Zorgbonus

Discussie in 'Corona forum' gestart door Emm27, 29 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Hoi!
    Vraagje... Ik werk in de zorg en ik vroeg me af of je ook recht hebt op de zorgbonus als je zwangerschapsverlof hebt gehad. Ik heb tot begin april gewerkt en straks volgende week weer.
    Ik werk/ga werken met covid patiënten, mijn collega zullen sowieso de bonus krijgen.

    Weet iemand dit?
     
  2. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.396
    113
    Ik weet het niet zeker, maar ik verwacht iedereen, omdat het een goedhoudertje is voor de uitblijvende structurele loonsverhoging.
     
  3. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    goed gesproken!
     
    Lynx vindt dit leuk.
  4. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Ik hoorde van de week van iemand dat het alleen bestemd was voor mensen die direct met covid patienten hebben gewerkt.
    Maar weet niet of dat zo is, hoop dat wij (gehandicaptenzorg) het ook krijgen.
     
  5. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Ook als je indirect meer drukte heb ervaren toch?
    Ik vind het ook zo stom mijn leidinggevende te vragen. Wordt in oktober uitbetaald toch? Ik denk dat het afwachten wordt..
     
  6. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier geen idee of ik het krijg. Op de poli was het heel rustig, maar wel meegeholpen in coronapool. Al was dat geen direct patientencontact.
     
  7. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Geen idee
    In oktober kunnen werkgevers het aanvragen, dus zal dan november/december uitbetaald worden?
     
  8. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    hier ook gehandicaptenzorg. Aangezien hier in oud pand alle sanitair en keuken enz gedeeld wordt was het erg spannend hier.

    en de werkdruk die wij hadden was absurd. Drie collega’s uitgevallen. Daarnaast voelden wij ons bizar verantwoordelijk of wij het virus niet mee baar binnen namen. Aangezien zij in een lockdown zaten.
    Ik zou het bizar vinden als deze sector niks zou krijgen.
     
  9. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Onze dagbesteding was dicht, ik heb tijdelijk op een woning 1 op 1 dagbesteding gegeven.
    Dus niet direct met covid gewerkt maar wel zeker met de gevolgen van lockdown.
    En nu eigenlijk nog steeds.
     
  10. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ja dat was bij ons op de woning ook. Maar zou echt slecht zijn als we niks zouden krijgen.
     
  11. Ik zit langdurig in de ziektewet, nu een maand of 9.
    Collega's werken wel met Covid cliënten.

    Ik verwacht dat ik niks krijg, zou mijzelf bezwaard voelen als ik wel wat kreeg. Dan zou ik het doneren denk ik..
     
    zonnetje2015 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  12. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.519
    3.207
    113
    Vrouw
    Nee volgens mij worden er nu bonussen door elkaar gehaald.
    De bonus waar ze het eerst over hadden kan in oktober aangevraagd worden voor degene die (in) direct door covid meer drukte hebben ervaren.
    De bonus van 500 krijgt iedere zorgmedewerker begin volgend jaar als goedhoudertje voor de structurele loonsverhoging die niemand krijgt.
     
  13. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Hier hetzelfde indd.

    Bij ons op het terrein wel 2 bewoners gehad die daadwerkelijk besmet waren. Extra werk omdat dagbesteding dicht was en bewoners dus thuis bleven.
    Gedrag wat heftiger werd door het onbegrip en niet te vergeten de mensen die verdacht werden van corona en dus in quarantaine gingen en wij in ons hele corona pak naar binnen moesten.

    Ik heb van m'n werkgever nog niets gehoord over een evt bonus en dus ook niet hoe ik/we het aan kunnen vragen.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  14. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    Ik dacht dat de bonus van 1000 euro naar de grote pot van de instelling ging, en nog maar de vraag is of die bij de zorg medewerkers komt....
     
    Vero0504 en thephantom vinden dit leuk.
  15. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Die bonus was voor de medewerkers bedoelt toch? Niet om de instelling te spekken?
     
  16. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.519
    3.207
    113
    Vrouw
    Klopt, maar het zal me niks verbazen als wat @nicole18 zegt ook echt gaat gebeuren.
     
  17. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    Ik weet het niet hoor, wij (de instelling waat ik voor werk) hebben toen het net bekend werd dat de bonus kwam een mail gehad dat dit per oktober aangevraagd kon worden, maar ik denk dat ze gek werden van de vragene erover en daatdoor deze mail kwam.
    Ik ben benieuwd, het zal mij niet verbazen als het in de grote pot beland en de zorg medewerkers er niets van zien, ik hoop het natuurlijk van wel:D
     
  18. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.439
    1.611
    113
    Wat ik er van begrijp is dat er momenteel een soort van richtlijnen worden opgesteld door de overheid wat een zorgmedewerker moet hebben gedaan om in aanmerking te komen voor de bonus. Het was in eerste instantie het idee dat werkgevers aan moesten geven welke werknemers er recht zouden hebben op de bonus. Mijn werkgever (groot ziekenhuis) heeft al direct gezegd dit niet te doen. Zij trekken hun handen hier van af, en terecht, het kan hen alleen maar gezeur en weerstand opgeven.

    Of ik recht heb op de bonus weet ik niet. Wij hebben ook doorgewerkt, zonder beschermingsmiddelen. Maar wij hebben niet harder hoeven werken, ander werk hoeven doen, of extra uren hoeven te maken.
     
  19. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Is al bekend op welke wijze de instellingen deze kunnen aanvragen?

    Aangezien inmiddels uitgewerkt is voor welke groepen medewerkers de bonus bedoeld is (functie, werkperiode, max inkomen, gewerkt met covid patienten) en dat deze namens en voor rekening van de ministerie wordt verloond (dus netto).

    Dit impliceert dat de gelden met onderbouwing van aantal personeelsleden dat aan de eisen voldoet aangevraagd moeten worden. Ziekenhuizen zullen gok ik vooraf in beeld moeten brengen welke en hoeveel medewerkers aan de gestelde criteria voldoen. Het is geen algemene pot.
     
  20. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Volgens mij is er wel degelijk sprake van mooie structurele verhoging in de zorg, al eind 2019 afgesproken, juist voor 2020 en 2021.

    Uit de media krijg ik bijna de indruk dat de zorgmedewerkers de nieuwe CAO nu willen wegstrepen en iets anders in plaats willen? (Omdat er constant wordt gesproken over "geen verhoging en uitblijven van verhoging").

    Nu is er geen aanvullende %verhoging beslist, deze zou op dit niveau enkel voor de gehele sector gegeven moeten worden. Waar vervolgens steen en been geklaagd zou worden dat het gros naar het management en de veel verdiendende artsen gaat.

    Coalitie is immers geen directe werkgever die de uitvoering op functieschaal en voor elke functie individueel kan maken. FNV kan dit vervolgens wel in de CAO onderhandelingen, wat eind 2019 al gedaan is.
    Met zo'n bonus direct vanuit de ministerie kan dat wel.
     
    Syane, Juul75 en Lynx vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina