Zoon, 22 maanden, wil niets eten.

Discussie in 'Voeding' gestart door Tinkerbel80, 4 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tinkerbel80

    Tinkerbel80 Niet meer actief

    Ik weet gewoon niet hoe ik iets bij hem naar binnen moet krijgen.

    'S morgens eet hij een bordje pap.

    Fruit tussendoor wil hij niet. Hij wuift alles weg. Ik bied hem heel veel aan, appels, peertjes, druiven, sinaasappel, mandarijnen, bananen. Mandarijntje gaat nog maar dan kauwt hij op een partje en komt dan het schilletjes uitgekauwd bij me brengen (of hij geeft het aan het konijn ;))

    Brood tussen de middag? Ho maar! Smeerworst vind hij niet lekker, smeerkaas niet, chocopasta likt hij van zijn brood. Toasti trekt hij uit elkaar en verfrommeld alles tot kleine stukjes, eet misschien 3 hapjes. Normaal kind moet 2 broodjes eten, hij eet amper een kwart :(

    'S avonds. Ja dan heeft hij dus honger en hij begint om 5 uur te jammeren en te schreeuwen. Eerste hap gaat erin en dat trekt hij net zo snel weer uit zijn mond. Macaroni, lasagne vind hij nog wel lekker maar ik ga dat niet iedere avond voor hem koken. Hij krijgt echt amper tot helemaal geen groente binnen :( Als hij wel een keer iets eet en ik dan denk jeetje dat moeten we onthouden, week daarop is het gewoon weer drama terwijl hij het toen zo lekker vond. Hij zat zich van de week ook uit te sloven bij Oma, at zijn hele bord leeg+ een extra schep, macaroni, goh wat kan hij lekker eten! JA MAAR NIET THUIS! :x
    Nu eet hij een pannenkoek met appelstroop, ja dat gaat er wel in! Toetje, kwarkyoghurt eet hij toe. Dat gaat er ook in.

    De hele dag roept hij maar, koekie koekie. Hij krijgt alleen een liga (1 uit een pakje van 2) en dat is dan alles wat hij eet op een dag.

    Drinkt wel gewoon melk, diksap. Thee en water is ook een drama.

    Hebben er hier meerdere zo'n lastige eter? of gehad? Iemand tips wat ik eraan kan doen?

    Begin me nu toch wel zorgen te maken.

    Mijn schoonmoeder zegt de hele tijd, zijn vader at ook niet en die is ook groot geworden. Hij dronk alleen maar melk. Nou ik voel me daar toch niet zo happy bij als dat zo zou zijn.
     
  2. Tinkerbel80

    Tinkerbel80 Niet meer actief

    Er is niemand die maar 1 tip heeft?

    Of is het de normaalste zaak van de wereld dat hij zo doet?
     
  3. fontana

    fontana Fanatiek lid

    1 jan 2010
    1.288
    0
    0
    zoekende.. maatschappelijk werk of jongerenwerk.
    ergens in t Noorden.
    ik heb hier precies hetzelfde, meneer is ongeveer even oud. Gelukkig gaat t brood eten hier nog wel redelijk. Maar wat ie eerst wel lekker vond, hoeft ie nu niet meer.
    Avondeten.. nou werkelijk idd hapje erin en meteen eruit. Misschien een klein stukje vlees op t vorkje, maar verder niet. Jaa idd macaroni en/of lasagne, dat gaat er prima in en nog veel ook!
    Dus ik lees mee voor een goede tip hahaa want ik weet t niet. nu kan die van mij wel wat hebben met z'n 94cm lang en 14 kilo maar hoop niet dat dit zo blijft.
     
  4. BLiS

    BLiS VIP lid

    29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    verplaatst naar 'voeding'
     
  5. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Alles bij elkaar is het kennelijk voldoende voor hem!

    Maar ik snap je zorgen wel hoor; ik heb ook al maanden een moeilijke eter, dwz; eet geen warm eten en dus ook geen groenten en soms ook maar 1 hap brood, maar gelukkig wel fruit. Probeer je er alsjeblieft bij neer te leggen en er geen strijd van te maken. Volgens onze ka komt het bij kinderen tussen 1,5 en 3 jaar heel veel voor. Wat je wel kunt doen is een kindermultivitamine geven.
     
  6. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.168
    1.354
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hoe lang is dit al zo bij jouw zoontje?

    Mijn zoontje is vanaf zijn eerste verjaardag ook een hele moeilijke eter met fases. Er zijn fases van soms wel een paar maanden dat hij alleen maar een bordje pap, een paar hapjes brood en een toetje op een dag eet.

    Dan opeens wil hij weer fruit, brood en avondeten eten, behalve groente dat wil hij helemaal NOOIT eten. Gelukkig hebben we daar inmiddels een aantal foefjes voor (spinazie door het pannenkoekenbeslag, zelf pizza maken met tomatensaus op de pizza en gepureerde mais, hele kleine stukjes boontjes door de pastasaus en gepureerde groente door het gehakt kneden en daar een gehaktbal van maken) gevonden zodat hij in zijn goed eten periode toch nog groente binnen krijgt.

    Ik heb mij er ook erg veel zorgen over gemaakt maar hij groeit groed (met 2 jaar was hij 93 cm en 13,9 kilo) en de huisarts zegt dat kinderen eten wat ze nodig hebben.

    Ik snap je zorgen maar ga er geen strijd van maken want dat win je toch niet.

    Veel liefs en succes.
     
  7. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn zoon heeft ook zo'n fase gehad. Na een poos rommelen, proberen, belonen, negeren, en opgeven: ben ik terug gegaan naar schema-eten:

    Ontbijt, fruit tussendoor, lunch, fruit tussendoor (of koekje als hij fruit had gegeten, avondeten, toetje.

    At hij geen ontbijt. Simpel, dan kon hij dan om half 10/10 uur inhalen door extra fruit te eten. At hij geef fruit, dan niks meer geven tot de lunch. Natuurlijk vervroegde ik de tijden wel eens een half uurtje, als hij echt honger had. Maar ik wilde hem wel duidelijk maken dat er gewoon die eetmomenten waren, en hij niet de hele dag halve happen kon doen (zeg elk half uur een stukje appel, ga ik niet steeds dingen voor hem pakken).

    Ook bijzondere dingen heb ik niet gemaakt. Natuurlijk liet ik de echt lastige groentes (witlof, spruiten) wel links liggen, maar de doorsnee dingen die hij eerder wel lustte bood ik gewoon aan.

    Dat heeft echt niet lang geduurd, met een paar dagen at hij langzaam iets beter. Niet bergen hoor, nog steeds niet, maar wel genoeg om fatsoenlijk de dag door te komen en te groeien.
    Nu eet hij nog steeds maar 1 boterham bij zijn ontbijt, en 1 bij zijn lunch. Tsja, blijkbaar heeft hij ook niet meer honger. Dat kan, ik ben ook geen broodeter ;)
    Toen het beter ging, heb ik langzaam die tijden weer wat laten gaan. En dat was ook geen probleem..

    Dit klinkt misschien hard, maar dat valt best mee. Het heeft niet lang geduurd, en hij heeft nooit echt honger gehad tussendoor. Ik denk dat vooral de duidelijkheid van "wanneer is er eten, wat is er voor eten, hoe gek krijg ik mijn moeder" veel geholpen heeft.

    Het gaf mij ook een soort rust, dat schema trouwens. We wisten allebei waar we aan toe waren. Ik ook. Het eten is niet de hele dag door een drama, alleen op die momenten even een aandachtspuntje..
     
  8. mamavanmeisje

    mamavanmeisje Fanatiek lid

    17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Lust je kindje wel yoghurt?

    Wat hier goed werkt is in de blender; yoghurt, beetje diksap en fruit (alle soorten behalve citrusvruchten).
    De yoghurt kun je lepelen en drinken, heel lekker ook vor jezelf!

    Nu wacht ik zelf nog op een groente tip. Ze proeft wel veel daar ben ik al héél blij mee. Buiten de groente om heb ik gelukkig geen klagen.
     
  9. Tinkerbel80

    Tinkerbel80 Niet meer actief

    Sorry, bedankt!
     
  10. Tinkerbel80

    Tinkerbel80 Niet meer actief

    Bedankt voor tip! Zal eens kijken bij de etos morgen voor een multivitamine, helemaal niet aan gedacht.
     
  11. Tinkerbel80

    Tinkerbel80 Niet meer actief

    Bedankt ook voor de tips! Die van de spinazie in het pannekoekenbeslag vind ik wel een goede, ga ik zeker proberen!
    Ik denk altijd bij macaroni er zit weinig groente in maar de pot pastasaus is natuurlijk ook gewoon groente.

    Hij eet nu een half jaar zo slecht. Ik probeer er ook geen strijd van te maken maar ik merk wel dat ik er nu steeds vaker moeite mee krijg. Je wil gewoon dat je kind gezond eet en daardoor gezond is al is hij dat nu ook wel. Misschien dat hij idd niet zoveel nodig heeft nu.
     
  12. Tinkerbel80

    Tinkerbel80 Niet meer actief

    Ik probeer vaak wel gewoon ons dag ritme aan te houden maar dat gaat niet altijd.

    Fruit aanbieden 's morgens om 10 uur doe ik wel maar hij wil echt niet. Hij had een tijd dat hij die fruitzakjes graag at, met dat gepureerde fruit maar die wil hij de laatste weken ook niet meer hebben. Grappige is, is dat hij wel met van alles aan komt zetten, sinaasappels, mandarijntjes, maar zodra ik het voor hem afgepel heb dan wil hij dus niet ;)

    Wat ik vaak ook lastig vind is dat als ik bij mijn moeder op visite ben, ze gelijk zodra we binnen zijn aan komt lopen met de bus koekjes of met een plak cake. Ik zeg dan nog hij mag dat nu niet, hij moet eerst een boterham eten. Toch geeft ze het. Daar gaan we nog een keer goed ruzie over krijgen haha
     
  13. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    O wat erg!:( ik zou echt giftig worden, hallo; het is jouw kind! Kreeg jij vroeger ook eerst cake en dan pas brood? Daar moet ze echt mee ophouden, zeg haar dat maar!;)

    In macaroni kan je trouwens best veel groente verwerken; rode parika, champignons, prei en ik doe er venkel doorheen en soms boontjes. Maar momenteel draait hij z'n hoofd weg voor macaroni, terwijl dat ooit favoriet was.
    Lust hij rauwe paprika? Is heel gezond.
     
  14. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hoe vaak kom je bij je moeder op bezoek? De mijne heeft er ook een handje van, maar daar komen maar 1 weekend in de 5/6 weken. Dus ik laat het maar een beetje.

    Dat afpellen komt me ook bekend voor. Mijn jochie deed dat ook weleens. Geloof dat ik het ben gaan omzeilen. Dus als hij een appel wilde, dan schilde ik die wel, maar aten we hem samen op. Ik begon gewoon te eten, en dan kwam hij vanzelf wel een stukje halen. Dan at hij meer, dan als ik een geschilde appel voor hem neerzette.
    (Zo kwam ik ook lekker aan mijn fruit toe)
     
  15. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ja, samen eten werkt. Wij eten alles samen; van ontbijt tot fruit en van lunch tot avondeten en ook de thee met een rijstwafel; zien eten doet eten.
     
  16. Tinkerbel80

    Tinkerbel80 Niet meer actief

    Ik kreeg echt niet eerst cake hoor haha nu zegt ze ik ben zijn oma en die mag hem verwennen :(

    Rauwe paprika lust hij ook niet :(
     
  17. Tinkerbel80

    Tinkerbel80 Niet meer actief

    Wij eten ook samen maar het werkt gewoon niet.
     
  18. Tinkerbel80

    Tinkerbel80 Niet meer actief

    Haha als ik 1 keer in de 5/6 weken kom dan krijg ik ruzie haha wij zien ze iig 1 keer in de 2 weken. Zij wil het liefste iedere week, ik dus niet :p

    Hij komt ook wel wat halen hoor als ik iets eet maar dan steekt hij het in zijn mond en dan staat de smaak hem al niet aan en dan geeft hij het terug.

    Denk dat ik me er gewoon even bij neer moet leggen en hopen dat het straks, over niet al te lange tijd, weer beter gaat.
     
  19. Tinkerbel80

    Tinkerbel80 Niet meer actief

    Hij gaat hopelijk eind maart naar de peuterspeelzaal, misschien dat hij het dan van andere kindjes het wel over wil/gaat nemen.
     
  20. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Zou zomaar kunnen. Mijn zoontje eet daar ook als een bootwerker. Ook de weken dat ik thuis blij ben met aan halve banaan en een halve boterham overdag, eet hij op het KDV steevast 1,5-2 stuks fruit, 2 boterhammen+een cracker. ;)
     

Deel Deze Pagina