Zoon 7 waarschijnlijk ADHD, medicatie ervaringen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Martini, 6 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Martini

    Martini Fanatiek lid

    17 feb 2007
    1.069
    613
    113
    Hi,
    Onze zoon van 7 heeft begin van het jaar de voorlopige diagnose ADHD gekregen. Definitieve diagnose moeten we nog krijgen.
    Hij heeft problemen met:
    - impulsiviteit, op het gevaarlijke af.
    - driftbuien en woedeaanvallen, het moet altijd zoals híj het wil
    - frustratie/woede als iets niet lukt, maakt dan bijv werkjes op school kapot of gooit met dingen
    - stilzitten, concentratie, op beurt wachten, omgaan met teleurstelling

    Omdat het op school (gr. 4) niet lekker loopt qua alles wat ik hierboven noemde zijn we begonnen met medicatie.
    Anderhalve week Methylfenidaat gebruikt, hiervan werd hij enorm agressief, nog bozer, en ook negatief over zichzelf. Ineens weer vaak in zijn broek plassen ook.

    Iom de psychiater gestopt en sinds gisteren begonnen met Dexamfetamine, van wat ik er nu van gezien heb verschillen de effecten niet veel van de Methylfenidaat, de psychiater zei dat ik snel genoeg zou merken of dit wel aanslaat, ik denk dus van niet.

    Wie heeft dit ook meegemaakt met zijn kind en heb je uiteindelijk een passend medicijn gevonden of ben je zonder medicatie verder gegaan en bijv met een dieet oid begonnen? Of iets anders?

    Omdat dit zo slecht aanslaat ga ik erg twijfelen of hij wel ADHD heeft, misschien is hij gewoon heel druk...Hij is eigenlijk alleen rustig als hij op de IPad filmpjes mag kijken ofzo. Dat doet hij het liefst de hele dag.... Geeft zelf ook aan dat hij daar rustig van wordt.

    Ik hoop eigenlijk gewoon op wat herkenning, alvast bedankt voor jullie reacties.
     
  2. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik heb adhd en mijn jongste ook. Medicatie kan echt goed ondersteunen, maar er zijn veel verschillende en langdurig zoeken (als in een jaar) naar het juiste is normaal. Mijn zoon reageerde bijv ook niet goed op methylfenidaat, maar wel op de medikinet (langwerkend). Ik slik wel methylfenidaat en reageer daar heel goed op.

    Laat je goed begeleiden en niet gelijk opgeven. Als je zoon echt last heeft van chaos in zijn hoofd kan de juiste medicatie namelijk een hoop ellende voorkomen. Blijf wel kritisch, en geef het de tijd. Dieet hier nog niet geprobeerd omdat dat een heel zwaar dieet is, en we dat zoon nog niet willen aan doen.
     
    Martini vindt dit leuk.
  3. mama079

    mama079 Fanatiek lid

    30 apr 2010
    1.065
    30
    48
    Wij zijn voor onze zoon lto3 gaan gebruiken (van lucovitaal, l-theanine omega 3). Google er maar eens op. Natuurlijk, zonder bijwerkingen en het haalt zo ver de scherpe randjes eraf dat hij handelbaar is. We zien nu steeds vaker ons leuke kind terug
     
    Tweekids en Martini vinden dit leuk.
  4. dreumesje

    dreumesje VIP lid

    7 jan 2014
    7.314
    1.782
    113
    Vrouw
    Je beschrijft precies mijn zoon van 7 :eek:
    Wij hebben geen diagnose maar ik heb vanmorgen de huisarts gebeld, omdat het op school echt ruk gaat (zie de dikgedrukte tekst) Zopas de huisarts terug gebeld en we krijgen een doorverwijzing.
     
  5. Martini

    Martini Fanatiek lid

    17 feb 2007
    1.069
    613
    113
    Heb ik al vaker over gelezen, daar ga ik me ook eens wat verder in verdiepen.

    Hebben jullie ook medicatie geprobeerd?
     
  6. Martini

    Martini Fanatiek lid

    17 feb 2007
    1.069
    613
    113
    Heel veel sterkte! Ben benieuwd wat er uit komt.
     
    dreumesje vindt dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Hier ervaring met ADHD medicatie,maar niet iets waar jij wat aan hebt vrees ik.
    Dochter krijgt sinds juni Metylfenidaat (2x per dag 5mg) en zij doet het daar uitstekend op. Geen bijwerkingen.

    Alleen ga ik woensdag als we naar de kinderarts moeten even overleggen over de middag. Rond 4 uur is het 2e pilletje uitgewerkt en dan is er weinig motivatie meer voor huiswerk. Maar een 3e pil geven is eigenlijk ook geen optie ivm slapen.
    Dus ws heeft de arts hier ook geen oplossing voor, maar ik wil het wel even benoemen.
     
  8. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Daar is wellicht wel een oplossing voor hoor! Wij geven 12 uur een langwerkende, deze is rond 18 uur uitgewerkt :)
     
  9. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.953
    113
    noord holland
    Hier allerlei aan natuurlijks geprobeerd zoals LTO3 en Bachbloesems adhd-mix met helaas geen effect.
    Dochter (autisme/adhd) heeft concerta al een lange tijd nu wat best gaat qua concentratie. Omdat ze ook veel last van tics en dwang heeft zijn we nu daarnaast met clonidine begonnen.
     
    Martini vindt dit leuk.
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ooo dat zou perfect zijn. Ik ga het eens overleggen.
     
  11. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Je beschrijft mijn zoon ( inmiddels 9)... ook adhd.

    Hier lang gezocht naar medicatie die wel werkt en waar we niet allemaal ellendig van worden.
    Nu slikt hij medikinet (methylfenidaat, langwerkend) en dat gaat eindelijk beter. Van Ritalin werd hij agressief en buiten proportioneel emotioneel. Van Concerta erg angstig. De medikinet geeft dit allemaal niet en heeft vrijwel geeen rebound. Het werkt alleen lang niet zolang bij hem als beschreven staat.
    We krijgen van de kinderarts behoorlijk de vrije hand als het om uitproberen van verschillende soorten en doseringen.
     
  12. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Ik slik zelf ook methylfenidaat en heb dus totaal geen last van niet kunnen slapen. Het hoeft dus niet negatief uit te pakken
     
    Martini en tuc vinden dit leuk.
  13. Martini

    Martini Fanatiek lid

    17 feb 2007
    1.069
    613
    113
    Dank je voor je reactie! Wat fijn dat het voor jouw dochter goed werkt! Dat hoopten wij natuurlijk ook.

    Volgende week terug naar de kinderpsychiater om het vervolg te bespreken, wellicht medicatie uit een andere 'groep'
     
  14. Martini

    Martini Fanatiek lid

    17 feb 2007
    1.069
    613
    113
    Dank je! Misschien dat dit inderdaad een optie is.
    Krijgt je zoon dan 1x per dag een pil?
     
  15. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Er is voor kinderen met ADHD ook speciale mindfulness. Zoek even op Susan Bögels.
    Met een dieet kan je ook veel doen. Dat is een langdurig proces waarbij eerst een basis wordt gelegd en daarna steeds een voedingsgroep wordt toegevoegd. Ook dit is makkelijk te vinden. (Dieet adhd)

    Heel veel succes.
     
  16. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Mijn zoon krijgt sinds eind augustus methylfenidaat. Begonnen met 2,5 mg en uiteindelijk uitgekomen op 2x20mg. We mogen nog verder omhoog, maar ik vind dit al een beste overdosis. Hij reageerde in het begin helemaal niet. Geen bijwerkingen, maar ook geen werking. Pas bij 15 mg begonnen we iets te merken, toen ik eigenlijk op het punt stond om te stoppen.
    Wat ik nu vooral merk aan positieve kanten is dat zijn werk op school af is, dat hij gewoon lekker door kan werken, hij komt beter uit zijn woorden, kan dingen beter (na)vertellen, hij kan de hele middag tekenen, hij komt tot spel tijdens spelen. Ook komt hij beter voor zichzelf op. Daarnaast is hij op de fiets gerichter bezig met fietsen en het verkeer. Niet meer constant afgeleid door al het andere.
    Prikkels, met name licht en geluid zijn nog steeds moeilijk, maar hij heeft nog energie over als hij uit school komt. En de manier waarop die energie eruit komt is eigenlijk het enige nadeel, maar denk dat we daar allemaal nog even aan moeten wennen. Vooral de ochtenden zijn een ramp. Daar gaan we hulp voor krijgen.
     
  17. maliro

    maliro Niet meer actief

    Ook ik neem die tip even mee.
    Mijn zoon (ass en adhd) krijgt om 8:00 & 12:00 methylfenidaat en dat is tegen 16:00 echt uitgewerkt. Megadruk is hij dan, niet te corrigeren en erg claimend naar mij toe.
    Sinds hij de medicatie gebruikt komt zn ass wel beter uit de verf ;Ik kan bijvoorbeeld geen winkel meer in met hem want hij moet alle schappen netjes maken. Een snel boodschapje doen kan niet meer (naja alles kan en we maken afspraken maar gut wat heeft dat mannetje het moeilijk).
     
  18. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Nee, nog steeds 3... hij begint de dag met 30 mg, om 11.30 10 mg en na de lunch nog 10 mg.
     
  19. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Kijk eens op de site over de brainstudie!! Het eliminatiedieet zijn ze nu aan het onderzoeken en als je mee mag doen kost dat niets. Anders is het erg duur en wordt niet vergoedt. Helpt zeker 60% van de kinderen met adhd heel positief!
    Helaas hier afgewezen vanwege dyslexie.
     
  20. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    pleegdochter van 7 heeft ook ADHD en neemt concerta, dit werkt 12u waardoor ze geen last heeft van rebounds. wel een zoektocht van anderhalf jaar geweest om de juiste medicatie voor haar te vinden.
    zalig kind nu!
     
    Martini vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina