Zindelijkheid; nu doorzetten of ..

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Wenda, 31 mei 2018.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wenda

    Wenda Fanatiek lid

    12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Mijn oudste zoon is ruim 3enhalf jaar oud en is nog niet zindelijk. Ik heb al aardig wat pogingen gedaan die mislukt zijn.

    Ik ben nu maandag weer begonnen en hij heeft nu 2 tot 3 ongelukjes per dag. Vanmorgen is hij voor het eerst zonder luier naar de psz geweest en hij is droog gebleven!

    Alleen sinds hij thuis is (1 uur) heeft hij alweer 2x in zijn broek geplast. Hij gaat ook maar heel zelden uit zichzelf naar de wc. Ik moet het echt zeggen.

    Ik twijfel wat ik moet doen. Nu doorzetten en krijgt hij het vanzelf in de gaten?! Of over een paar weken weer proberen.

    Hoe hebben jullie het aangepakt?
     
  2. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.352
    774
    113
    Vrouw
    Zeker doorzetten en het niet aan hem alleen overlaten. Wij zetten ze die eerste week zeker elke 20 min op de wc (gaven ook niks aan)
    En binnen 1 week hadden ze het door en waren ze zindelijk en gaven alles netjes aan. En ze waren best een stuk jonger.
    Echt zonde om het op te geven het komt goed.
     
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Ik zou nu denk ik doorzetten. Dat hij nu 2x in z'n broek heeft geplast komt misschien ook even door de vermoeidheid van de peuterspeelzaal.
    Aangezien hij over een half jaartje naar school moet zou ik er nu dus wel actief mee aan de slag gaan.
    Maak evt. een beloningskalender met stickers voor elke keer dat hij op de wc plast. Is het hele blaadje vol, dan een klein cadeautje of een snoepje ofzo.
    Ik zou nog even doorgaan met hem structureel naar de wc te sturen. Hier was zoon een jaar jonger toen hij zindelijk werd, toen hij het eenmaal doorhad was het binnen een dag gepiept. Nu verschillen kinderen natuurlijk best wel van elkaar, maar met 3,5 denk ik dat ze het zindelijk worden prima begrijpen.
     
  4. Wenda

    Wenda Fanatiek lid

    12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Dankjewel! Ja hij is inderdaad al best oud om pas zindelijk te worden. Ben een jaar geleden al begonnen maar het interesseert hem niet zoveel.

    Ik ga doorzetten en zien hoe het gaat!
     
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hier heeft zoon de eerste maanden zelfs niks aangegeven, maar zolang ik op zijn signalen lette ging het goed. Hij was pas 2, dus vond ik ook geen probleem.
    Nu is hij 2,5 en gaat het meestal goed. Als hij moe is of druk aan het spelen gaat hij te laat, maar de meeste dagen geeft hij het zelf op tijd aan.

    Ik zou zeggen. Ga gewoon door. Is zonde om te stoppen als het zelfs in de drukte van de psz goed gaat.
    Regelmatig naar de wc sturen, vooral als je zelf ziet dat hij moet.
     
  6. Wenda

    Wenda Fanatiek lid

    12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Dankjewel! Ik zit er inderdaad ook een beetje mee dat hij bijna naar school moet. Wil hem nu wel graag zindelijk hebben eigenlijk.

    Ik ga een beloningskalender proberen!
     
  7. Wenda

    Wenda Fanatiek lid

    12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Dankjewel! Ga ik doen
     
  8. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Ik zou ook doorzetten nu. Een beloningskalender is ook een goede ja! En als de kalender dan vol is misschien een leuk klein cadeautje laten uitzoeken?
    En doet hij alles op de wc? Of ook potje? Hier helpt het als het potje in de huiskamer staat zodat ze dan ziet dat ze daar ook snel op kan als ze plas/poep voelt komen. Dan is ze niet laat als ze nog naar de wc moet lopen.
     
  9. Wenda

    Wenda Fanatiek lid

    12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Hij kan het op allebei. Het potje staat vaak buiten als hij achterom speelt. Ik kan hem inderdaad ook wel binnen zetten.
     
    Rosy90 vindt dit leuk.
  10. mamabeertje

    mamabeertje Fanatiek lid

    9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Wij zijn sinds een week ook bezig met zindelijk worden, dochter is ook bijna 3,5

    Ik zou ook even doorzetten. Ongelukjes horen er nu eenmaal bij. Dochter geeft het ook niet altijd aan, maar ik stuur haar gewoon om de zoveel tijd even naar de wc. In elk geval na het eten en na het drinken even.

    Ik vind het vooral lastig als ik naar de winkel moet. Ik doe haar vaak toch nog even een pamper aan.
    Beloningssysteem doe ik hier bewust niet, want dat moet ik dan naderhand weer afleren.
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Jaaa, doorzetten! Klinkt echt alsof hij er bijna is hoor! Voor nu hem zelf regelmatig sturen, en als dat goed gaat kun je het wat meer los gaan laten en bv enkel verplicht naar de wc voor je van huis gaat en voor een maaltijd.
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik heb beloning nooit echt hoeven afleren hoor. Eerst kregen ze bv na 5 stickers een kleinigheidje, daarna na 10 stickers, 15 en 20... toen klaar.
     
  13. Zus9

    Zus9 Bekend lid

    25 jul 2014
    965
    686
    93
    Vrouw
    Noord NL
    Na een periode van oefenen waarin het soms goed en soms minder goed ging, heb ik op een gegeven moment gewoon doorgepakt. Gezegd dat de luiers bijna op waren, bewust samen de laatste gepakt en daarna was het voor mijn zoontje goed. Binnen een dag was het gepiept. Hij was toen ruim 2,5. Ik lees hierboven ook ergens dat iemand nog wel een luier aan doet als ze de deur uit gaan. Mijn tip zou zijn om dat absoluut niet meer te doen. Mijn ervaring is dat het voor kindjes heel verwarrend is als ze de ene keer wel een luier om krijgen en de andere keer niet. Dan is het voor hen lastig om het principe onder de knie te krijgen.
    Succes in elk geval! Het kost even wat tijd en energie, maar daarna is het voor iedereen fijn! :)
     
    Marchella vindt dit leuk.
  14. mamabeertje

    mamabeertje Fanatiek lid

    9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Elk kind is natuurlijk anders, maar ik zie hier de bui al hangen. Zolang ze zelf nog heel enthousiast is als het is gelukt laat ik het in elk geval zo.
     
  15. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Wij zijn ook maandag begonnen... of ja alweer dus :rolleyes: en ZL is 3,5. Hier heb ik een potje in de kamer gezet en laat hem in zijn blote kont rondlopen. Vanaf die dag op 2 ongelukjes na elke keer zelf op het potje gegaan. Vanochtend op het kdv had hij wel een ongelukje maar heeft ook op de wc gezeten. Dus even tanden op elkaar en maar doorzetten! Moet toch ooit gebeuren haha
     
  16. Wenda

    Wenda Fanatiek lid

    12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Dankjulliewel! Die aanmoedigingen had ik even nodig:roflmao:

    Vanmiddag nog 2 ongelukjes gehad. Ook weer een paar minuten nadat hij op het potje was geweest.

    Ik deed de vorige keren ook steeds een luier aan als ik weg moest maar deze week niet gedaan omdat ik inderdaad dacht dat het verwarrend zou werken.

    Beloningsysteem wordt aan gewerkt:D
     
  17. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.352
    774
    113
    Vrouw
    Het is ook een lastig iets hoor. Mijn man is er ook mee begonnen want ik zag het niet zo zitten:)
    Veel mensen zeggen beginnen als ze er aan toe zijn maar wanneer is dat?
    Bij ons hadden ze er echt geen interesse voor maar wel binnen een week zindelijk (2.5jaar en 2 jaar en 3 maanden)
    Oudste was al wel met 2 jaar poepzindelijk dat was ook erg fijn.

    Stickers plakken heel goed idee deden wij ook! Gewoon op een wit vel en daarna geen cadeautje stickers vond en ze al leuk zat.
     
  18. Wenda

    Wenda Fanatiek lid

    12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Ja precies. Daarom ben ik ook steeds weer gestopt. Maar ja straks is hij er pas aan toe als hij puber is:o:
     
  19. Wenda

    Wenda Fanatiek lid

    12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Hoe deden jullie het trouwens met poepen? Hij heeft het nog niet 1x op het potje of de wc gedaan. Gisteren zijn we er een uur mee bezig geweest en uiteindelijk heeft hij in zijn onderbroek gepoept. Geeft niks. Maar wel dat het zelfs aan schutting zat haha:eek:

    Maar hij weet nu wel dat hij gelijk naar mij moet komen als hij gepoept heeft.
     
  20. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.387
    4.670
    113
    Zeker doorzetten! Die ongelukjes horen er bij.
     
    Wenda vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina