Zorgverzekering en eigen risico...

Discussie in 'De lounge' gestart door Damay77, 18 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ik snap er even geen hol meer van...
    Ik heb een natura verzekering dus normaal wordt een factuur direct door m'n zorgverzekering (ZV) aan de zorgverlener betaald. Nu had de zorgverlener geen contract met de ZV dus ik kreeg de factuur a 1200 euro via de post.
    Deze doorgestuurd naar de ZV en ik krijg terug dat 1000 euro vanuit de basisverzekering vergoed is en er 200 euro van m'n eigen risico ingehouden is.

    Ok, tot zover snap ik hem. Maar.... ik krijg nu 1000 euro op m'n rekening en moet nu de factuur a 1200 euro van de zorgverlener betalen. Dus nu die 1000 euro+ 200 euro van m'n eigen geld en daarnaast gaat er nog eens 200 euro van m'n eigen risico. Dat klopt toch niet.?

    Normaal gaat de rekening direct van ZV naar de zorgverlener. Dus die krijgt gewoon het complete bedrag op z'n rekening en van mijn eigen bijdrage gaat 200 euro waarvoor ik de rekening krijg... dus 1x 200 en niet 2x 200 zoals nu.

    Wat gaat er verkeerd? Of wat zie ik verkeerd? :oops:
     
  2. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Ze schrijven niks van je eigen risico af. Je eigen bijdrage heb je nu gewoon betaald :)
     
  3. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Betaal je je eigen risico maandelijks dan? Zit dat al bij het bedrag in? Anders dan moet je dat inderdaad nog betalen. Je krijgt dan geen factuur meer ofzo van je eigen risico.
     
  4. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Nee toch. Ze betaalt toch gewoon de €200 al zelf.. hetgeen wat uit de basisverzekering komt is die €1000 en is over gemaakt naar ts omdat er geen contract mee is.
     
  5. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Nee klopt. Ik heb het misschien niet duidelijk omschreven. Die 200 euro die ze zelf moet betalen is het eigen risico. Dan moet ze dus haar eigen risico betalen zeg maar... aargh ik ben niet zo goed in uitleggen denk ik xD
     
  6. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Hahaha we bedoelen hetzelfde. Die €200 is niet extra. Zal het beter proberen uit te leggen.

    Wanneer je naar een zorgverlener gaat waarmee je zorgverkekering een contract heeft, schiet je zorgverzekering het gehele bedrag voor naar de zorgverlener en gaat dan kijken welk deel uit de basis/aanvullende verzekering komt en welk deel er onder eigen risico valt. Dit schrijven ze dan ban het eigen risico af. Dit gaat vaak automatisch.

    Heeft de zorgverlener geen contract. Dan schiet de zorgverzekering niks voor. Je dient dan een nota in, zij bekijken welk bedrag er uit de basis/aanvullende verzekering komt en maken dit over naar jou en de rest ( wat bij een contract van je eigen risico wordt afgeschreven ) dien je zelf te betalen. Je maakt zelf de nota over aan de zorgverlener.
     
  7. DisneyMama

    DisneyMama Bekend lid

    7 nov 2013
    727
    372
    63
    Ik vind je verhaal niet super duidelijk maar denk dat ik drie situaties kan lezen waarbij ik vermoed dat de derde jou situatie is.
    1. Je krijgt 1200 vergoed uit je basisverzekering. Over deze 1200 euro moet je nog 200 euro eigen risico afdragen dus betaald de zorgverzekeraar het vergoede bedrag minus het eigen risico aan jou uit. Dus je krijgt 1000 euro gestort en je betaald de volledige rekening zelf aan je zorgverlener. In het overzicht eigen risico zie je een aftrekpost van 200 euro maar hier ontvang je geen rekening van van je zorgverzekeraar.
    2. Je krijgt 1000 euro vergoed en hiervan moet je nog 200 euro eigen risico betalen. Echter heb je gespreid betalen eigen risco aangevraagd dus krijg je geen aparte rekeningen voor eigen risico maar betaal je gespreid per maand. Daarom betaal je per maand je eigen risico en krijg je nu 1000 euro gestort. De 200 euro verschil tussen de 1200 en 1000 euro is een gedeelte dat niet vergoed wordt omdat je een natura verzekering hebt en maar 80% van het gemiddeld gecontracteerd tarief vergoed wordt.
    3. Je krijgt 1000 vergoed maar 800 gestort. Er is sprake van een lagere vergoeding van 1200(vanwege je Natura verzekering) dus 1000 komt uit de basisverzekering. Je eigen risico was nog niet vol, dus je betaalt 200 euro eigen risico. Dit gaat van de 1000 euro vergoeding af ipv dat je een aparte rekening krijgt dus krijg je per saldo 800 gestort en moet je zelf je zorgverlener betalen.

    Ik heb 8 jaar gewerkt in dit vak en als je wil kan ik via een pb dit voor je nakijken. Als je een screenshot van je declaratieoverzicht stuurt kan ik het controleren maar uit ervaring zeg ik situatie 3.
     
  8. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Jawel, klopt wel.
    Feit blijft dat jij €1200 moet overmaken aan de zorgaanbieder.

    Als jouw zorgaanbieder wél een overeenkomst had gehad dan had jij €200 aan de zorgverzekeraar moeten betalen die ten laste kwam van het eigen risico. De factuur van €1200 hadden zij dan voor jou overgemaakt/betaald aan de zorgaanbieder.

    Nu krijg jij €1000 van de zorgverzekeraar en geen €1200, want €200 is immers van jouw eigen risico af gegaan, maar de volledige factuur moet natuurlijk wel betaald worden, die €1200. Als de zorgverzekeraar de volledige €1200 naar jou zou overmaken én nog eens €200 in mindering brengen op het eigen risico dan zou je in feite €1400 “vergoed” hebben gekregen.
     
  9. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Weet je zeker dat het eigen risico betreft en geen eigen bijdrage?
     
  10. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.607
    3.853
    113
    Volgens mij klopt het wel.
    Je krijgt 1000 vergoed ipv 1200 omdat er geen contract is. Maar er moet wel 1200 aan de zorgverlener betaald worden natuurlijk. Dus daar zit 'de 1e 200' in.
    Vervolgens is er ook nog een verplicht eigen risico over de vergoedingen uit de basisverzekering. In dit geval wordt er 1000 vergoed uit de basisverzekering (want geen contract en dus niet volledige vergoeding). Deze 1000 euro valt onder het verplicht eigen risico waar nog 200 van open stond. Dus die betaal je ook.

    In totaal betaal je zelf dus 400 en de verzekering 800.
     
  11. Mim89

    Mim89 VIP lid

    29 jan 2019
    8.811
    7.140
    113
    Vrouw
    Denk dit idd. Die €200 die je zelf moet betalen is je eigen risico. Was het een zorgverlener geweest met contract had je zorgverzekering het hele bedrag bedrag rechtstreeks aan de zorgverlener betaald en jou achteraf een rekening van €200 gestuurd van je eigen risico.

    Nu krijg je €1000 op jouw rekening gestort, betaal je zelf €1200 rechtstreeks aan de zorgverlener maar ontvang je achteraf van je zorgverzekering geen rekening meer voor het eigen risico.
     
    Malbec vindt dit leuk.
  12. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.439
    1.611
    113
    Dit vroeg ik me ook af. Eigen risico is hoger, dus zou je een hoger bedrag dan 200 euro moeten betalen toch? Of de rest van je eigen risico moet al op zijn voor dit jaar.
    Betekent volgens mij wel dat dit onder je aanvullende verzekering valt of dat je de eigen risico later alsnog moet betalen.
     
  13. Eevie82

    Eevie82 Bekend lid

    2 jun 2018
    888
    1.184
    93
    Vrouw
    Het verplicht eigen risico is € 385. Dat wil zeggen dat de zorgkosten die jij maakt en die niet worden vergoed eerst voor een bedrag van € 385 voor jouw eigen risico komen. Met andere woorden, dat moet je zelf betalen en de ZV administreert dat als een mindering op het eigen risico. Het eigen risico is niet zoals een banksaldo: het is niet zo dat je dat je dat bedrag aan het begin van het jaar bij de zorgverzekeraar stort, waarna zij kunnen inhouden op dat saldo zodra jij eigen risico “verbruikt”. Er bestaat trouwens wel de optie om het eigen risico gespreid te betalen en dan bouw je dus wél een potje bij de ZV op. Dan haalt de ZV het bedrag aan eigen risico wél daaruit, maar hoef je dus niet nogmaals te betalen. Maar in beginsel is het iets administratiefs.

    De factuur die je ontving is €1200. Daarvan heb je €1000 vergoed gekregen van de ZV en €200 komt uit je eigen zak, zodat je de factuur kunt betalen (meer zoals een restitutiepolis eigenlijk, dus in die zin snap ik je verwarring). De ZV zal administreren dat je €200 eigen risico hebt betaalt; daarna resteert nog €185 eigen risico voor de zorgkosten voor de rest van het jaar. (En stel dat je dan nog een keer precies deze zelfde kosten zou maken, dan hoef je “nog maar” €185 eigen risico te betalen en vergoedt de ZV de rest.)

    Ik hoop dat het zo duidelijk is!
     
  14. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.439
    1.611
    113
    Ik vraag me dan alleen af waar dat bedrag van 200 euro vandaan komt. Ze zouden dan toch 385 euro in moeten houden als het eigen risico is?
     
  15. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Daarom mijn vraag of het niet om eigen bijdrage gaat. Kan natuurlijk ook zo zijn dat ze al 185 eigen risico had verbruikt.
     
  16. Eevie82

    Eevie82 Bekend lid

    2 jun 2018
    888
    1.184
    93
    Vrouw
    Als ze niet al eerder een deel van het eigen risico heeft verbruikt klopt dat inderdaad. Maar dat weten we niet en dat was ook niet haar vraag :)
     
  17. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Hoeft niet hoor. Vaak vergoeden zorgverzekeraars maar een gedeelte van de factuur als ze er geen contract mee hebben. Bijvoorbeeld 80% en moet je de rest zelf betalen. Dan is het dus niet het eigen risico maar voor eigen rekening.
     
  18. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.439
    1.611
    113
    En hoef je dan over het bedrag dat wel vergoed wordt geen eigen risico te betalen?
     
  19. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Dat hangt volgens mij een beetje af van het soort zorg. :)
     

Deel Deze Pagina