht de WIA worden afgewezen dan kun je weer een WW-uitkering aanvragen.
    Tijdens de WW heb je wel sollicitatieplicht.
    Je kunt dan altijd contact opnemen met je adviseur werk om te overleggen hoe je met die sollicitatieplicht om moet gaan gezien jouw situatie.

Actuele informatie over je sollicitatieplicht tijdens ziekte vind je hier.

Wanneer de WIA wordt afgewezen kun je daar eventueel tegen in bezwaar gaan.
    Mochten je klachten op een later moment verergeren dan zijn er verschillende mogelijkheden.

Zijn je klachten verergerd binnen vier weken nadat de afgewezen WIA had moeten in gaan?
    Dan kun je dit bij de WIA te melden met een wijzigingsformulier.
    Dit wordt dan in behandeling genomen als een aanvraag voor herbeoordeling.
    Er zal dan gekeken worden of je vanaf een latere datum wel WIA kunt krijgen vanwege de verergerde klachten.

Zijn je klachten verergerd ná vier weken?
    Dan hangt het er vanaf of het om nieuwe klachten gaat of klachten waarvoor je eerder in de Ziektewet zat.

Zijn het nieuwe klachten?
    Dan meld je jezelf weer ziek bij de WW.

Zijn het dezelfde klachten?
    Dan kun je ook om een herbeoordeling van de WIA vragen met het wijzigingsformulier.
    Dit kan binnen vijf jaar na de afwijzing van de WIA.

Actuele informatie over wat je kunt doen als je klachten verergeren vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Ytest

Ytest VIP lid

May 11, 2012
    13,444
    9
    38
    Hartstikke bedankt voor deze duidelijke uitleg!

Share This Page