zoon 10 en aanschaf tel (welke) en regels?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door bunchy, 17 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

    bunchy VIP lid

    21 aug 2009
    6.432
    483
    83
    zoon wordt bijna 10 en mag vanaf dan een telefoon.
    hij geeft aan dat al zijn vrienden een iphone zouden hebben...
    bij navraag blijkt dit idd zo te zijn...
    maar volgens mij zijn die dingen vreselijk duur. ik vind het nogal wat.
    hoe hebben jullie dit opgelost? of zijn ze ook goedkoper te krijgen?
    tips zijn meer dan welkom!
    en we moeten nadenken over welke afspraken hanteren we? kijken jullie met alles mee controleren jullie etc etc?
     
  2. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Hier hebben we voor mijn zoons verjaardag een iphone SE gekocht, tweedehands (ik had even gekeken voor de laatste modellen en kleuren) toen heb ik voor 115 euro ereen gekocht! Werkt na 2 jaar nog steeds goed.

    Hier hebben we allemaal een iphone, family account zodat ze niet zomaar allerlei app's kunnen downloaden (hierdoor moeten ze toestemming vragen). Uitgelegd hoe whatsapp werkt; hoe mensen die kunnen lezen; platte tekst en dat ze altijd vanuit een positie moeten lezen dat het positief is.
    Hoe lang mogen ze erop? Hier doet hij er niet zoveel mee, dus een uurtje per dag ong, ook gebruikt hij hem voor spotify in combinatie met de boxen.

    Overigens controleer ik nog steeds alles, ook die van mijn dochter, altijd wel in overleg.
     
  3. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Alle 10jarigen die ik ken hebben een oude telefoon vam hun ouders/familie. Ook onze kinderen. En dat kunnen dan alle merken zijn.

    Ik ken werkelijk geen één kind van 10 met een nieuw telefoon. Zelfs Wimlex gaf in zijn interview destijds aan dat zijn dochters op hun 10de hun oude tel in bruikleen krijgen ;)

    Regels: hier mogen ze bellen appen met familie en hun vrienden. Dat is het zo'n beetje. Geen social media. Wel roblox met klasgenoten.
    We gebruiken familylink app om de telefoons van kinderen te beheren, werkt prima.
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Hier ook een oude telefoon van ons. Zo voorzichtig zijn ze er niet mee. ;) Zelf heb ik wel eens een refurbished iPhone gehad, werkte ook prima.

    We kijken af en toe mee, maar tot nog toe (ruim 1,5 jaar nu) gedraagt ze zich netjes, waardoor we wat losser worden. Ze weet wat mag en niet mag en ze houdt zich daar aan. Paar keer moeten waarschuwen dat ik niet wil dat ze haar echte naam en school ed in apps vermeld, maar dat begrijpt ze nu heel goed. Bellen en appen mag ze zelf regelen, internet hebben we buitenshuis in het begin uit gezet, om veel spelletjes spelen ed onderweg te voorkomen.
     
  5. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.205
    149
    63
    Hier heeft zoon de oude telefoon van mijn man. We hebben er een ouder account op zodat hij geen apps kan installeren zonder onze toestemming.
    We hebben niet veel afspraken, behalve dat de telefoon 's avonds niet mee naar bed gaat. Zoon doet er nog weinig mee. Soms wat appen, foto's / filmpjes maken en een spelletje.

    Hij heeft een prepaid kaartje met een internetbundel en op is op. Thuis zet hij mobiele gegevens uit zodat hij zeker weet dat internet alleen via wifi is.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Mijn dochter heeft wel een nieuwe telefoon, maar niet een heel dure versie. Zoon heeft een oude van ons en die zou zij ook krijgen, maar was kapot. Ze heeft een Samsung a40. Kostte rond de 200 euro en ze heeft de helft zelf betaald.
    De oudste wil liever een iPhone, nou mag hij voor gaan sparen dan.

    Dochter heeft alleen Whatsapp en wat onschuldige spelletjes. Tiktok/Instagram etc mag van mij nog niet. Oudste van 12 heeft dat nu wel.
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    O ja, telefoon blijft hier ook beneden. En hij valt onder de ‘schermtijdregels’.
     
  8. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.487
    24.362
    113
    Mijn dochters kregen oude toestellen van ons. Mijn jongste dochter heeft wel een jongetje in de klas die steeds de nieuwste modellen iPhone heeft, maar dat is een grote uitzondering.

    Onze regels voor onze 11-jarige:
    Wij kunnen altijd in de telefoon om appjes te lezen. e.d. Privacy is nog geen issue. Als ze de toegangscode verandert zonder ons in te lichten kan ze haar telefoon inleveren.
    De telefoon blijft beneden als ze naar bed gaat.
    Geen telefoon tijdens het eten. (Maar dat is eigenlijk nooit als regel uitgesproken en gelukkig een vanzelfsprekendheid)
    En duidelijk besproken welke foto’s ze wel/niet mag maken en dat ze haar gegevens nooit mag delen op social media.
    En met een app (ourpact) beheren we haar schermtijd, aangezien ze dat zelf moeilijk vind.
     
  9. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Onze dochter heeft onze oude telefoon met een prepaid kaartje.
    Hier is nu 1x 5,- op gezet. Ze gebruikt 'm vooral voor WhatsApp, thuis via de wifi.
    Er staat familylink op om de schermtijd te regelen en om te kunnen controleren welke apps ze erop zet.
    Gaat goed, geen gemor tot nu toe. Ze heeft 'm in de zomer een jaar.
     
  10. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Onze zoon heeft ook een iPhone, tweedehands gekocht op Marktplaats.
    Hij gebruikt hem al bijna 2 jaar zonder problemen, dat zou ik dus zeker aanraden.
    Sim-only abonnement erbij van Ben, kost ons 8,50 per maand geloof ik.
    Onze regels:
    - telefoon blijft beneden 's nachts
    - er mag een code op, maar die weten wij als ouders
    - af en toe check ik appjes en instagram enzzz
     
  11. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Q heeft ook een refurbished iPhone.
    Regels: whatsappen mag, wij controleren wel. Telefoon mag ‘s avonds niet mee naar haar kamer, overdag heel soms maar alleen in overleg (en dat is pas sinds de Corona tijd, eerder was het helemaal niet mee naar boven). Mijn account staat er op (moet nog steeds een account voor haar zelf regelen), dus apps downloaden gaat áltijd in overleg. Geen Social media als Instagram ofzo en geen tiktok.

    Tiktok heeft ze een keer om gevraagd, na overleg vond ze het prima om niet te hebben. Verder nooit echt ergens om gevraagd. Ze heeft een braingame en candycrush, verder geen spelletjes.
     
  12. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.351
    299
    83
    Hier een oude gsm van ons.

    Regels gaan vooraf over het contact met anderen: geen groepsapps (in het begin; nu heeft ze er 3 en daar hebben we ook regels voor) en niet praten over anderen (dat kan weleens verkeerd uitgelegd worden). We hebben geen familielink erop staan; klinkt handig. Controleren doe ik niet dagelijks, maar af en toe. Ohja...en het wachtwoord moet bij ons bekend zijn. Whatsapp en TikTok mag, maar geen Facebook, Instagram en Snapchat. Over Instagram twijfel ik wel.
     
  13. Kiki84

    Kiki84 Bekend lid

    22 jan 2009
    585
    183
    43
    Vrouw
    Kantoor
    Zuid-Holland
    Hier ook een IPhone, 2de hands van Marktplaats. Met een prepaid kaart. Als hij alleen thuis is staat zijn tel aan. Hij mag zijn mob niet mee naar buiten nemen, alleen mee als hij naar oma loopt. Verder luistert hij alleen wat muziek en we hebben sites zoals Youtube geblokt. En een limiet van 1 uur per dag ingesteld. Moet eerlijk zeggen dat hij niet veel oo zijn mob zit. Tot nu toe gaat het goed!
     

Deel Deze Pagina