Zoon met IQ van 78; ervaringen???

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Twijfel, 28 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Twijfel

    Twijfel Fanatiek lid

    4 mei 2010
    2.003
    1
    0
    huisvrouw/moeder
    Noord Brabant
    Ongeveer 1 1/2 week geleden hebben wij te horen gekregen dat onze jongste zoon (9 jaar) een laag IQ heeft van 78. Ook is hij gevoelig voor sfeer en emoties van anderen, heeft hij een laag zelfbeeld, is hij perfectionistisch en faalangstig. :(
    Natuurlijk kwam dat niet helemaal uit de lucht vallen. Sinds groep 3 is het al hangen en wurgen op school en hij heeft groep 3 ook over gedaan. Toen dachten we dat hij niet tot presteren kwam omdat hij dromerig was en faalangst had.
    Toen hij vorig jaar in groep 4 zat, werd er steeds vaker over ADHD gesproken, maar ik was ervan overtuigd dat het dat iig niet was omdat we daar thuis "niets" van merkten. (Tja, iedereen is weleens druk of chaotisch en moet weleens stoom afblazen)
    Uiteindelijk zijn we naar GGZ gegaan en hebben we om een uitgebreide test gevraagd zodat we duidelijkheid zouden krijgen. Hij is getest op ADHD, autisme (omdat zn oudste broer Asperger heeft), sociaal/emotionele ontwikkeling en intelligentie.
    Maar dit was toch wel even schrikken voor ons. Vooral nu we van verschillende mensen om ons heen horen dat het toch wel een erg lage score is.
    Wie heeft hier meer ervaring mee en kan tips geven?
     
  2. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    #2 Saskia78, 29 okt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 okt 2012
    Heb je zelf het idee dat de score klopt? :)

    IQ Percentage van de bevolking met dit IQ Interpretatie
    > 130 2.1 Zeer begaafd
    121-130 6.4 Begaafd
    111-120 15.7 Boven gemiddeld intelligent
    90-110 51.6 Gemiddeld intelligent
    80-89 15.7 Beneden gemiddeld intelligent
    70-79 6.4 Zwak begaafd

    http://www.child-support-europe.com/fileManager/file/DOC%2066.pdf
    Titel van de tekst "mijn kind heeft een iq van 84, is hij nu zwakbegaafd"
    Duidelijk en interessant Leesvoer :)
     
  3. knap

    knap Niet meer actief

    #3 knap, 30 okt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 okt 2012

    Mijn zoon heeft een iq van 78.

    Hij zit nu bijna 4 jaar op het speciaal onderwijs en hij is zo ontzettend voor uit gegaan. Gedrag leren...

    Of hij zwakbegaafd is denk het niet. De mijne is soms wat langzamer in dingen maar bijvoorbeeld met rekenen blinkt hij uit. Het zegt nog niet zo veel een kind kan ook nog verder rijpen.

    Zelf heb ik een iq van 82 mijn verbalen iq is 98. Normaler dan normaal. Door dat ik moeite had met leren. Dat stukje was 69 en met 98 er bij kom je uit op 82. Word ik vaak overschat. Dat stukje van Saskia. Dank je wel begrijp ik nog meer van me zelf. ;)

    En weetje wat het is het is altijd schrikken als je kind niet mee kan komen, Het is geen schande. We kunnen nu eenmaal niet allemaal kleine professor,s zijn. Ik geef toe het is niet makkelijker met een laag iq maar begeleid je zoon zo goed als je kunt. Meer kan je niet doen. Verlang niet te veel van je kind. Het kan er niks aan doen. Maar haal er wel alles uit wat er in zit. Snap je een beetje.

    Wel en nu lees ik het weer. Vind ik dat school ook in jullie situatie best laat hebben geageerd. Maar ik snap ook dat het niet zo makkelijk is. Ben zelf 4 jaar bezig geweest om zoon op speciaal onderwijs te krijgen en ook naar jeugdzorg en ggz gegaan met mijn kind. Van af groep een heb ik het met elk ouder gesprek er over gehad is hij wel geschikt voor het ( normale onderwijs) ja dat is hij. Onderwijsadvies laten uit voeren uit eindelijk in groep 2. Eindelijk ging school er mee in met testen. Daar kwam uit dat hij leerbaar was. Jo dat wist ik ook wel. Dus geen speciaal onderwijs. Groep 3 toen begon de ellende pas goed. Begin groep 4 ben ik naar jeugdzorg gegaan die verwezen mij door naar het ggz en eindelijk kwam er uit. Van hij hoort op het speciaal onderwijs. Ben er nu nog wel eens verdrietig over. Waarom omdat ze mijn bps er bij haalden van ze zal wel overdrijven of wat dan ook. Ook al lig ik in de knoop met mijn emoties er is maar een iemand in de wereld die haar kind begrijpt en het goed aanvoelde dan ik.

    Het belangrijkste is ben er gewoon voor je kind( daar twijfel ik verder ook niet aan.) En hoop eigenlijk wel voor je kind dat hij naar het speciaal onderwijs kan en mag. Ze hebben er daar zo veel meer verstand van om deze kinderen te helpen en te begeleiden. Mijn ervaring is dat een ( normale juf/meester niet altijd snapt wat het inhoud om moeilijker te kunnen leren) En ze ook niet de juiste in steek hebben om deze kinderen te helpen. En dat zie ik op het speciaal onderwijs wel terug komen ze weten wat er met de kinderen is ze weten ook hoe ze deze kinderen moeten helpen. Hoe ze mee kunnen helpen aan het zelf vertrouwen keuze.s maken.

    Succes ermee. ;)
     
  4. lovelymom

    lovelymom Fanatiek lid

    30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    jeetje meid schrikken ! snap je gevoel wel
    alleen was het bij ons een stukje anders !
    mijn gevoel riep al vanaf baby af aan dat er iets was alleen kon ik me vinger er niet opleggen nu 4 jaar later diagnose adhd ! maar wel met een iq van 116 dus gemiddeld niv
    wij zijn hier blij dat ze zo vroeg die diagnose hebben kunnen stellen zodat ze dus geen achterstand op kon lopen in de aankomende jaren

    maar kan heel goed begrijpen dat je daar best van schrikt!
    maar meid het is nog steeds jou allerliefste en mooiste zoontje !

    heb voor de rest dus geen tips voor je
    maar wou je even een hart onder de riem steken !
     
  5. Twijfel

    Twijfel Fanatiek lid

    4 mei 2010
    2.003
    1
    0
    huisvrouw/moeder
    Noord Brabant
    Saskia: dank je wel voor de link; dat is weer een hele andere manier om ernaar te kijken.
    Wb de score: ik denk/hoop dat het allemaal wel zal kloppen; als de GGZ niet te "vertrouwen" is, dan weet ik niet meer waar ik het dan moet zoeken.

    knap: dank je wel voor je eerlijke verhaal; ik put er weer moed uit.

    lovelymom: dank je wel voor je lieve woorden. En je hebt helemaal gelijk; voor ons veranderd er niets. Maar soms is het goed om dat nog eens te horen/lezen.

    We hebben 15 nov een gesprek met de GGZ, de juf en leerlingenbegeleider van de huidige school, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me al aan het orienteren ben op speciaal onderwijs en hoe hij daar kan komen.
    Het lijkt me gewoon prettiger voor hem om in kleinere groepen te zitten met kinderen op ong hetzelfde nivo.
     
  6. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Goed dat je een gesprek hebt op school!
    Zij kunnen aan de slag met een handelingsplan.
    Zij kunnen nog hulp inschakelen van een Ambulant begeleider.
    Zij kunnen je zoon inbrengen in de Interne zorgcommissie.

    Al met al kunnen zij nog genoeg doen. Eventueel zelfs externe zorgcommissie.

    Ik weet natuurlijk niet helemaal hoe de vork in de steel zit.
    Soms is het ook om te buigen naar het aanvragen van een rugzak en dan hoeft je zoon niet eens naar Sbo.

    Op het Sbo kom je niet altijd even gemakkelijk.

    Succes.
     
  7. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.200
    140
    63
    Deze cijfers kloppen niet helemaal. Een IQ van 70 tot 85 is beneden gemiddeld, ook wel zwak begaafd genoemd.
     
  8. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @antje: en dit document legt oa uit waarom zwakbegaafd eigenlijk veel erger klinkt dan dat het is :)

    Ben zelf wat meer thuis in juist de hogere percentielscore dan de lagere... Maar al zoekend naar het ene.. Kom je ook automatisch bij het andere.

    Laat je niet gek maken hoor :)
     
  9. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.200
    140
    63
    Ik zou met school goed bespreken wat het beste is voor jou kind. Gezien zijn faalangst en weinig zelfvertrouwen, denk ik dat hij vaak overvraagd wordt op school. Speciaal onderwijs zal waarschijnlijk beter voor hem zijn.
    Bedenk dat je kind nog volop in ontwikkeling staat, over een paar jaar kan zijn IQ hoger uitvallen dan nu.

    Wat betreft zijn faalangst. Het is heel belangrijk dat hij succes ervaringen op doet. Dat kan al in hele kleine dingen. Persoonlijk denk ik dat hij op school op zijn tenen loopt als ik je verhaal zo lees.

    En dat anderen zeggen dat de score wel heel laag is, is overdreven. Onder de 70 is laag. 78 is lager dan gemiddeld.
     
  10. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.200
    140
    63
    Het is een mooi artikel. Zwakbegaafd vind ik ook een groot woord. Ik werk zelf met jeugd met een IQ van tussen de 60 en 85. Dit werd licht verstandelijk gehandicapt genoemd. Vind ik ook erg groot en niet passend. Nu is het licht verstandelijk beperkt. Klinkt nog zwaar, maar minder. Zelf zie ik het: jongeren die een paar jaar achter liggen in ontwikkeling dan leeftijdsgenoten.
     
  11. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @twijfel: ik bedoelde niet dat je ggz niet kunt vertrouwen... Maar als hij totaal geen zin had... Zal de score wellicht lager uitvallen dan wanneer hij enthousiast is en vol goede moed hard heeft gewerkt.

    Wij hadden een geen-zin-kleuter op de iqtest. En het advies was dan ook vooral om het over een paar jaar nog eens te proberen.
    Het is tenslotte een kleuter en die kun je moeilijk het belang van zo'n test uitleggen. Aldus degene die bij ons de test afnam.

    Dus luister zeker goed naar het ggz maar vergeet het ook niet naast je eigen ervaringen te leggen. Als ouder ken je je kind het beste.
    Natuurlijk kan het ook gewoon kloppen.. Maar stiekem wist je dan zelf ook wel dat hij waarschijnlijk niet de slimste van de klas zou zijn.

    En ik moet zeggen... Dat dergelijke cijfertjes aan de ene kant niet altijd alles zeggen op deze leeftijd.. Maar aan de andere kant soms best deuren kunnen openen.

    Dus er zit maar 1 ding op... Stap in de achtbaan en vergeet niet op te letten op wat er allemaal gebeurd. Volg je instinct en de professionals. Beiden hebben hun eigen expertise en kunnen niet zonder de ander.
     
  12. blije yvon

    blije yvon Bekend lid

    2 jul 2011
    587
    0
    0
    NULL
    NULL
    cijfertjes zeggen niet altijd alles, de manier van begeleiding en omgaan met je kind zegt veel meer en richt je op de toekomst.
    mijn zoon van nu 17 jaar heeft heel wat jaren getobt maar is nu helemaal op zijn plek op het scheepvaart en transport college en doet gewoon de opleiding die zijn vrienden ook doen. met een iq van 78 maar net met een beetje extra hulp (en geduld)

    succes!
     
  13. Tamireya

    Tamireya Actief lid

    25 mei 2012
    492
    0
    0
    Ik wil je door mijn verhaal proberen moed te geven.

    Onze oudste zoon is op de leeftijd van 6/7 jaar getest.
    Bij hem stelden ze een IQ van 79, ESM (ernstige spraak-taal moeilijkheden), faalangst, weinig zelfvertrouwen en daarbij ook nog een zwakke korte termijn geheugen vast.

    Dit alles is via de basisschool gegaan en wij hebben toen besloten om een rugzakje aan te vragen.

    Dit mede door het feit dat hij heel veel steun aan een vertrouwde omgeving heeft, vertrouwde mensen om zich heen maar vooral een school die zich echt inzet voor het kind !

    Wij hebben dit rugzakje toegewezen gekregen voor 3 jaar.

    Inmiddels zit meneer in groep 6, zijn faalangst is bijna weg, zijn zelfvertrouwen daar in tegen is gegroeid.
    En het allerbeste is dat hij nu cijfers naar huis haalt die wij nooit verwacht hadden. 7,8 en zelfs al een keer een 9 (ja je ziet het waarschijnlijk al, ik ben apetrots op mijn grote kanjer :D).

    Nu verloopt august 2013 ons rugzakje en willen wij het weer aanvragen, maar of dit mogelijk is, is nog niet duidelijk.

    Ten eerste omdat F. het zo ontzettend goed doet maar vooral omdat de wet ivm cluster 2 (waar hij dus onder valt) verandert is (weet niet of dit ook op de andere clusters toepasselijk is).

    Een laag IQ betekend dus niet altijd naar special onderwijs, het kan ook heel anders en daar ben ik reusachtig blij mee want ik zag mijn kind gewoon niet op het special onderwijs, en zoals het er tot nu toe naar uit ziet ook terecht ;)

    Volg je gevoel, informeer je goed over de verschillende scholen en misschien dat jullie basisschool ook zo goed kan begeleiden zoals onze.

    Een veilige, bekende en vertrouwde omgeving is voor kinderen met weinig zelfvertrouwen en faalangst heel erg belangrijk !
     
  14. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Mijn verhaal lijkt ontzettend op die van knap.

    Ook mijn zoon van (deze maand) 16 heeft een IQ van 78. Toen hij getest was (in Sophia KZH) en ze vertelden dat hij nooit zou kunnen leren lezen, schrijven, nooit zelfstandig zou kunnen wonen, nooit een volledig normaal leven zou kunnen leiden, zakte de grond onder mijn voeten weg, hij was toen trouwens 4.

    Nu zoveel jaren later zie ik wat hij allemaal heeft bereikt. Hij zit op speciaal onderwijs, nu praktijkonderwijs en hij kan lezen en schrijven !! Hij heeft er zoveel moeite voor moeten doen, eer het een beetje lukte was hij 11, en geloof mij maar dat hij hier voor heeft moeten knokken, tranen en boze buien hebben we moeten verdragen, hij vond het zoooooooo oneerlijk, dat het hem maar niet lukte om te lezen (hij is ook zwaar dyslectisch). Boekenkasten vol boeken over geschiedenis (zijn grote hobby) heb ik aangesleept om hem maar aan het lezen te houden, dit is Godzijdank gelukt.

    Zoals gezegd zit hij nu op praktijkonderwijs en hij wil al vanaf dat hij een jaar of 3 was iets in de horeca gaan doen, catering of kok, daar is hij nog niet helemaal uit. Bijna alle kinderen in zijn klas doen groenvoorziening en vakken vullen etc, ook niks mis mee, maar eigenlijk hadden ze op school geen passende oplossing voor een jongen die praktijk doet en een horecawens heeft......;) Nu hebben ze het voor hem zo opgelost dat hij speciaal op vrijdag de hele dag mag meedraaien met de koksopleiding, eigenlijk veel hoger als dat hij normaal zou kunnen en hij staat dan bij de leraar (chefkok) en dat gaat echt supergoed. Volgend jaar mag hij zelfs een examen hierin afleggen, ook dit is behoorlijk uniek, normaal gesproken zou hij zonder diploma van school af gaan....
    Ook loopt hij stage 1 dag in de week bij een zalencentrum en vanaf volgende maand (dan is hij 16) gaat hij 2 dagen stage lopen. Hoe moeilijk het toen ook was en hoe somber het voorgeschoteld werd door de doktoren, hij is zo veel meer vooruit gekomen. Ik hoop dat dat bij jouw kind ook zal gebeuren. Heel veel liefs, hopelijk put je wat goede moed uit mijn verhaal.
     
  15. Twijfel

    Twijfel Fanatiek lid

    4 mei 2010
    2.003
    1
    0
    huisvrouw/moeder
    Noord Brabant
    Wen86: bedankt voor je tips. Ik ga ze meenemen in het gesprek met school volgende week.

    Saskia78 en Antje77: het klinkt idd allemaal nog best zwaar vind ik; zwakbegaafd / licht verstandelijk gehandicapt / licht verstandelijk beperkt. Ik hou het voor onszelf voorlopig op een laag IQ; klinkt gewoon minder confronterend :)
    We wisten natuurlijk al wel dat er een reden moest zijn voor zijn gedrag op school en het niet presteren (hij rekent nu bijv met moeite tot 20 terwijl de rest van de klas tot de 1000 gaat en ook met taal en lezen loopt hij ruim een jaar achter) maar we hadden eerlijk gezegd niet verwacht dat het zo heftig zou zijn.

    Dit advies ga ik zeker in mijn oren knopen! Dank je wel.

    blije yvon, Tamireya en mamabri: heel erg bedankt dat jullie je ervaringen hebben willen delen; het geeft me weer moed mbt de toekomst.

    We zijn er nog niet helemaal uit mbt school; we wachten het gesprek volgende week af. Kijken hoever de school wil gaan om G te helpen en navragen of het GGZ verwacht of dat genoeg is.
    We gaan er ook van uit dat hij niet meteen op het speciaal onderwijs terecht zal kunnen, uds kunnen we bekijken of de geplande aanpak helpt of niet. Spannend allemaal. Ik hou jullie op de hoogte.
     
  16. Twijfel

    Twijfel Fanatiek lid

    4 mei 2010
    2.003
    1
    0
    huisvrouw/moeder
    Noord Brabant
    Pfff het gesprek was heftig en confronterend. Het is de eerste keer dat ze hier op school mee te maken krijgen, dus ze hebben er helemaal geen ervaring mee. Ze vinden het erg moeilijk om het leerproces en presteren los te laten en zich nu eerst te richten op zijn wel bevinden. Ze gaan hulp inschakelen bnij Edux, maar hebben er wel meteen bij gezegd dat ze geen speciaal onderwijs zijn, dus maw moeten we er rekening mee houden dat hij niet kan blijven.
    Voorlopig gaan ze iig werkjes van groep 4 aanbieden als ze zelfstandig moeten kunnen werken zodat hij hopelijk wat succes ervaringen krijgt. Het blijft nog even spannend, rond de kerst weten we meer.
     
  17. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    wij zitten in een zelfde situatie met onze middelste dochter tessa van 7,5. ze heeft de wisc test erg wisselend gemaakt, werd onderzocht omdat taal spraak niet goed loopt, nu scoorde ze op taalgebied beter dan op perforale ( logisch handelen, ruimtelijk inzicht etc.) dat laatste echt zwaar beneden het gemiddelde en qua spraak nog in het gemiddelde, wel onderkant gemiddelde. maar de test vertoont een wisselend beeld ook heeft ze moeilijke dingen gweigert te proberen was niet over te halen.... dus ze hebben aan deze test geen iq score gekoppelt....., nu word ze in januari nog een keer met de son methode getest. bij de logopedische testen kwamen de spraak taal hiaten wel naar voren overigens...

    Bij tessa zien ze ook afwijkend gedrag en ze denken bij haar aan ADD, ASS of NLD
     
  18. nana33

    nana33 VIP lid

    17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik kwam dit topic toevallig tegen wilde alleen even tegen alle mama's met kindjes met een wat lager IQ zeggen dat IQ bij een kind absoluut nog niet stabiel is! Ik ben beroepsmatig redelijk bekend met onderzoek naar IQ testen en wat veel mensen niet weten is dat het IQ van een kind nog met tientallen (!) punten kan veranderen. Je kunt dus "zomaar" van zwak- of hoogbegaafd naar gemiddeld begaafd gaan. Helaas zijn veel instanties en scholen hier niet voldoende van op de hoogte, waardoor kindjes met een lage score regelmatig onterecht geclassificeerd worden als laag begaafd. Pas na puberteit begint het IQ zich min of meer te stabiliseren (maar zelfs voor volwassenen is het niet abnormaal als je IQ met 10 punten daalt of stijgt).
     

Deel Deze Pagina