Zoon is altijd zo bang

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Baileyy, 23 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.372
    113
    Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet. Onze zoon is 8,5 en is altijd zo bang. 's Avonds alleen naar bed durft ie niet. Hij slaapt al 2 jaar bij zijn zus. Alleen overdag naar boven durft ie niet, ook niet om snel wat te pakken. Hij is zoo bang dan. Lampen aan of uit maakt niks uit. Als we in de tuin zitten zoals nu, durft hij niet alleen naar binnen om naar de wc te gaan.

    Ik word er gek van soms. Is dit wel normaal gedrag. En gaan we er wel goed mee om door dan mee nar boven te lopen of naar binnen?

    Als ik vraag waar hij bang voor is, zegt hij dat hij het niet weet. Of hij heeft het over killerclowns, inbrekersof over wat anders.

    Er is niks gebeurd in het verleden
    Hij is hartstikke slim en weet ook echt dat killerclowns niet zomaar binnen zijn.

    Herkent iemand dit? Hoe kunnen we hier nou goed mee omgaan? Ik dacht altijd als hij wat ouder is, dan gaat het wel over. Maar het lijkt alleen maar erger te worden. Vorig jaar durfde hij wel vanuit de tuin naar binnen, nu niet.

    Mijn man wordt er soms ook boos om laatste tijd. Het is ook irritant. Als hij gaat douchen of tandenpoetsen moeten wij boven zijn..
     
  2. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.801
    351
    83
    Ik post net een soortgelijke topic over mijn dochter van 8...

    Herkenbaar dus! En heel irritant ook vaak want ze wilt graag dat ik meega naar boven als ze iets wilt pakken, dat ga ik niet doen, dus drama. Nu vraagt ze meestal haar broertje mee en die helpt haar.

    Het wordt hier ook alleen maar erger.
     
  3. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.372
    113
    Oh wat toevallig Bijma tegelijk gepost.
    Irritant he
    En inderdaad ook zo zielig.
    Mijn zoon heeft het al jaren eigenlijk, het wordt alleen erger. En balt ook meer op omdat je met deze leeftijd mag verwachten dat hij meer kan en doet.
    Hij neemt ook zijn zusje mee en soms helpt dat.
    Helaas is de jongste van 2 nu ook begonnen dat ie bang is en er spoken e draken zijn..

    Hij kijkt ook geen enge dingen op tv. Wil hij ook niet hoor. Een spannend boek wil hij nog niet eens..
     
  4. wannabe mam

    wannabe mam Actief lid

    30 nov 2011
    257
    85
    28
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar, zoon bijna 8 ook erg bang. Durf zelfs niet alleen naar de wc, of naar een kamer, of naar buiten. Mijn zoon heeft waarschijnlijk autisme, en is ook erg slim waarschijnlijk hoogbegaaft. Het is zielig, hij vindt het ook niet leuk. Bij ons is het een soort veiligheidsgevoel wat hij mist. We gaan meestal in mee, worden soms boos en dan hebben we een drama.
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Herkenbaar. Al durft ze wel te plassen als wij in de tuin zijn en meestal is overdag boven iets pakken geen probleem. Maar ‘s avonds moet er iemand mee naar boven en ze gaat ook alleen slapen als ze niet alleen boven is. Behalve dat het onhandig en soms wat irritant is, maak ik me er bij haar geen zorgen om. Het is een kind wat veel en diep nadenkt en vroeger was ze veel angstiger/voor meer dingen bang. Ik probeer haar uit te leggen hoe het in je hoofd werkt, beetje a la cognitieve gedragstherapie, en naar mate ze ouder wordt kan ze daar stres meer mee, heb ik het idee. Ik vind het wel sneu als het haar belemmerd...
     
  6. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Ik zou wel kijken of je er hulp voor kan zoeken voor dat het een echte angststoornis word, Ik had een angstoornis en van een beetje onzeker werd het niet meer naar de winkels en vrienden durven.
     
  7. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.372
    113
    Maar waar zoek je hier hulp voor? Wanneer is het zeg maar erg genoeg om hulp te zoeken? Ik wil het ook niet nog zwaarder maken. Maar wat je zegt, ik wil ook niet dat het erger wordt. Het belemmerd hem al behoorlijk.
     
  8. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.372
    113
    Onze zoon heeft geen autisme, maar is wel ook erg slim. Ook daarom vind ik het zo gek. Hij weet toch met al zijn slimme verstand dat er niks in huis is.
    Meestal gaan wij erin mee. Maar als hij naar de wc moet als ik in de tuin ben en ik moet meelopen, dan ben ik wel geïrriteerd.. Heb nog 2 kinderen, ik kan toch niet altijd met hem meelopen.. Hij kan toch ook niet altijd bij zijn zusje op de kamer slapen of bij mij.. En hij steekt de rest ook aan met zijn angst.
     
  9. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.801
    351
    83
    Wel fijn dat het wel herkenbaar is. Nu nog iemand met een gouden tip

    Soelen jullie kids dus ook niet alleen op hun kamer? Vind dat zo jammer voor haar.

    Hier ook een heel pienter meisje trouwens
     
  10. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.372
    113
    Nee hij speelt nooit boven. Ook niet alleen in de tuin trouwens. Of als we boven zijn dat hij alleen beneden is..
     
  11. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.801
    351
    83
    Oh dat durft ze hier wel, alleen beneden zijn. Ze vindt boven gewoon eng. Donker al helemaal.
    En wat je zegt, ik heb meer kinderen, ik kan niet altijd met haar mee, afgezien van de vraag of dat de juiste oplossing zou zijn.
     
  12. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.372
    113
    Nouja dat vraag ik me dus af wat de juiste oplossing is.. Hij gaat gewoon echt niet alleen. Haalt nog geen paar sokken boven op.
     
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Hier spelen ze allebei zelden boven. De oudste af en toe en de jongste af en toe met vriendinnen, maar niet alleen. Nu speelt ze sowieso amper, dat zal ook schelen. ;)

    Ik denk dat het slimme vaak juist maakt dat ze bedenken wat er allemaal mis kan gaan. Dat merk ik bij mijn dochter tenminste. Ze denkt altijd tien (of twintig...) stappen verder dan een gemiddeld kind en maakt zich daardoor zorgen over dingen waar anderen zich geen zorgen over maken. Draken, spoken, enz. zijn hier geen ding, maar brand ed wel. En ziektes, ongelukken, instortende bruggen, enz., maar dat heeft niets met boven/beneden te maken. ;) Op zich realistische angsten dus, alleen de kans dat zo iets gebeurd is (gelukkig) klein. Spannende boeken en films vindt ze pas dit jaar met mate leuk, maar heeft ze nog steeds geen voorkeur voor. Helemaal prima, lijkt me.
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.
  14. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Mischien zijn er meer tips of is er iets over te vinden waardoor je hem kan helpen minder angstig te zijn anders via de huisarts advies vragen, Ik weet het ook niet precies maar mijn angst groeide steeds groter en dat was gewoon vreselijk.
     
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Als het een kind teveel beperkt (en dat is is ter beoordeling aan het kind en de ouder, denk ik), kun je via de huisarts of het wijkteam een verwijzing regelen voor hulp.

    En verder misschien kijken hoe je dingen stapsgewijs aan kunt pakken/op kunt bouwen. Wij ‘moeten’ bv. wel eens nog even wat beneden of op zolder pakken als dochter in bed ligt. En tegenwoordig duurt dat af en toe wel eens iets langer dan twee minuten. ;) Doordat ze weet dat we terug komen accepteert ze dat. Overdag een keer wat halen boven of boven spelen terwijl je zelf ook boven bent en dan even beneden wat pakken ofzo en dat uitbreiden, soms als ze eenmaal lekker bezig zijn, blijven ze dat ook dan wel even.
     
    chrystel73 vindt dit leuk.
  16. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.515
    2.356
    113
    Ik vind dit echt geen normaal gedrag en herken het totaal niet, zelfs niet bij mijn peuter. Ik zou hier zeker professionele hulp voor zoeken.
     
  17. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    #17 MinnieMouse94, 24 feb 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2021
    Oh dit is heel herkenbaar, mijn oudste dochter van 6 is ook zo'n angsthaas. Durft inderdaad ook overdag niet zelf naar boven om iets te pakken, liever ook niet alleen naar de wc, niet alleen in de tuin, iets pakken in de keuken als wij aan de eettafel zitten in de kamer of alleen binnen blijven en al die dingen die al genoemd werden. Heel vervelend voor haar en voor ons. Ze steekt inderdaad haar zusjes ermee aan of probeert hen dingen te laten pakken voor haar zodat ze zelf niet hoeft.
    Ik weet ook niet goed wat ik er mee moet. Ik probeer wel er over te praten en haar te laten inzien dat het niet nodig is om bang te zijn, maar ik ben zelf ook echt een bangerik en bijvoorbeeld nog altijd bang in het donker ed terwijl ik volwassen ben dus snap ook wel dat ik kan zeggen wat ik wil, maar dat die angst er gewoon soms is.
    Gelukkig slaapt onze dochter wel in haar eentje op haar kamer, wel met het licht aan maar dat maakt me niet uit.

    Edit: en heel slecht, maar soms voel ik me ook zo geïrriteerd doordat ze me altijd wil volgen en mee wil naar de verdieping waar ik ook ben. Zo beklemmend zeg maar. En het loopt ook wel eens uit in boze buien omdat ze dan iets wil. Zoals vandaag wilde ze een appel eten en die wassen. Ze kan niet bij de keukenkraan en het krukje stond nog in de badkamer, naast de keuken. Dus ik zei haar die appel bij de badkamer wastafel te wassen maar dan is het dus boos en alles, puur omdat ze niet in die badkamer alleen durft te zijn.
    Wat soms wel goed werkt, is een liedje zingen als zij boven iets gaat pakken en wij beneden zijn.
     
  18. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.372
    113
    Ik vind het ook geen normaal gedrag hoor.
    Maar weet niet of je voor zoiets nu al hulp moet zoeken of zelf moet oplossen.
    Ik weet gewoon ook niet waar hulp te zoeken zeg maar.
     
  19. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.372
    113
    Die dingen die je als voorbeeld geeft zoals even wat pakken enzo doen we al heel lang. Maar het helpt gewoon niks.
    Hij durft alleen boven te zijn als ie aan het bellen is. Kwam ik achter met dat thuisonderwijs. De keren dat hij aan het bellen was met de klas/juf ben ik weleens weggelopen en viel me op dat hij dat totaal geen probleem vond.

    Wat bedoel je met hulp zoeken via wijkteam? Dat ken ik niet.
    Huisarts ook weleens over nagedacht, maar lijkt gelijk zo zwaar zeg maar. Helemaal in deze coronatijd.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Als je het zelf op kunt lossen, dan heb je natuurlijk geen hulp nodig, maar als dat niet lukt, dan is het wel handig. En beter op tijd dan wachten tot het echt uit de hand loopt en het aanpakken ook veel lastiger is en langer duurt. De huisarts en het wijkteam (bereikbaar via het CJG en de gemeente) kunnen een verwijzing afgeven. Het wijkteam kan zelf vaak ook het eea aanbieden, dat is dus wat laagdrempeliger. Coronatijd maakt dat niet zwaarder of minder zwaar, toch? Hoogstens de wachtlijsten een stuk langer...
     
    Baileyy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina