Zindelijkheid peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Angelmom1, 9 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angelmom1

    Angelmom1 Fanatiek lid

    18 dec 2018
    4.081
    3.718
    113
    Vrouw
    Hallo allemaal ik heb een peuter die volgende week 3 jaar wordt en wil haar graag zindelijk zien nu zijn we van de zomer bezig geweest ging erg goed tot we op vakantie gingen weer helemaal mis
    Ze weet donders goed dat ze moet poepen of plassen maar wil niet op potje of wc
    Als ik haar geen luier om doe roept ze ikke plas en loopt het al bij de benen langs en als ze moet poepen roept ze om schoone pamper
    Hebben jullie tips hoe ik haar zindelijk krijg
    Ook al gezegt dat ze op peutergymles mag als ze zindelijk is maar ook geen motivatie plaskaart hangt er nog 2 vakjes voor cadeau maar ook geen schot in.
     
  2. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Luier uit en nooit en dan echt nooit meer aan, bij ongelukjes zelf laten helpen met opruimen, kleren in de was doen, schone kleding pakken etc. Plaskaart heeft hier nooit gewerkt.
     
  3. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Ik heb een peutercursus bij de GGD gedaan. Daar gaven ze de tip om als je vastloopt met zindelijkheidstraining er gewoon even mee te stoppen om aan beide kanten de druk er af te halen, en na een paar weken overnieuw te beginnen.
    Zelf geen best practices want mijn peuter (2,5) snapt er nog helemaal niks van. Wil in de zomer beginnen als er dan uit hemzelf nog niets gebeurt.
     
  4. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Vanaf welke leeftijd doe je dit zo dan?
     
  5. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Gewoon afwachten. Die kleintjes moeten al zo veel en misschien staat haar hoofd er nu even niet naar.
    Mijn dochter is ook bijna 3 en tot voor kort alles geprobeerd om haar zindelijk te krijgen, maar niks.
    Vorige week kwam ze ineens naar me toe: mam, plasje doen op de wc? En hoppa, daar ging ze!
    Ik ben er nog verbaasd van.

    Het komt vanzelf wel, ze is nog zo klein...
     
  6. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.274
    113
    Ik zou ook ook adviseren het gewoon nog even te laten. Hier ging het ook opeens een tijdje heel goed, poepen plassen alles op de wc. En opeens wilde ze niet meer, vroeg ze om een luier voor te poepen. Liet ze haar plas gewoon weer lopen. Beloon kaart was even interessant maar ze is het nu alweer vergeten. Ik heb nu zo iets voor haar 4de moet ze zindelijk zijn, het komt vast wel goed.
     
  7. Tuttebella

    Tuttebella Bekend lid

    3 jan 2019
    587
    728
    93
    Vrouw
    Dit deden wij ook. Vooral ook zelf laten opruimen zodat ze zien/merken dat het veel werk is. En natuurlijk de hemel in prijzen als ze het goed doet.
     
  8. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Mijn zoon was tussen 2,5 en 3 jaar, exacte leeftijd weet ik niet meer.
     
  9. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Jonger beginnen. Echt, vanaf 1,5 vinden kinderen een potje of wc al leuk. Als je begint met 1x per dag en liefste na een eet- of drink moment. Boekje erbij of leuk speelgoed als een bos sleutels.

    Dan heeft een kind geen angst en zo bouw je langzaam uit. Mijn drie groten waren zindelijk tussen de 2 en 2,5 jaar. Nummer 4 krijgt dezelfde aanpak.
     
  10. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.965
    7.895
    113
    Vrouw
    Ik gaf 2 rozijntjes voor plassen op de wc en een mini chocolaatje voor poepen op de wc. Voor de gewenning aan de wc. Tussendoor wel een luierbroekje aan.

    Na de eerste week alleen aan het einde van de dag een beloning gegeven als hij zijn luier van die ochtend nog droog aanhad.
     
  11. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.912
    3.331
    113
    Ik zou juist aanraden veeeel eerder te beginnen met het potje aanbieden. Zo zijn ze er al aan gewend tegen de tijd dat je de luier uit wilt laten en snappen ze wat de bedoeling is.
    Na 3 jaar geleerd te hebben het in de luier te doen en het opeens anders moeten doen lijkt me juist heel verwarrend. Logisch dat er dan protest komt, je doet immers je hele leven al anders.

    Gewoon beginnen met de luierwissel of bijv voor of na het badderen even op de pot te zetten. Eventueel liedje zingen of boekje lezen om het leuk te maken.
    Mocht er een plasje zijn reageer je daar leuk op, was er niks dan was het ook een gezellig momentje.
    Daarna kan je bijv ervoor kiezen elke luierwissel ff op de pot te laten zitten.

    Wat ik ook al vanaf 1,5 jaar deed, consequent elke keer als ik zag dat hij moest poepen hem op de pot zetten. Daardoor ging vanaf 20 maand vrijwel alle poep op de pot. Met 2 jaar overdag luier uit. Met 2,5 was hij snachts ook zindelijk.

    Dochter is een ander verhaal, die wilde vanaf de geboorte niet in de luier poepen, dus die weet niet beter dan de pot. Nu is ze 13 maand en heeft nu sinds een paar weken dat ze toch in de luier gaat poepen. Maar grootste deel gaat op de pot. En ook steeds vaker plasjes op de pot.
     
    rocketscience vindt dit leuk.
  12. Angelmom1

    Angelmom1 Fanatiek lid

    18 dec 2018
    4.081
    3.718
    113
    Vrouw
    met 1.5 potje gekocht omdat ik zwanger was en hoopte dat voor 2de er was ze wel zindelijk zou zijn maar dat liep toen heel anders verlies in maart met 25 weken zwangerschap in mei de draad weer opgepakt steeds op potje wil ze ook wel geen angst maar komt vaak niks juli bijna helemaal zindelijk gaan we opvakantie potje mee maar wou gelijk niet meer andere omgeving of zo en nu wil ze dus niet echt meer
     
  13. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.912
    3.331
    113
    Lastige situatie ja. En dan heb je wel wat anders aan je hoofd.
    In dit geval zou ik die luier gewoon weg doen, er vanuit gaan dat je een week moet dweilen en hopen dat het eigenwijze er dan een beetje uit is en ze eraan toe geeft.
    Bij angst is dit niet de manier.
    Houdt ze het op als de luier uit is? Of laat ze het gewoon lopen?
     
  14. Angelmom1

    Angelmom1 Fanatiek lid

    18 dec 2018
    4.081
    3.718
    113
    Vrouw
    Weet het niet goed of ze echt ophoud kan wel lange tijd droog zijn maar is ook zo met pamper. Ze roept ikke plas en dan stroomt het ook gelijk
     
  15. Beebylove

    Beebylove Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    1.850
    644
    113
    Vrouw
    Hier was zoontje enorm laat. Hij was er totaal niet aan toe. Al heel vroeg begonnen, maar het lukte gewoon niet.
    Tot hij 4 was en het zelf wilde. Toen ging t op een paar ongelukjes na meteen goed. De nacht duurde erns ook niet lang meer dat hij zelf geen luier meer om wilde. 2 ongelukjes gehad en verder nooit meer.
     
  16. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.912
    3.331
    113
    Probeer het eens een paar dagdelen in blote billen. Kijk of je zelf de signalen kan herkennen. Wiebelen, stoppen met spelen, ff voor zich uit staren. Zet haar op die momenten op de wc en doe samen wat leuks. Belonen met stickers of snoep zou ik nog niet doen, maak het momentje vooral gezellig. Het gaat nu (nog) niet direct om het resultaat, maar het feit dat ze er lol in krijgt op de wc te gaan. Zing samen een gek liedje, lees een extra leuk boekje die ze alleen op de wc mag.
    Als ze de kans krijgt aan te voelen hoe t voelt vlak voor ze moet plassen ipv als ze plast gaat t vast beter.
    Succes!
     
  17. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.271
    2.443
    113
    Vrouw
    Hier inmiddels wisselende ervaringen. Dochter van ruim 4 is nog steeds niet helemaal zindelijk en plast nog 2x per dag in de broek. Dit is al maanden zo. Ik negeer het en laat haar zelf omkleden. Maar goed zij is natuurlijk ook al wat ouder. Mijn jongste is net 2.5 en nu zo goed als zindelijk. Alleen poepen lukt nog niet altijd op de wc. Bij de jongste heb ik nadat ze wat signalen begon te geven aangekondigd dat ik de vakantie haar luier af zou doen. Die zaterdag hebben we samen alle luiers uit de commode gehaald. Uitgelegd dat ze heel groot is en nu een onderbroek aan mag. Alle luiers hebben we aan ons nichtje gegeven, Ik heb haar gewoon een onderbroek aan gedaan met een pyjamabroek en laten lopen in huis. 1e dag 8 ongelukjes. 2e dag 5 en daarna elke dag een beetje beter. Nu stuur ik haar alleen nog op vaste momenten naar de wc voor we weggaan enzo. Ik accepteer alle ongelukjes. Na een week veel thuisblijven gaan we nu ook weg zonder luier en ook in de auto. De luier is uit en blijft uit. Er is dan geen weg meer terug.Ik heb ze niet eens meer in huis. Ze draagt alleen in de nacht een luierbroekje. poep in de onderbroek is niet fijn, maar ik gebruik nu nog de 59 cent onderbroekjes van zeeman. Bij een groot ongelukje gooi ik gewoon de hele onderbroek weg. Met 3 jaar zou ik het ook zo doen. Wij zijn overigens meteen op de wc gestart. Alle potjes dus ook meteen het huis utgedaan. succes!
     
  18. Angelmom1

    Angelmom1 Fanatiek lid

    18 dec 2018
    4.081
    3.718
    113
    Vrouw
    Net met haar afgesproken dat zondag na haar 3de verjaardag geen luier meer om krijgt overdag alleen met slapen ze stemde er mee in wordt dagelijks wassen denk ik maar hoe doen jlie dat met de opvang ze gaat 3 a 4 dagen naar de peuteropvang
     
  19. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.271
    2.443
    113
    Vrouw
    1e 3 dagen was ik thuis met haar en op de 4e dag ook zonder luier naar de opvang. Daar bespreken dat mee moet in de plasrondes en 5 setjes schone kleren meegeven. aangeven dat er echt geen luier meer om mag, Maar goed een kind dat nog elke 10 minuten beetjes urine verliest is er niet aan toe. Een kind dat al grote plassen doet is natuurlijk heel wat uren op de dag gewoon droog.
     
  20. Angelmom1

    Angelmom1 Fanatiek lid

    18 dec 2018
    4.081
    3.718
    113
    Vrouw
    Ja ze kan zo helemiddag droog zijn komt vaal thuis van opvamg met droge luier plast nog wel heel veel in slaap
     

Deel Deze Pagina