Zoon 6 slaapt moeilijk in

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Daantje57, 7 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantje57

    Daantje57 Fanatiek lid

    18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Mijn oudste zoon is nooit goed geweest in inslapen. Als baby was hij altijd een slechte slaper, stopte rond 2 met zijn middagslaapje en ook nu is t vaak lastig. Regelmatig staat hij rond half 9 weer voor onze neus. Dan ligt hij er toch geen al 3 kwartier in maar dan kan hij niet slapen omdat zijn hoofd zo vol zit met dfomen. Meestal stuur ik hem dan met wat knuffels weer naar boven, of ik ga er even een kwartier bij zitten.
    Hij zegt dan vaak de volgende ochtend dat hij nog heel lang wakker is geweest. Als wij naar bed gaan slaapt hij overigens wel altijd.
    Als hij er nou super fit bij was was t wat anders maar hij roept vaak dat hij zo moe is overdag, hij is altijd heel snel aan gebrand en kan zich heel moeilijk concentreren.
    Ik weet niet of dat door het slapen komt of dat hij gewoon erg druk is...
    Zijn er mensen met tips. Ik ben al gestopt met tv na het eten, lees altijd voor, vast bedritueel etc.
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Herkenbaar, idem met de dochter van zes. Wat hier het beste werkt is samen de dag overlopen en zoeken naar de leukste momenten, het moment waarop het hardst gelachen werd, de persoon waarmee ze het leukst gespeeld heeft.. Dan lijkt ze alles beter te verwerken voor ze gaat slapen.
     
  3. Winter30

    Winter30 Niet meer actief

    Wat je kan doen is samen de dag bespreken. Het is nog uitzoeken wanneer daar de beste tijd voor is. Is dat na het eten op een rustig moment of vóór het slapen gaan. Het kan zijn als je het vlak ervoor doet hij de nare dingen of enthousiaste dingen weer herbeleeft en dat het toch blijft hangen. Samen dus een goed moment kiezen.

    Je kan een schriftje erbij pakken en bijv de leuke dingen en nare dingen opschrijven. Of wat er goed ging of hij goed deed, en wat ging er minden of kan je morgen anders doen. En eventueel de nare dingen, of minder goede momenten opschrijven, uitscheuren en in een fysiek prullenbakje stoppen. Dan zijn die bij deze uit je hoofd en in de prullenbak. Je mag ze nu vergeten. Hier werkt dat nog niet, maar ik heb van verschillende mensen goede ervaringen gehoord.
     
  4. Daantje57

    Daantje57 Fanatiek lid

    18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Bedankt voor de tip! Ik ga het proberen
     
  5. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.450
    2.261
    113
    Goed dat je al wat aanpassingen aan de avond hebt gemaakt. Maar hoe zien zijn dagen eruit? Gaat hij na school naar de opvang? Want wellicht is dat dan teveel voor hem om nog te kunnen verwerken.
     
  6. Daantje57

    Daantje57 Fanatiek lid

    18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Hij hoeft nooit naar de opvang na school, hij wordt opgehaald door een van ons of door oma. Dat is dus heel fijn.
    Ik moet zeggen dat het wel veel erger is geworden sinds hij in groep 3 zit. Hij vindt het erg moeilijk om vee stil te zitten. Is eigenlijk.een kind wat graag de halve dag buiten.
     
  7. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Misschien kun je daar nog wat mee: extra beweging / frisse lucht.
    Na het eten nog een rondje fietsen of zo, ik noem maar iets. Iets lichamelijk actiefs in elk geval, misschien dat zijn hoofd dan ook wat minder vol zit bij het slapen gaan.
     
  8. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    suus02 vindt dit leuk.
  9. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.450
    2.261
    113
    Ja inderdaad goeie tip
     
  10. Daantje57

    Daantje57 Fanatiek lid

    18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Goed idee!! Dat past wel bij hem inderdaad
     

Deel Deze Pagina