Zonnepanelen huren

Discussie in 'De lounge' gestart door Knabbelvanbabbel, 26 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Knabbelvanbabbel

    26 sep 2020
    60
    18
    8
    Vrouw
    Wij zitten er over na te denken om zonnepanelen te huren.
    Nu heb ik er een paar vragen over aan mensen wie er ervaring mee hebben.
    Wat kost het per maand en waar huur je ze?
    Hoeveel scheelt het per maand ongeveer in gas en stroom kosten?
    Krijg je vergoeding voor extra stroom wat is opgewekt maar niet is gebruik

    Kopen is voor ons nu helaas geen optie vandaar dat ik opzoek ben na ervaringen om te huren.
    Er zouden bij ons 8 panelen kunnen waar de hele dag volledig zon op staat.
     
  2. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Je kan beter even doorsparen het kost je zo uiteindelijk veel meer dan nodig is.
     
    bloem82 en Syane vinden dit leuk.
  3. Bloem85

    Bloem85 Niet meer actief

    Ik zou nooit zonnepanelen huren. Het rendement wat je dan hebt is (zeer) laag. Langer doorsparen en dan zonnepanelen kopen lijkt mij een veel beter plan! Dan koop je zonnepanelen welke zeker 15 jaar in jouw energie voorzien.
     
    Syane vindt dit leuk.
  4. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.562
    113
    Vrouw
    Ik sluit me aan bij wat de dames hierboven ook aangeven. Spaar voor zonnepanelen. 8 stuks kosten de hoofdprijs uiteindelijk niet en de btw krijg je terug. Vooralsnog krijg je een vergoeding per kWh stroom wat je aan overproductie hebt maar dit wordt al jaarlijks afgebouwd tot uiteindelijk 0. Ik denk overigens ook niet dat je met 8 zonnepanelen overproductie zal hebben.
     
  5. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.716
    1.529
    113
    Vrouw
    Thuis
    8 panelen leveren nog niet genoeg stroom op om je eigen apparaten van stroom te voorzien denk ik.Dan betaal je meer aan huur dan dat het oplevert.Heb je al gekeken naar wat je zelf aan stroom verbruikt en dat weggestreept tegen de opbrengst van 8 panelen?
    Dan de kosten van de huur erop ,als je dan nog overhoud is het leuk maar in de winter leveren zonnepanelen haast niets op omdat de zon maar kort schijnt.Mijn woning heeft 27 zonnepanelen maar in de wintermaanden word er te weinig opgewekt en betaal ik bij (in theorie).
    Daar komt het stroomverbruik van de omvormer erbij, hoeveel dat is weet ik niet.
    Waar je ook op moet letten is dat er veel "cowboys" op de markt zijn ,let er op dat een bedrijf certificaten e.d. heeft.
     
  6. Knabbelvanbabbel

    26 sep 2020
    60
    18
    8
    Vrouw
    We hebben afgelopen jaar 4800 kwh verbruikt. Ik heb totaal geen verstand ervan hoe je dus kunt berekenen of zonnepanelen uit kunnen kwa kosten.
    In onze vorige woning wat huurwoning was kregen we van de woningbouw gratis zonnepanelen. Dat waren we toen ook 8. We hebben toen heel wat dagen gehad dat we meer stroom hadden opgewekt dan wat we die dag verbruikt hadden. Vandaar dat we er nu weer over nadenken alleen omdat we nu koopwoning hebben moeten we het zelf betalen. Als we het bij elkaar moeten sparen duurt dat misschien nog wel 7/8 jaar ivm met andere dingen waar we ook voor moeten sparen
     
  7. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.562
    113
    Vrouw
    Als je 4800kwh verbruikt op jaarbasis (wat echt wel veel is) heb je zeker 5500 Wp nodig als je op zuid ligt en dat zijn ongeveer 18 panelen om je jaarverbruik te dekken. Als je dak op oost/west ligt heb je zeker 6000 Wp nodig en dus zo’n 20 panelen. Als je maar 8 panelen kwijt kan zou ik ze zeker niet gaan huren. De baten wegen niet op tegen de lasten.

    Je wekt inderdaad in de zomer meer stroom op dan benodigd maar in de winter en herfst heb je bijna niks. Per saldo betaal je nog steeds flink bij uiteindelijk. Met de 8 panelen in jullie huurhuis kan je nooit je gehele energierekening betalen, dat is onmogelijk omdat ze te weinig opleveren.
     
  8. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Wij spelen over het hele jaar genomen quitte. We krijgen ik de zomer 40 euro pm terug en in de winter moeten we betalen. Wij hebben 15 panelen op het zuiden.
     
  9. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.484
    218
    63
    Misschien een constructie dat je ze eerst een x aantal jaar huurt en daarna overkoopt?
    Uiteindelijk wil dat bedrijf er ook aan verdienen dus je rendement is veel lager.
    Wij hebben 8 panelen op het zuiden liggen en wekken ongeveer 2000 kWh op.
    Wij verbruiken per jaar rond de 2800. Dus betalen 800kwh aan de energie maatschappij.
     
  10. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.885
    1.383
    113
    Wij hebben een groene lening voor de zonnepanelen (Is lagere rente) .
    We betalen nu maandelijks het bedrag wat we anders kwijt zijn aan energie. Verschil is dat de lening over een paar jaar is afbetaald en zo lang de zonnepanelen het volhouden (+- 25 jaar) gratis stroom.
     
  11. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Ik zou ook eigenlijk niet voor huur gaan. Heel misschien nog met die constructie eerst huren en daarna overkopen. Maar dan nog gaat er veel geld 'verloren' ben ik bang. Stel dat je nu aan huur 50 euro per maand kwijt zou zijn, zou ik toch echt die 50 euro opsparen om enkel t gebruik aan zonnepanelen te bekostigen en over een paar jaar op die koop overgaan.
    Nu geld in iets investeren wat uiteindelijk weinig oplevert en je ook relatief veel rente kost lijkt me ook niet heel handig.
    Wij hebben geloof ik een verbruik van ongeveer 3500 kwh en met 12 panelen op t zuiden-zuidoosten komen wij gemiddeld per jaar een heel eind uit (ik dacht dat ze 3200 berekenden).

    Ik hoorde laatst trouwens dat woningbouw verenigingen dit vanwege subsidies doen voor zichzelf. Vooral bij de huizen waar er maar 2 of 3 opliggen vraag je je af wat dat voor nut kan hebben. Maar het schijnt dus met subsidies te maken te hebben als hun huizen dingen als zonnepanelen hebben. Maar geld, alle beetjes helpen natuurlijk dus t scheelt toch weer iets aan kosten per maand.
     
  12. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.838
    2.704
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij hebben er 9 liggen, deze dekken ons jaarverbruik van ca 2400 W. Ze zijn er eind januari op gegaan en hebben nu al ons jaarverbruik opgebracht. Zwarte panelen leveren meer op als blauwe (die worden ook al niet meer gemaakt, maar daarvan liggen er nog heel veel op voorraad in NL). Ze zijn natuurlijk wel iets duurder. Hier liggen ze de hele dag in de volle zon. Ik zou ook niet huren. Dat levert zowat niets op en ze worden nooit van jou. Misschien kun je een renteloze lening bij bv ouders krijgen? Houd zo rond november/december de site van Ikea in de gaten. Ze hebben dan extra korting. Ikea besteed het gewoon uit aan andere bedrijven, dus het zijn geen zelfbouwpakketjes o.i.d. ;) Die van ons waren uit mijn hoofd ca 2800 euro (na teruggaaf BTW) incl. plaatsen.
     
  13. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Wij huren.
    We hebben 11 panelen op het dak.
    Met de huurprijs erbij betalen we 35 euro minder dan toen we bij de Nuon zaten.
    Dus huren is voor ons sowieso goedkoper dan geen panelen.

    Over een paar jaar, als we wat centen hebben, gaan we ze overnemen.
     
  14. Knabbelvanbabbel

    26 sep 2020
    60
    18
    8
    Vrouw
    Dat we niet alle stroom wat we verbruiken opwekken had ik wel verwacht aangezien we ook wel heel veek stroom verbruiken. We hadden zelf meer de gedachte van alles wat we opwekken is toch weer minder stroom wat je moet betalen en uiteindelijk dus lagere energierekening.
     
  15. Knabbelvanbabbel

    26 sep 2020
    60
    18
    8
    Vrouw
    Waar huren jullie?
     
  16. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Wij huren bij zelfstroom,
    We betalen nu ook een half jaar geen huur. Is niet bij de 35 euro meegerekend..
     
  17. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Alleen betaal je dat geld dan vervolgens aan de huur van je zonnepanelen dus wat is dan je werkelijke verschil per maand? De ene rekening wordt minder maar de andere rekening komt erbij?
    En aangezien bij huren het altijd een voordeel voor de verhuurder moet opleveren en jij rente betaald vraag ik me af of het huurbedrag niet hoger is dan je minder gaat betalen op je energierekening (en beide dan gemiddeld op jaarbasis).
    Stel dat je 20 euro minder aan energiekosten betaald per maand, maar je zonnepanelen kosten ook 20 euro per maand levert het niets op. Daarbij denk ik overigens ook eerder dat je moet denken aan getallen die een groter verschil geven en niet rendabel zijn....bijv. 20 euro minder kosten aan stroom, maar ondertussen 30 euro meer betalen aan de panelen.
     
  18. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.399
    113
    Wij hebben nu 2 jaar 8 grote panelen liggen en tot nu toe hebben.

    Met de electriciteit hebben we nog 156 terug gekregen vorig jaar .

    Ik zou nooit gaan huren .

    huidige panelen zijn zo goed dat je ze binnen 8,9 jaar afbetaald hebt en dan zijn ze nog jaren echt van jou.
     
  19. Knabbelvanbabbel

    26 sep 2020
    60
    18
    8
    Vrouw
    Dankjewel iedereen
    We gaan verder kijken of het een optie is om in de toekomst te kopen inplaats van huren
     
  20. Queen

    Queen Fanatiek lid

    11 aug 2010
    1.066
    251
    83
    Huren is weggegooid geld.
    Kijk naar duurzaamheidsleningen. Veel gemeentes en provincies bieden die aan.
    Rentepercentages zijn extreem laag. Kosten van lening kun je afstrepen tegen vermindering energielasten.
    Bedrag van btw krijg je op korte termijn terug (paar honderd euro) en dat kun je gebruiken voor extra aflossing.
    Laat je goed voorlichten en blijf weg bij zelfstroom. Echt zonde van je geld.
     

Deel Deze Pagina