Zoontje (2 jaar) wil 's avonds niet slapen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Marie85, 1 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marie85

    Marie85 Lid

    22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Hoi allen,

    Ik ben op zoek naar vergelijkbare verhalen en iemand die tips heeft.. ons zoontje van nu 2 jaar (en ruim 3 maanden) wil 's avonds niet slapen. Het begint al meteen rond 7 uur als hij naar bed gaat. We doen het hele avond ritueel (flesje melk, tanden poetsen, boekje lezen etc.) en dan leg ik hem in bed. Hij gaat meteen staan en begint te roepen 'beneden, beneden!'.

    Nu heb ik al de methode geprobeerd met zoveel minuten wachten en dan weer neerleggen etc. Alleen hij houdt maar niet op. Hij gaat ook niet alleen roepen, maar hysterisch krijsen en huilen. Hij schreeuwt zich helemaal schor. Hij is dan echt overstuur.

    Punt is dat we ook een dochter van 4 hebben, die ligt in de kamer ernaast. Zij heeft momenteel ook moeite met inslapen, dus zitten we om de beurt bij haar tot ze slaapt (vaak wel met een minuut of 10) en dan slaapt ze verder goed. Alleen door het geschreeuw lukt het niet.. dus neemt nu degene die ons zoontje op bed legt hem steeds na een tijdje weer mee naar beneden.

    Het ging een tijdje zo als hij beneden was, dan ging hij nog even rond banjeren en na een half uurtje weer op bed en wel slapen. Dus kozen we voor die methode. Alleen de laatste week houdt hij het wel tot half 10 wel! We proberen steeds weer hem op bed te leggen, maar hij blijft hysterisch doen. Negeren werkt niet, want hij houdt het lang vol en dat vind ik ook zielig. Hij is echt overstuur.

    Is dit een fase en gaat het weer over? Mijn dochter had ook wel eens zoiets, een week of twee, maar niet dat hysterische. Hij wil ook steeds bij mij zijn en veel getild worden. Misschien verlatingsangst?

    Ik vind het heel lastig.. ik zit namelijk net overspannen thuis, sinds vorige week. En elke avond ben ik zo moe en dan gaat hij maar door.. ik ben gisteren echt uit mijn slof geschoten tegen hem, en dan voel me ik daar weer super schuldig over :(.

    Mijn man werkt momenteel keihard, heeft het heel druk op het werk, probeer mij wel zoveel mogelijk te steunen, maar ook hij vindt het moeilijk rustig te blijven 's avonds en is ook chagrijnig en boos.

    Hij slaapt 's middags nog, maar ook als we daar mee sleutelen (inkorten e.d.), gaat hij 's avonds niet beter slapen.
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Misschien is hij gewoon niet moe? Je zegt dat jullie gesleuteld hebben aan het dutje, maar hoe heb je dat gedaan en hoe lang heb je dat volgehouden?
     
  3. Marie85

    Marie85 Lid

    22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Hij is vaak vroeg wakker (rond half 6 / 6 uur) en is dan rond 11.30 uur moe - hij kan dan makkelijk slapen tot 14.30 uur. Dat is lang, dus daarom hebben we dat een paar keer geprobeerd dat terug te brengen naar max 2 uur. Alleen dan merken we 's avonds geen verschil. Hij slaapt ook drie keer per week bij de opvang, daar slaapt hij max 1 a 1,5 uur. Ook dat maakt voor de avond niet uit.

    Ik ga vanavond proberen hem wat later op bed te leggen.. misschien even een tijdje bij hem te zitten.. en dan daarna op de gang wat te rommelen.
     
  4. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Wat vervelend voor je deze situatie!

    Hier wat opties waar ik aan denk.

    Is het een idee om het middagdutje er een week uit te halen? Kijken wat er dan gebeurt? Of heb je het idee dat hij juist oververmoeid/ overprikkeld is en juist het dutje nodig heeft?

    Is het een idee om 20min bij hem te gaan liggen? Dus gewoon in bed bij hem. Rustig zn gezichtje aaien of over zn bol. Verder niet praten ofzo. Maar zorgen voor een soort 'veilig gevoel' in bed.

    En tja dan kan het nog zijn dat hij een soort spiegel voor houdt. Jij zit niet lekker in je vel. Dus dat voelen je kinderen feilloos aan. Ze vormen een spiegel voor jou. Dus voel eens van binnenuit wat het met je doet zodra hij begint met krijsen en huilen. Wat doet dat met jou? En kun je daarin je eigen gevoelens misschien er meer laten zijn (van misschien wel zelf willen krijsen en huilen??) Alles wat jij kan opruimen aan eigen emoties zal je kind rustiger maken. Hij is niet ontspannen omdat jij dat waarschijnlijk ook niet bent. Miss kun je zelf eerst even kort gaan mediteren of een korte ontspanningsoef doen na het eten zodat hij dat aanvoelt en meelift op jouw rust
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Misschien ligt het aan mijn ervaringen met mijn eigen kinderen, maar op die leeftijd nog meer dan twee uur, of zelfs anderhalf uur, slapen: dat was hier vragen om problemen.

    Kan overigens best zijn dat hij dat overdag met plezier doet, zo lang slapen. Maar ik vind het niet onlogisch dat hij dan's avonds nog niet moe is om 19u.
     
  6. Marie85

    Marie85 Lid

    22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Dank je wel voor het meedenken! Ja ik denk ook dat hij weer reageert op hoe wij reageren.. ik ben heel onrustig en word sneller boos en mijn vriend ook. Je ziet dat dat geen effect op hem heeft, dus waarom doen we het onszelf aan.. hij schrikt er wel van bedoel ik, maar hij gaat dan niet ineens wel slapen. En dan voelen we ons ook nog rot, omdat we steeds zo boos zijn van binnen.

    We hebben begin dit jaar een tijdje gehad dat dit 's nachts gebeurde. Toen zijn we uiteindelijk naast hem gaan liggen op een matras (hij ligt nog in een ledikantje) en dan sliep hij verder. Na een paar weken was het over.

    Nu ga ik wel eens even naast hem zitten, dan wordt hij rustig, maar na een paar minuten gaat hij dan keten.. en ook als ik hem negeer of signalen geef van ga nu slapen.. gaat hij dan keten en uiteindelijk zitten en zegt hij 'tillen'. Hij blijft dus niet liggen.

    Het middagslaapje eraf halen kunnen we proberen, ik moet wel zeggen dat me dat ook wel benauwd.. want dat is wel het moment op de dag dat we even op adem komen. Hij is namelijk overdag ook flink aan het peuter puberen en wil de hele tijd alles aanraken wat niet mag. Dat vreet ook energie. Misschien toch structureel inkorten..
     
  7. Marie85

    Marie85 Lid

    22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Ik snap inderdaad wat je bedoelt.. onze ervaring met onze dochter was hetzelfde. Zij sliep tot ze 3 jaar was van 12.00 - 15.00 uur en dit had geen effect op de avonden. Soms had ze wel een weekje dat ze steeds eruit kwam, maar verder ging het wel goed. Dat is dus ons referentiekader.. en omdat het korter slapen nog niets uit lijkt te maken en hij wel vroeg wakker is, hebben we het nu zo gelaten.

    Maar misschien toch nog maar eens consequent proberen dan.. max 1 - 1,5 uur.
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zou het eerlijk gezegd afschaffen, of houden op max 1 slaapcyclus (45 min ongeveer).

    Ik begrijp heel goed dat je dat niet wil. Elke ouder kijkt met heimwee terug naar de rust van dutjes, zodra die afgeschaft zijn. Maar ik denk dat je slaap moet bekijken als een vaste nood per dag. Alle uren die overdag al ingevuld worden, zullen 's nachts niet meer beschikbaar zijn voor slaap... Toch niet bij kinderen die, net als je jongste, niet extreem veel slaap nodig hebben.
     
  9. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Ik begrijp je. Je lontje is zelf al kort en dat werkt door. Neem het jezelf niet kwalijk hoor. Het komt weer goed. Als jij nu meer rust krijgt omdat je thuis zit, wordt het vast beter. Belangrijkste is dat je het inzicht/ bewustzijn hebt, dat er een wisselwerking is tussen jullie emoties en die van hem.

    Ja misschien gewoon dat slaapritueel gaan zien als een rustritueel voor jezelf. Niet bezig zijn met 'willen dat hij slaapt' maar zie het bedritueel als een moment van samen de dag afsluiten. Ook voor jezelf! Misschien kun je er zo iets rustgevends van maken voor hem en jezelf. Neem er de tijd voor, miss een ontspannend muziekje aan, lekker samen knuffelen in bed (evt overgaan op een groter bed zodat je samen in zijn bed kunt liggen) of anders een fijn kleed of kussens op de grond om in te hangen. En dan zachtjes liedjes zingen, fluisteren met elkaar en langzaam afbouwen.
     
  10. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    En ik zou zijn middagslaap inkorten. Miss max 1 uur slaap. En dan miss half uurtje later naar bed gaan. Maarrrrr je kind kan ook juist overprikkeld zijn en oververmoeid he. Dat hij dus veel te moe is eind vd dag, daardoor overprikkeld raakt en niet meer kan slapen. En dit uit dmv krijsen of huilen... Als ik zelf overprikkeld ben, ben ik vaak zooo moe maar lig ik uren wakker.... Ik kan dan niet meer de rust vinden om in slaap te vallen
     
  11. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.493
    1.090
    113
    Oke ik sta er heel anders in als de rest lees ik, mijn zoontje is nu 2 jaar en 8 maanden en slaapt nog geregeld slecht. Onze oudste is 8 jaar en heeft zn slaap goed nodig. dus wij vinden het belangrijk dat de oudste goed slaapt. De jongste haalt overdag zn slaap wel in;)
    Als de jongste dus niet wil slapen s avonds gaat hij weer mee naar beneden, op de bank bij ons of even rustig spelen, iig zonder herrie zeg maar.
    De oudste kan zo goed slapen en de jongste, tja die valt vanzelf letterlijk om van de slaap. Vaak leggen we hem wakker in bed, soms begint t herrie schoppen dan weer zodra hij in bed ligt en valt ie op de bank in slaap en leggen we hem over in zn eigen bed.
    Moet ik er wel bij zeggen dat hij al vanaf dat hij 22 mnd is in een 1 persoons bed ligt. Nu ik dit typ zit ik aan t voeten eind van zijn bed, en blijf 10/15 minuten bij hem tot hij een heel eind slaapt. Vaak werkt dit prima, soms dus niet.

    Overdag slaapt de jongste dus nog van 12 tot half 3/3 uur, en als we een dag weg gaan slaapt hij niet of even in de buggy/auto. Ik blijf niet thuisnvoor zn slaapje, hoogstens gaan we wat later of eerder van huis maar dit is maar heel af en toe in t weekend.

    Wij denken altijd maar zo, dit houden ze niet vol tot hun 18e:roflmao::roflmao: (en wij ook niet) dus we gevem er nu maar aan toe.

    verstandig?, geen idee maar t werkt hier t beste want we winnen het toch niet als hij niet wil slapen en ik heb dus geen zin om 100 x hem in bed te leggen en hem zo overstuur te zien daardoor.


    Succes, en doe vooral waar jij je goed bij voelt :thumup:
     
  12. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    ik denk ook dat hij echt nog niet moe is! Een kind van 2 dat drie uur slaapt overdag zal ws niet om 19 uur alweer moe zijn (ok er zijn vast wat uitzonderingen), maar het lijkt me obv wat je vertelt dat hij idd niet moe is.
    Dit is een duidelijk geval. 'robbing Peter to pay Paul" erg leuke engelse uitdrukking die hier van toepassing is. Als je overdag meer laat slapen dan gaat er 's avonds minder overblijven. eens met @Shakes dat een kind een bepaald aantal uur per etmaal ongeveer moet slapen dus hoe meer er overdag vanaf gaat hoe minder er 's nachts overblijft. Ik zou het even flink gaan terugschroeven tot 1.5 uur. een rustmoment voor jezelf van 1.5 uur moet toch wel genoeg zijn om op te laden?
    onze 2-jarige slaapt 2 uur overdag maar gaat 's avonds pas tegen 8 uur naar bed (vaak dan al tussen 6 en 6.30 wakker).
    En als hij dan nog niet gaat slapen dan is het denk ik een gewoonte inmiddels geworden en dan zou ik er even bij blijven liggen. Gaat hij beetje klieren of spelen gewoon negeren, gewoon zelf even van het rustmoment genieten ;)

    ps lees net dat je sinds kort overspannen thuis zit, ai vervelend! dan snap ik dat het wel heel lastig is om hem wakker te maken overdag. Ik zou echt je man nu vragen om even wat minder te werken en je meer te ontlasten. Je bent ziek en moet herstellen!
    Misschien gewoon 's avonds demonstratief op bed of op de bank gaan liggen als de jongste naar bed moet? Of juist bij de oudste dan even in bed gaan liggen dan heb je ook een rustmoment
    sterkte!
     
    Shakes vindt dit leuk.
  13. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Onze jongste MOEST ik echt binnen 45 minuten wakker maken, dat was in de periode tussen 2 en 3,5 a 4 jaar. Deed ik dat niet dan had ik 's avonds theater! Vergat ik de tijd dan was het hier kiezen tussen twee kwaden: wakker maken en dan een strontsjagerijnig/jankerig kind om me heen (en dat duurde dan helaas totdat ze 's avonds weer naar bed moest) Of ik liet haar slapen tot ze uit zichzelf wakker werd, meestal na 2,5 a 3 uur. En dan had ik tot 9 uur 's avonds een stuiterbal die uiteindelijk op de bank in slaap viel. Eerder proberen was geen optie. Ook konden we niet reageren op vermoeidheidssignalen.... wanneer je maar iets zei in de trant van "ben je moe?".... dan was het net dat duracelkonijntje....

    Dus mijn tip: of s middags gewoon laten slapen tot ie wakker wordt en dan 's avonds later naar bed. Of de wekker zetten en na 40/45 minuten wekken en op normale tijd weer naar bed.
     
  14. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    Ik zou toch kijken naar de duur van het middagslaapje. Hier slaapt dochter van 2,5 alleen nog een uurtje s middags bij de opvang, maar thuis niet meer. We waren er ook elke keer lang mee bezig voor ze eindelijk sliep s avonds.
    Vervelend dat je nu thuis zit en het middagslaapje ook zelf een fijn moment vind. Je kan evt kijken naar andere alternatieven. Even rustig een filmpje laten kijken bijv. En misschien kan je in je omgeving wat extra hulp inschakelen?
     
  15. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.372
    560
    113
    Vrouw
    Mijn dochter was wat jonger, die deed met 20 maanden geen middagdutje meer, maar bij haar was het een teken dat ze over wou naar een ander bed.
    Wij hebben toen 2 spijlen uit der bed gehaald en daarna sliep ze super goed en bleef ze ook in bed liggen.
     
  16. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    en als je hem voor het slapen gaat goed moe maakt? Lekker naar buiten toe in de herfstwind en daarna in bad? Mijn zoontje krijgt dan altijd helemaal rode wangetjes en stort als een blok in slaap.

    Het middagslaapje lijkt hij nu misschien heel hard nodig te hebben, maar het kan ook het gevolg van het laat slapen en vroeg wakker worden zijn. Misschien toch het slaapje beperken tot max 1uur.
     
  17. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    832
    638
    93
    Vrouw
    Slaapt hij nog in een ledikantje? Voor mijn dochter was de oplossing een "groot" bed. Strak tegen de muur aan en aan een kant een afscheiding. Ik ging 's avonds bij haar in bed liggen en las net zo lang voor totdat ze in slaap viel. Soms tien minuten, soms een half uur. Dan bleef ik nog even liggen en stond dat zachtjes op. Een enkele keer viel ik eerder in slaap, maar dan werd het boekje in mijn handen gedrukt. ;)
     
    nicole18 vindt dit leuk.
  18. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.580
    1.203
    113
    randstad
    Ik zou er s avonds bij blijven tot hij slaapt de middag lijkt mij niet heel vreemd maar Ik heb dan ook enorme slaapkoppen die van 6 slaapt van 19 tot 7 en die van bijna 2 ook en dan in de middag nog 2 tot 3 uur
     
  19. Marie85

    Marie85 Lid

    22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal! Sorry het duurde even.. ik wilde er even een keer goed voor zitten. Bedankt voor alle tips en het meedenken, heel fijn!

    Even een update.. @nicole18 zoals jullie staan wij er ook wel in. Liever de kleinste mee naar beneden, zodat de grote goed kan slapen. Geen drama, gehuil etc. en ook niet 100 x heen en weer lopen. Bij mijn dochter werkte dat ook altijd.. maar het leek of mijn zoontje het steeds later maakte. Eerst was het 8 uur, daarna half 10 en soms later voordat hij ging slapen.

    Met een ingekort slaapje naar 1 uur, maakte het geen verschil. Daarom zondag hem de hele dag niet laten slapen. Dit ging best aardig, behalve dat hij vanaf de namiddag niks meer wilde en heel jengelig was. Hij ging vervolgens wel om 19 uur direct slapen, tot 7 uur de volgende ochtend! Dus wij blij.. maar goed, hij was ook echt moe.

    Maandag heb ik bij de opvang gevraagd of ze hem wilde proberen wakker te houden, tenzij hij echt heel moe was, dan misschien een kort slaapje. Uiteindelijk heeft hij daar een half uurtje geslapen - 's avonds wilde hij vervolgens om 19 uur nog niet slapen.. maar om 8 uur wel, dat vind ik okay.

    Dinsdag hebben ze hem de hele dag opgehouden bij de opvang, hij ging toen wel weer om 19 uur direct slapen.. maar toen werd hij om half 12 's avonds wakker en wilde niet meer slapen die nacht. Uiteindelijk bij ons in bed wel gaan slapen!

    Woensdag heeft hij weer een uurtje geslapen 's middags, hij viel bijna om van de slaap.. 's avonds ging hij rond 20 uur slapen.. dus ook okay, maar weer om half 12 wakker en drama. Dochter vervolgens ook wakker.. grrr.. Uiteindelijk 2 kinderen bij ons..

    Gisteren heeft hij weer een half uurtje geslapen bij de opvang.. maar waren we tot 21.30 uur 's avonds met hem bezig. Wel sliep hij daarna door tot 7.15 uur en was niet meer wakker 's nachts.

    Dus ja wat is dan wijsheid.. hij wil overdag nog wel slapen, is wel moe. Een uurtje of half uurtje kan, maar zorgt er wel voor dat hij 's avonds niet meteen gaat slapen (variërend tussen 20.00 en 21.30 uur). Alleen dit was ook zo toen hij 2 uur sliep overdag.. dus ja..

    Die paar keer niet slapen overdag heeft er wel toe geleid dat hij een paar keer direct in slaap viel om 19 uur.. maar twee keer ook tot nachtelijk gedoe. Dan heb ik nog liever gedoe in de avond ;).

    In mijn omgeving hoor ik ook meer verhalen van moeders met peuters die niet voor 20.00/21.00 uur slapen.. dus ja.. misschien te veel verwachtingen dat hij om 19 uur zou moeten slapen..
     
  20. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.079
    113
    Hulpverlener
    Kan het niet ook een kwestie zijn van grenzen proberen op te zoeken? Dat hij zoiets heeft van als ik maar hard genoeg de boel op stelten zet dan geven mijn ouders toe en mag ik naar beneden? Wat je misschien ook kan doen is een powernap van een half uur als hij echt heel erg moe is en bed tijd van 19 uur naar 20 uur doen en dan consequent blijven dat hij in bed moet blijven.
     

Deel Deze Pagina