Zorgen om aanstaande ouders/kindje

Discussie in 'De lounge' gestart door Dandee, 6 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dandee

    Dandee Lid

    19 apr 2022
    24
    16
    3
    Ik weet niet zo goed waar ik dit moet plaatsen en probeer het ook zo anoniem mogelijk te doen ;)

    Een bekende van ons is zwanger, hij wilde dat al langer en zij nu uiteindelijk ook. Maar, hij is overdag altijd aan het werk, zij zit volgensmij ziek thuis (afgekeurd).
    Ze heeft borderline en andere persoonlijkheidsproblemen (weet verder niet precies wat).
    Spreekt nu dus ook dingen uit als "ik ga dat kind echt niet vasthouden na de geboorte hoor", "hij/zij blijft maar gewoon janken als ik geen zin heb om er uit te gaan" e.d. kind moet maar naar de structuur van moeder gaan leven, vind alles maar smerig (ook melk en melkpoeder) en alles is dus 1 groot probleem. Poepluiers is ze niet van plan te verschonen e.d.
    Zo iemand dat je je afvraagd wat die met een kind moet:rolleyes:
    De thuissituatie is daar ook gewoon niet ideaal (veel ruzie) en maak mij serieus zorgen om het kindje dat nog geboren moet worden.

    We wonen te ver om het goed in de gaten te houden, maar wat moet je hier nou mee?
    Ze noemt het ook een "ding" en spreekt er ook totaal niet liefdevol over:( ik hoop écht dat er nog iets groeit.

    Iemand tips?
    Kan ik bijv hun verloskundige hier over benaderen o.i.d.?
     
  2. Merlino

    Merlino Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.210
    3.511
    113
    Vrouw
    Dat is een lastige, zeg. Ben je close met hen? Als in dat je na de geboorte snel langs kunt gaan? Waarschijnlijk draait ze helemaal bij zodra de kleine er is. En de kraamzorg zal het ook in de gaten houden. Maar als je zelf snel langs kunt, krijg je er misschien een beetje gevoel bij hoe de situatie is en kun je dan wat doen. Want nu lijkt het me nog een beetje vroeg om alarm te slaan?
     
    Huismuisie en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  3. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.464
    1.646
    113
    Brabant
    Wauw wat waardevol dat je dit ziet én er iets mee wilt doen!!!

    Als iemand die er wat verstand van heeft: ik zou het waarderen als je de verloskundige zou contacten.
    Zij.mag jou niks zeggen, maar jij mag wel je verhaal doen.
    Anders het cb in die regio, maar zolang die geen aanvraag krijgen, kunnen die nog niks.
     
    Zuul en Jessi79 vinden dit leuk.
  4. bababoe

    bababoe Fanatiek lid

    11 mrt 2011
    1.641
    592
    113
    Je zou ook een melding kunnen doen bij veilig thuis. Dat kan ook al tijdens de zwangerschap als je je zorgen maakt. Je kunt ze eens bellen in hun regio om je zorgen uit te spreken en te overleggen. Zij kunnen dan altijd nog bekijken wat ze eventueel kunnen betekenen.
     
    Zuul en Huismuisie vinden dit leuk.
  5. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    En veilig thuis zou je daar ook niets mee kunnen?
    Dat ze haar in de gaten kunnen houden. Wel goed dat je het in de gaten wil houden en uit zoekt wat je ermee kan.
     
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Ik zou dit eerst eens met je huisarts bespreken, die weet wellicht welke weg de beste is…
    Wat een bijzonder nare situatie.
    Waarom kiezen mensen voor kinderen…
    Kijk het kan natuurlijk helemaal anders lopen, hopelijk
    is de kleine geboren en loopt zij met het kind happy de pappie aan de borst slaapliedjes te zingen maar..
    Best heftig als je nu al op deze manier er in staat.
    En het is ook zo dat na de geboorte er andere hormonen gaan werken.
    Als je geen borstvoeding geeft, maken die hormonen een behoorlijke vrije val.
    En dat kan ook zeker voor iemand die al psychisch wat dingetjes heeft, best hard aan komen.
    Dus ja, ik zou eens met je huisarts gaan praten
     
  7. woez

    woez Fanatiek lid

    19 sep 2009
    1.113
    201
    63
    Gemeente bellen en vragen naar de afdeling jeugd & gezin. Ik zou daar mijn zorgen uiten en vragen hoe je het beste kan handelen.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  8. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.990
    2.471
    113
    Vrouw
    NB
    Je kan een melding bij veilig thuis doen (kan ook anoniem). Maar je kan ze ook eerst bellen voor advies zonder meteen een melding te doen. Dit staat op de site van rijksoverheid:

    “Tip: je hoeft niet meteen een melding te doen bij Veilig Thuis. Je kunt ook eerst samen de situatie bespreken.”
     
    Huismuisie, Spectre en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.010
    5.152
    113
    Misschien kan je ook Veilig Thuis bellen puur voor advies? Dus geen namen noemen, maar je zorgen aangeven en vragen wat je hiermee kan…
     
  10. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik zou ook veilig thuis bellen voor advies.
     
  11. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Er zijn al veel tips gegeven, maar ter aanvulling: Als ze zelf aangeeft dat ze overal problemen ziet, dan kun je ook proberen met deze aanstaande moeder te praten. Misschien wil ze aan de ene kant dolgraag een kindje, maar komt er nu bijv teveel op haar af en wordt ze bijvoorbeeld overspoeld door negatieve emoties. Als ze zelf iets van een hulpvraag hebben dan zou ze bijvoorbeeld bij een pop polie (speciaal voor vrouwen die problemen tegenkomen door de combinatie psychiatrie en zwangerschap) of bij centrum jeugd en gezin. Een start punt zou dan de huisarts kunnen zijn. Die kan verwijzen.
     
    einad, chrystel73, zegenwens en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. WinMom90

    WinMom90 VIP lid

    9 jul 2021
    5.510
    4.310
    113
    Vrouw
    Nederland
    Je kan veilig thuis bellen en om advies vragen.

    Sowieso zou ik toch echt de geboorte afwachten, want soms slaan vrouwen helemaal om, in positieve zin, zodra dat kindje in hun armen ligt.

    Ook via de gemeente heb je jeugd&gezin.
    Ook daar kan je info inwinnen.
     
    Merlino vindt dit leuk.
  13. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.660
    1.827
    113
    Ik zou het gesprek aangaan met de ouders zelf. Je zorgen uiten en samen kijken naar wat nodig is. Misschien is ze wel bang voor wat komen gaat en uit ze zich op deze manier en zou ze hulp willen, maar weet niet hoe. Zeker niet nu al allerlei meldingen maken etc. Bied je hulp aan in meedenken. Je hoeft het niet op te lossen, maar ga naast haar staan.
     
    Nellie4, Asil, Sado en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.982
    17.018
    113
    Vrouw
    Jeetje, begrijpelijk dat je je zorgen maakt.. er zijn al goede adviezen gegeven zie ik.
    Ik zou ook veilig thuis bellen.. al is het voor je eigen gemoedsrust, dat je in ieder geval iets hebt gedaan. Hopelijk komt het allemaal goed.
     
  15. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou de verloskundige informeren.

    Die hormonen kunnen je flink uit het lood slaan, de verloskundige kan waarschijnlijk prima inschatten of ze het beste contact kan opnemen met een pop poli, met de gemeente of met veilig thuis.
     
  16. Snoepjes

    Snoepjes Fanatiek lid

    26 mei 2018
    4.347
    3.630
    113
    Vrouw
    Wat lief dat je je zo meeleeft met dit gezin/kindje.

    Hoe praat de vader over zijn toekomstige kind in dit verhaal? Zou je met hem zelf in gesprek kunnen om je zorgen te uiten?
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  17. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.631
    2.990
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het misschien ook wel een uiting van haar kan zijn dat ze het allemaal super eng en spannend vindt en een beetje stoere praat verkoopt om dat niet te laten merken, maar ken haar niet natuurlijk.
    Zou in eerste instantie met haar praten om proberen te ontdekken wat de reden is dat ze zo een dingen zegt, zeggen dat je je zorgen maakt om haar en de baby, en inderdaad eventueel de verloskundige op de hoogte brengen. Ik zou zoiets wel niet achter haar rug doen, maar in overleg. Denk dat je zo meer bereikt dan dingen stiekem te doen. Als je zelf niet dichtbij genoeg staat misschien wel iemand betrekken die dat wel is.
    Snap zeker wel dat je je zorgen maakt hoor!
     
    Nellie4, Asil, Spectre en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.021
    113
    Vrouw
    Je zegt een bekende,maar geeft daarna aan:

    "zij zit volgensmij ziek thuis (afgekeurd).
    Ze heeft borderline en andere persoonlijkheidsproblemen (weet verder niet precies wat)."


    Hoe bekend is ze dan en ga je nu af op horen zeggen of feiten?

    Als ze toch bekend is en je maakt je zorgen zou je dan niet eerst met hen praten en een balletje opgooien? Iemand anders adviseerde dat ook, in dat geval is de poppoli een plek waar ze moet zijn. Daarnaast als ze gediagnosticeerd is met borderline en zwanger, mag ik aannemen dat de huisarts dat ook weet?

    Gelijk veilig thuis inschakelen e.d. vind ik persoonlijk een stap te ver. En iets wat pas na bovenstaand gedaan moet worden wanneer professionals zien dat het kind echt gevaar loopt.

    Snap de angst, super lief dat je je druk maakt. Maar je vraag klinkt, zoals geschreven, op basis van aanname en niet op basis van feiten..
     
    Elisje, citroenrasp, Nellie4 en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    helemaal mee eens. Ook kan het natuurlijk zijn dat ze , vanwege de zwangerschap, eventuele medicijnen niet meer mag, of in aangepaste dosering. Kan natuurlijk ook dat dit in combi met hormonen/onzekerheid etc tot deze uitspraken leiden.
     
    Elisje en Asil vinden dit leuk.
  20. Dandee

    Dandee Lid

    19 apr 2022
    24
    16
    3
    Het gesprek aangaan al geprobeerd, verandert helaas niets.
    Kind blijft een "ding". En praat er ook alleen maar negatief over. Noemt het bijv een parasiet.
    Ze is altijd al 'negatief' geweest over kinderen, ook die van ons bijvoorbeeld.
    Ik hoop na de geboorte wel gelijk langs te kunnen natuurlijk, maar weet niet goed of dat lukt. Contact is redelijk.

    Bekend, maar weet niet precies de diagnoses. Het zijn geen aannames maar dingen die letterlijk tegen mij én anderen gezegd zijn. Meerderen hebben deze zorg door de uitspraken die ze doet.
    Kan ook niet heel erg er op ingaan omdat ik het nog enigszins anoniem wil houden;) Maar ik ken haar goed genoeg om dit serieus te nemen.

    Natuurlijk hoop ik dat ze bijdraait als het kind er eenmaal is, het is ook allemaal nieuw natuurlijk en je kan je geen voorstelling maken ervan. Dat is natuurlijk ook een lastig iets.
     
    liset22 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina