Zindelijkheid zoon 2,5 jaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Shakes, 16 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Haha nooit gedacht dat ik hier tips voor zindelijkheid zou moeten komen vragen. Dochter was nog voor haar twee jaar zonder ongelukjes zindelijk. Zoontje blijkt meer een uitdaging. Maar het wordt wel tijd, want op 11 maart gaat hij naar school. Hij is nu dus bijna 2,5 jaar.

    Hij kan alles erg lang inhouden. Met gemak een paar uren. Dan zet ik hem op het potje, doet hij niets, staat hij op, en plast hij vervolgens de hele vloer onder op een halve meter van het potje. Wc wilt hij niet op trouwens.

    Kan het überhaupt dat hij wél uren ophoudt, maar toch geen controle heeft over het eigenlijke plassen? Of is hij gewoon koppig, zoals iedereen vermoedt? :)
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Heeft hij ook al vaker wél op het potje geplast? Hier gingen ze ook naar leren ophouden en ineens een grote plas; de connectie met ‘plassen op potje/wc’ was er nog niet. Na een paar succesjes, begonnen ze die connectie te leggen en ging het vanzelf goed. Ik zou dus vooral dat potje blijven aanbieden en hem dan echt even laten zitten, bv samen boekje lezen ofzo zodat hij ontspant, dan is de kans op een per ongeluk succesje groter.
     
    Shakes vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Na 2,5 jaar lang ‘leren’ dat het in de luier moet is het ook wel lastig die knop om te zetten. Zeker als ze er geen interesse in hebben.
    De link leggen tussen het gevoel ‘ik moet plassen’ en dan ook daadwerkelijk naar de pot is best lastig.
    Ik zou hem proberen te helpen. Zie je dat hij moet, maak dan van de pot een feestje. Boekje, liedje. Iets waardoor hij ontspant en hij wil blijven zitten.

    Jij gaat dit kunnen! Let op de signalen. Wiebelen, stilstaan, wriemelen. Probeer je frustratie niet te tonen. Hij zal (waarschijnlijk) niet expres op de grond doen.
    En hij kan het ophouden, dus het grootste deel heb je al bereikt. Nu moet hij nog ff wennen aan het feit dat dit op de pot moet.
     
    Shakes vindt dit leuk.
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.412
    23.930
    113
    Ik denk dat er nog ‘een knopje’ om moet mbt tot waar die plas dan moet gebeuren. Mijn zoon (2,5 jr) vindt de wc uitermate interessant en wil er regelmatig uit zichzelf op. Maar dan doet hij dus niks. Hij kan ook goed aangeven wanneer hij moet poepen en als ik hem dan stimuleer om naar de wc te gaan gebeurt er niks.

    In jouw geval zou ik blijven oefenen met dat potje, tot het kwartje valt. Meer kan je niet doen denk ik. Bij mijn zoon laat ik het wel vooral uit hem komen en dan ga ik er vanuit dat ook bij hem het kwartje wel gaat vallen. Maar wij hebben ook geen haast voor school gelukkig
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hij doet het wel af en toe op het potje. Vaker bij de onthaalmoeder dan bij ons thuis. Ik dacht ook altijd dat het een kwestie was van «zodra het lukt belonen we extreem hard», maar dat lijkt vooralsnog geen resultaat te geven. We zetten hem ook vaak voor de tv op het potje. Hij blijft zo makkelijk een half uur zitten, maar dan komt er niets. En laten we hem dan weer verder spelen, dan staat hij soms gewoon letterlijk naast het potje te plassen. Moeilijk om dan niet gefrustreerd te zijn :)
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hier werkte tv (of filmpjes op telefoon niet), daar concentreerde hij te hard op om te ontspannen.
    De meeste boeken waren niet interessant genoeg om te blijven zitten. Maar een enkel boek werkte wel. Interessant genoeg om te blijven zitten, maar niet te om niet meer te ontspannen. Was ff zoeken, Haha.
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat is dan inderdaad een erg specifieke zoektocht:)
     
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Gelukkig was t niet lang nodig.

    Ben benieuwd hoe t straks met dochter gaat. Eigenwijsje.
    Die wil nu graag op de wc, maar niet geholpen worden. Maar ze is pas 13 maand dus kan t nog echt niet zelf.
    Ze zit wel dagelijks meerdere malen op de pot. Verder nog gewoon de luier aan.
     
  9. Angelmom1

    Angelmom1 Fanatiek lid

    18 dec 2018
    4.081
    3.718
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is nu 3 jaar had haar deze zomer bijna zindelijk maar toen we op vakantie gingen ging het helemaal weer mis wou niet meer
    heb het even gelaten ze weet donders goed waanneer ze moet liet haar wel zonder pamper lopen soms en riep ze om pamper als ze moest poepen kan zo hele ochtend of middag droog blijven maar plast veel in slaap
    Ben vandaag begonnen zonder luier als ze wakker is resultaat 1 poep op de pot 0 plasje en 4 keer natte broek maak gebruik van de kook wekker zet hem elke uur en als hij tring zegt moet ze op potje ze vind het erg leuk elke keer als hij tring zegt loopt ze gelijk naar de pot dan gaan we boekje lezen maar helaas nog zonder resultaat 5 min nadat ze op potje zat roept ze mem plas en is broek nat
    We krijgen in september 2de kindje en wil haar ruim hiervoor zindelijk hebben
    Ga dit week volhouden kijken of deze manier voor haar werkt
     
  10. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Het lijkt mij ook frustrerend. Misschien heb je het allang geprobeerd hoor maar wij hebben voor het op de wc poepen een stickerkaart gemaakt. Als hij die vol had, kreeg hij echt een best wel overdreven groot cadeau waar hij het vaak over had (en als hij dat in de winkel zag, kon ik hem altijd krijsend de winkel uit slepen:rolleyes:).
    Het viel mij mee dat hij dat snapte overigens, maar het werkte hier als een trein. Hij zat ineens vier keer per dag op de wc te proberen een drolletje eruit te persen:roflmao:
     
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn zoon is gek van Paw Patrol en snoepen, dus we hadden koeken van PP gekocht. Plas op het potje = een koek. Eén keertje kunnen geven, dus uitgebreid besproken. Hij heeft dezelfde dag verschillende keren krijsend op de grond gelegen dat hij een koek wou, altijd netjes verteld dat hij dan eerst op het potje moest... Plas ging gewoon staand naast het potje de grond op :(
     
  12. Angelmom1

    Angelmom1 Fanatiek lid

    18 dec 2018
    4.081
    3.718
    113
    Vrouw
    Dag 2 overdag zonder luier
    Resultaat potje 0, 3 keer natte broek
    Vandaag wel minder vaak natte broek dus dat is wel vooruitgang
    Vandaag eerste dag peuteropvang zonder pamper benieuwd hoe het daar gaat

    Hou jullie op de hoogte
     
  13. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Als ze nog zo vaak nat zijn of er naast plassen zou ik er nog even mee wachten en het na een oaar weken/maanden nog eens proberen. Zeker jongens kunnen er wat later aan toe zijn en er meer moeite mee hebben.
    Hier ook meerdere pogingen gedaan, maar het hoefde van hem helemaal niet en aan dwingen heb je niets.
    Uiteindelijk was hij ruim 3,5 en was hij binnen no time zindelijk. Heeft met die poging dan ook maar 2 keer een natte broek gehad, puur omdat hij te laat was.
    Succes iig!
     
  14. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Mag ik vragen waarom je ze nu zonder luier daarheen brengt? Misschien dat het in belgie anders werkt, geen idee waar jij vandaan komt hoor ;), maar hier komen kinderen gewoon met een luier als ze nog niet zindelijk zijn.
     
  15. Angelmom1

    Angelmom1 Fanatiek lid

    18 dec 2018
    4.081
    3.718
    113
    Vrouw
    Om 1 lijn te trekken met thuis anders verwarrend voor haar ze kan het wel heeft ze in de zomer bewezen is dus gewoon lui
    Ze ging voorheen wel heen met pamper maar omdat we ff week willen doorpakken trekken we 1 lijn na die week weer beoordelen
     
  16. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Zou kunnen, maar binnen anderhalve maand gaat hij wel naar school. En hoewel hij mág gaan met een luier, wil ik dat absoluut vermijden. Maar hij moet dus wel een beetje meewerken...
     
  17. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.535
    1.886
    113
    Mijn dochter werd een maand voor haar 3e jaar zindelijk. Je kunt het niet forceren, geef het de tijd, het komt vanzelf.
    Mijn dochter was ook nog de enige op de psz die nog niet zindelijk was. Is echt niks raars aan hoor! Als jij gefrustreerd raakt, werkt dat alleen maar averechts.
     
  18. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Blote billen, beenwarmers aan. En laten gaan. Bloot voelt niet als luier, dus laten ze het minder snel lopen. Ik denk dat hij na een paar weken echt wel naar de pot loopt.

    Maar ik heb makkelijk lullen, want zoon pakte het wel direct op.
     
  19. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    En evt staand in de wc plassen? Misschien vind hij zitten niks. (Al ben ik ook niet altijd even blij dat mijn jongens alleen staand willen plassen).
     
  20. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik ga er dan vanuit dat dat in overleg is gebeurd met de peuteropvang of niet? Snap jouw redenering wel, vraag me alleen af of dat altijd zinvol is. Misschien kan je een luierbroekje aandoen, mocht ze nu toch nat zijn daar? Voor haar fijner, voor de leidsters natuurlijk ook en kan ze toch mee naar de wc.
     

Deel Deze Pagina