Zijn er hier nog meer die met een baby 4 dagen blijven werken?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Flamingo, 9 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flamingo

    Flamingo Bekend lid

    9 dec 2009
    900
    0
    0
    Shopmanager / parttime
    Zijn er hier nog meer vrouwen die met een kleine 4 dagen (of meer?) willen blijven werken?

    Ik merk dat ik ontzettend veel weerstand krijg van mensen als ik vertel dat dit onze planning is. Ik heb het gevoel me constant te moeten verdedigen en ik op voorhand al een 'slechte' moeder ben daardoor.
    De meeste vrouwen (in mijn omgeving/vriendinnen/collega's) gaan toch al snel voor 2 a 3 dagen.... Ik zou graag mijn functie behouden en daarvoor heb ik toch echt 4 dagen in de week nodig. En ik vind werken leuk.
    Misschien als straks onze baby geboren is dat ik dan wel liever minder ga werken, en ik weet zeker dat ik in het begin het liefst helemaal niet wil gaan werken. Dat zal een moeilijke periode worden maar moet ik straks doorheen. En lukt me dat niet, dan kan ik altijd nog terug naar minder dagen en mijn leidinggevende functie opgeven. Ook financieel heb ik op deze manier een hele goede deal kunnen sluiten. Ik ga straks dus minder werken, maar blijf hetzelfde verdienen als nu fulltime. Toch een heerlijke bijkomstigheid ;)
    Mijn kerel staat hierin 100% achter me.


    In andere landen is het heel normaal dat vrouwen zoveel blijven werken. Maar kennelijk in Nederland is het meer geaccepteerd als je gelijk naar 2, 2,5 of 3 dagen terug gaat :x . Ik ga het sowieso proberen, maar ben door al het verdedigen (nu op voorhand al) best soms onzeker of ik nou echt zo abnormaal werk-gericht ben??

    We doen het straks toch op onze manier, en dat is goed! :D Gezeik en gelul krijg je toch wel.

    Wie werkt er nog meer 4 of meer dagen?
    En hoe zijn de ervaringen?

    Groetties
    Flamingo
     
  2. lizab

    lizab Fanatiek lid

    7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik heb de afgelopen jaren zelfs 36 uur gewerkt (ene week 4, andere week 5) en eerlijk is eerlijk. Het is goed te doen.
    Nu F. echter groter is, en ik naast mijn werk ook veel dingen doe (bijv. op politiek gebied) merk ik dat ik enkel voor de belastingdienst aan het werk ben, en ik mijn dochter ook nog eens amper zie.

    Ben nu dan toch aan het solliciteren naar een leuke functie voor 2 dagen (die zijn er dus wel!)

    Ik moest me toendertijd ook erg verdedigen, maar meis, wees vooral trots op jezelf, want je doet het wel gewoon! (en dat kunnen maar weinig mensen zeggen)
     
  3. mariska1978

    mariska1978 Bekend lid

    22 okt 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Ik werk ook 4 dagen in de week en ook ik heb het gevoel dat ik me steeds opnieuw moet verdedigen als ik dit tegen mensen vertel. "goh, is dat niet veel, nu je een baby hebt" " moet je haar dan niet heel vaak naar de opvang brengen"

    Ik heb mij er maar bij neergelegd dat het in NL nog niet echt geaccpeteerd wordt, dat je als moeder 4 of meer dagen wilt blijven werken. Jammer, want ik denk dat wij vrouwen naast moeder zijn ook nog zoveel andere capaciteiten hebben. Ik ben net in april afgestudeerd als psychiatrische verpleegkundige. Vind het heerlijk om mijzelf te blijven ontwikkelen en heb net besloten dat ik naast het moeder zijn en werken ook nog het HBO ga doen.
    Ook hierop alweer veel commentaar gehad....jammer, jammer
     
  4. angel23

    angel23 Actief lid

    21 nov 2007
    214
    1
    0
    Ik werk ook 32 uur simpelweg omdat ik anders niet kan. en al die mensen die vage opmerkingen maken zet ik gelijk op hun plaats want ik word er ook niet gelukkiger van om 2 dagen te werken en de rest thuis te zitten omdat ik geen geld heb om leuke dingen te doen.
     
  5. Kaatje85

    Kaatje85 VIP lid

    14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik werk 4 dagen,maar dat is alleen omdat het financieel nodig is. zou graag terug willen naar 3 ( of 2 ) maar dat blijft voorlopig nog even dromen
     
  6. armande

    armande Fanatiek lid

    15 okt 2009
    2.229
    0
    0
    grappig, ik werk nu (tijdelijk) niet en ga straks 2 dagen werken. aan mij wordt vooral gevraagd of ik het thuiszitten nog niet zat ben en niet blij ben dat ik straks weer ga werken? 't is dus maar net hoe je het bekijkt blijkbaar....;)
     
  7. Flamingo

    Flamingo Bekend lid

    9 dec 2009
    900
    0
    0
    Shopmanager / parttime
    Fijn om te lezen!!!
    Echt fijn, dat scheelt al veel :D DIKKE DANK DAMES!!
    Soms heb je even een oppepper nodig na veel vage reacties over veel werken als moeder zijnde.

    Om mij heen (behalve mijn vriend/fam) heb ik echt niemand die dezelfde mening als mij deelt. Iedereen heeft al kinderen, en al mijn vriendinnen werken max 3 dagen.
    Het is echt zo fijn om hier te lezen dat ik 'zogeknogniet' ben :p

    Ik heb hier jarenlang hard voor gewerkt en ga het niet zomaar opgeven om meer thuis te zijn. Ben nu 33, als het mijn ideaal was geweest om meer thuis te zijn dan was ik waarschijnlijk al veel eerder zwanger geworden. Maar zit zo gewoon niet in elkaar.

    Als je wat oudere kinderen hebt, die al naar school gaan (heb je evt. naschoolse opvang) en die sport of andere dingen hebben waar ze na schooltijd naar toe moeten dan lijkt me het wel moeilijker om zoveel te werken. Je moet dan toch vaak mee, of wegbrengen en ophalen. Maar goed, dat zien we tegen die tijd wel weer.

    Hebben jullie voor in huis met schoonmaak enzo wat geregeld?
    Komt er iemand helpen?
    Lijkt me nl wel heerlijk om straks die 3 dagen ook echt 'vrij' te zijn zonder al te veel schoonmaak en opruim verplichtingen in huis...
     
  8. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Die opmerkingen van mensen die zogenaamd alles beter weten daar moet je maar boven staan hoor.
    Mensen oordelen en roepen maar, zonder eens goed na te denken.

    Als jij lekker 4 dagen wilt werken dan moet je dat doen! Jouw keuze toch, als jij er maar achter staat en je kindje zal er echt niet slechter van worden hoor.

    Ik ga straks naar 3 dagen per week. Maar moet echt de volle uren gebruik maken van de opvang. Dus van half 8 tot 18.00 uur. En ook daar krijg ik opmerkingen over: goh, het zijn wel lange dagen voor zo'n kleintje. En eerlijk gezegd: toen ik me net had opgegeven voor opvang dacht ik dat ook wel eens. Maar aan de andere kant: ik kan niet anders. Als ik van 08.30 tot 17.00 werk red ik het nu eenmaal niet anders.
    Dus waarschijnlijk ben ik straks een mamma die als eerste bij de opvang is om haar kind te brengen en als laatste weer ophaalt.

    Maar daar heb ik dan maar lak aan. En daarnaast moet je die uren ook betalen, al zou je je kind een uur later brengen en een uur eerder ophalen.
     
  9. angel23

    angel23 Actief lid

    21 nov 2007
    214
    1
    0
    nee de schoonmaak gebeurt ook nog steeds zelf hier dus thuis ook geen vrij haha
     
  10. Jacky78

    Jacky78 Fanatiek lid

    3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Ik werk ook nog 4 dagen. Onze dochter gaat 3 dagen in de week naar opa/oma en ik werk 1 dag thuis.
    Maar moet wel zeggen dat ik 4 dagen van 7 uur werk. Ik begin om 08.00uur en wil maximaal tot 15.30uur werken, zodat ik dan ook nog rustig wat tijd heb voor mijn kindje.


    Soms vind ik het wel wat veel, maar ook ik heb veel plezier in mijn werk en zou het niet willen missen!
     
  11. Simba

    Simba Fanatiek lid

    21 jun 2006
    1.127
    19
    38
    Ik werk ook nog steeds 4 dagen. Nu 4x9 en vanaf 1 februari 4x8 (nieuwe baan). Ik vind het prima zo en heb eigenlijk nooit echt weerstand gehad. Een van mijn beste vriendinnen is fulltime huismama, nou prima toch? Maar niet voor mij... Ieder zijn eigen ding, zeg ik altijd maar.

    O... hier geen hulp in de huishouding. Daar heb ik een man voor :p (geintje).
     
  12. 1eKruimeltje

    1eKruimeltje Bekend lid

    16 jun 2009
    974
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ga ook 4 dagen werken van maandag t/m donderdag. Gewoon omdat het financieel er niet inzit om minder te werken. Als mensen er wat van zeggen dan zeg ik meestal: Dan zouden wij gewone mensen van deze tijd niet mogen werken omdat we meer moeten werken in de crisis tijd en ze geven me dan eigenlijk gewoon gelijk.
     
  13. lizab

    lizab Fanatiek lid

    7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hier hadden we wel een hulp in de huishouding. Anders vond ik het eigenlijk niet te doen. Nu ik echter een stuk minder ga werken, ga ik het zelf doen. Gister de hulp opgezegd.
     
  14. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Hé Flamingo (mede mei 2010 mama!),

    Ik werk ook 32 uur (waarvan 8 uur thuis). En dat vond ik helemaal prima de afgelopen twee jaar. In alle eerlijkheid moet ik wel zeggen dat ik mijn tijd heel makkelijk zelf kan indelen. Nu de tweede onderweg is heb ik besloten iets minder te gaan werken: 28 uur (over 4 dagen). Dat geeft me iets meer ruimte voor mezelf (en dan ook echt voor mezelf!!)

    Laat je niets wijsmaken. Jij moet lekker doen waar JIJ je goed bij voelt. Mijn beste vriendin werkt 70 uur per week (als het niet meer is). Haar kinderen worden grotendeels verzorgd door een nanny en de grootouders. Tja, dat is een keuze. Zij kan daar goed mee overweg en daar gaat het om.
    Wel een tip: hou je opties open. De wereld gaat veranderen met de komst van de baby en op een manier die je zelf nog niet kunt overzien. Misschien dat je toch iets heel anders wilt. Ik heb medewerksters gehad die dachten veel meer of juist minder te willen werken en die daar aan beide kanten net zo hard op terugkwamen. Je kunt het gewoon niet helemaal inschatten!

    Veel succes en we spreken elkaar bij de mei mama's!

    Oja, over hulp. Nee, wij hebben nu geen hulp maar we wonen ook nog klein. Wat ook mee speelt is dat wij zelf enorm netjes zijn en mijn man een enorme poetser. In februari gaan wij van 85 m2 naar bijna 200 m2 en dan willen we wel graag hulp (ook omdat natuurlijk er een tweede aankomt)
     
  15. DaisyL

    DaisyL Lid

    10 mrt 2008
    8
    0
    0
    He Dames,

    wat ik helaas even volledig mis in deze discussie, is de rol van de man! Waarom moeten vrouwen perse minder gaan werken? Onze mannen willen toch ook graag kinderen? Voor mij was het zelfs een keiharde voorwaarde: jij wilt ook heel graag kinderen, dus jij levert net zoveel in als ik. Ik heb net zo'n goede carriere als mijn man, heb er keihard voor gewerkt en verdien zelfs nog meer. Wij gaan dus allebei na de geboorte van ons kleintje 4 dagen werken.
    Ik kan me er af en toe zo aan storen dat als ik vertel dat ik zwanger ben er automatisch wordt gevraag hoeveel ik blijf werken en deze vraag nooit aan mijn man wordt gesteld. Daarin is Nederland echt nog heel erg ouderwets.
     
  16. Flamingo

    Flamingo Bekend lid

    9 dec 2009
    900
    0
    0
    Shopmanager / parttime
    Ja daar heb je zeker een punt!
    Het is bij zoveel stellen bijna vanzelfsprekend dat de vrouw minder of zelfs veel minder gaat werken.
    Ik denk trouwens wel dat heel veel vrouwen het ook een hele dikke vette prima vinden en zich hier wel in kunnen vinden. Veel vinden het ook heerlijk om eindelijk minder te kunnen gaan werken en lekker thuis bij de baby te zijn (wat ik ook zeker kan begrijpen hoor ;) ).

    Maar goed :p we zijn niet allemaal hetzelfde en hebben ook niet dezelfde idialen wat betreft moederschap / carriere / geld / uitdaging etc. :)
    Je moet doen waar je je zelf goed bij voelt en voldoening uit haalt.
    Wat wil je je kind bieden;
    -Altijd en iedere dag een veilige, zelfde omgeving met mama altijd thuis?? Als ik aan vroeger denk (mijn moeder was ook altijd thuis) vond ik het heel fijn!!! :) Zeker!!
    -Wat meer bieden buiten het huizelijke om? En dat kan alleen als het financieel toegelaten wordt. En daar moet voor gewerkt worden.

    Bij ons is het zeker wel in overleg gegaan.
    De functie van mijn vriend laat het niet toe om minder te gaan werken. Zeker in deze crisistijd niet. Hij is projectontwikkelaar in de bouw, en de bouw gaat door heftig zware tijden nu... hopen trouwens dat daar een ommekeer in gaat komen aankomend jaar.
    Ik wou ook niet veel inleveren omdat ik mijn functie (waar ik zelf jaren lang hard voor gewerkt heb) ook niet kwijt wil raken.
    Vandaar dat ik 4 dagen blijf werken en hij 5.

    1 dag van deze 4 gaan mijn ouders oppassen.
    3 dagen naar het kinderdagverblijf.
    Maandag t/m donderdag werken, en de vrijdag is straks vrij.
    En het weekend dan lekker samen.

    Mijn schoonouders zijn er voor noodgevallen en mijn schoonzusje ook (die is fulltime huismoeder). Mijn schoonouders willen zich ook niet binden door 1 dag per week vast te zitten aan oppas verplichting. Ze zijn beide met pensioen en reizen ontzettend veel, zijn altijd weg en bezig, en super actief! Maar goed, voor noodgevallen altijd ideaal en fijn dat ze dat willen. Van mijn schoonzus trouwens ook een super super lief aanbod!! Heel blij mee !!! :)
     
  17. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik ben kostwinner thuis en werk ook 4 dagen. Mijn vriend werkt eigenlijk gemiddeld ook 4 dagen. Ons meisje gaat drie dagen naar de opvang en wij nemen elk 1 dag voor onze rekening.

    Och ik krijg er wel eens vragen over, maar het is momenteel meer in de trant van "bevalt het allemaal om je kindje mee naar kantoor te nemen?" Dit komt omdat het KDV in het zelfde gebouw zit als het bedrijf waar ik werk.
    Ik vind dat dus echt ideaal!!! Geen gestress enzo.
     
  18. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.176
    6.710
    113

    In heel veel mannenberoepen is dat onmogelijk.
     
  19. Tigger77

    Tigger77 Actief lid

    11 sep 2009
    116
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier idd ook 4 dgn omdat het moet, maar ik heb flexiblele werktijden dus ben of ruim voor het eten thuis of op vrijdagmiddag vrij. Opvang 2x grootouders, 1 x BFF en 1X KDV, gaat prima zo, ze wil ook altijd graag ernaar toe, tenslotte weet ze niet beter.
    Maar als de 2e een feit is dan ga ik met oudersschapsverlof naar 3, gelukkig kost me dit bij mijn huidige werk bijna nix verspreid over 4 jaar. Gewoon om toch ietsje meer te kunnen genieten van de eerste jaren van je kids.
     
  20. Mamajuf

    Mamajuf Fanatiek lid

    22 apr 2009
    1.213
    0
    36
    peuterjuf
    Noord Nederland
    als onze kleine uk er is ga ik wel 4 dagen werken maar niet volledig.

    ik ga op ma. een halve dag werken, di. een hele dag, do een halve dag en vrijdag weer een hele dag.

    Zelf heb ik hier een goed gevoel bij.
     

Deel Deze Pagina