Zou ze te klein of gewoon klein zijn...

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Sandana, 24 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hallo allemaal,

    ik ben sinds een halve week van de vk naar de gyn overgeheveld... Op de 20 weken echo was ons meidje prima qua groei. 1,5 week geleden op de controle van 26 weken bleek ze net te klein. Beentjes en buikje zaten net onder de groeicurve. Afgelopen woensdag (6 dagen later) een uitgebreidere groeiecho gekregen en daaruit bleek hetzelfde. Hup... meteen de volgende dag al naar de gyn...
    Zij had een groter formaat van de groeicurve en daarop bleek dat de beentjes toch nog net binnen de lijn zat. Gaat dus alleen om het buikje die er wat onder zit. Gewicht is onder de kilo.

    Nu de komende 3 weken moet ik 3 x per week naar het ziekenhuis. 3 x week ctg, 1 x week een echo van de navelstrengdoorbloeding en na 2 weken weer een groeiecho. Ook moet ik morgen naar het Academish ziekenhuis in Maastricht voor een nog uitgebreidere echo.

    Intensief... Oorzaken kunnen zijn:
    - Gewoon te klein. In mijn geval gelukkig behoorlijk aannemelijk aangezien aan mijn kan van de familie geen grote kinderen voorkomen, maar wel meerdere kinderen van 4,5 - 5,5 pond.
    - Slecht aangelegde placenta/slechte doorbloeding van de navelstreng: ook veel voorkomend zei de gyn. De eerste doorbloedingsecho was echter prima.
    - Doorgemaakte infectie. Heb dus bloed geprikt. Ben benieuwd wat daar uit komt want ik ben helemaal niet ziek geweest. Werk welop een risicoplaats... in het ziekenhuis. Ben zelf met homeopatische pillen begonnen tegen blaasontsteking (D mannose erin, werkt als een trein!) en ik merk wel echt verschil qua blaasfunctie. Dus misschien...?
    - Kleine kans op Down syndroom... daarom moeten we naar Maastricht. We hebben toendertijd bewust geen nekplooimeting laten doen omdat we nooit een punctie zouden willen. Heb wel een oom met Down... Ook al is de kans klein... spookt toch wel door je hoofd!

    Dus ben erg benieuwd naar morgen en de bloeduitslag!
    Sorry voor mijn lange verhaal... ben het wel ff lekker kwijt :)

    4 oktober is de volgende groeiecho plus de uitslagen van alles...
     
  2. Purk

    Purk Niet meer actief

    Nou spannend hoor! Laten we maar hopen op 'gewoon' klein ;)

    Hier was de reden een hoge bloeddruk en een zeer kleine placenta. Verder geen bijzonderheden of afwijkingen
     
  3. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Dank je Purk.
    Vandaag de 'grote' echo gehad en wederom komt er gewoon een te klein buikje uit.
    Navelstrengdoorbloeding en CTG beide goed.

    Nu dus nog even afwachten of een infectie de oorzaak is.... of inderdaad gewoon te klein :)
    We zijn in elk geval al behoorlijk opgelucht.
     
  4. Ka85

    Ka85 Fanatiek lid

    14 jan 2009
    2.587
    0
    36
    Spannend zeg!!
    Wij hadden bij beide dames hetzelfde. Bij ons nooit een oorzaak gevonden en dus ''gewoon klein'. Ik hoop bij jullie ook!
     
  5. Purk

    Purk Niet meer actief

    Gelukkig maar! Hopelijk geen infectie maar gewoon en kleine prul. Hou wel rekening met luiers en kleertjes! Alles zal veel te groot zijn ;)
     
  6. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    @ ka85
    dank je, zo zie je maar dat het prima kan. Zijn dan wel echte babytjes ;)

    @ Purk
    Weet jij hoeveel gram een kleine met maat 50 weegt? Vanaf 2500 gram of zo? Heb nu wel maat 50 en 56. Ik vroeg mij al af of het te groot zou kunnen zijn.
     
  7. Mar1974

    Mar1974 Niet meer actief

    Ons mannetje was 47 cm en 2500 gram en maat 44 was nog ruim! :D Heb dus pampers micro moeten halen en prematuurrompertjes en pakjes (van elk 2 want ze groeien in het begin heel hard) maat 50 was dus veel e groot, maar als je mouwtjes en broekjes omslaat kan dat natuurlijk ook
    Maat 50 dan is je kindje ws zo'n 3,5 a 4 kilo schat ik
     
  8. Purk

    Purk Niet meer actief

    Sluit me aan bij mar1974. Denk dat een kindje ongeveer 3,5 a 4 kg is bij maat 50. Ook hier maat 44 in het begin
     
  9. flower28

    flower28 Actief lid

    13 mei 2011
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn 3e kindje is geboren met een gewicht van 2,4 kg en hij zwom nog aardig in maat 44 :) pas met 3,5 kg (hij was toen 2 mnd) zat hij goed in maat 50 met 4,5 kg begon maat 56 goed te zitten. Nu met bijna 10 mnd zit hij in mt 62.
     
  10. Do1980

    Do1980 Actief lid

    4 mrt 2012
    349
    1
    0
    NULL
    NULL
    Lijkt mijn verhaal wel, bij mijn 20 weken echo een buikomvang onder de p3 gevonden. Moest ook daarna naar WKZ in Utrecht, waar ik eerst de stuipen op het lijf ben gejaagd door een paar jonge arts-assistenten, die gewoon klein niet echt een optie vonden omdat onze eerste dochter bij haar geboorte 4200 gr en 53 cm was. Bovendien waren ik en mijn partner ook niet klein. Was alleen vergeten dat het om de buikomvang ging en niet om de benen, aangezien die torenlang zijn (p97). Toen infectielab gehad, werkte toen als basisarts bij HA en was doodsbang voor CMV virus wat het gelukkig niet was. De rest overigens ook niet en de GUO toonde ook verder geen afwijkingen. Vanaf dat moment elke week echo doppler van de placenta en om de week een groeiecho.

    Ben toen uit de deprimerende omgeving van WKZ weggegaan en heb pas in het Woerden Hofpoort voor het eerst een gynaecoloog gezien, die meteen aangaf dat dit veel vaker voor kwam en dat ze zich echt niet ongerust maakte. Dit terwijl ik meerdere keren aan de artsen in WKZ heb gevraagd of ze dit vaker zagen en als antwoord kreeg: nee, eigenlijk niet!

    Vorige week heeft mijn dochter nr. 2 blijkbaar een groeispurt gemaakt, want haar buikomvang (bij 32 weken) was nu opeens tussen p5 en p20 en geschat gewicht is nu 1700 gr (100 gr boven gemiddelde). Maak me eigenlijk niet zo ongerust, mijn dochter heeft ook nooit een grammetje vet om haar middel gehad.
     
  11. Do1980

    Do1980 Actief lid

    4 mrt 2012
    349
    1
    0
    NULL
    NULL
    ohja combi test was 1 op 5000, heb jij een combi test gedaan?
     
  12. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Dank voor de maatuitleg, dan weet ik ongeveer of ik nog iets bij moet komen tegen die tijd. Wel zo handig :)

    @ Do1980
    Mijn verhaal lijkt wel op die van jou ja. Ik meende bij mij iets van <P5 te zien staan, dus de buik is niet eens zo klein als bij jou toen.
    Als 4 oktober alles goed blijkt, dan wil ik echt wel aansturen om weer onder behandeling van de vk te vallen.
    Overigens... die combitest hebben wij niet laten doen, omdat we nooit een punctie zouden willen. Ook nu niet. Dus we wilden ons niet met een rare uitslag ongerust laten maken. Ook overigens omdat die uitslag niet eens zoveel zegt.
     
  13. miffy

    miffy VIP lid

    15 jun 2011
    7.746
    418
    83
    Gastouder en Verzorgende IG
    friesland
    Hier ook een ukkie, was net geen dysmatuur
    met 33weken bij een pretecho gaf die mevr aan dat ik weinig vruchtwater had, daarna bij de vk extra echo gehad en liep ons meissie bij der buikje 3weken achter hoofdje en beentjes ook iets maar niet zo erg,
    2 weken later weer een echo en ze groeide wel maar het buikje liep nog steeds achter
    ze wouden me alleen niet doorsturen waar ik achteraf heel erg van baal
     
  14. marieki

    marieki Niet meer actief

    hier 2 dysmature kindjes. Mijn oudste was daarnaast ook prematuur, maar het is allemaal goed gekomen.

    Mijn dochter is bijna een maand. Maat 44 kan nog prima. De mouwen beginnen kort te worden maar het kan nog. En rompers en broeken ed zitten perfect. Maat 50 is veel te groot, moet alles omslaan, broeken zakken af, bij de hals is het te wijd. ze draagt wel maat 50 want heb niet veel 44 en ga er ook niet heel veel geld aan besteden.
    Maat 1 luiers zakken naar beneden als ik haar optil dus ik gebruik de maat 0 van het kruidvat.
    Mijn zoon is nu 22 maand en zit net in maat 86.
     
  15. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    @ Miffy
    Wat vreemd... bij mij is het alleen het buikje en ik wordt meteen doorgestuurd omdat ze geen risico willen nemen. En jij niet...
    Gaat het wel goed met je kleine meid?

    @ marieki
    dank je voor je aanvullende woorden.

    De nicht van mijn schoonzus is de 25e bevallen dmv keizersnede. Die kleine liep 2,5 week achter, ze had te weinig vruchtwater en de kleine lag in stuit. Ze heeft weken in het ziekenhuis gelegen met 2 x daags een ctg. Uiteindelijk is de kleine iets van 4 weken te vroeg geboren (de vliezen braken spontaan) met een gewicht van 2300 gram. Lijkt mij helemaal niet slecht, hoefde niet eens in de couveuze terwijl dit wel steeds voorgehouden was. Dapper knulletje!
     
  16. miffy

    miffy VIP lid

    15 jun 2011
    7.746
    418
    83
    Gastouder en Verzorgende IG
    friesland
    @sandana,
    ik vond het ook raar dat de VK me niet doorstuurde en kijk er nog steeds met een naar gevoel op terug, wat als het mis gegaan was?? wat als.....

    ons meisje is met een duur van 39w5d geboren met een gewicht van 2880
    tijdens de bevalling gingen haar waardes wel wat omlaag maar eigenlijk doet ze het vanaf dag 1 super!!
    wel merkte je dat ze weinig vooraad had en moesten we al snel gaan bijvoeden toen de BV niet opgang kwam, denk dat het bij een normaal kindje minder kwaad kon dat de BV niet soepel van start ging
    We moesten in het begin dus ook echt om de 3uur voeden en mochten er niet langer tussen laten ivm bloedsuikers enz
    ze zit qua groei nog steeds richting de ondergrens maar qua ontwikkeling loopt ze voor....
     
  17. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    @ Miffy
    2880 gram met die bijna 40 weken is niet helemaal niet slecht, ikzelf was 2750 en mijn man 2500 gram. Zaten beide binnen de 10 dagen zoals ze dat vroeger zeiden.

    Het heeft natuurlijk geen zin om nog te blijven denken aan 'wat als', daar kwel je jezelf onnodig mee. Misschien kwam het juist door de ervaring van de verloskundige en was het gewoon prima. Er is natuurlijk ook een concurrentie tussen vk en gyn, dus de gyn willen veel mensen graag hebben. Bij mijzelf denk ik dat het overdreven is dat ze dit nu allemaal doen. Maar goed... in mijn geval is er extra controle en bij jou niet.

    Ik zou me nu qua gewicht niet zo'n zorgen maken, zolang ze het qua ontwikkeling zo goed blijft doen is er niets mis. Soms hangen we ook teveel aan cijfertjes... terwijl de klinische blik meer zegt. Dus hoe iemand het doet.

    Ben erg benieuwd hoe onze dame het gaat doen... jij veel succes met je dappere meid.
     
  18. miffy

    miffy VIP lid

    15 jun 2011
    7.746
    418
    83
    Gastouder en Verzorgende IG
    friesland
    Ik had die extra controle ook wel willen hebben,
    en bij een volgende zwangerschap zal ik me ook echt wel laten doorverwijzen.....
    maar al met al is het goed gekomen en dat is het belangerijkste,

    en jullie kleine meid zal het vast goed doen!!
    ze zitten er bovenop en zullen dus niks missen
    Alvast veel succes met de laatste loodjes!!
     
  19. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Dank je!
    Vooralsnog wijst niets op een vervelende oorzaak en is ze gewoon aan de kleine kant.
    Met 30 weken schatte ze haar op net geen 1300 gram. Ze groeit dus wel gewoon...
    En met haar beweging is ook niets mis...
     
  20. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Hier 3 kindjes en 2 dysmatuur en 1tje net niet .....

    We zijn er pas achter gekomen na de geboorte , bij Marit had ik zelfs de laatste 4 weken drie x in de week een echo om te kijken of ze niet te groot was omdat ik suiker had , maar ze hadden niet gezien dat ze veel te klein was .....Ze was bij haar geboorte 2400 gram , is nog teruggevallen tot 2160 en toen gelukkig weer gaan groeien ...Ze blijft wel een super licht gewichtje , ze is nu 2,5 en weegt net 10 kg ..........................
     

Deel Deze Pagina