Ziektewet en Wazo buitenland

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sweety88, 6 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sweety88

    Sweety88 Actief lid

    14 sep 2012
    160
    0
    0
    NULL
    Heerlen
    Beste meneer/mevrouw,

    Ik ontvang sinds 4 weken een ziektewetuitkering en heb helaas geen werkgever meer.
    Mijn partner en ik zijn van plan naar Duitsland te verhuizen, graag wil ik dan ook een duits paspoort aanvragen.
    Ik heb al gezien dat ik de uitkering mee naar het buitenland mag nemen, alleen de toeslag niet. Maar hoe zit dit indien ik geen nederlands paspoort meer heb en in het buitenland woon en ziek ben? Heb ik dan toch recht op de ZW en de Wazo uitkering?
    Albast bedankt voor uw antwoord.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Sweety88,

    Je zit in de Ziektewet en wilt je uitkering meenemen naar Duitsland. Zoals je zelf al aangeeft, is dit mogelijk.

    Je wilt weten hoe het zit met recht op Ziektewet en een zwangerschapsuitkering wanneer je straks in Duitsland woont en weer gaat werken.

    Wanneer je voor een Nederlandse werkgever gaat werken, blijf je in Nederland verzekerd voor Ziektewet en een zwangerschapsuitkering. In die situatie blijft het hetzelfde werken als nu.

    Ga je voor een Duitse werkgever werken? Dan ben je in Duitsland verzekerd voor uitkeringen. Je kunt dan via een Duitse instantie een uitkering krijgen. Voor Ziektewet is dit in Duitsland vaak de Krankenkasse. Het kan ook zijn dat je Duitse werkgever je moet doorbetalen tijdens ziekte. Hoe het precies werkt wanneer je ziek wordt bij een Duitse werkgever, kun je te zijner tijd het beste aan je werkgever vragen.

    Ik wens je van harte beterschap.

    Met vriendelijke groet,

    Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     
  3. Sweety88

    Sweety88 Actief lid

    14 sep 2012
    160
    0
    0
    NULL
    Heerlen
    Bedankt voor uw reactie.

    Ik zal mijn vraag even duidelijker verwoorden.
    Kan ik mijn ZW of Wazo uitkering in het buitenland behouden indien ik straks een duits paspoort i.p.v. een nederlands paspoort heb?

    Nog een vraag, ben ik nog wel voor de AOW verzekert als ik niet meer in Nederland woon maar wel een ZW vanuit Nederland krijg?
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Sweety88,

    Je behoudt je recht op Ziektewet (en eventueel verlof) omdat hier premies zijn afgedragen. Dat je verhuist naar Duitsland en een Duits paspoort gaat aanvragen staat hier los van.

    Aanvullende info:

    Ga je naar Duitsland verhuizen? Meld dit vertrek schriftelijk en tenminste twee weken van te voren.

    Het postadres
    UWV Uitvoering Ziektewet
    Postbus 57015
    1040CT Amsterdam

    Meer informatie over verhuizen naar het buitenland met een Ziektewet-uitkering vind je hier.

    Daarnaast vraag je jezelf af of je nog wel voor de AOW verzekerd bent. UWV Webcare is niet bevoegd deze vraag te beantwoorden. De Sociale Verzekeringsbank kan je precies vertellen wat er gebeurt met je AOW als je in Duitsland gaan wonen en in Nederland en/of Duitsland werkt.

    Met vriendelijke groet,

    Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     

Deel Deze Pagina