Ziek gemeld vanaf 6 weken zwangerschap - vraag over arbo

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door twee, 28 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. twee

    twee Fanatiek lid

    7 jul 2014
    1.635
    535
    113
    Hallo allemaal,
    Ik ben vanaf 6 weken thuis wegens o.a. ontzettend misselijk en andere klachten.

    Nu heb ik wekelijks aan het bellen met de arbo.
    Ik ben uitzendkracht maar met urencontract dus daarom denk ik.
    Ze ging vragen naar mijn afspraken deze week, ik moet naar het ziekenhuis en verloskundige deze week.
    Nu gaat ze volgende week mij weer bellen voor meer info denkik. Dus om te vragen wat de verloskundige heeft gezegd. Maar mag dat wel? En mogen hun ook bellen met mijn verloskundige? Voor medische gegevens ofzo??
    Ik heb geen ervaring hiermee.
    Wie weet het?
     
  2. Kroontje1992

    Kroontje1992 Actief lid

    9 feb 2018
    237
    221
    43
    Vrouw
    Ze mogen niet zomaar medische gegevens opvragen bij de verloskundige of het ziekenhuis, daar is altijd jouw toestemming voor nodig.
    Echter sta je wel onder contract dus ik vind het wel logisch dat ze willen weten hoe het met je gaat en hoe de zaken ervoor staan. Ze moeten wel een dossier kunnen maken met wat er aan de hand is en waarom je nu niet kan werken.
    Ik zou globaal aangeven wat de situatie is als ze bellen.
     
    twee, Lara123 en Sado vinden dit leuk.
  3. Monopoly

    Monopoly Actief lid

    27 apr 2020
    110
    71
    28
    Vrouw
    - bel je zeker weten met de arbo-arts zelf en niet met een "verzuimconsulent"? Dit als eerste checken (naam, register). Die laatste mag medische info vragen, maar hoef je zeker niet te geven. Beiden mogen niet bellen met jouw behandelend artsen of verloskundige. Die laatste zullen zeker geen info over jou geven! Wel kun je evt je verloskundige of arts vragen om een brief(je) op te stellen waarin staat hoe je situatie is. Alleen doen als je denkt dat dit je helpt.
    - als je medicatie krijgt, kan het wel helpen om aan te geven dat je medicatie neemt. Je hoeft ook hier weer niet de medicatie zelf door te geven maar wel dat je dus je best doet om zsm te herstellen. Want dat is het belang van de arbo-arts.
    - je kunt zelf je belastbaarheid doorgeven aan de arbo-arts en in het geval van zwangerschapsgerelateerde klachten zal die dit in het algemeen overnemen. Echter, moet je hier wel best duidelijk in zijn. Stel dat je bijvoorbeeld goede en slechte dagen hebt, zal de arts geneigd zijn je niet ziek te melden of voor 10%. Want er zijn dagen dat jij goed belastbaar bent. Je kunt dit beter in hun woorden verwoorden door te zeggen, dat je nooit meer dan 4 uur per dag belastbaar bent door je misselijkheid, en gemiddeld zelfs 2 uur. Even als voorbeeld, ik weet niet hoe je situatie is.

    Sterkte en natuurlijk ook gefeliciteerd met je zwangerschap!
     
    twee vindt dit leuk.
  4. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Ze mogen nooit jouw behandelaars bellen zonder je toestemming.

    mijn ervaring is dat wanneer je op uitzendbasis of detachering werkt, dat het bedrijf zich alleen maar wil indekken. Niet teveel van aan trekken.
    Het is ontzettend logisch waar je klachten vandaan komen. En de bedrijfsarts die ik toen gezien heb vroeg me serieus waarom ik dan bij hem langs kwam... Tja omdat dat moest :rolleyes:
    ‘Waardoor heb je klachten?’
    Omdat ik zwanger ben... *wijzend op duidelijke dikke buik..
    ‘Oh. Ja. Duidelijk. Wanneer denk je weer beter te zijn?’
    Ehh.. als ik bevallen ben? :roflmao:
    Wie dom vraagt krijgt dom antwoord. :D

    Let op dat je bedrijf je 100% doorbetaalt. Ze probeerden mij 90% te geven, maar bij ziekte door zwangerschap krijgen ze 100% vergoed. Die 10% wilden ze in hun zak steken :o:
     
    twee en Monopoly vinden dit leuk.
  5. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.341
    1.248
    113
    Vrouw
    is dat laatste echt waar? Ik zit al lang in de ziektewet vanwege klachten door zwangerschap (inmiddels bevallen, maar nog steeds klachten daarvan) en omdat ik meer dan 26 weken ziek ben krijg ik nog maar 90% uitbetaald.. en als ik de 52 weken haal dan wordt het 80% zei mijn baas
     
  6. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.341
    1.248
    113
    Vrouw

    UWV al gebeld. Dat mag dus helemaal niet wat ze nu doen :eek::eek: maar ik moest het zelf oplossen, dus in gesprek met mijn baas. Brrr, eng.


    TS; sorry voor het inbreken.
    Ik was ook al vroeg ziek. Mijn ervaring is dat ze naar zwangeren heel coulant zijn.
    Ze vroegen mij waar ik onder behandeling was en hoevaak, wat ik er aan deed om er bovenop te komen, en wat het advies van de verloskundige was, en verder niet :thumup:. Ze mogen niet je huisarts bellen, volgens mij wel vragen naar je afspraken, maar als je meewerkt zijn ze echt niet moeilijk bij zwangeren.
     
    twee en Monopoly vinden dit leuk.
  7. Monopoly

    Monopoly Actief lid

    27 apr 2020
    110
    71
    28
    Vrouw
    @Paris91 wat naar dat ze het bij jou zo doen! Ook bij mij loopt het nu fout, mijn werkgever is dermate laks dat ie me niet onder de Vangnetregeling heeft ziekgemeld.. terwijl het zeer duidelijk zwangerschapsgerelateerd is (HG). Sterkte en zet gestaag door! Bij mij is het door iets anders erop uitgelopen dat ik stilletjes elders heb gesolliciteerd en daarmee "opgelost".
     
    twee vindt dit leuk.
  8. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Jep helaas wel. In de brief die je van het uwv krijgt staat ook die 100%, zo kwam ik er achter...
    ze trokken het bij mij wel meteen recht gelukkig zonder moeilijk doen.
    Ik weet niet of er na 26 weken een andere regeling geld, bij gewone ziekte niet door zwangerschap klopt dat. Moet je ook eens bij het uwv navragen? Succes!
     
    twee vindt dit leuk.
  9. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Die 100% geld voor ziekte door zwangerschap of bevalling. Ik zit na de vorige bevalling nu bijna op het moment dat wia aangevraagd moet worden, bij de 1e jaarscontrole was ik voor meer dan 60% afgekeurd, gezien de huidige omstandigheden met corona etc is de verwachting nu dat die boven de 80% zit. Bij de 1e jaars controle was er nog een kleine kans op herstel omdat het een jaar kon duren vanaf de operatie, maar ben nooit meer verder hersteld.
    Zou er dus echt even goed achteraan gaan.
     
    twee vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina