Zoon van vriend

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Toys, 6 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toys

    Toys Fanatiek lid

    21 jul 2006
    3.326
    0
    0
    Hey meiden,

    Mijn vriend heeft een zoon uit een eerder huwelijk. Hij is nu negen jaar, hoogbegaafd zeggen ze, en hij komt om de drie weken een weekendje slapen. Nu heb ik altijd geleerd dat ik tegen oudere mensen en vreemden u moet zeggen. Nu heeft hij dat met zijn opvoeding niet meegekregen en ik kan me daar behoorlijk aan storen. Vooral als hij oudere mensen bij hun voornaam noemt. Nu noemt hij mijn ouders ook bij een voornaam maar ik vind dat zo NIET klinken. Ik wil dan ook dat hij mijn ouders niet bij de voornaam noemt maar bv tante Joke en ome Gerard of zo iets.
    Hoe denken jullie hierover en hebben jullie misschien een alternatief?

    Kus Toys
     
  2. keizerin

    keizerin Niet meer actief

    Ja het is wat je gewend bent.
    Ik word er altijd een beetje misselijk van als kinderen zo netjes gaan praten(tegen familie/vrienden) maarja ik ben het ook niet gewend en wij hebben ook nooit zo gepraat met u enz.

    Ik denk dat je het met je vriend daarover moet gaan hebben.
     
  3. Karina

    Karina Fanatiek lid

    31 mrt 2006
    1.987
    0
    0
    Mamma & masseuse
    Rotjeknor
    Dat ze "u" zeggen oke, dat ben ik het met je eens, maar ome die of tante zo, getver nee daar hou ik ook totaal niet van! Heb je het al met je vriend besproken wat hij er van vindt, het is tenslote zijn kind?!?
     
  4. Toys

    Toys Fanatiek lid

    21 jul 2006
    3.326
    0
    0
    tegen familie en vrienden hoeft hij geen u te zeggen van mij ... maar hij zegt tegen onbekenden nooit u. Was gewoon benieuwd hoe jullie daar over denken.
     
  5. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    tja ik ben van de oude stempel ;) mijn kinderen hebben en zeggen nog steeds u tegen oma's en opa's en de rest van de fam

    ook wordt bij ons de termen tante's en ooms gebruikt

    ik heb 2 nichtjes die opa en oma dus gewoon bij de voornamen noemen en dat vind ik dus niet klinken

    ik heb mijn kids gezegt zolang een volwassene niet tegen jullie zegt van noem me maar zo of zo en zeg maar je en jij tegen mij dan zeggen hun netjes U

    maar ja dat is mijn vorm van opvoeden
    ouderen willen toch ontzag hebben van de jeugd
    dan begin je met het benoemen van een oudere met U :)

    en niet pietje of jantje

    zelf ik praat nog met U tegen ouderen :)
     
  6. Judith75

    Judith75 VIP lid

    9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Ik vind wel dat je ouderen met u moet aanspreken, maar niet dat mensen oom en tante genoemd moeten worden terwijl ze dat niet zijn. Dan maar idd gewoon de voornamen.
     
  7. Karina

    Karina Fanatiek lid

    31 mrt 2006
    1.987
    0
    0
    Mamma & masseuse
    Rotjeknor
    Zo denk ik er dus ook over!
     
  8. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Mijn kinderen worden precies zo opgevoed :D

    Groetjes Joyce
     
  9. Niet meer actief

    Ik ben opgevoed met dat ik U moet zeggen maar heb er een hekel aan, ik vind het zo BEGGHH kan niet goed uitleggen waarom, ik vind respect niet in het woordje U zitten maar in je algemene gedrag en als ie verder keilief en braaf is en respect heeft dan waarom niet een voornaam?

    Het gaat toch om die zich verder gedraagt niet om een woordje?
     
  10. Toys

    Toys Fanatiek lid

    21 jul 2006
    3.326
    0
    0
    Idd zo ben ik dus ook opgevoed en dit wil ik ons kindje straks ook meegeven.

    Ik zie dat de meningen weer aardig verdeeld zijn... Ik heb het ook altijd niet meer dan normaal gevonden het "U-en" maar dat is tegenwoordig niet meer zo denk ik ;)

    Dank allemaal voor jullie reacties.

    Kus Toys
     
  11. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    respect begint echter wel bij het woordje U zeker bij de ouderen
    die zijn helemaal met U opgevoed

    en keilief en netjes dat zegt niets over respect , respect laat je verbaal merken dus met woorden

    mijn kids zijn ook keilief en netjes maar als ik hoor dat ze een oudere met je en jij aanspreken gaat het respect er bij mij totaal af

    je spreekt iemand netjes aan met U en niet Jij of Je mits ze dat zelf aangeven
     
  12. Platliggertje

    Platliggertje Fanatiek lid

    11 dec 2006
    1.683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    U zeggen, is op zich een vorm van beleefdheid, dat moét hier ook zo.
    Ook verlang ik van m'n jongens dat ze steeds met twéé woorden praten (bv dank U MAMA, ja MAMA, mag ik ALSTUBLIEFT, enz zijn daar vbn van).
    Dat zal wellicht de oude stempel zijn, maar ik wil dat m'n jongens beleefd zijn, respect tonen en vriendelijk zijn.
    Ik heb een bloedhekel aan kinderen die zeggen 'ik WIL dat' of die geen dank U zeggen.
    Elk z'n eigen mening hierover, maar dit is alvast de mijne ;)
    Ik heb het er niet echt ingepompt, maar das gewoon sinds hun geboorte geweest dat ze dat steeds hoorden van mij en zo zijn ze ermee opgegroeid (ben echt geen tiran :p )
     
  13. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    ik ben het helemaal met je eens hoor platliggertje
    en oude stempel nee denk dat wij nog het besef hebben wat beleeftheid is en respect

    veel praten over een vrije opvoeding en tillen daar niet zo zwaar aan

    helaas pik je die kinderen er dan ook zo uit :(
    en ook ik heb een hekel aan dat amincale gedoe

    maar goed dat is ook mijn mening :)
     
  14. Niet meer actief

    ja ik ben heel streng opgevoed, wist precies wat wel en niet mag maar u zeggen is een vorm ervan maar je hebt donders veel kids die u zeggen en stontvervelend zijn, dan heb ik liever jij-vorm en gewoon netjes gedrag, zoals dankje als ze iets krijgen, astjeblieft e.d. Ik vind U eerlijk gezegd beetje ouderwets. Respect begint bij gedrag niet bij woorden...die zijn levensloos en hoeven niets te betekenen, daden zeggen meer dan woorden zeggen ze altijd...
     
  15. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    hey ponyville, hoe zie jij het dan op school bijvoorbeeld?
    ik sta voor de klas met tieners. Jij/je of U?

    Ik vind het bij sommige kinderen dus niet zo erg wanneer er een keertje je uitvliegt, maar vind het over het algemeen niet fijn klinken als je jij of jou gebruikt word.
     
  16. Niet meer actief

    Ik behandel mensen zoals ze mij behandelen, DUS als iemand jou met respect behandeld geef je dat terug e.d. dat heb ik geleerd vanuit thuis, als een leraar asociaal tegen mij is kan die dat terug verwachten maar als ie netjes is doe je netjes terug en kan daarbij U horen, ik vind trouwens bij tieners helemaal geen u horen, je stelt je dan ver boven een tiener en zou bij mij helemaal niet werken...ik kon het altijd prima met de leraren vinden die vriendelijk maar rechtvaardig waren, orginele straffen verzinden (dus niet zomaar iets overkalken) maar echt iets waar je moeite voor moet doen en een vriendenband zolang je je gedraagt moet kunnen dan, kan ik meer waarderen als iemand die zich meer voelt als mij (en dat ook duidelijk laat merken)

    Ik heb een ontzettende hekel aan mensen die respect willen afdwingen en niet hun best doen om die te verdienen alleen omdat ze toevallig een bepaalde functie hebben, ik draai dan meteen mijn kont tegen de krib in en zal het tegenovergestelde doen, terwijl als iemand "normaal" doet en bv Juf Annie mag zeggen vind ik dat al veel relaxter en zal ik meer mijn best voor zo'n iemand doen...
     
  17. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Nah ik geloof dat er dan 2 dingen door elkaar heen lopen.

    want 1. behandel ik elke leerling met respect (zelfs als er tegen mij niet zo gedaan word). Maar sommige zeggen je en jij op een manier die ik niet prettig vind, alsof ik een vriendinnetje ben en dat hoort niet. En dat heeft niets te maken met hoe ik ze behandel. Ik geef nooit lullig overkalk straffen, daar heeft niemand wat aan. (mocht ik al straf geven)

    Een vriendenband, hoor dus niet in mijn vak. Aardig zijn en in je leerlingen inleven vind ik zeer belangrijk maar we zijn geen vrienden.

    Daarom zei ik al van sommige leerlingen vind ik het dus helemaal niet erg, maar de toon van andere erbij vind ik niet prettig.

    Ik heb zelf ook liever Juffrouw dan mevrouw, klinkt veel leuker vind ik.

    Ik ken geen collega's die zich meer voelen dan een leerling, feit blijf dat zij kinderen zijn en wij volwassenen.
     
  18. Niet meer actief

    ja de toon is zeker erg belangrijk natasja maar goed DAT kan ook een stukje respect zijn door een bepaalde (juiste?) toon te gebruiken als je toch je wilt zeggen.

    Ik vind soms dat het woordje U een valse vorm van bescheidenheid kan geven omdat het niets hoeft te betekenen als je het niet meent (kortom je woorden moeten overeenkomen met je daden)

    Het lijkt mij verschrikkelijk moeilijk om juf te zijn zeker omdat ik zelf altijd bijdehandje was en ja daar word je door leraren op veroordeeld (terwijl ik het juist als een goed iets zie, om veel te willen leren, vragen stellenm discussies voeren e.d.)

    Laten we zeggen dat ik het niet zou kunnen omdat ik die perfecte grens tussen juf - leerling niet zou weten, aan de ene kant heb ik zoiets van ja, uiteraard, het zijn kinderen maar aan de andere kant vind ik dat je zo ook niet hoeft te kleineren omdat ze (nog maar) kinderen zijn (ik was soms beter op de hoogte van bepaalde zaken als de leraren waren en verveelde me dood op school, en als ik dat dan zei was ik vervelend) het zijn "jonge" volwassene in training zeg maar :p ook die hebben de ruimte nodig om zichzelf te ontwikkelen en lang niet elke volwassene weet meer dan een kind....soms kan je zelfs leren van iemand van 14 en daar moet je als leraar ook voor open staan (nieuwe ideee, nieuwe ezelsbruggetjes bv)

    DIE perfecte grens kunnen maar heel weinig leraren vinden en DIE leraren zag ik altijd erg tegenop en deed ik nooit wat verkeerds bij... maar WAT het nu precies is en hoe je dat voor elkaar krijgt, ik denk dat je er ook aanleg voor moet hebben en niet iets is wat je zo op school kunt leren ...

    Wat voor les geef je Natasja (ben meteen nieuwsgierig geworden) want een goede leraar . lerares zijn is ontzettend moeilijk...
     
  19. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ik geef engels. daarbij ben ik leerlingbegeleider van kinderen met een leer of gedragsprobleem.

    Ik vind dat je helemaal gelijkt hebt, ik heb echt geen problemen met kids die je of jij zeggen met de juiste toon! dat heb je goed gezien.

    Ik denk dat ik net als jij was, altijd wel de uitdaging aan willen gaan, beetje op de rand, bijdehandje. maar daarom snap ik sommige leerlingen gelukkig wel beter.

    En nee, kleineren van kinderen omdat ze nog maar kinderen zijn dat moet ook absoluut niet! En zeker leer ik elke dag van de leerlingen en hun gedrag, sta je daar niet voor open denk ik dat je geen goede leraar kunt zijn (dus alleen maar denken dat wat jij doet goed is en dat de kids niks te zeggen hebben omdat jij alle wijsheid in pacht hebt)
    Ik vind ook dat mijn vak veeeeel verder gaat dan het overbrengen van een taal. en helaas hebben sommige collega;s dat niet.
     
  20. Niet meer actief

    niets op aan te vullen, jij bent duidelijk "one of the good guys"zoals ik dat vroeger altijd noemde haha

    Het is jammer dat sommige leraren het talent niet hebben, ik denk inderdaad als je vroeger zelf een beetje zo was dat je beter kan begrijpen hoe iemand in elkaar steekt..
     

Deel Deze Pagina