Zindelijk zoon 3,5 jaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door aardbei1707, 18 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aardbei1707

    aardbei1707 Fanatiek lid

    20 aug 2012
    3.909
    557
    113
    Mijn zoontje is eind deze maand 3,5. We komen geen stap verder met zindelijk worden, ben even radeloos.

    Rond kerst als we hem op de wc zette plaste hij wel maar wel kleine beetjes. Na 2 a 3 weken frustreerde het hen en kreeg hem met steeds meer moeite op de wc. Uiteindelijk plaste hij ook niet meer. Even zo gelaten en geen aandacht meer aan de wc gegeven.

    Nu 3 maanden verder hebben we af en toe nog wel geprobeerd op de wc te plassen. Soms lukt t wel en soms niet. Ook deden we af en toe de luier uit maar na 3 keer nat in 3 kwartier tijd was ik er klaar mee. Hij had t totaal nog niet door.


    Mja wat nu? Ik ben vanochtend weer begonnen met luier broekje aan. Uit bed gelijk op de wc maar er kwam niets. Uur later weer op de wc en er zit al een grote plas in zijn luier broekje. Wat moet ik er hier toch mee? Snapt ie t nu echt niet of is zo lui. En hoe krijg ik hem wel zo ver? Jullie tips?
    Gisteren avond zat ie weer in bad te poepen en dat heeft al wel 10 keer gedaan, ben boos geworden want het is zo vies. Zal wel niet de goede aanpak zijn maar ja soms ben je t ook gewoon beu.

    Kom maar op met de tips!
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Hij heeft ruim 3 jaar van zich af kunnen plassen, hij weet niet beter dan dat hij gewoon kan plassen wanneer hij wil, logisch dat hij het niet in drie kwartier snapt. Is misschien ook wel wat onrealistisch van je.

    Ik zou de luier af doen, er van uitgaan dat je een week lang moet dweilen. Misschien valt het mee en valt het kwartje een stuk sneller.
    Hij moet leren ervaren wat voor gevoel het geeft voordat je moet plassen. Het leren herkennen. De een pakt dat al op voordat de luier uit gaat, de ander heeft er wat meer moeite mee. Maar geef hem de kans het te leren. Als jij er na drie kwartier of een halve dag al de brui aan geeft, geeft het hem natuurlijk ook geen vertrouwen.

    Kom op, jullie gaan dit samen kunnen.
    Maak er een gezellig moment van. Elk half uur of elk uur naar de wc, samen liedje zingen. High five dat hij er weer op heeft gezeten.
    Probeer het positief aan te pakken.
     
    M_L_M en mamameer vinden dit leuk.
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het is nu natuurlijk een erg lastige leeftijd om zoiets aan te leren. Hij heeft het al erg lang makkelijk gehad. Dus je zal veel geduld nodig hebben. Meer dan drie kwartier alleszins.

    Heb je al eens een potje voor de tv geprobeerd? Of een potje in de wc en zelf erbij zitten en plassen? En dan als het lukt extreem belonen met snoep, om een eerste positieve stimulans te geven.

    Boekjes lezen wil ook wel helpen. Gaat hij op de opvang samen met andere kindjes naar de wc? Hoe gaan ze er daar mee om? Of nodig een kindje waar hij graag mee speelt uit en laat ze samen op het potje gaan.
     
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.955
    8.765
    113
    Voor het poepen was de oplossing benadrukken dat wanneer hij op de wc had gepoept hij al lang klaar zou zijn geweest. Nu moet ik nog doekjes pakken en een luier. Vervolgens duurde het een paar weken en met wat doorzetten was hij snel poep zindelijk.

    Plas zindelijk hebben we de luierbroek uitgelaten en het was 2 dagen dweilen. Nog nooit zoveel onderbroeken gewassen. Daarna nog een enkele keer een ongelukje.
     
  5. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.276
    113
    Ik zou hem inderdaad op het potje zetten voor de tv. Als je een kwartier van tevoren veel te drinken geeft, zal hij ongetwijfeld op een gegeven moment wel gaan plassen. Op die manier leert hij het gevoel dat er bij komt kijken
     
  6. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Hier ook meerdere(korte) pogingen gedaan, maar hij was mij te vaak en snel nat. Uiteindelijk rond kerst weer een poging, toen merkte ik ook aan hem dat hij er veel meer aan toe was. En hij heeft eigenlijk amper ongelukjes gehad. Heb m wel beloond met een hele dag op wc plassen en nog een droge broek savonds; dan gaan we morgen een autootje kopen. En dat loonde. Hij was toen al ruim 3,5 geweest. Dus t komt echt goed, maar misschien wat later als je wil en in gedachte had. Ik zou het iig niet gaan forceren, dus bv over 6 weken nog een poging wagen. Succes!
     
  7. JasmijnM

    JasmijnM Actief lid

    11 dec 2017
    381
    254
    63
    Vrouw
    Hier is onze oudste net zindelijk. Wat wij in het begin deden was een onderbroekje onder haar luier. Als ze dan plaste had ze wel het nare gevoel van een natte broek maar niet alles was dan nat. Dit werkte vrij snel, de eerste dag had ze 2 ongelukjes en de dag daarna 1. Nadat dit een week of 2/3 goed ging hebben we het luierbroekje uitgedaan en dat is inmiddels 1 maand geleden. Wat hier ook goed hielp was een klein snoepje oid. Mijn dochter deed het namelijk niet voor een sticker en een plaskaart met een cadeautje dat ze ooit zou krijgen interesseerde haar niet zo. Een directe beloning werkte wel. Dit steeds meer afgebouwd en op een gegeven moment alleen nog voor poepjes. Ze krijgt nu alleen nog 1x per dag 1 snoepje voor het eerste poepje, anders zit ze er elk half uur.:p Hier was ze ook gelijk snachts zindelijk geworden.

    Ik vroeg trouwens elke 15 min of ze naar de wc moest, dit bouwde ik dan steeds verder uit. Elke dag liet ik er langer tussen. Wat hier ook goed hielp was als ik moest plassen dit hardop zeggen. "mama gaat even plassen", vaak riep ze dan ik ook, ik eerst oid. Succes!
     
  8. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Luier uit, niet meer aan, zelf de vieze kleren laten uittrekken en opruimen en heel veel dweilen. En volhouden. Ja het is vies maar jongens houden van vies. Succes!
     
    mamameer vindt dit leuk.
  9. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113
    Wij hebben vorige maand opeens in een weekend de luier uitgelaten. Net 3. 2 dagen veel gewassen daarna was t klaar.
    Had Een stapel joggingbroekjss en onderbroeken boven klaar gelegd en hij moest elke keer zelf omkleden (wat niet wil als t zeiknat is) en schoonmaken.
    2 weken later trouwens ooms nachts luier uit, dat loopt nog niet geheel vlekkeloos ;)
     
  10. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.770
    113
    Ik lees niets over het toepassen van een beloningssysteem. Heb je dat geprobeerd? Hij is wat ouder dus dat zal ie wel snappen. Bij ons werkte dat als een trein. In drie dagen was het gepiept.

    We hebben samen stickers gekocht en snoep geschept. Heb een vel met vakjes gemaakt. Na elke plas op het potje mocht hij een sticker plakken en een snoepje kiezen.
     
  11. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Ik heb t idee dat ze in het begin nog heel vaak naar de wc gaan en steeds kleine beetjes plassen. Toen mijn zoon en dochter net zindelijk werden, moesten ze in t begin wel elk kwartier naar t toilet vlak nadat ze iets gedronken hadden.

    Wat hier werkte was gewoon luier uit en stapel onderbroeken, joggingsbroeken en pyjamabroeken klaarleggen, dan waren aan t einde van de dag vrijwel alle broeken nat maar kregen ze wel door wanneer ze moesten plassen. Ook vroeg ik elke 15 minuten ongeveer of ze moesten plassen en elke 30 minuten ongeveer even proberen op de wc. En dan kruisje zetten of sticker plakken voor een beloning als t was gelukt. Ook kreeg elke plas en poep een applaus en hebben we die uitgezwaaid oid :rolleyes::o:o_O Na een dag hadden ze t dan door, alleen als ze heel geconcentreerd aan t spelen waren oid, dan ging t nog wel eens mis...
     
  12. aardbei1707

    aardbei1707 Fanatiek lid

    20 aug 2012
    3.909
    557
    113
    Oké bedankt voor jullie reacties!

    Stickerkaart hebben we uiteraard ook maar geef nog niet de doorslag. Hij heeft nu sinds maandag luier broekje aan en maandag heeft ie wel 10 keer op de wc gezeten. Eind van de middag gelukkig wat plasjes (en niet alleen druppels)

    Gisteren bij me moeder geen keer geplast op de wc. Vanochtend pas en ook geen plas op de wc. Vind heel lastig. Maar wil nu wel even doorzetten. Van t weekend luier uit dan is 2,5 dag thuis dus kunnen we even doorzetten. Maar ik heb nog niet heel veel vertrouwen....

    Bij me dochter ging t Veel makkelijker. Ik was ervan overtuigd dat ze er klaar voor moet en zijn. Dat was bij mijn dochter wel. Toen we weer probeerde ging t vanzelf en bijna geen ongelukjes.
    Mja hij is al bijna 3,5 Dus geloof niet echt meer dat die knop vanzelf komt.
     
  13. aardbei1707

    aardbei1707 Fanatiek lid

    20 aug 2012
    3.909
    557
    113
    Pas = psz
     
  14. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Ik zou het luierbroekje uitlaten idd. Dat is gewoon een luier die gewoon anders sluit, voelt het zelfde, is om in te plassen en absorbeert waardoor hij het niet voelt.
    Denk dat het een goed plan is voor t weekend. En daarna doorzetten. Ook naar de psz, schone broek(en) in de tas en gaan. Ze zijn wel wat gewend. Eventueel afspreken dat na twee vieze broeken een luier aan mag, maar liever niet natuurlijk.

    Succes! Heb vertrouwen, het gaat goed komen!
     
    aardbei1707 vindt dit leuk.
  15. aardbei1707

    aardbei1707 Fanatiek lid

    20 aug 2012
    3.909
    557
    113
    Nou hij loopt nu zonder luier. Hij had nu gewone luier aan (hebben ze op de psz gedaan) dus wilde net luier broekje aan doen maar wilde ie niet. Hij wilde niets aan... vindt heel moeilijk om er vertrouwen in te hebben want hij is ook zo boos als ie weer naar de wc moet. Net na lang pesten er wel op gezeten maar kwam niets.... we gaan t zien
     
  16. aardbei1707

    aardbei1707 Fanatiek lid

    20 aug 2012
    3.909
    557
    113
    Pesten = praten
     
  17. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Oh ik herken je frustratie. Onze zoon was zo'n 5 weken voor hij vier jaar werd pas echt zindelijk. Hij is een gemakkelijk kind (wat heerlijk is, maar lastig als je met zoiets bezig bent)
    Meerdere momenten geprobeerd, vanaf dat hij 2,5/3 jaar was maar het maakte hem echt niets uit. Begin van het jaar hebben we alle luiers weggedaan. Natuurlijk de eerste weken regelmatig ongelukjes, maar toch vastgehouden in het uitlaten van de luiers (behalve in de nacht, dan een 'slaapbroekje').

    Eerst zette we hem elke keer dat we dachten dat hij moest plassen op het potje, maar dat was geen houden aan en leverde op dat we soms elk kwartier dachten dat hij moest plassen, haha.
    Toen hebben we nog meer regelmaat in het op het potje gaan ingebouwd;
    's ochtends bij wakker worden, na het tussendoortje in de ochtend, na de lunch, na middag tussendoortje, na avondeten. Dus na elk eet/drink moment. Verder 'extra' als we ergens naar toe gingen. Het plassen ging vrij snel goed, maar in zn broek poepen deed hij nog wel.
    We hebben de poepjes op het potje beloond met een snoepje (een mini-snoepje; een haribo beertje of een tumtummetje) en bij poep in de broek niet boos geworden maar gezegd dat het wel heel jammer is dat we nu geen snoepje kunnen pakken. En nu heeft hij het door en is het de gewoonste zaak van de wereld om op het potje te poepen en te plassen.

    Samengevat; ik herken je frustratie, maar bij ons leverde dat niet zo veel op. RRR; rust, reinheid, regelmaat was hier toch de sleutel tot succes. 8/10 keer komt het helemaal goed, dus maak je er niet te druk om. Wees niet te bang voor natte broeken; de eerste weken was het hier soms wel 4x op een dag raak. Ook wel eens op de opvang. Ik had tweedehands boxershortjes en joggingbroekjes, altijd een plastic zak mee waar het natte spul in kon.

    Succes!
     
  18. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Fijn toch dat hij niets aan wilde... dan kun je zeggen ok, maar dan moet je op de wc plassen. En als ie zich niet laat ‘dwingen’ om naar de wc te gaan, dan laat je t toch gewoon van hem komen..? En ja dan zal t vast meerdere keren misgaan. Is dat erg? Als ie dan aan t einde van de dag veel natte broeken heeft en een paar keer op de wc heeft geplast nadat ie t zelf heeft aangegeven, dan is ie er wel mee bezig. Hij moet toch oefenen en leren? Of moet t echt meteen goed gaan zoals bij je dochter? ;)

    Ik snap dat t makkelijk praten is hoor vanuit deze kant! Het is ook echt wel een gedoe, dus ik wens je veel geduld en doorzettingsvermogen..!! Mij hielp t in ieder geval om uit te gaan van een hele dag natte broeken vervangen en dan was elke plas op de wc een opsteker i.p.v. elke natte broek een tegenvaller ;)
     
  19. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Hier ook nog niet zindelijk bij 3.5 Jr. Behalve voor het slapen gaan, dan gaat hij rekken en wil hij ineens wel poepen en plassen op de wc.

    Overdag langere tijd en meerdere periodes volgehouden om zonder luier te doen. Wel lastig met een stoffen bank en kleed. Hoe doen jullie dat? Ik heb echt geen zin in een ondergepiste bank en kleed.. Kleding maakt me uiteraard niks uit (kan in de was!).
     
  20. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Ik liet mijn kindjes op een opgevouwen handdoek zitten. Omdat t in t begin om kleine plasjes ging, voldeed dat prima. Ook in de autostoel legde ik een handdoek om op te zitten.
     

Deel Deze Pagina