zonnepanelen

Discussie in 'De lounge' gestart door panda86, 18 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. panda86

    panda86 Fanatiek lid

    24 aug 2011
    1.431
    236
    63
    #1 panda86, 18 nov 2018
    Laatst bewerkt: 18 nov 2018
    Wij wonen in een huurwoning. Gisteren hebben wij een brief gehad van de woningbouw dat ze zonnepanelen gaan plaatsen. Dit doen ze via wocozon. Er staat in de brief dat het zo'n €100 per jaar voordeel kan opleveren. Ook staat er in dat we niet betalen voor de zonnepanelen maar, voor de gebruikte zonnestroom. De zonnestroom zou gemiddeld 20% goedkoper zijn de huidige energieleverancier.

    Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen. Wat is het voordeel en wat moet er verder in huis veranderen voor zonnepanelen? Ben mij er van bewust dat hierin ook wel verschil zit. Niet iedereen kan hetzelfde hebben en zal ook afhankelijk zijn van de hoeveelheid zonnepanelen.
     
  2. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Wij hebben dat ook, wat is je vraag?
     
    panda86 vindt dit leuk.
  3. panda86

    panda86 Fanatiek lid

    24 aug 2011
    1.431
    236
    63
    Zie dat er iets niet helemaal goed gegaan met het plaatsen van mijn topic. Ik heb het even aangepast.
     
  4. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Oké ik zie het nu :) ik zie alleen maar voordelen. Sowieso is het duurzamer, maar het is ook echt goedkoper. Wij leven zuinig en krijgen zelfs geld terug doordat de panelen meer stroom opleveren dan we verbruiken. We hebben hierdoor een heel lage energierekening. Er hoeft niet echt iets in huis te veranderen voor zover ik weet. Dus ik zou er blij mee zijn als ik jou was!
     
    Syane en panda86 vinden dit leuk.
  5. panda86

    panda86 Fanatiek lid

    24 aug 2011
    1.431
    236
    63
    In de brief staat €100 voordeel vond dat wel erg weinig. Mag ik vragen hoeveel stroom het jullie oplevert? Wij verbruiken als je naar de richtlijnen kijkt ook weinig stroom. Dat zal komend jaar wel minder worden omdat ik nu 4 dagen aan het werk ben.
     
  6. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het precies oplevert. Heb me dat nooit zo in verdiept. Maar wat wij eerder betaalden was 150 euro per maand voor g/w/e en nu kregen we met de zonnepanelen een klein bedrag terug voor het terugleveren van de zonne-energie en is ons maandbedrag verlaagd naar 85 euro.
     
  7. Raaf92

    Raaf92 Niet meer actief

    Ik zie ook alleen maar voordelen, hier moest het dakraam weg gehaald worden omdat die precies op de plek zat van de zonnepanelen. Bij ons leveren de zonnepanelen ook vaak meer stroom op dan verbruiken, we hebben dit jaar een leuk bedrag terug gekregen:)!
     
  8. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Als ik het goed begrijp zijn de panelen dan straks niet van jullie zelf maar van de woningbouw. Jullie gaan dan ook aan de woningbouw betalen voor de gebruikte energie ipv bijv Essent. Het uiteindelijke voordeel is dus voor de verhuurder. Voor jou scheelt het misschien 100 euro op jaarbasis, maar voor hun is het op termijn een leuke bron van inkomsten.
    Als ik de keuze had om het ook te mogen weigeren zou ik daar persoonlijk ook doen.
     
    Ysabella, panda86 en monique7 vinden dit leuk.
  9. panda86

    panda86 Fanatiek lid

    24 aug 2011
    1.431
    236
    63
    Ja het gaat via wocozon dan ofzo. Had en zo'n vermoeden dat het dit zou zijn. Dan skip ik die zonnepanelen mooi. Laten ze dan eerst maar eens iets aan de isolatie doen. Boven hebben we niet eens dubbel glas,hebben er om gevraagd willen ze niet doen. Mochten het uiteraard wel zelf doen. Beneden hebben we dubbel glas erin zitten van ruim 30 jaar oud.
     
    Ysabella en cactusje vinden dit leuk.
  10. Sabje333

    Sabje333 Bekend lid

    18 nov 2014
    649
    325
    63
    Vrouw
    waarom zou je t weigeren als t jou ook financieel voordeel opleverd. Dan is t toch een win win situatie?

    Ze bieden het sinds kort bij mij ook aan. Zit nog te zoeken of er een addertje onder t gras zit. Schijnbaar staat bij ons de woningbouw er los van en betalen we rechtstreeks een huur bedrag aan t bedrijf wat de zonnenpanelen leverde. Ik krijg binnenkort een vrijblijvende offerte.
    Maar de huurprijs staat vast en is gegarandeerd lager dan wat ik via de energieleverancier betaal.
     
    jolien 1986 vindt dit leuk.
  11. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.582
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Er moet een omvormer geplaatst gaan worden. Dit zal op zolder zijn (dichtbij de zonnepanelen) en ze zullen ws een extra stoppengroep nodig hebben (of gaan aanleggen).

    Wij hebben 13 zonnepanelen (wel koop) en we leveren gemiddeld 3650 kw pjr aan stroom, terwijl we zo'n max 2800 kw pjr verbruiken. Wij krijgen dus zometeen vd maandelijks betaalde energievoorschotten terug, maar ook extra geld van het stroom wat wij boven ons verbruik hebben opgewekt.
    Dat laatste zal ik jouw geval dus helaas anders zijn.

    Maarja, als jij per maand ong een tientje minder stroom gaat gebruiken, zou ik niet weten waarom je ze niet zou moeten laten plaatsen ;)
    Alles waar je op kan verdienen is mooi meegenomen toch?
    En het scheelt je nu wel duizenden euro's aan aanschaf ;)
     
  12. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Maar jouw voordeel is ook 20 % op de energiekosten.
    En het is beter voor het milieu!
     
    jolien 1986 vindt dit leuk.
  13. panda86

    panda86 Fanatiek lid

    24 aug 2011
    1.431
    236
    63
    Dat het.mij aanschaf scheelt vind ik bij een huurwoning niet van toepassing. Zal dit huis nooit willen kopen. En het is geen garantie dat het zal schelen ten opzicht van nu. Ik wacht de info af. We. Hopen voor 1 juli 2020 iets anders te kunnen huren, anders komen we voor huur niet meer in aanmerking.
     
  14. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Wij hebben nu bijna een jaartje zonnepanelen.

    Er moet een omvormer opgehangen worden. Schat zo'n 40 cm breed, 60cm lang. Let op de omvormer maakt omschakelen geluid. (dus dat ding in je slaapkamer is geen strak idee) wij hebben hem op zolder. Je hoort af en toe klik klik. Verder moet hij vrij hangen.

    In de meterkast komt een extra groep en van dak naar de omvormer en van omvormer naar de meterkast kabels.

    Afhankelijk van soort panelen, hoeveelheid zon en ligging en regeling van energiebedrijf maakt hoe snel je terug verdient. 5k koste 13 panelen bij ons. We doen 6-7 jaar over om terug te verdienen. Dus ja zonnepanelen leveren wel meer op maar zit eerst ook wel investering in
     
  15. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.582
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Aan wie betaal jij nu de gwl rekening?
    Aan de verhuurder of heb je zelf een contract afgrsloten bij essent/eneco etc?
    Want in dat laatste geval ga je 100% zeker minder gekochte stroom verbruiken en scheelt het je dus maandelijks.
    Elke eigen opgewekte Watt is weer 1tje minder die aan jou wordt doorberekend.

    Dus stel dat je 1000 kw pjr opwekt met de panelen, is dat 1000 kw wat je minder hoeft te betalen aan de energiemaatschappij :)
     
  16. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Bespaar met zonnestroom
    U betaalt niets voor de zonnepanelen zelf. Alleen voor de zonnestroom die uw zonnepanelen opgewekt hebben en u verbruikt heeft.
    U betaalt in de vorm van een vast maandelijks voorschotbedrag via uw woningcorporatie.
    Uw maandbedrag via uw gewone energieleverancier kan hiermee worden verlaagd.

    Dit staat op de site van wocozon. Als ts akkoord gaat met het plaatsen van de zonnepanelen, moet ze dus straks 2 rekeningen betalen voor energie. Wocozon verhuurt ze aan de woningbouw en de woningbouw verkoopt de stroom weer door aan ts. Daarbij is het nog maar de vraag of het ts uiteindelijk financieel voordeel op zal leveren, het kán namelijk 100 euro per jaar schelen. Dat wil niet zeggen dat ts ook daadwerkelijk 100 euro per jaar zal besparen, wat nog niet eens 10 euro per maand is.

    Vanuit het milieu oogpunt zou ik liever zien dat ze eerst de woning fatsoenlijk isoleren en dan eventueel zonnepanelen. Maar dat kost de coöperatie geld ipv dat het geld oplevert.
     
    panda86 vindt dit leuk.
  17. panda86

    panda86 Fanatiek lid

    24 aug 2011
    1.431
    236
    63
    Dank je mooie uitleg. Het word heel mooi gemaakt. Maar zie weinig voordelen. En die er zijn zijn minimaal.
     
  18. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Heb je garantie dat de prijs niet omhoog gaat voor je zonnestroom? Want als ze na een jaar bijvoorbeeld zelf mogen bepalen wat de zonnestroom dan kost, zou het wel eens kunnen dat het ineens veel duurder wordt en zit je aan het contract vast. Je bent dan afhankelijk van de grillen van zo een verhuurder.

    Edit: Eigenlijk ben je met deze construnctie de zonnepanelen aan het afgebtalen voor de verhuurder.
     
    cactusje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina