zoontje bijna 4 luistert slecht

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sunset88, 10 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunset88

    sunset88 Bekend lid

    17 mei 2011
    566
    0
    16
    Hallo!
    Heeel graag advies gevraagd.
    Mijn zoontje wordt 18 mei 4 jaar. Nu ja het volgende waar wij tegenaan lopen... het ophalen bij de gastouder. Hij heeft het daar gelukkig heel erg naar zijn zin, maar zodra mijn man of ik hen willen ophalen wil hij niet mee naar huis. Hij rent weg.. luister gewoon niet.. een groot drama. Dus een beetje kat en muis spel en je voelt jezelf belachelijk omdat je kind verdomd naar je te luisteren. Goed voorbereiden op dat we komen doen we al. Gastouder benoemd het een half uur van te voren..Ik benoem dat ik het fijn zou vinden als hij luistert als we hem komen ophalen maar niks helpt. Niet alleen bij de gastouder heeft hij hier last van.. maar ook bij andere situaties thuis.. Wie herkent dit en hoe dit proberen te verbeteren?​
     
  2. Sleepless

    Sleepless Bekend lid

    1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    wij hebben ongeveer hetzelfde probleem maar dan als ik ze moet ophalen bij opa en oma. Dan hebben ze de hele dag heel lief gespeeld maar op het moment dat ik binnenstap; enorm vervelend! Ik weet eigenlijk niet precies waarom dit zo is maar ik denk dat dit komt omdat ze dan moe zijn en zich tegen mij wel durven afzetten... Geen idee wat ik eraan kan doen, ik accepteer het maar ;).
     
  3. VBJ82

    VBJ82 Niet meer actief

    Herkenbaar toen de oudste 3,5 jaar was.
    Heb toen gezegd: oke jij luistert niet. Dan ga ik naar huis en blijf je maar hier.

    Ben weggegaan, uit haar zicht. Na 5 min terug gegaan en toen had leidster van kdv met haar gesproken.

    Ze was flink geschrokken. Nooit meer gebeurd hierna :)
    Ze had even duidelijkheid nodig.
     
  4. Meisje012

    Meisje012 Actief lid

    28 okt 2016
    214
    1
    18
    Heel herkenbaar, onze zoon (ruim 3) luistert ook vaak voor geen meter ;)

    dag roepen en weggaan maakt geen indruk, heel soms wel en dan komt hij snel. Ik ben bang dat het bij de fase hoort...:rolleyes: Wij proberen ook van alles, veranderen af en toe de aanpak en soms werkt het dan weer wel.

    Soms roep ik hem en 'dreig' dan toch met iets en luistert dan braaf. Hoewel ik altijd heb gezegd dat ik nooit ga dreigen met iets, helpt het soms wel. Ik dreig dan bijv met, je mag geen iPad kijken voor het slapen gaan.

    Lastige fase....
     
  5. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.027
    2.416
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    En een beetje paaien?
    Vast niet pedagogisch verantwoord maar ja..
    Zo van, dan mag je thuis even op de iPad ofzo?
     
  6. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Hier mogen ze altijd op de iPad als ik ga koken. Maar als ze een poppenkast maakt gaat dat niet door. Ze krijgt dus een waarschuwing tijdens t klieren en anders mag ze de hele avond niet op de iPad (haar zusjes wel, maar ze mag ook niet met ze meekijken). Hier krijgt ze dus straf voor het niet luisteren en dat werkt goed.
     
  7. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Bij elke 'alles op zn kop'-situatie die hier voorkomt vind ik onze eigen reactie daarop van enorm belang. Ik zie mezelf regelmatig terug in hoe mijn zoon situaties met andere mensen aanpakt. Het laatste wat ik zou willen is dat hij leert dat je je zin kunt krijgen door iemand te chanteren of met autoritair gedrag.

    Dat betekend niet dat het altijd maar soepeltjes verloopt hier hoor. Maar ik merk wel dat begrip helpt. "Mama ziet dat jij liever hier blijft, dat begrijp ik, het was vast een super leuke dag". Dan leg ik uit waarom we naar huis moeten en geef hem keuze. Bijvoorbeeld een wedstrijdje rennen naar de auto, hij mag kiezen wat we op de radio doen in de auto zoiets. Oma doet ook wel eens 'ik ga jou pakken' en dan rennen we richting auto en dan red ik hem net op tijd haha.

    Soms helpt het ook om er achteraf kort over te praten. Gewoon in een paar zinnen. Ik vertel dan ook gerust dat ik het best moeilijk of lastig vond.
    Al met al denk ik dat deze fases vanzelf over gaan hoe je het ook aanpakt, maar hoe jij je als volwassene opstelt lijkt mij belangrijker!
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  8. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Het omgekeerde zeggen werkt hier ook nog goed trouwens. "Niet je hele boterham opeten hoor!" of bedtijd "Mama gaat naar boven en je mag niet met me mee. Doei!" op een beetje een geinig manier. Vaak triggert dat wel.
     
  9. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Heb je nog wat aan de reacties gehad?
     

Deel Deze Pagina