Ziekte van Graves ontwikkeld tijdens zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Achterkantvandemaan, 9 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.306
    7.260
    113
    Gisteren heb ik te horen gekregen dat ik de ziekte van Graves heb ontwikkeld tijdens deze zwangerschap.

    In allerijl ben ik gisteren meteen met medicatie gestart, Strumazol 10mg. Woensdag mag ik naar de endocrinoloog om van alles door te spreken.
    Een afspraak met gynaecoloog moet ook nog plaats vinden om kindje te onderzoeken en verdere plannen te maken aangezien ik vanaf nu 'medisch' ben en ontslagen ben bij de verloskundige.

    Heel erg balen natuurlijk, want ja.. zit je dan ineens. Aan de andere kant fijn je serieus genomen bent en er een oorzaak is gevonden voor alle fysieke ellende die ik al zo lang door maak.

    Alleen ben ik wel bang voor het kindje. Hij heeft in het ergste geval 28 weken last gehad van mijn te snel werkende schildklier. Hij groeit goed aldus de verloskundige. Maar god weet of hij er later nog iets aan over houdt? Google is niet je beste vriend zeg maar.

    Heeft iemand ervaring met het ontwikkelen van Graves tijdens zwangerschap? Mogelijk ook pas zo laat er achter gekomen? Hoe is het met het kindje afgelopen tijdens zwangerschap en na geboorte?
     
  2. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.296
    926
    113
    Vrouw
    Ik ontwikkelde graven voor m'n zwangerschappen dus kan je niet helpen maar wil je wel sterkte wensen! Hopelijk kindje helemaal gezond.
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  3. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik had het ook al voor ik zwanger werd. Ik had ook behoorlijk antistoffen en mijn zoontjes zijn allebei geboren met een te snelle schildklier. Hierdoor moesten ze de eerste week na hun geboorte elke dag bloedprikken om te kijken of hun waardes daalden. Dat deden ze gelukkig en ze hebben er verder niks aan over gehouden!
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  4. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Oh meid wat klote! Ik kreeg Graves na de eerste, dat is een lange weg geweest.. ik heb inmiddels geen schildklier meer dus kan je niet helpen wbt tijdens de zwangerschap, maar als je verder nog vragen hebt..

    Beterschap!!
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  5. Chillin

    Chillin VIP lid

    22 mrt 2007
    64.894
    818
    113
    Bassist
    Brabantse Wal
    Hier ook Graves gehad maar niet tijdens zwangerschap, mijn dochter was toen al 12.
     
  6. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.306
    7.260
    113
    Dit is zo fijn om te lezen! Ik hoop dat als mijn baby geboren wordt, en hij ook een te snelle schildklier heeft, hij er niks aan over gaat houden :(
     
  7. Krily

    Krily VIP lid

    20 jul 2017
    5.036
    3.776
    113
    Vrouw
    Ja ik, ik ben er pas achter gekomen 3 maanden na de geboorte van mijn dochtertje. Ik had tijdens de zwangerschap precies dezelfde klachten als daarna dus ze weten wel zeker dat ik het al had voor de zwangerschap van mijn dochter. Toen ik zwanger werd van mijn zoontje had ik nog steeds actieve ziekte van Graves. (Duurde heel lang voordat het onder controle was, slikte ook dubbele dosis strumazol enzo)

    Ik moest alleen direct stoppen met de strumazol toen ik pril zwanger was, mocht met strumazol overigens ook geen borstvoeding geven. Dus zou dat zeker even overleggen met de endocrinoloog. Anders eens vragen om ptu dat is wel veilig met borstvoeding in iedergeval weet niet hoe dat in de zwangerschap is.

    Veel sterkte! Het is een rot ziekte!

    Beide kindjes hebben overigens geen klachten aan de te snelle schildklier overgehouden
     
  8. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    PTU mag je ook niet zwanger mee worden in principe. Je mag tijdens de zwangerschap ook geen block& replace doen, dus dat wordt titreren met thiamazol denk ik. Maar dat weet de endocrinoloog allemaal wel gelukkig..
     
  9. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.306
    7.260
    113
    Wat ik tot nu toe alleen telefonisch heb gehoord gisteren: Strumazol moest ik gisteren meteen mee beginnen, nog voordat bloed opnieuw gecheckt is en ik de afspraak bij endocrinoloog heb of het kindje bij de gynaecoloog heb kunnen laten checken.

    Strumazol geeft na 26 weken geen risico meer voor de baby zei de internist. Ik heb dat maar blind aangenomen, dat dat ook echt zo is..

    Indien een nieuwe kinderwens, moet alles opnieuw afgesteld worden, maar daar heb ik niet eens naar geluisterd want dat is mijn zorg nu niet :)

    Ik wil eigenlijk alleen weten of mijn kindje in orde is. En of hij er later wat aan over kan houden. En wat ik nu kan verwachten van bevalling en kraamtijd. Zal nog even geduld moeten hebben :)
     
  10. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Ja, begrijpelijk, ik hoop dat je woensdag goed gerustgesteld wordt! En wat ongevraagd advies; goed eten voorlopig!!
     
  11. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.306
    7.260
    113
    Dat vroeg ik me ook nog af; kan je zelf e.e.a. beïnvloeden door eten/drinken?
     
  12. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Ik zou zeggen, kijk of een dietist mee kan kijken om te voorkomen dat je extreem afvalt.

    Vond t zo rot voor mijn vriendin, ze werd erg mager en verloor mega veel haar :( was jaar na bevalling weer graves vrij én bij de 2e zwangerschap nergens last van, ook niet na de geboorte. Dus het kan ook goed gaan tweede keer gelukkig.

    Haar kind was wel groot en werd regelmatig geprikt na de geboorte. Gezonde 6 jarige nu.
     
  13. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Nee niet echt, je zou wat kunnen matigen met je jodium maar volgens mij zet dat eigenlijk niet echt zoden aan de dijk als je er niet heel veel van in nam.

    Ik moest erg veel eten, en viel alsnog af. Daarom zeker nu je zwanger bent goed eten!
     
  14. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.306
    7.260
    113
    Vind ik serieus het enige jammere eraan; ik val helemaal niet af :o: dacht altijd dat mensen met een snelle schildklier veel afvallen inderdaad.
    Ben al 11 kilo aangekomen deze zwangerschap. Tuurlijk is dat goed.

    Ben wel bang, dat omdat ik nu medicijnen slik om schildklier af te remmen, ik na bevalling dus helemaal niet echt af ga vallen.
    Woensdag ook even bespreken.
     
  15. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Succes morgen!! Heb je eventuele vragen opgeschreven? Ik zit altijd met een blanco hersenpan bij de arts haha, lang leve het briefje ;)
     
  16. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.306
    7.260
    113
    Dank je wel!! Ik heb alles in mijn telefoon genoteerd :D

    Ik heb gisteren al een spoedbezoekje aan gyn mogen brengen. Hij heeft me gerustgesteld over dat er geen misvormingen zijn, hartje klopte op mooi tempo, vruchtwater prima. Dus dat was al heel fijn! Volgende week wordt baby verder onderzocht en krijg ik elke twee weken echo en hartfrequentie.
     
    Cobon vindt dit leuk.
  17. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.306
    7.260
    113
    Inmiddels zijn ik en de kleine helemaal doorgelicht. Godzijdank maakt hij het goed. Er zijn geen misvormingen te vinden, hij loopt nog voor qua groei en alles wat ze konden checken is gecheckt.

    Ik moet nu elke week naar het ziekenhuis, zodat ze hem goed in de gaten kunnen houden. Het is nu echt handelen en bekijken van week tot week.
     
    Cobon vindt dit leuk.
  18. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Fijn dat ze goed op jullie passen!!
     
  19. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.306
    7.260
    113
    Kleine update voor wie ooit in de toekomst gerustgesteld wil worden en dit topic leest :)

    Inmiddels 34 weken zwanger.
    Nog steeds 2x per week naar ziekenhuis. Met baby gaat alles goed. Je weet het nooit zeker, maar hij lijkt geen last te hebben van mijn antistoffen of mijn medicijnen. Het enige wat ze niet goed konden zien, is of baby een vergrootte schildklier (struma) heeft. Daar komen we pas na bevalling achter.

    Bevalling is verplicht in zkh, en na bevalling moet baby en ik minstens 4 dagen in het zkh blijven. Dit is vooral voor baby, die zal veelvuldig gecontroleerd en in de gaten gehouden worden de eerste dagen.

    Ik slik al vanaf 26 april een dubbele dosis Strumazol (20mg). Dat is de max waarmee je nog borstvoeding mag geven.
    Meer dan 20mg durven ze ook niet aan om te geven ivm zwangerschap. Het is gelukkig ook niet noodzakelijk bij mij, want mijn waardes zijn echt al heel mooi aan het dalen (T3 en T4)!

    Alleen gaat het met mij niet goed. Dat is erg vreemd, want met deze waardes zou ik een enorm verschil moeten merken. En ik voel me nog steeds even slecht als anders. Mijn theorie blijft dan ook overeind staan vooralsnog: mijn klachten komen niet van Graves maar echt van zwangerschap.

    Je mag, of ik mag in ieder geval, ook ingeleid worden als dat een wens zou zijn. In mijn geval heb ik daar vanaf gezien. Ik hoop dat hij zich lekker vroeg aandient.
     
  20. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.306
    7.260
    113
    Laatste update voor wie dit ooit nog interessant vindt:

    Schildklierwaardes zijn mooi gedaald, binnen de marges. TSH is nog steeds onmeetbaar laag, maar dat is niet erg, daar gaan we na de bevalling mee aan de slag. Plan is dan om T3 en T4 steeds een beetje te laten dalen tot TSH weer wil stijgen.
    Ik kopieer de uitslagen hier onder.

    07-04-2022: TSH 0,02 T3 5,9 T4 38
    12-04-2022: TSH 0,02 T3 5,5 T4 36
    25-04-2022: TSH 0,02 T3 4,5 T4 28
    10-05-2022: TSH 0,02 T3 4,2 T4 22
    16-05-2022: TSH 0,02 T3 3,5 T4 18
    30-05-2022: TSH 0,02 T3 2,8 T4 18

    08-04-2022: 10mg Strumazol
    26-04-2022: 20mg Strumazol
    31-05-2022: 15mg Strumazol



    Ondanks deze mooie waardes voel ik me nog steeds niets beter.
    De enige conclusie die nu getrokken kan worden is dat mijn klachten dus niet van schildklier kwamen, maar toch echt van zwangerschap.
    Alle hoop op beterschap zodra de kleine er uit is. Morgen hoor ik wanneer ik uiterlijk ingeleid kan worden.
     

Deel Deze Pagina