Zoon 10 jaar krijgt eerste mobiele telefoon

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door bunchy, 15 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

    bunchy VIP lid

    21 aug 2009
    6.432
    483
    83
    onze zoon krijgt voor 10e verhaardag volgende ween zijn1e telefoon. We hadden het graag een jaar nog uitgesteld maar hij is nu al de laatste vd klas en ‘erbij horen’ is op deze lf erg belangrijk wat maakt dat we onze principe van groep 8 pas een telefoon laten varen..
    Hij krijgt mijn telefoon (iPhone 6s), die lichte mankementen vertoond. Verder dus niks van ons voor verjaardag. Man twijfelt of we nog kleine bijdrage moeten vragen. Telefoon best een groot cadeau natuurlijk....

    Maar dan de afspraken: tot nu toe hier schermpjes tijd tussen 17-18 en jeugdjournaal (soms daarna nog even iets als jongere broertjes naar bed zijn. Hij is de oudste)

    Hoe gaan we dit in goede banen leiden....?
    - parental control erop? Zoja: hoe?
    - een filter? Hoe zet je dat erop?
    - ik wil niet dat hij hele dag door steeds een minuut op schermpje kijkt. Veel te onrustig..

    Iig zijn we het eens over:
    - Naar familie: telefoon blijft uit. Ook als er bezoek is of als we dagje uit gaan (erger me groen aan geel aan bezoek wiens kinderen hele dag op schermpje zitten)
    - niet mee naar bed ‘ s avonds

    Ik hoop heel erg op input vanuit jullie...
    Oja: en welk abonnement? Wel fijn als hii ons kan appen als hij bv bij vriendje is... maar wie gaat dan abonement betalen is de vraag...?
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Bij vriendje is WiFi, sms sturen kan ook. Ik zou zelf niet willen dat hij overal internet zal hebben in t begin. Eerst maar alleen met wifi

    Ik heb mijn telefoon timers mbt tot app gebruik. Whatsapp bv oo half uur, facebook 15 minuten. Voor bewustwording.

    Ik zou vooral ervoor zorgen dat de app store niet toegankelijk is/goed beveiligd. Je zal niet de eerste zijn die veel geld kwijt is omdat kind denkt dat virtuele munten dan gratis zijn of omdat hij apps download
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.508
    8.358
    113
    Met een tweedehands telefoon die lichte mankementen vertoont zou ik absoluut geen eigen bijdrage vragen als het een verjaardagscadeau is. Bij een ‘basistelefoon’ die nieuw is ook niet trouwens.

    Ik zou gewoon een goedkoop ‘basis abonnement’ afsluiten en dat als ouders betalen. Als hij meer wil, kan hij het verschil bijleggen.

    Wij hebben sinds kort een app op dochters telefoon; FamilyLink. Werkt uitstekend. Ook geen discussie meer over wanneer ze er wel en niet op mag ed, want hij vergrendeld gewoon na de afgesproken tijd en ‘s nachts is hij ook vergrendeld. Wel kan ze altijd bellen, dat vind ik wel belangrijk, daar is dat ding tenslotte (ook) voor.
     
  4. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    735
    477
    63
    Ik zou geen eigen bijdrage vragen als hij al enkele mankementen heeft..Via parental control kan je een hoop beperken ook als hij jouw apple id gebruikt. Mijn oudste had een tijdje mijn oude iphone en ik had toen via de instellingen de inapp aankopen uitgezet en aangegeven dat het wachtwoord steeds opnieuw moest worden ingevoerd en dat ie het wachtwoord dus niet onthield. Mijn apple id had ik niet gekoppeld aan een creditcard want die had ik niet maar had wel een keertje een losse ituneskaart gekocht om minecraft te kopen en where's my water.
    Je kan ook gewoon een prepaid kaart kopen dan heeft hij een telefoonnummer en kan hij bellen en appen.
     
  5. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    #5 MamaChantal, 15 aug 2020
    Laatst bewerkt: 15 aug 2020
    Dochter heeft ook een "oude" telefoon van ons (s8 en krijgt over een aantal maanden de s10 van man als hij mag verlengen)
    We hebben family link erop staan zodat we een limiet kunnen stellen en bepaalde dingen kunnen blokkeren.

    Telefoon is geen cadeau maar gewoon iets wat ze krijgt.
    Ook nooit voor haar verjaardag gegeven overigens.
    Voor een "oud" toestel zou ik ooknooit een bijdrage vragen of voor een verjaardag geven.
    Snap niet zo goed waarom hij zou mee moeten betalen.
    Wel zou ik haar laten meebetalen als ze een nieuw toestel wilt voor haar verjaardag.


    Ze mag er alleen een spelletje op doen en heeft er whatsapp op.
    Eerder ook internet explorer, tiktok, facebook en instagram maar dat ging niet zo goed dus dat hebben we geblokkeerd.

    Ze heeft een simonly abbo van 7,50 erop staan.
    Ik vind het wel fijn als ze ons gewoon kan appen of bellen indien nodig.
    Wij betalen die gewoon.
    Daarnaast krijgt ze nog zakgeld.
     
  6. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    735
    477
    63
    Volgens mij kan je op de iphone als je de meest recente ios hebt, via instellingen alles kan doen en beperken wat je wil, daar heb je family link niet voor nodig. Google maar op parental control iphone. Family link is vooral handig als je een android hebt.
     
  7. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Onze oudste kreeg voor zijn 11e verjaardag een nieuwe telefoon, van 90 euro met een hoesje. Dar vond ik duur zat.
    Geen abonnement, hij heeft een prepaid kaart waar hij mee kan bellen als hij na school bij een vriendje blijft. Al is dat in de praktijk niet nodig, hij heeft de Wi-Fi code van zijn vrienden dus appt dan even. Hij heeft alleen internet met Wi-Fi. Een abonnement voor zoveel euro per maand vind ik zonde, hij gebruikt het toch niet. We doen nu al 6 maanden met 5 euro :roflmao:
    Telefoon mocht mee naar school in groep 8, maar op school in de tas. Hij gaat over 2 weken naar de middelbare, dan zal het ding ook wel elke dag mee gaan denk ik.
    Verder blijft hij altijd thuis.
    Ik wilde strenge regels hebben qua gebruik maar ik merk dat het vanzelf gaat. Hij zit er echt niet hele dagen op en kijkt ook niet zo vaak. Dus soms als ik het wel teveel vind zeg ik dat hij hem weg moet leggen, maar verder laat ik het gaan en is het al veel als hij er drie kwartier op kijkt op een dag.
    Hij blijft ook beneden, uitzondering is mee naar boven om muziek te luisteren, maar als ik hem betrap dat hij iets anders doet er mee boven is dat ook klaar.

    We hebben Family Link er op staan, dus als hij een app wil installeren moet ik toestemming geven. Dat werkt hier prima.

    Ik lees ook zijn appjes, maar eigenlijk is dat totaal niet interessant, honderden appjes met smileys enzo :roflmao: maar ik wil wel toezicht houden. Zijn wachtwoord veranderen zonder ons medeweten mag dus ook niet.

    Ik vond het best een ding, die telefoon, maar het valt me alles mee, mijn zoon doet er niet zoveel mee merk ik.
     
    Nataly1972 vindt dit leuk.
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.508
    8.358
    113
    Hier hebben dochter en man een Android, daarom dus Family link.
     
    MaMa vindt dit leuk.
  9. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.177
    1.358
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Zo gaat dat met de telefoon van mijn zoon net zo. Ik dacht dat hij er veel op zou zitten maar hij zit meer in zijn tas dan dat hij hem gebruikt.
     
  10. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Een iphone 6s is een oude telefoon, je koopt hem nu voor 120 euro en alleen als hij uit 2015 komt kan uit ios 14 ondersteunen. Ik begrijp echt niet dat hij dan ook nog bij zou moeten betalen.. ik vind dat echt zielig, zeker omdat hij ook mankementen heeft, dus eigenlijk nog minder waard is.

    Verder zou ik kijken hoe hij er mee omgaat en welke regels vindt jij belangrijk.

    Hier heeft zoon een SE en dochter een 8, we hebben een familie account waarbij wij als ouders goedkeuring moeten geven voor downloaden van apps en ik kan zien waar ze zijn.
     
    mum2be2, Knuffelmonster en suus1983 vinden dit leuk.
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.779
    113
    Wil je man een bijdrage voor de telefoon of voor een prepaid kaart of algemeen de rekening?

    Voor de telefoon zou ik niks vragen. Wat voor kleine mankementen heeft hij? Moet natuurlijk wel op elk moment moeten kunnen bellen.

    Wifi lijkt me voor nu voldoende. Hebben ze gelijk in de gaten hoeveel dat ze hem gebruiken, uitbreiden kan altijd nog. Dan kun je kijken of je daar nog een bijdrage voor wil vragen voor als hij meer wil.
     
  12. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Eh een oude telefoon met schade als verjaardagscadeau en dan ook nog een bijdrage vragen aan hem? Ik vind het bijzonder moet ik zeggen. Ik zou een oude telefoon gewoon geven, waarschijnlijk doe jij er niks meer mee en iets anders voor zijn verjaardag of een nieuwe telefoon als cadeau desnoods van iedereen die op zijn verjaardag komt.

    Mijn bijna 10 jarige krijgt ook een telefoon, een nieuwe dus ;).
    Geen hele dure, maar wel zo dat hij er de komende jaren mee vooruit kan.
    Hij fietst alleen naar zijn sporten en vind het prettig dat hij mij of opa kan bellen als er iets is.
    Hij gaat ook naar gr7, dochter kreeg er toen ook 1, omdat ze ineens verder weg gingen, alleen op pad gingen.

    Hij heeft een abonnement zodat hij een nummer heeft en kan bellen. Internet alleen op WiFi.
    Spelletjes moet hij mijn toestemming voor hebben om te downloaden.

    Mijn kind zit er wel te veel op en regelmatig nemen we de telefoon in beslag zodat hij ook nog wat anders doet :). Telefoon blijft ook beneden als hij naar bed gaat.
     
    mum2be2 vindt dit leuk.
  13. bunchy

    bunchy VIP lid

    21 aug 2009
    6.432
    483
    83
    Oh jongend, Het is een iPhone 6 die verder prima functioneert! Als ik deze refurbished zou kopen voor hem kost ie 250,-....
    Dus vandaar dat wij het een groot verjaardags cadeau vinden..
    enkel gebruikssporen en soms hapert geluid bij beltoon..
     
  14. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Ik blijf er bij dat het een oude telefoon is die over is en geen nieuwe telefoon.
    Net als de fiets van de oudste als verjaardagscadeau geven aan nummer twee ( deden de buren vroeger vond ik zo raar).
     
    Shay25, Neuzeke, GroeneBomen en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Dan alsnog zou ik het niet als cadeau geven of een bijdrage ervoor vragen.
    Vind dat gewoon gek, "hier krijg je mijn oude telefoon voor je verjaardag, maar je moet er wel even voor betalen "

    Ik snap de waarde van de telefoon, maar het blijft een oude en gebruikte telefoon.
     
    MaMa, Nehneh en Catou vinden dit leuk.
  16. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.830
    1.303
    113
    Hij is nu niet refurbished. Dan is ie helemaal nagekeken en opgelapt. Overigens is een 6s refurbished met 2 jaar garantie ong 120 euro.
    Ik zou er ook geen bijdrage voor vragen. Als je dat wel wil, zou ik hem niet voor de verjaardag geven.
    Abonnement zou ik zelf betalen, op die leeftijd vind ik dat nog niet iets wat een kind zou moeten betalen.

    Verder valt het me op dat je de regels best negatief insteekt. Ik zou meer kijken naar wat hij er wel mee mag. En ik zou hem daar bij betrekken.

    Qua parental control geen idee wat apple kan. Wij gebruiken ook family link.
     
    Dubbelgeluk, mum2be2, Catou en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.508
    8.358
    113
    Zo sta ik er ook in. Als je hem refurbished had gekocht, prima, maar dat heb je niet. Bovendien zou hij dan misschien wel genoegen nemen met een goedkoper model. ;)

    Hier hebben ze een tijd geleden ook allebei een oude telefoon van ons gekregen, ‘gewoon’, dus niet voor een verjaardag ofzo. En de oudste heeft vlak voor de vakantie een nieuwe telefoon gekregen, omdat de oude het maar een paar uur uithield, ook als ze hem niet gebruikte (nadeel van een tweedehands, de accu is op een gegeven moment gewoon op). Deze heeft ze ook ‘gewoon’ gekregen. Wij hadden een max. prijs in ons hoofd, had ze een duurdere gewild dan had ze het verschil bij moeten leggen of hem bv. voor haar verjaardag kunnen vragen (ook dan weer met een maximale prijs). Haar abonnement betalen we ook. Ook hierbij weer een maximale prijs, wil ze straks meer, dan mag ze het verschil bijbetalen.

    De jongste krijgt ook een mobiel met abonnement als ze naar groep 7 gaat (of misschien iets eerder). Ze heeft nu een oude van mij, zonder sim, voor spelletjes ed, maar als ze hem echt gaat gebruiken is een nieuwe die niet halverwege de dag uitvalt wel zo handig.
     
    Nehneh, Catou en suus1983 vinden dit leuk.
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Het is je kind. Niet een vreemde? En je koopt hem niet speciaal, je had hem al liggen.

    Nou ja, ik vind het op zijn minst ook bijzonder om eerlijk te zijn.

    Verder betalen wij het abonnement van de kinderen.
     
    MaMa, Dubbelgeluk, mum2be2 en 7 anderen vinden dit leuk.
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Oh dat vind ik idd ook heel raar. Sowieso geven wij geen fietsen als verjaardagscadeau, maar dat is persoonlijk.
     
  20. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113

    Bij ons ook idd gewoon als het nodig is en vroeger was dat bij mij thuis ook zo.
    Buurmeisje kreeg ook ooit toen ze nog geloofde de zelf overgespoten step van haar oudere zus met Sinterklaas.
    Kwamen schilfers af waardoor je de originele kleur weer zag, was ook zo raar.
    Ze noemde het haar toverstep, ik had wel door hoe het zat en vond het erg raar, maar mocht van mijn moeder er absoluut niks over zeggen. Ik vond dat heel erg moeilijk toen.
     
    suus1983 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina