Zindelijkheids tips

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Manolito, 20 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.516
    1.942
    113
    Wij hebben sinds korte tijd een pleegzorg plaatsing van een tweeling van 2 jaar en 7 mnd.
    Op het vorige adres waar ze woonden is niets gedaan met de zindelijkheid.
    Wij willen daar graag mee beginnen maar het is voor ons voor het eerst.
    Hoe pakken we het handig aan met 2 meisjes?
    Tips voor potjes en andere tips heel erg welkom.
    Alvast bedankt!
     
  2. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Ik weet niet wat sinds kort is, maar persoonlijk denk ik dat zindelijkheid geen prioriteit heeft, dat ze eerst moeten wennen, hechten, en settelen?
    Geen antwoord op je vraag dus maar een overplaatsing naar een ander gezin is echt heel heftig, dus geef het wat tijd, gun ze tijd om jullie echt te leren kennen, , leer ze goed kennen dan is het veel makkelijker om de juiste zindelijkheidsmethode toe te passen .

    Hier overigens kinderen die zelf aangeven er mee bezig te zijn.
    Met mij mee naar de wc, geen potjes maar wc verkleiner en ik zet ze er op, zodra ze dat willen maar daarin volg ik het tempo van het kind.
    Wel benoem ik vanaf een bepaalde leeftijd hoe fijn het is om zonder luier te lopen en geen vieze billen te krijgen.
    In de zomer in blote billen laten lopen werkt voor veel kinderen ook goed
     
  3. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.472
    24.329
    113
    Onze jongste dochter was ook 2,5 jaar toen ze bij ons kwam wonen en we hebben het gewoon op zijn beloop gelaten. We hebben haar eerst laten wennen aan de nieuwe situatie en uiteindelijk ging het redelijk vanzelf.

    Bij mijn zoon van ruim 3 zijn we eerst gewoon gaan promoten dat hij op de wc kan plassen. Maar dat ook redelijk uit hem zelf laten komen. We hebben een potje gekocht van de en een zitverkleiner voor op het toilet beide van ikea. Het potje is inmiddels de deur uit. Hij wilde liever op de wc zitten net als iedereen hier in huis. Hij is nu nog niet helemaal zindelijk, maar plast wel regelmatig op de wc. Hij is een beetje gemakszuchtig. Dus nuis het herfstvakantie en heb ik tegen hem gezegd dat we de luier af laten en hij alleen een onderbroek aankrijgt en alleen nog gaat plassen op de wc. Maar dat is vandaag pas voor het eerst, dus even afwachten hoe vaak ik mag dweilen komende week :roflmao:
     
    Manolito vindt dit leuk.
  4. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.372
    560
    113
    Vrouw
    Wij zijn begonnen met een potje in de woonkamer zetten. Zodat ze hem ziet en vertelt dat hij is om te plassen/poepen.
    Ze ging er in t begin heel vaak opzitten met broek en luier aan. Daarna haar op vaste tijden erop gezet en haar de hemel in prijzen als ze er wat op deed.
    Dit steeds meer uitgebreid en toen een sticjersysteem ingevoerd voor het laatste zetje.
    Ze is nu sinds paar weken volledig poepzindelijk, plassen gaat soms nog fout als ze teveel in haar spel zit of moe is.

    Ik zou in jullie geval gewoon 2 potjes in de kamer zetten (die van de ikea zijn fijn, ook de verkleiners voor op de wc) en het Dan op zijn beloop laten en kijken wat ze er mee doen.
     
    Manolito vindt dit leuk.
  5. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Ik zou er gezien de nieuwe situatie geen druk op zetten... maar misschien kun je t potje alvast ‘introduceren’. Hier stond t potje op de badkamer en ‘s ochtends bij t omkleden en ‘s avonds bij t in bad gaan, gingen ze er even op zitten. Meestal gebeurde er weinig, maar een paar keer een toevalstreffer gehad. Dan kregen onze kids groot applaus en daarna gooiden we de plas in de wc-pot en werd de plas flink uitgezwaaid. Supertrots waren ze dan. Als je merkt dat ze daarna interesse krijgen in t potje, kun je misschien met stickers / een beloningssysteem ofzo gaan werken... Zo zou ik t denk ik aanpakken, ze zijn ‘pas’ 2j7m dus je hebt nog voldoende tijd om ze zindelijk te krijgen voordat ze naar school gaan!
     
    Manolito vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina