Zijligging slapen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door vlinderCN, 18 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Hoi, bij mijn dochter zeiden ze (vk oude woonplaats) dat je vanaf ca 3e trimester op je linkerzij moest slapen i.v.m. doorbloeding. Ik lees okk veel artikelen waarbij de kans op doodgeboren kindje 2x zo groot zou zijn als je dat niet doet.
    Nu vroeg ik het gisteren aan vk nieuwe woonplaats en die zei dat dat helemaal niet hoeft ....

    Wat hebben jullie geadviseerd gekregen?
     
  2. LolaLisa

    LolaLisa Bekend lid

    14 apr 2017
    516
    425
    63
    Ik heb geen advies gekregen hierover van de vk. Ik vind het sowieso wel de meest aangename houding Ivm gewicht van mijn buik.
    Ik loop bij zwangertotaal voor mijn rugklachten en die raad het sowieso aan voor mijn rug en bekken om te slapen met zo’n Voedingskussen en dat kan ook alleen als je op je zij ligt. Ik vind dat overigens ook echt heel fijn en gebruik dat kussen alweer sinds begin van zwangerschap :)
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  3. Sela~

    Sela~ Actief lid

    22 apr 2017
    455
    895
    93
    Vrouw
    Ik slaap veel beter op mijn rechterzij, linkerzij voelt niet lekker in mijn buik zeg maar. Niets hierover gehoord van de vk.
     
  4. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.006
    25.455
    113
    Ik slaap het liefst op mijn rechter zij. Links voelt onprettig, ik denk omdat dat placenta daar zit? Geen idee.
    Op mijn rug kan ik ook slapen, maar dan ben ik ergens toch een beetje bang dat dat teveel gewicht is ja.

    Ik heb er van de vk nooit iets over gehoord iig.. Je merkt zelf wel als het niet lekker ligt, toch?
     
  5. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Dat links slapen beter is klopt inderdaad. Ik heb het nooit als richtlijn gehad tot ik in het ziekenhuis kwam te liggen. Ik moest links blijven liggen omdst de doorbloeding dan beter is. Zo hoopte ze zelfs dat onze zoon zich zou herstellen helaas bleek dat niet het geval.


    Ik denk dat als er niks aan de hand is en je geen klachten heb je op beiden zijden kan slapen.
     
  6. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.455
    3.799
    113
    Nog nooit van gehoord. Bij mijn zoon mocht ik tijdens de bevalling gewoon op de rechterzij liggen en zo lag ik ook een paar uur. Was geen probleem.
     
  7. LindaS80

    LindaS80 Fanatiek lid

    10 aug 2010
    1.117
    590
    113
    Ik ben een buikslaper maar slaap momenteel op mijn zij omdat op de buik slapen pijnlijk is.
    De verloskundige heeft me wel aangeraden om op mijn linkerzij te gaan liggen en contact proberen te maken als ik de baby minder/niet voel.
     
  8. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Heb dit advies nooit gekregen.
    Wel een keertje naar gevraagd en volgens mij VK was dit idd. zo ja.
    Zelf heb ik het meerdere avonden achter elkaar geprobeerd, maar dat was nooit een succes omdat ik nog altijd een buikslaper blijf, ook tijdens de zwangerschappen.
    Het waren alleen de laatste 3-5 weken dat dat niet meer ging lukken.
     
  9. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik bedoel niet tijdens bevalling, dat maakt niet meer uit ;).

    Mm.. nou ik ben nog niet zo ver maar dan geloof ik toch wel de artikelen die ik tegenkwam, als ze in het ziekenhuis dit tegen je zeggen @Maan14
    Ik ben zelf een rugslaper, krijg last van mn schouder op mn zij, maar na 20wkn is dat sowieso niet altijd even fijn meer en hang ik een beetje tussen 2 van die slangenkussens:rolleyes:
     
  10. Kikkertjekwak

    Kikkertjekwak Fanatiek lid

    5 jan 2017
    1.035
    966
    113
    De meest ideale doorbloeding is op je linkerzij. Sommige mensen worden helemaal naar als ze op hun rug liggen ivm afsluiten bloedvat. Dit merk je volgens mijn vk snel genoeg.
    Rechterzijde is ook prima. Ben zelf er niet in geschoold maar dit zei mijn vk toen ik haar vroeg of ik nog op mijn rug kon slapen (ivm dat ik hetzelfse als jou gelezen had).

    Ze zei alleen dat het niet uitmaakte als ik geen klachten had in ruglig,en als ik wel klachten had dat ik zelfs nog een kussentje kon gebruiken onder m'n billen. Meestal heb je er zelf eerder last van dan je kindje.

    Dit was wat IK heb opgeslagen van mijn verloskundige. En rechterzijde vond ze ook prima, alhoewel links dan iets de voorkeur had.

    Denk gezien het niet standaard meegegeven van het advies dat er misschien studies zijn dat de kans 2x zo groot is maar dat het praktisch wel mee zal Vallen

    Slaap lekker :)
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  11. Marlau

    Marlau Fanatiek lid

    2 jun 2015
    1.917
    1.171
    113
    Ik ken het advies, maar zelf nooit gekregen van de vk of het ziekenhuis.
    Ik slaap zelf het liefste op m’n rechter zij. Ik wissel wel af in verband met mijn heupen, maar links slaap ik lang niet zo goed.
     
  12. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    742
    418
    63
    Vrouw
    Voor de doorbloeding is de linkerzij beter maar rechterzij ook ok hoor. Er zijn weinig mensen die de hele nacht op 1 kant liggen. De rug kan zorgen voor een bekneld bloedvat en meestal trek je het aan het eind ook niet een hele nacht.

    Zelf slaap ik ook lekkerder op mn rechterzij nu op mn buik niet meer gaat. Maar ik draai ook regelmatig naar links.
     
  13. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Ik slaap ook voornamelijk op rechts. Volgens mijn vk is het geen probleem, en als ik het benauwd krijg ga ik vanzelf draaien in mijn slaap.
     
  14. Smikkel7

    Smikkel7 Lid

    5 mei 2019
    31
    35
    18
    Soms kun je inderdaad het advies krijgen om op je zij te slapen omdat de baby wanneer je op de rug ligt de slagader kan dichtdrukken door het gewicht. Je kan je dan duizelig en misselijk voelen door te weinig zuurstof en bij de baby kan de hartslag dalen ik heb 1x eerder dit advies ooit gehad.
     
  15. Lindavvv

    Lindavvv Fanatiek lid

    8 sep 2016
    1.414
    1.272
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Linker zei of rechter zei dat maakt volgens mij niet zoveel uit. Als je maar niet te lang op je rug ligt. Hierdoor kunnen aders of iets gaan afknellen door het gewicht van de baby.
    Dus het belangrijkste is, niet op je rug, maar op je zei
     

Deel Deze Pagina