Zindelijkheid selectief en steeds ‘terugvallen’

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door linkiepinkie, 6 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Hallo allemaal

    ik heb een vraagje en zoek even wat hulp/ feedback.

    Ik ben met mijn dochter in sept (toen 2jr en 2mnd) begonnen met zindelijkheid worden. Ze was een vroege prater en benoemde al plassen en poepen. Dacht ik ga het gewoon proberen en zie wel hoe dat gaat. Het ging super goed. Ze vond het potje leuk en uiteraard met ongelukjes hier en daar. Eerst wel steeds op bepaalde tijden erop gezet maar uiteindelijk losgelaten. Na een paar maanden wilde ze veel liever op de wc en is het potje aan de kant gegaan. Tijdens dr middagslaap is haar luier ook uit wat prima gaat. Alleen ‘s nachts is ze nog niet zindelijk maar ze heeft nu wel regelmatig een droge luier snachts.

    Nu mijn ding: ze heeft nog enorm vaak ongelukjes... Soms echt 3 a 4x per dag. Alleen dit lijkt wel soort van selectief te zijn. Bij mijn ouders en schoonouders waar ze wekelijks komt, plast ze nooit in dr broek. Sinds 3 weken gaat ze naar de peuterschool (wat ze heel spannend vond), nog geen 1 ongelukje gehad. Bij de gastouder daarentegen heeft ze echt heel vaak ongelukjes. Ze is daar heel vertrouwd en komt er veel. Maar vaak 2x per ochtend een ongelukje. Bij ons is het heel wisselend. Het gaat soms hele dagen/ weken goed. Alles is dan op tijd. En dan ineens, zomaar een paar dagen niet. Zoals vandaag, 4 ongelukjes. Wat er gebeurt is dat ze wel zegt dat ze moet plassen maar onderweg naar de wc het niet meer red. Dan plast ze nog wel op de wc maar is een deel al in dr onderbroek gegaan. Bij de gastouder is ze altijd vol in dr sas, altijd drukke gezellige bedoening. Gevoel dat ze daar het gewoon niet opmerkt omdat ze is afgeleid door dr spel. Vandaag was vooral een relaxdag. Ik was erg moe (ben zwanger) en had niet veel tijd voor haar. En juist vandaag veel ongelukjes. Terwijl het de afgelopen weken prima ging. Ze is op dit moment wel heel moe omdat ze homeopatische middelen krijgt voor haar eczeem wat van binnenuit zou moeten werken, dus misschien is dat de aanleiding voor de vele ongelukjes vandaag. Nav dit verhaal vraag mij wat dingen af en misschien kunnen jullie mij helpen.

    Is het een vorm van aandacht of kan dat nooit de reden zijn? Juist omdat ze bij ons veel vaker in dr onderbroek plast als bij de ouders en op school. Waar ze de hele dag volle aandacht krijgt. Juist vandaag kreeg ze weinig aandacht en liet ik haar zelf spelen. En daar heeft ze een hekel aan. Ze wil het liefst de hele dag met ons spelen, met andere kinderen etc. Zelf spelen lukt haar niet.

    Is het een idee om terug te gaan naar op gezette tijden naar de wc brengen? Of gewoon loslaten, niet mee bezig zijn en gewoon laten voor wat het is. En ook aan haar laten dat ze het zelf aangeeft.

    Ben ik gewoon veel te vroeg begonnen en is ze nu eigenlijk pas echt aan het leren zindelijk te worden?

    of is ze gewoon een grote spiegel? En voelt ze mij aan. Ik was nl in het begin wel eens geïrriteerd als ze voor de 3e keer in dr broek plaste. En ja dit voelde ze aan, want ze zei vaak: ben je nu boos? Nu zeg ik altijd dat het niet erg is, en het niet uitmaakt. Maar een half jaar terug kon ik wel eens teleurgesteld reageren. Nogmaals, ik snap en begrijp dat dit helemaal verkeerd was. Maar zat toen in een enorm spannende onzekere tijd met 2 zieke ouders en zwanger worden wat niet lukte. En probeerde denk ik ergens grip/controle te vinden wat ik misschien op haar heb geprojecteerd.

    Hoop dat Jullie mij kunnen helpen met mijn vragen!
     
  2. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.457
    3.313
    113
    Je zegt dat ze 2jr en 2 mnd is ik zou het echt loslaten scheelt je een hoop stress.

    Hier bij zoon 1 ook eerder geprobeerd maar wat denk je uiteindelijk was hij net 3 en 1@2 mnd en deed z'n luier af en was er klaar mee en zo goed als bijna ook snachts zindelijk.

    Ook een nichtje haar moeder ging ook met 2 proberen en ook veel ongelukjes ik zei al laat lekker want komt echt vanzelf en jahoor ook rond haar 3e verjaardag was ze zindelijk ook dag en nacht zo goed als gelijk.

    Is natuurlijk wat je zelf wil en het ene kind is sneller dan de andere maar het komt echt wel goed.

    Bij m'n zoon merkte ik BTW dat hij met 2mega vaak mini plasjes deed en rond z'n 3e jaar merkte ik dat er ook langere tussen pozen tussen zaten. Naar mijn idee gaat dat echt hoe de hersenen werken met 2 en 3 jr.

    Succes!
     
  3. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.076
    283
    83
    Emmeloord
    Hier ook een meisje dat vroeg zindelijk is geworden. We merken terugvallen wanneer ze niet fit is of een groeispurt heeft Of super moe is. Gewoon rustig blijven en haar naar de wc sturen als je ziet dat ze moet. Even een klein stapje terug. Ze is nog jong. Bijna 3 denk ik? Komt wel goed. Even iets beter opletten als zijn het niet doet.
     
    linkiepinkie vindt dit leuk.
  4. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Dankje! Heb zelf ook het idee dat het de leeftijd is en ik er ook veel later mee had moet beginnen. Maar ja 1e kindje, wist ik veel....In ieder geval ga ik bij de 2e er later mee starten.
     
    esklessebes vindt dit leuk.
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Vind ik net niet. In Nederland wordt zo laat begonnen met zindelijkheid. In België begin je al vóór twee jaar, omdat kinderen op 2,5 jaar naar de kleuterschool gaan. Dat lukt meestal prima.

    Ik zou gewoon verder doen met hoe je bezig bent, en haar regelmatig even herinneren aan de wc. Dat kost je toch geen moeite?

    Wat voor een vreemde boodschap geef je aan je kind als je haar nu niet stimuleert om het beter te doen? Ze kán het, ze vergeet het alleen soms. Net zoals peuters ook vergeten dat ze niet de hele dag door kunnen snoepen, en dat ze niet de straat op mogen rennen. Daar herinner je hen toch ook aan?
     
    Kolibrie2 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  6. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Ik herinner haar er de hele dag aan. Maar er zijn vaak dagen/ weken dat het helemaal goed gaat en ze er zelf mee komt. De dagen dat ik merk dat het minder gaat, vraag ik meerdere keren: moet je naar de wc? Dan zegt ze nee. Vervolgens zegt ze dan na een paar minuten ja, dan gaan we naar de wc en plast ze dus onderweg in dr broek omdat ze het niet meer kan ophouden. Maar ik ga voortaan op die dagen haar gewoon weer zelf op de wc zetten.
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Inderdaad. Dat lijkt me het beste plan. Moet ik nu nog steeds doen met zoontje van bijna vier, als hij diep in zijn spel zit.
     
  8. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Ze wordt bijna 3 jaar trouwens. Ze was 2jr en 2mnd toen ik ermee begon.
     
  9. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    O wat fijn om te horen! Misschien is het gewoon het beeld dat ik krijg van mn omgeving. Dat ik dacht dat kinderen het zelf horen te zeggen. Maar ik ga het gewoon ook zo weer doen. Ze is een enorme fladder in haar geest, snel afgeleid en kan niet echt gefocust spelen. Ik ga haar gewoon weer even meer helpen herinneren als ze 'terugvalt' zeg maar.
     
    Shakes vindt dit leuk.
  10. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hier ook bij beide wel perioden dat ik ze wat vaker moet sturen. Vaak zijn ze dan moe, maar ook regelmatig dat ze een sprong in de ontwikkeling maakten op dat moment.
    Gewoon regelmatig op de wc zetten idd. En ipv vragen kun je ook zeggen ‘ga maar even proberen of je moet plassen’. Als ze dan zegt nee ik hoef niet zeg je, weet ik, maar probeer t toch maar.

    En als ze er niet klaar voor was (wat dat dan ook wezen mag), had ze geen perioden gehad dat het wel lukte.

    Je doet het prima.
     
    linkiepinkie en Shakes vinden dit leuk.
  11. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Dankje! Fijn jullie lieve reacties. Ze heeft idd gewoon hele periodes dat het goed gaat. Dus daar heb je gelijk in denk ik. Ik ga haar gewoon weer even wat vaker er zelf opzetten deze dagen.
     
    Fristi2012 en Shakes vinden dit leuk.
  12. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.441
    1.686
    113
    Nee hoor is een mooie leeftijd, tenminste als ze het snappen en dat doet jouw meisje. Ze kan het hartstikke goed. De mijne waren zindelijk met 23 mnd en 2j2mnd. Met de oudste met 1,5 ook eens geprobeerd, maar toen liep ze plassend en poepend door de tuin zonder het door te hebben dat ze dat deed. Toen had het geen nut, maar met 2j2mnd legde ze wel de link dat ze de veroorzaker was en toen was ze in een ochtend zindelijk.

    Hier werkte sturen bij eigenwijze dochter ook niet, nee is nml het leukste antwoord voor een peuter.
    Maar als ik zei dat ik moest plassen, dan wilde ze nogal eens voordringen en gauw gaan.
    En verder verplicht plassen voordat we weg gingen, zoon had een tijdje er een handje van om in winkels te moeten plassen omdat hij dat leuk vond. En zo wist ik tenminste dat het niet nodig was ;).
     
    linkiepinkie vindt dit leuk.
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat is ook zo'n beetje het beeld dat ik krijg na jaren lezen op dit forum over zindelijkheid in Nederland. «Als het niet van dag 1 lukt, dan is je kind er nog niet klaar voor. Laat het los, en probeer later opnieuw.», dat idee. Ik begrijp dat niet. Wat is er mis met laten leren en laten groeien? Dat doe je als ouder toch ook met andere vaardigheden? Waarom niet met zindelijkheid?

    In het kort: je doet het prima, en je dochter ook. Ze leert, en ze maakt fouten, en ze leert.
     
    linkiepinkie vindt dit leuk.
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    Hier meerdere keren gestart maar toen was ze er gewoon nog niet aan toe. Ze had het er wel over maar werd super verdrietig als t mislukte en verbetering (ook met sturing) kwam er niet. In de quarantaine tijd de boel omgegooid, we waren toch thuis, nu een stuk ouder en eerste dag 4 ongelukjes maar ook succes. Dag 2 1 ongelukje, dag 3 kwam ook t poepie of je even de centimeter wilde pakken want ze was een meter groter van trots.

    Hier heeft ze ook terugvallen, moe, groeispurts etc. nouja die dag zit ff tegen dat merk je snel genoeg en dat veranderd dan ook niet meer, morgen weer een dag en dan gaat t vaak wel. Nog een leven lang te leren, maak me er geen druk om, stuur wel dat t niet de bedoeling is maar maak er geen ophef over.
     
    linkiepinkie vindt dit leuk.
  15. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.457
    3.313
    113

    Je doet het gewoon goed hoor, sommige kindjes zijn heel snel de ander weer wat langzamer. Ieder kind doet het op z'n eigen tempo en een bijsluiter krijg je er niet bij als ze geboren worden.
     
  16. Aagje90

    Aagje90 Bekend lid

    25 apr 2012
    909
    334
    63
    Vrouw
    Hier precies hetzelfde! Ze kan het maar sommige periodes gaat het aan de lopende band mis. Tijdje terug was ik er zo klaar mee dat ze gewoon weer een luierbroekje om kreeg. Ze kwam ineens van het kdv zonder luier aan, za hadden hem af gedaan om te oefenen. Volgende ochtend wilde ze een onderbroek aan. Nou prima, als je hem maar wel droog probeert te houden. Bij ongelukjes reageer ik nu altijd met oh nou kom maar even op de wc nog en dan mag je je natte kleren uit doen en naar de was brengen en even nieuwe kleren uit je kast pakken. Ze vergeet het ook vaak als ze moe is maar soms weet ik ook echt niet wat nou de reden is. Ze is ook bijna 3 en was zindelijk met 2 jaar en 2 maanden net als jou dochter.
     
  17. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Wat herkenbaar! Dankje voor het delen. Gaat vandaag weer goed. Ze heeft nieuwe hondjes onderbroeken en vandaag eentje aan. Die wil ze perse aanhouden dus dan is ze de hele dag op tijd en trots dat ze deze aan heeft. Laatst was er eentje nat toen kreeg ze een 'gewone' erna aan. Was ze heel verdrietig om maar de rest lag in de was. Zodra ze deze aanheeft zegt ze steeds: ik ben op tijd en mag hem aanhouden!!
     
  18. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Ik ben het op zich met je eens dat 2 jaar een prima leeftijd is om te beginnen, als ze zelf het idee krijgen van plas en poep etc. En dat je het niet de eerste dag opgeeft. Maar hoe laat je het laten leren dan? Is wekenlang 10-20 ongelukjes per dag dan ok?
    Die van mij zijn dus laat zindelijk (3-3,5 jaar) en dus inderdaad ineensl van: ik ben groot, ik ga op de wc en de ongelukjes zijn op 1 hand te tellen.
    Terwijl als ik het dus aangaf (ik begin zelf zo rond 2-2,5 jaar met eens kijken of het ze lukt) dan heb ik die 4 ongelukjes voor 9 uur ‘s ochtends al zeker te pakken. Ik kom dan ook zeker uit op 15+ ongelukjes (waarvan 4-5 poep) per dag. Ik hou dat geen wekenlang vol. Hoe doen jullie dat dan?
     
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Vijftien ongelukjes per dag, dan ga ik akkoord dat je kind er nog niet klaar voor is.
     
  20. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Nee idd. Maar ook dan zou ik wel vaste momenten de pot/wc aanbieden om er gewend aan te worden/blijven. En de rest vd dag luier om.
     
    Shakes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina