Zonder hoedje, last van borsten

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Marley, 3 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marley

    Marley Bekend lid

    2 jun 2011
    598
    37
    28
    Ik wil graag advies, wat te doen..
    Mijn zoontje is 8 weken oud. Mijn andere twee kindjes heb ik beide 10 maanden met tepelhoedje gevoed vanwege kloven en pijn. Nu weer zonder geprobeerd, maar dit ging niet goed. Vanaf dag 3 weer met hoedje. Wat prima ging tot 2 weken geleden. Toen kreeg ik borstontsteking. Bij andere twee kindjes nooit gehad. Ik heb toen na de voedingen mijn borsten leeggekolfd en na 2 dagen was het weer oke. Tot vorige week, toen voelde ik het weer opkomen en ben ik gaan voeden zonder hoedje. Omdat de kans op borstvoeding groter is met voeden met hoedje. Maar nu zijn mijn borsten geloof ik van slag. Ze doen ontzettend zeer, aan de zijkanten. Voelt wer als beginnende borstontsteking. Dus uit voorzorg ben ik weer gaan kolven na de voedingen. Mijn zoontje drinkt ni zonder hoedje zo'n 10 min ipv 25 met hoedje. Hierdoor neemt hij telkens maar 1 borst en de andere borst loopt daardoor telkens over..
    Wat kan ik nu het beste doen? Blijven kolven, zorgt voor meer aanbod dan mijn zoontje vraagt. Is het een kwestie van paar dagen nieuwe balans zoeken? En is 10'min drinken niet te weinig?
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Het ligt er heel erg aan hoe je kindje drinkt in die tien minuten zonder hoedje en de 25 minuten met. Drinkt het echt stevig in een goed ritme door, af en toe pauze maar dan weer effectief drinken? Dan kan 10 min. voldoende zijn.
    Daarentegen kan het ook 25 min. heel rustig drinken, veel pauze, drie slokken en weer stoppen....dat is minder effectief mogelijk.

    Ik zou je willen aanraden om een lactatiekundige mee te laten kijken: zij kan beoordelen of het drinken met hoedje goed gaat of zonder hoedje, wat je zou willen natuurlijk. Verder adviseer ik vaak om als je alles met hoedje voedt 1 x daags je borsten te controleren en wat na kolven. Om productie goed te houden. Als ontstekingen dreigen is er vaak sprake van minder melkafname. Die melk blijft dan achter, de borst niet goed geleegd en dan kan het gaan vervelen....

    Dus ik zou zeggen: kijk goed hoe je kindje drinkt. Kijk naar luiers, hoe je kindje is overdag, hoe vaak het drinkt. Dan zeker 1 maal daags nakolven en evt. een lactatikeundgie mee laten kijken!

    Succes!
     

Deel Deze Pagina