Al enige tijd heb ik het vermoeden dat het gehoor van mijn dochter achteruit lijkt te gaan/verminderd is/ niet okee is. Mijn dochter heeft nogal een verleden met haar oren, ze heeft tussen de 6 maanden en 18 maanden veelvuldig dubbele middenoorontstekingen gehad. In die 12 maanden zeker 8-10 keer. Na het doorprikken van de trommelvliezen met 14 maanden en uiteindelijk buisjes met 18 maanden, werd het echt veel beter. Toen ze een jaar of 3 was, ben ik met haar naar een logopediste gegaan omdat ik het idee had dat er iets met haar spraak was. Dit vermoeden klopte, ze had een fonologische stoornis, waardoor ze bepaalde letters omzette in andere letters. Bus=buk, huis=huik enz. Dit met meerdere letters. Bij logopedie ging het razendsnel en binnen een half jaar werd ze ontslagen Tot mij enkele weken, misschien al maanden, geleden opviel dat ze toch regelmatig vroeg 'wat zeg je mama?', of 'ik versta je niet mam' of, 'heh?' Bepaalde woorden ook, zo zong ik een liedje die ze op school had gezongen (twee emmertjes water halen) en zei ze "nee mama, het is perk, niet kerk!" en in een ander liedje is kleur peur. Vanavond heb ik eens een praatspelletje gedaan. Praat ik op harde toon dan lukt het, maar zachter al minder en als ik mij omdraai of mijn mond afdek ook. Herkent iemand dit? Ze is net 5 jaar. Ik heb nog even gedacht, ze is met andere dingen bezig, maar ik heb zo mijn twijfels. Maar dan .welke weg kan ik het beste bewandelen? Eerst langs de huisarts? terug naar de kno arts? Ik heb werkelijk geen idee. Momenteel is ze wel weer veelvuldig verkouden, paar weken geleden haar oren even na laten kijken bij de huisarts, die waren goed.
Hmm .. Als ze al eens buisjes heeft gekregen zou je denken dat dit al is gelost. Maar wie weet kunnen de problemen terugkeren ? Misschien heeft ze dan toch weer vocht in haar oren. Heeft ze verder ook nog andere klachten? Zoals hoesten, vaak verkouden enz. Hebben ze toen alleen de oren gedaan of ook amandelen? Deze staan toch met elkaar in verbinding en als ze vaak verkouden is, vaak hoest enz .dan kan het ook weer doortrekken naar de oren. Ik zou rechtstreeks een afspraak maken bij de kno,mocht dit kunnen. Zou even vragen of een verwijsbrief nodig is of dat je dit in de trant van een controleafspraak kan inplannen omdat zij al eerder is geweest in het ziekenhuis. Anders eerst even verwijsbrief vragen bij huisarts en zeggen dat je graag voor de zekerheid een afspraak maakt. Naar mijn ervaring kan de kno arts meer zien dan de huisarts.
Kopje thee, haar neusamandel is verwijderd met 14 maanden en met 4.5, toen werd ook haar keelamandelen verwijderd. Eigenlijk is al het mogelijke dus gedaan. Ze is momenteel wel weer stevig verkouden, met hoesten en een volle neus. Vandaag zelfs ook wat hees en lodderige Oogjes. Ik moet wel zeggen, ze is in januari ziek geweest met hoesten en enorm verkouden, wat erg lang bleef aanhouden, vooral het hoesten, en tot nu is ze misschien slechts twee weken wat minder hoesterig en verkouden geweest. Ze sukkelt dus echt wel weer op luchtweg gebied
Ok dan zou je idd denken dat het nodige gedaan is. Het hoesten hoeft ook niks bijzonders te betekenen als het niet vaak voorkomt. Zo nu en dan heerst het toch. Wat het gehoor betreft zou ik wel naar de kno gaan. ( Dat ze nu ook last heeft van bovenstaande kan je dan wel even vermelden) Mijn dochter sprak ook de woorden anders uit omdat ze gewoonweg de woorden zo uitsprak zoals ze ze verstond. Net als wat jij omschrijft. En naar je mond kijken hoe je dingen uitspeekt of wat zeg je roepen.De kno arts kon bij haar ook zien dat er bijv. vocht in de oren zat, wat de huisarts niet zag. Nu is natuurlijk niet iedere huisarts hetzelfde, maar ik denk wel dat ze betere apparatuur hebben om het te zien en liever voor de zekerheid gaan, zodat er misschien wat aan gedaan kan worden dan dat je dochter onnodig misschien dovig is. Ik zou daar de klachten gewoon even voorleggen. Mochten ze niks kunnen zien, dan kunnen ze misschien wel een gehoortest doen. Dan weet je in ieder geval of ze medisch wel of niet wat heeft.
Buisjes vallen er na verloop van tijd uit, dus dan kunnen de problemen weer opnieuw beginnen. Ik weet niet wanneer je voor het laatst bij de KNO-art bent geweest? Hier mag je binnen een jaar na de laatste afspraak direct naar hen bellen, anders moet het weer via de huisarts, met een nieuwe verwijzing. Ik zou dat dan ook gewoon doen als je twijfelt aan haar gehoor. Ik herken het ook...mijn oudste dochter heeft dit ook zonder buisjes. Helaas vallen de buisjes er bij haar vaak na een aantal maanden (eerste keer binnen een half jaar, tweede keer een binnen een half jaar, de ander na ongeveer een jaar) uit en dan begint het hele gedoe dus weer van voren af aan...
De buisjes zijn er al best lang uit, toen viel het niet op, het valt nu sinds een paar weken/maanden op. Ik hou het even goed in de gaten. Ze is nu stevig verkouden, had ook verhoging vandaag en duidelijk niet helemaal happy. Ze heeft de afgelopen vier weken ook twee keer aangegeven pijn in haar oor te hebben. Of dit iets tijdelijks is of dat het samenhangt met de vele verkoudheid de laatste tijd, weet ik niet. Ik blijf het wel opvallend vinden dat als ze verkouden is, zw altijd verhoging of koorts tot max 38.6 krijgt. Hier mag je ook binnen een jaar gewoon de kno bellen en is een verwijzing niet nodig . In juni 2014 zijn haar keelamandelen verwijderd, toen voor het laatst bij de kno geweest. In principe sla ik dan wel twee vliegen in één klap zijn: en meteen goed nagekeken en (hopelijk) een verwijzing naar het audiologisch centrum. Denk ook eerder dat ik het bij hem Krijg dan bij onze huisarts, dat is zo'n doos... Trouwens, onze kno zei ooit eens tegen mij dat huisartsen niet in oren kunnen kijken
Verkoudheid helpt niet mee. Als ze pijn aan haar oor aangeeft, dan zou ik het in ieder geval eens door de huisarts naar laten kijken. Maar meteen de KNO-arts kan natuurlijk ook. Vaak kunnen ze daar zelf ook wel testjes doen om eventueel gehoorverlies te bepalen. En uiteindelijk kom je waarschijnlijk toch bij de KNO-arts, dus kun je je beter de tijd en energie besparen door er direct naar toe te gaan.