Zindelijkheid en kinderopvang

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Oilell, 1 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.916
    3.966
    113
    Vrouw
    Hi allemaal,

    Hoe gaan ze bij jullie op de opvang om met zindelijkheid en zindelijkheidstraining? Wij kregen laatst een nieuwsbrief waarin aangekaart werd dat ze op de opvang echt geen tijd hebben om constant ongelukjes van kinderen op te ruimen, wat ik me heel goed kan voorstellen. Maar aan de andere kant horen ongelukjes er ook wel een beetje bij, zeker tussen de 2 en 4 jaar.

    Onze dochter heeft op het moment helemaal geen zin in zindelijk worden, dus we hebben er zelf geen ervaring mee. Maar binnenkort staat het onderwerp op de agenda van de oudercommissie, dus het leek me handig om in ieder geval voor die tijd een mening te vormen.

    Onze dochter gaat 4 dagen per week naar de opvang. Nu is het beleid na een ongelukje de luier weer om. Veel ouders geven aan dat peuters daardoor gemixte signalen krijgen en thuis ook meer ongelukjes hebben omdat ze op de opvang een luier dragen. Daardoor duurt het zindelijk worden ook langer. Ook moeten de kinderen zelf aangeven dat ze naar de wc moeten.

    Hoe doen ze dit bij jullie? Hoevaak is een ongelukje acceptabel en wanneer gaat de luier weer om? Hoe is het protocol?
     
  2. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.394
    23.009
    113
    Vrouw
    Onze zoon is net een maand zindelijk en gaat twee dagen in de week naar de opvang. De ene keer blijft hij droog, de andere keer heeft hij 4x een natte broek en de leidsters hebben hier werkelijk nog nooit iets over gezegd. Zoals je inderdaad zegt; het hoort erbij. Ze doen het immers niet expres!

    Ik kan me wél voorstellen dat je als kinderopvang in gesprek gaat met ouders wanneer een kind bijvoorbeeld geen enkele keer iets op de wc doet en constant ongelukjes heeft. Maar meer om dan te overlegen wat wijsheid is.
     
  3. CroqueMadame

    CroqueMadame Bekend lid

    7 sep 2022
    881
    1.275
    93
    Bij ons op de opvang hebben ze “plasrondes”. Alle kindjes gaan dan plassen. Ook kindjes die nog een luier om hebben mogen. Die rondes zijn zo vaak als er daartussen nog regelmatig ongelukjes zijn is je kindjes gewoon echt nog niet zindelijk en er kennelijk ook niet aan toe. Dus dan snap ik dat de opvang voor de luier kiest. In mijn optiek is het ook niet aan de opvang om een kind zindelijk te maken. Zindelijk worden zijn echt geen weken voor nodig (zowel, wederom nog niet toe aan zindelijk zijn in mijn optiek). Ik zou dus vooral het zo plannen dat je een keer in de vakantieperiode oid gaat werken aan zindelijk zijn en dan is af en toe een ongelukje (niet dagelijks) echt geen probleem.
     
  4. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Huh, vier ongelukjes op een dag? Dan is je kind gewoon nog niet zindelijk. Bij ons op de opvang hebben ze ook plasrondes en die keer dat een kind tussendoor een ongelukje heeft ruimen de leidsters dat zonder morren op. Maar als onze dochter vier ongelukjes op een dag zou hebben zouden ze denk ik wel even het gesprek met ons aangaan. Zindelijk worden hoeft inderdaad echt geen weken te duren, wij hebben er dit voorjaar vrij voor genomen en zijn er een week lang voor gegaan en de ongelukjes die onze dochter sindsdien heeft gehad zijn op één hand te tellen. Maar ze was er dan ook oud genoeg voor en honderd procent aan toe. Ik vind jullie opvang erg streng, @Oilell. Ik zou dit zeker even bespreekbaar maken. Een ongelukje mag gewoon voorkomen, maar ik zou de grens wel trekken bij af en toe en zeker niet vier per dag. Anders dus het gesprek met de ouders aangaan. Een luier omdoen na een ongelukje wordt absoluut afgeraden, omdat dat verkeerde signalen afgeeft, dus die regel zou ik zeker weten aanvechten. Dan zou ik het dus eerder bespreken met de ouders en aangeven dat de leidsters geen tijd hebben hiervoor en dat het zaak is dat de ouders de zindelijkheidstraining opnieuw opstarten.
     
    Sado vindt dit leuk.
  5. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Bij ons op de opvang doen ze mee aan zindelijkheidstraining en nemen ze de aanpak van ouders over / geven de adviezen over de aanpak. Ze kijken naar het kind en wat nodig is; ongelukjes zijn niet erg. Alhoewel mijn zoontje maar 1x een ongelukje heeft gehad op de opvang. Waarschijnlijk ook omdat ze echt naar hem kijken wat nodig is.
     
  6. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    560
    344
    63
    Vrouw
    Hier zijn ook plasrondes dus dan gaan alle kindjes zonder luier plassen, die met luier worden verschoond en mogen als ze willen ook even op de wc proberen.
    De leidsters letten op de signalen of kindjes moeten plassen en vragen dan of ze soms moeten plassen (en bij nee maar overduidelijk moeten worden ze naar de wc gestuurd).
    Ongelukjes worden gewoon opgeruimd en dan wordt echt niet meteen een luier omgedaan. Dat werkt echt heel demotiverend voor een kind.
    Ons zoontje had met slapen wel nog een luier om (was met 2 jr en 5 mnd zindelijk dus sliep nog) en een invalster had hem daarna weer een luier om gedaan. Hij was zo verdrietig toen hij thuis kwam.
    Ik weet niet wat het beleid is als het kind echt elke dag weer meerdere keren een ongelukje heeft, maar ik kan me voorstellen dat ze dan wel het gesprek aangaan of het kind wel zindelijk genoeg is om op de opvang geen luier aan te hebben.
     
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Idem voor plasrondes.

    Het was mij juist de opvang die hem meehielp zindelijk te maken. Ze zeiden tegen mij, doe hem maar een onderbroek aan en geef genoeg schone kleren mee want hij moet nu een drempel over. Het was echt geweldig! Zij kregen meer voor elkaar dan t mij thuis lukte :) en hij werd zindelijk.

    Ongelukjes moest hij ook echt zelf meehelpen opruimen, werd geen aandach aan geschonken: gewoon omkleden en klaar en zelf natte spul in een zak doen. Luier ging absoluut niet meer om.
     
    Sado vindt dit leuk.
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    Hier ook plasrondes en degene die nog niet zindelijk waren maar dat wel bijzonder vonden en interesse in hadden mochten mee naar de wc.

    Dochter had op de KDV lang een luier aan want die was veeeeeels te druk met spelen. Die heb ik in lockdown zindelijk gemaakt in een paar dagen tijd. Toen kwam er de klad in omdat mn vader terminaal was dus thuis ook luier aan. Later (3,5) herpakt en doorgezet zelden een ongelukje. 1x op de kdv en 1x dacht ze een windje te laten in groep 2...mja dat werd mezelf met een hoog zwangere pens proppen in een hokje om een kind te wassen en schone kleren aan te trekken.
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Hier de kant van de kinderopvang: jouw (bijna) zindelijke peuter is niet alleen in een groep. Hoewel verzorgen en het opruimen van een ongelukje dus ook, valt onder de taken van de leidsters is dat niet hun enige taak. Het is niet te doen om ook nog de hele dag kinderen naar de wc te sturen. Dagelijks ongelukjes, of zelfs meerdere per dag, dan is je kind nog niet zindelijk. Dat is prima om thuis zo mee door te gaan, maar niet helemaal reeël om van de opvang te verwachten. Ik heb in al die jaren kinderopvang gemerkt dat ouders zindelijkheid verwarren met een plas op kunnen houden. Want zindelijkheid is meer dan niet in je broek plassen. Het gaat ook om voelen aankomen en zelf op tijdnaar de wc zonder dat je gestuurd wordt. Echt heel regelmatig hoor ik: pietje is zindelijk hoor, we zetten hem elk half uur op de wc en dan gaat het super":rolleyes:
    Als ouders dat zo melden gaat er direct een luier om. Een kind wat echt zindelijk is plastdan nl echt niet meer in die luier, die gaat dqn alsnog naar de wc.
     
    Sunflowerr, Ella1988, CroqueMadame en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    Ik deed het anders. Beide kinderen tijdens een vakantie of een week vrij nemen zindelijk gekregen. Dus wat @tuc zegt, dat ze ook echt wel zelf aangeven dat ze moeten plassen (al moest ik soms even helpen herinneren) Dan hadden ze soms nog een ongelukje plus plasrondes en dan vonden ze het niet erg.

    Ooit een eerdere poging gedaan maar toen
    Had hij echt 4 ongelukken op een dag en toen deden ze de luier weer om, wat ik ooo snap.
     
    tuc vindt dit leuk.
  11. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.804
    6.971
    113
    Vrouw
    Elke kinderopvang heeft plasrondes. Kinderen die nog niet zindelijk zijn, maar wel daar naar toe aan het groeien zijn gaan mee, die hebben dus een luierbroekje aan.
    Kinderen die echt zindelijk zijn mogen zonder luier komen. Wij verschonen na 1 ongeluk gewoon de boel, maar na de 2e keer gaat er een luier om. Veel ouders denken te snel dat hun kind zindelijk is, maar hebben er geen erg in dat ze de hele dag vragen; Pietje, moet je plassen? Als je moet, gaan he? Enz… PMers kunnen dit natuurlijk niet bij 8 kinderen doen, dus moet er een tussenweg gezocht worden.
     
    tuc vindt dit leuk.
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Dat laatste is idd precies wat ik bedoel. Als ouder schenk je er onbewust veel meer aandacht aan.
    Kinderen mogen bij mij zonder luier komen als ze het zelf aangeven, en na 2 ongelukken gaat de luier aan.
     
  13. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    Zo was het bij onze kinderopvang ook!
    Als je aangaf er zelf serieus mee bezig te zijn en je daarbij merkt dat het kind er aan toe is, deden ze niet moeilijk in die periode over wat extra ongelukjes, maar dat was dan ook maar tijdelijk als het goed is.
     
    tuc vindt dit leuk.
  14. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Hier pas echt als het kind weinig ongelukjes heeft en zelf aangeeft naar de wc te moeten.
    Wij doen ook niet aan potjes op de groep, die staan bij de wc.
     
  15. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.916
    3.966
    113
    Vrouw
    Dank voor jullie input. Wat ik al aangaf hebben we er zelf nog weinig ervaring mee. Onze dochter plast af en toe op de wc.

    Ik snap heel goed dat je als leiding met 16 peuters wel wat anders te doen hebt dan hier continu mee bezig te moeten zijn. Aan de andere kant is mijn dochter daar 4 dagen per week, dus wat ze daar zeggen en doen heeft veel impact.

    Mijn idee was inderdaad vaste plasrondes voor wie wil, die zijn er nu niet. Een ongelukje kan gebeuren, maar elke dag 1 ongelukje zou ik dan weer bestempelen als niet zindelijk. Bij meerdere ongelukjes per dag, snap ik goed dat de luier weer om gaat.

    We gaan het er over hebben!
     
    nizzie86 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina